Romantisk Skrevet 8. august 2005 #1 Skrevet 8. august 2005 Hei! Vi skal gifte oss 10.september, og er usikker på hva vi burde ha til hovedretten? Dådyr, kalv, reinsdyr, okse.... Har ikke lyst på veldig markant viltsmak, da mange ikke er så glade i det. Noen ideer??? Alle tips tas imot med takk!!!
tommeline Skrevet 8. august 2005 #2 Skrevet 8. august 2005 Hvis du ikke vil ha viltsmak, er det vel tryggest med okse/kalv. Er ikke ekspert, men tror det er mer markant viltsmak på hjort og rein enn f.eks elg.
Romantisk Skrevet 8. august 2005 Forfatter #3 Skrevet 8. august 2005 Takk for svar!! Det var kjekt å vite! Synes det er vanskelig med denne menyen. Fikk flere alternativer, og det høres flott ut alt sammen, men litt vanskelig å forstå alt sammen. Jordskokkterte og potetfondant f.eks... Eller steinsopprisotto med parmesanskum til forrett. Sikkert utolig godt, men litt ukjent for meg. Tror det blir kalv eller and til hovedrett. Noen som har hatt noen av disse eller har andre forslag???
Nuwanda Skrevet 8. august 2005 #4 Skrevet 8. august 2005 Vi hadde appelsinglassert kalv til hovedrett. Nydelig! Et tips er å spørre stedet der dere skal være hva som egentlig menes med jordskokkterte, potetfondant eller steinsopprisotto (som helt sikkert er stekt steinsopp i bittesmå biter, liggende oppå ris :-). Selv er jeg veldig glad i enkel mat så det å få forklart med norske ord hva rettene bestod av gjorde det lettere å sette sammen menyen. De forslagene som restauranten kom med til oss var kjempebra, men jeg trengte å høre de på norsk og ikke "restaurantisk" før jeg bestemte meg
Miori Skrevet 8. august 2005 #5 Skrevet 8. august 2005 Du gifter deg på samme dag som oss, og her blir det kalv:=)
sensommer brud Skrevet 8. august 2005 #6 Skrevet 8. august 2005 Verken rein eller hjort har veldig sterk vilt smak. Elg er ikke å anbefalt da det vil være fryst kjøtt fra i fjor, jakten er vel ikke så tidlig... Hvis noen skal lage dette for dere kan dere spørre om smaksprøver, det hender nemlig de har det. Lykke til
mabe Skrevet 8. august 2005 #7 Skrevet 8. august 2005 Elgkjøtt har en mye mer utpreget viltsmak enn reinsdyr. Vi valgte reinsdyr i stedet for kalv, da vi synes at kalv er litt "smakløst" og veldig standard i brylluper...-Men vil vel tro at kalv er mer safe enn rein...I alle fall lykke til med valget
Gjest Rioja i.i. Skrevet 8. august 2005 #8 Skrevet 8. august 2005 Vi skal ha and! Kjempegodt, for jeg er ikke så glad i kjøtt og synes kylling er litt kjedelig...
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2005 #9 Skrevet 8. august 2005 det spiller da ingen rolle om elgkjøttet har lagt fra i fjor. elg er så magert kjøtt at det er faktisk bedre med to år gammelt elgkjøtt enn et halvt år gammelt svinekjøtt
Gika Skrevet 8. august 2005 #10 Skrevet 8. august 2005 Enig med forrige svar. Elg har ikke spesielt markert viltsmak, og holder seg særdeles godt ved frysing. Et annet sørsmål er selvsagt hvilken del av elgen (eller kalven for den saks skyld) de bruker. Det er stor forskjell på både mørhet og smak... Selv er jeg veldig glad i elg, men tilbehøret betyr jo også mye. Vi skal faktisk ha rein, fordi vi føler det passer bedre for et fjellbryllup (som vi skal ha). Uansett: sørg for å vite hva dere faktisk velger. Få menyen ordentlig forklart og prøvesmak hvis mulig. I tillegg er det sikkert mulig å bytte litt, dvs f eks kombinere tilbehør fra en rett med kjøtt fra en annen. Vi synes f eks viltsausen de normalt har til reinsdyrfilleten blir veldig tung, og kommer derfor til å satse på en rødvinsbasert versjon. Mitt inntrykk er at de fleste steder er veldig fleksible på sånt. Vi har også fått god respons på å få dem til å servere en dessert vi hadde oppskrift på. Det blir faktisk billigere enn noe de hadde å menyen, og jeg vet at det er veldig godt!
Gjest gjest1 Skrevet 8. august 2005 #12 Skrevet 8. august 2005 Ingenting er bedre enn reinsdyrstek da! mmmm!
Pasha Skrevet 9. august 2005 #13 Skrevet 9. august 2005 Elg er godt.. ..men det er mange jeg kjenner som ikke liker det. (sier at dem ikke liker det i allefall) tenkte kanskje at vi kunne ha elgestek i bryllupet vårt (fra egen skog..vel pappas skog heter det vel).. men siden svigermor ikke er noe glad i vilt droppet vi det...
Jannibrud Skrevet 9. august 2005 #14 Skrevet 9. august 2005 Vi hadde okse indrefilet i vårt bryllup. Hadde egentlig tenkt å ha hjort, men det er faktisk en del som ikke er glad i viltsmaken. Jeg syns ikke hjort har utpreget viltsmak, men vi valgte likevel å "safe" i forhold til at flest mulig skulle bli fornøyd.
Romantisk Skrevet 10. august 2005 Forfatter #15 Skrevet 10. august 2005 Takk for alle svarene!! Nuwanda: jeg tok kontakt med stedet, og det hjalp! Fikk alt forklart og det ble lettere. Og vi har tatt et valg. Miori: Vi gifter oss samme dag, og vi endte også opp med kalv!! Kjempemorsomt!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå