AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #1 Skrevet 14. desember 2020 Jeg er kanskje sær nå. Men er det noen flere som føler som meg der ute? Jeg har to viltre barn i barneskolealder og barnehage som er som unger flest, tror jeg. De krever sitt, er både koselig og slitsomt på samme tid. De gleder seg til jul, og vi har vanlige tradisjoner som vi gjør sammen med dem. Jeg har gode minner fra barndommens jul, og det er viktig for meg å videreføre tradisjoner og skape gode minner for ungene. Men (for det er selvsagt et men), jeg kjenner på at julen ikke er som før. Der jeg før hadde bare meg selv å tenke på, var julen koselig, rolig og bare herlig. Nå handler det naturlig nok ikke om meg lenger. Det blir ikke like stort skille mellom hverdag og juletid, fordi det er så mye av plikter som følger med inn i juletiden. Vet ikke hvordan jeg skal formulere det, for joda, vi gjør jo mye koselig sammen også. Men jeg er sliten for tiden. Gleder meg til jul. Men så innser jeg at det ikke blir den avslapningen og kosen jeg ser for meg. Jeg må realitetsorientere forventningene. Vet ikke helt hva jeg skal frem til. Ville bare høre hvordan dere andre småbarnsforeldre bevarer julegleden? Anonymkode: 33afc...3ae
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #3 Skrevet 14. desember 2020 En av grunnene jeg sluttet å feire jul som mine foreldre at alt jul skulle opp 23 og alt skulle fikses siste uken. Jeg pynter tidelig og forbereder så jula blir koselig for meg å. Jeg å vil se disney jeg å vil ha Julestrømpe så da gjør jeg det Anonymkode: 62ea1...2b4 5
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #4 Skrevet 14. desember 2020 Jeg skjønner akkurat hva du mener. Gleder meg til jul, men gruer meg litt også. Mine barn er inne i en periode der de krangler konstant og vi har ingen familie å dra på besøk til så det blir en lang jul. Anonymkode: 70db6...1f8
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #5 Skrevet 14. desember 2020 Tror man som barn ikke la merke til alt foreldrene gjorde for at man nettopp fikk den koselige julefeiringen man husker og at man nå er på "på den andre siden" og er den som legger til rette for barna. Men som de over sier. Er det noe man kan gjøre for å lette på stresset? Bli ferdig tidlig med gaver og innkjøp til jul i tillegg til pynting osv. Og sett av kveldene i julen til deg og mannen. Kanskje dere kan spise sammen etter barna er i seng og slenge dere på sofaen med en julefilm og noe godt i glasset? Anonymkode: f062b...cb8 4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #6 Skrevet 14. desember 2020 Bare lurer når det er så mangen som sier at Julen er barnas dag, og 17 Mai!? Har vi glemt hvorfor vi egentlig ferier Jul, nyttår, påske,17 Mai osv Når ble dette endret til kun barnas dag? 🙄🤷♀️ BTW har ungdommer i hus, jeg koser meg i jula selv om dem ikke tid til meg lengre. Elsker å bake, pynte, se gode filmer. Lage god kveldsmat og samles. Syns høytidene gir meg ekstra refleksjoner av at jeg setter pris på familien min og ellers venner. Og ha annet fokus enn bare på en selv (mennesker som har det vondt, fattigdom, sult, katastrofer. Liker å gjøre noe ekstra for mennesker som sliter i jula og). Anonymkode: d5fa3...7b1 2
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 14. desember 2020 #7 Skrevet 14. desember 2020 Jula er for alle. Er så lei av de som sier slikt, samme med 17.mai.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #8 Skrevet 14. desember 2020 Julen er like mye for enslige, voksne, gamle, ungdom, foreldre, barnløse... Alle. Skjerp dere. Anonymkode: c9a3c...476 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #9 Skrevet 14. desember 2020 Jeg tror jeg skjønner hva du mener. Vi har bare ei og hun stortrives med hverdag og barnehage. For henne blir det stor overgang til så mange fridager som skal fylles. Hun vil gjerne se masse TV, men får mark i rumpa av det, så vi må åpenbart legge planer som går i strid med hvordan jeg kunne tenke meg å feire jula. Jeg er lat av natur og kunne godt tenke meg å lese bøker, se tv-serier og spise klementiner, men det får bli på kvelden etter hun har lagt seg. Så jula er kanskje hyggeligst for fam med eldre barn og ungdom? (Hvis du spør meg) Anonymkode: e001c...766 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #10 Skrevet 14. desember 2020 Catalina Culès skrev (10 minutter siden): Jula er for alle. Er så lei av de som sier slikt, samme med 17.mai. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Julen er like mye for enslige, voksne, gamle, ungdom, foreldre, barnløse... Alle. Skjerp dere. Anonymkode: c9a3c...476 Kanskje lese innlegget og ikke bare overskriften? 😉 Anonymkode: 7b58d...b90 4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #11 Skrevet 14. desember 2020 Vi sender vekk ungene! Neida, joda Altså, er heldige og har slekt, familie, venner og naboer som gjerne ønsker å låne barna noen timer for å ha de med på diverse aktiviteter, leke ute, julekos. Og vi gjør oss ikke vanskelige på det akkurat Så ungene er ofte ute av hus mange timer av gangen i romjula. Da er det føttene høyt her hjemme Skal vi noe selv, ut og ake eller noe, så passer vi på å be med nabobarn, nevø/nieser og hva som måtte passe. Finnes det ingen i omgangskrets å alliere seg med? Om så en nabo? Bytte på å ta med barna ut noen timer? Anonymkode: ab0bc...f4e 1
Bøtteballetten Skrevet 14. desember 2020 #12 Skrevet 14. desember 2020 Jula er for alle. Men jeg har et annet forhold til julefeiring som voksen enn jeg hadde som barn. 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #13 Skrevet 14. desember 2020 Jeg innså jo da jeg ble voksen at julen var kos og avslapping pga mamma som jobbet seg ihjel i huset og på kjøkkenet! Nå er vi voksne og vet at det ikke er rettferdig. Så nå hjelper alle til. Askepott kan vente. Og ungene kan lære seg til at julen ikke bare ordner seg selv mens vi venter på pakkene. Anonymkode: ef09e...00d 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #14 Skrevet 14. desember 2020 Det er lov å bruke tid på seg selv også ts! Kanskje du og mannen kan bytte på å ta med ungene ut slik at den andre kan slappe av litt? Husk også å ikke legge lista altfor høyt, da blir det mye stress og dårlig samvittighet for det man ikke rekker. Fokuser på å kose dere sammen med barna, og gi dere selv lov til å ha litt egentid også. Anonymkode: 7b58d...b90 1
Arkana Skrevet 14. desember 2020 #15 Skrevet 14. desember 2020 Jeg skjønner hva du mener. For barn er julen magisk og dukker nesten opp av seg selv. De ser ikke at bak magien ligger det mye planlegging og arbeid. Jeg synes likevel fremdeles julen er magisk og fin selv om det er jeg som må "lage julen". Jeg velger vekk det som bare er stress og ikke gjør noe for kosen (som julevask, hvem bryr seg hvordan det ser ut inni skapene) og beholder aktiviteter og gjøremål som gir oss noe. Jeg tror mye ligger der, å legge lista et sted som ikke skaper for mye stress. 1
Hundejente Skrevet 14. desember 2020 #16 Skrevet 14. desember 2020 Helt enig! Går ikke akkurat og gleder meg til jul for min egen del, gleder meg mest til januar og hverdagen kommer tilbake. Men jeg finner stor glede i å se min sønn kose seg med gaver og godteri og ikke minst fri fra skolen, så for min del vil jeg absolutt si at jula er til for barna. Men prøver å kose meg litt selv også, la ham se TV om morgenen og sove en time ekstra, ta meg et glass vin etter leggetid med beina på bordet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå