AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #1 Del Skrevet 14. desember 2020 Vi flyttet inn i leilighet i mars. Har gjort litt småting med maling, sliping av gulv og satt opp et skap. Ingen store ting, og vi har fått billig snekkerhjelp. Vi snakker nå om hva vi kan gjøre på sikt. Badet blir sannsynligvis tatt av borettslaget innen 5-7 år. Kjøkkenet er et helt streit IKEA-kjøkken, men med litt billige valg. Benkeplaten er laminat, og på veggene er det små, grå fliser som ikke er så fine. Jeg tror kjøkkenet kunne blitt utrolig mye finere med nye fronter og ny benkeplate, og byttet ut disse flisene. Men skal vi gjøre dette tenker jeg at vi også bør bytte vasken når man først er i gang. Og jeg har lurt på om vi burde bygge opp skapene så de går helt til taket. Vi har ikke så mye skapplass (L-formet kjøkken). Ville dere pusset opp kjøkkenet for disse tingene? Vi har forresten også pengene, så hadde ikke tatt opp lån for det. Vi tenker å bo i leiligheten minst 5 år til. Anonymkode: a6e5f...5d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jytte Skrevet 14. desember 2020 #2 Del Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vi flyttet inn i leilighet i mars. Har gjort litt småting med maling, sliping av gulv og satt opp et skap. Ingen store ting, og vi har fått billig snekkerhjelp. Vi snakker nå om hva vi kan gjøre på sikt. Badet blir sannsynligvis tatt av borettslaget innen 5-7 år. Kjøkkenet er et helt streit IKEA-kjøkken, men med litt billige valg. Benkeplaten er laminat, og på veggene er det små, grå fliser som ikke er så fine. Jeg tror kjøkkenet kunne blitt utrolig mye finere med nye fronter og ny benkeplate, og byttet ut disse flisene. Men skal vi gjøre dette tenker jeg at vi også bør bytte vasken når man først er i gang. Og jeg har lurt på om vi burde bygge opp skapene så de går helt til taket. Vi har ikke så mye skapplass (L-formet kjøkken). Ville dere pusset opp kjøkkenet for disse tingene? Vi har forresten også pengene, så hadde ikke tatt opp lån for det. Vi tenker å bo i leiligheten minst 5 år til. Anonymkode: a6e5f...5d6 Ville bytte overskap og satt list opp mot taket, mindre å vaske to ganger i året. Laminat er ok, tåler en del. Grå fliser hadde ikke gjort meg noe, men hadde kanskje malt dem og satt en plate foran, særlig overfor komfyren /platetoppen. Ville aldri gjort noe med kjøkkenet mitt, men hadde total-oppussing og da var kjøkkenet en del av det for å få flere skap og ekstra stor benkplass. Tenker mest mulig miljøvennlig, men forstår at andre har lyst å fornye. Kan dere selge kjøkkenet eller gi bort på finn er det ikke så verst. (kjøkkeninnredningen) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #3 Del Skrevet 14. desember 2020 5 år frem i tid? Ja, da hadde jeg gjort det. Hadde det kun vært fordi fargene var kjipe hadde jeg ikke giddet, men høye skap og bedre kvalitet på benk er jo bra. Ellers er det egentlig bare ved svært slitt eller ved litt endring på ønsket plassering som er ting som gjør at jeg er villig til å pusse opp et kjøkken. F.eks sette inn en oppvaskmaskin om det ikke finnes, kombinert med slitte skap = oppussing for meg. Anonymkode: dfece...a6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #4 Del Skrevet 14. desember 2020 Hvor gammelt er IKEA-kjøkkenet? Er det nyere enn 2013(?) kan du bare bytte fronter. Anonymkode: 7a476...6d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #5 Del Skrevet 14. desember 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvor gammelt er IKEA-kjøkkenet? Er det nyere enn 2013(?) kan du bare bytte fronter. Anonymkode: 7a476...6d2 Det er eldre enn det. Men jeg vet om andre som lager fronter også til gamle IKEA-skap. Jeg er litt usikker for det er mest kosmetisk, + kanskje litt praktisk med en annen type vask. Høyskapene hadde derimot gjort en del, så lurer på om vi må bestemme oss for det også, for at det skal være vits. Flisene egner seg ikke for maling, det er sånne bittesmå kvadrater og de er ganske slitt. De går langt oppover veggen et sted hvor det ikke er skap, så det ville jeg gjerne fjernet. Forøvrig er jeg også veldig for å ikke pusse opp pga miljøet, og er som sagt litt i tvil. Anonymkode: a6e5f...5d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #6 Del Skrevet 14. desember 2020 Benkeplate er lett å bytte, og flis kan du fjerne og sette opp nye selv. Vil ikke koste så mye om du gjør jobben selv. Så kan være verdt det om det er viktig for deg. Anonymkode: 8c899...d5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hysjteria Skrevet 15. desember 2020 #7 Del Skrevet 15. desember 2020 Tror ikke det blir så dyrt å gjøre noen små tweaks på kjøkkenet, og hvis det ville gjort at du trives bedre, så hadde det vært verdt det for min del! 5 år er lenge å være misfornøyd med kjøkkenet føler jeg hvertfall. At du feks oppgraderer med de tingene du har sagt og bytter flisene, vil jo telle positivt ved salg senere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #8 Del Skrevet 15. desember 2020 Før dere tar de tingene du nevner (benkeplate, fronter og fliser), ville jeg vurdert å heller ta hele kjøkkenet. Et kjøkken er et sted man er flere ganger for dagen, og trivsel der, er viktig. Tar du hele kjøkkenet, kan du også få endret på belysningen, kanskje du kunne tenke deg innebygget mikro, og som du selv nevner - skap helt til taket. Vi byttet ut kjøkkenet for en del år siden, og ja, det er en del styr. Vi hadde to små, og da å ha "kjøkken" i stuen, var ikke alltid like greit. Men etter 5 uker sto det endelig ferdig, fra innerst til ytterst, og vi var veldig fornøyd. Vi benyttet Montera (er vant til Ikea sine produkter), og de satt opp kjøkkenet på en dag. Anonymkode: bbdf6...fd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #9 Del Skrevet 15. desember 2020 Det er jo dere som må vurdere om det er verdt tid og penger å oppgradere kjøkkenet. Gamle fronter kan selges eller gis bort på finn, eventuelt benkeplate og vask også. Vær obs på at dere bør fore opp over høye overskap, for å slippe jobben med å vaske oppå skapene. Anonymkode: 8634a...a43 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #10 Del Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 14.12.2020 den 18.10): Vi flyttet inn i leilighet i mars. Har gjort litt småting med maling, sliping av gulv og satt opp et skap. Ingen store ting, og vi har fått billig snekkerhjelp. Vi snakker nå om hva vi kan gjøre på sikt. Badet blir sannsynligvis tatt av borettslaget innen 5-7 år. Kjøkkenet er et helt streit IKEA-kjøkken, men med litt billige valg. Benkeplaten er laminat, og på veggene er det små, grå fliser som ikke er så fine. Jeg tror kjøkkenet kunne blitt utrolig mye finere med nye fronter og ny benkeplate, og byttet ut disse flisene. Men skal vi gjøre dette tenker jeg at vi også bør bytte vasken når man først er i gang. Og jeg har lurt på om vi burde bygge opp skapene så de går helt til taket. Vi har ikke så mye skapplass (L-formet kjøkken). Ville dere pusset opp kjøkkenet for disse tingene? Vi har forresten også pengene, så hadde ikke tatt opp lån for det. Vi tenker å bo i leiligheten minst 5 år til. Anonymkode: a6e5f...5d6 Det er lettere dersom du ligger ved et bilde av kjøkkenet. Det må sees selvfølgelig. (er denne kjolen fin? liksom.....) Anonymkode: b7538...af0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 15. desember 2020 #11 Del Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 14.12.2020 den 18.10): Vi flyttet inn i leilighet i mars. Har gjort litt småting med maling, sliping av gulv og satt opp et skap. Ingen store ting, og vi har fått billig snekkerhjelp. Vi snakker nå om hva vi kan gjøre på sikt. Badet blir sannsynligvis tatt av borettslaget innen 5-7 år. Kjøkkenet er et helt streit IKEA-kjøkken, men med litt billige valg. Benkeplaten er laminat, og på veggene er det små, grå fliser som ikke er så fine. Jeg tror kjøkkenet kunne blitt utrolig mye finere med nye fronter og ny benkeplate, og byttet ut disse flisene. Men skal vi gjøre dette tenker jeg at vi også bør bytte vasken når man først er i gang. Og jeg har lurt på om vi burde bygge opp skapene så de går helt til taket. Vi har ikke så mye skapplass (L-formet kjøkken). Ville dere pusset opp kjøkkenet for disse tingene? Vi har forresten også pengene, så hadde ikke tatt opp lån for det. Vi tenker å bo i leiligheten minst 5 år til. Anonymkode: a6e5f...5d6 Kan du forklare hvorfor "billig" er negativt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #12 Del Skrevet 15. desember 2020 Du spør om det er verdt å pusse opp kjøkkenet. Hva er det som har verdi for deg da? Jeg kjøpte ny leilighet, og bygde på kjøkkenet, noe som innebar å flytte rør, el og hele pakka for å få en sammenhengende benk. Verdien for meg lå i 1,5 m ekstra med benkeplass, og å flytte overskapene lenger opp. Jeg skulle gjerne gjort mer, men har ikke plassen til det. Folk bytter kjøkken ofte nå. De bytter splitter nye kjøkken fordi de ikke er perfekte. 150 000 kr er ingenting for folk, så de bytter hele røkla til sin stil. Mtp. videresalg er det derfor vanskelig å avgjøre om det er verdt det. Så ja, hva har verdi for deg? Å slippe å tørke støv oppå overskap? Bredere vask? Blandebatteri med kokende vann? Eller å slippe styret og utgiftene? Anonymkode: 1af62...df9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #13 Del Skrevet 15. desember 2020 TS her, takk for svar. Det er ikke vits i med noen helrenovering for vår del, kjøkkenet har høy nok standard og vi ønsker ikke rive ut alt. Det er et forholdsvis lite L-kjøkken, og jeg ser heller ikke at noen nye løsninger kan gjøre selve planløsningen bedre på kjøkkenet. Så derfor tenker jeg det er best å beholde skrogene, og kunne bytte fronter. Billige materialer for meg er laminat som benkeplaten vår er laget av. Det er plast, og vår benkeplate er mørkegrå og ikke særlig fin. Kombinert med grå fliser syns jeg kjøkkenet er unødvendig mørkt. Som jeg ser det: - Vi ville fått litt mer plass i skapene med skap opp til taket - Lettere å vaske med andre fliser enn de vi har nå - En benkeplate som er lysere og gjør kjøkkenet mindre mørkt = Et litt mer moderne kjøkken som kan anses som langt mer "nytt" enn det vi har i dag, uten at det blir altfor dyrt Skal gruble litt til, men takk for innspill! Anonymkode: a6e5f...5d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #14 Del Skrevet 16. desember 2020 Du trenger bare å gjøre litt småting da. Bytt benkeplate til en litt finere en, kanskje med underlimt vask. Hvis frontene er kjipe er det mange leverandører på nett som leverer fronter også til eldre ikea, blant annet noremax. Da kan du sikkert kjøpe nye høye overskap også i ny modell som du kan matche med nye fronter. Nye fliser over benken er lett å legge. Anonymkode: 75c0b...ec4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå