Gå til innhold

Hva er det som er så spesielt med jula?

Anbefalte innlegg

Skrevet

God kveld! Muligens litt rar tittel, men det gir kanskje mer mening når jeg nerver at jeg aldri har feiret jul. 
Selv om jeg har bodd i Norge i mange år syns jeg bestandig det har vært litt rart hvordan nordmenn gleder seg så mye til jul.  

Jeg er veldig glad i julepynten, snøen og all julebaksten. Men jeg skjønner ikke hvorfor jula likevel er så MAGISK? Hører bestandig folk telle ned til jul: "Nå er det bare 53 dager igjen til den store dagen!"

I min kultur er det veldig vanlig med familiebesøk. Da lager vi god mat (ofte 5-7 retter) og dessert. Drikker kaffe/te og sitter og skravler. Dette skjer gjerne annenhver helg. (Håper ingen kommer med rasistiske kommentarer nå, alle kvinnene i familien min er aktive i arbeidslivet). Så jeg føler det på en måte kan minne om julen (bortsett fra at vi ikke gir gaver til hverandre). Så er da mitt spørsmål hvor sjeldent dette skjer hos vanlige norske familier? 

Er det det at man får samlet hele storfamilien som gjør julen så magisk? Eller handler det mer om maten? Gavene? Tradisjonene? Hjelp en innvandrer å forstå 😅

Anonymkode: 454fe...f37

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

God kveld! Muligens litt rar tittel, men det gir kanskje mer mening når jeg nerver at jeg aldri har feiret jul. 
Selv om jeg har bodd i Norge i mange år syns jeg bestandig det har vært litt rart hvordan nordmenn gleder seg så mye til jul.  

Jeg er veldig glad i julepynten, snøen og all julebaksten. Men jeg skjønner ikke hvorfor jula likevel er så MAGISK? Hører bestandig folk telle ned til jul: "Nå er det bare 53 dager igjen til den store dagen!"

I min kultur er det veldig vanlig med familiebesøk. Da lager vi god mat (ofte 5-7 retter) og dessert. Drikker kaffe/te og sitter og skravler. Dette skjer gjerne annenhver helg. (Håper ingen kommer med rasistiske kommentarer nå, alle kvinnene i familien min er aktive i arbeidslivet). Så jeg føler det på en måte kan minne om julen (bortsett fra at vi ikke gir gaver til hverandre). Så er da mitt spørsmål hvor sjeldent dette skjer hos vanlige norske familier? 

Er det det at man får samlet hele storfamilien som gjør julen så magisk? Eller handler det mer om maten? Gavene? Tradisjonene? Hjelp en innvandrer å forstå 😅

Som den nest største høytiden i kristendommen betyr den mye for mange nordmenn, siden vi er et kristent land. 
Jula er viktig for samling av familie, og ikke så mye venner, tradisjonelt sett.  Mat er viktig, og er ofte bundet i tradisjoner man har tatt med seg fra bondesamfunnet man tilhørte noen generasjoner tilbake. Gaver var sikkert ment å være litt til barna, slik Jesus fikk gaver. Det har eskalert og er blitt en vanvittig forbruksfest. Ellers er jo tiden vanligvis magisk med snø ute og hygge inne. For mange av oss er også Jesu fødsel en ren magi. Slik også korsfestelsen og oppstandelsen er det.

Anonymkode: 5f4d1...62e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er det det at man får samlet hele storfamilien som gjør julen så magisk? Eller handler det mer om maten? Gavene? Tradisjonene? Hjelp en innvandrer å forstå

For min del handler det mest om tid uten stress. Jeg har to uker juleferie i år. Det er magi, det. To uker i pysj hvor jeg kan lese bøker og spise god mat hver dag ♥️😅

Anonymkode: 12f2d...e22

• Liker 7
Skrevet

Vet ikke hvilken religion du har, men feirer dere ikke noe dere også da? Noe som er mer høytidelig enn å spise middag hos hverandre? 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Som den nest største høytiden i kristendommen betyr den mye for mange nordmenn, siden vi er et kristent land.

Helt ærlig, tror ikke det gjelder så himla mange. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mange går i kirken i jula. Det er nok flere enn du tror som ber under dyna.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men sikkert enda flere som går i kirken i jula ene og alene fordi det er en tradisjon 😉

Anonymkode: 64812...f8e

• Liker 9
Skrevet

Jada, men hvis man liksom feirer jul fordi man er kristen hadde man vel gått i kirka ellers også. Og da er den ganske så tom! Så jeg tror det handler mer om tradisjon her, altså. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så i julen blir man plutselig kristen, men dropper å gå i kirken resten av året?

Merkelig...

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jada, men hvis man liksom feirer jul fordi man er kristen hadde man vel gått i kirka ellers også. Og da er den ganske så tom! Så jeg tror det handler mer om tradisjon her, altså. 

Du, flokkmentaliteten tillater ikke ellers i året, i jula er det legitimt. 

• Liker 2
Skrevet

Det har vært undersøkelser i Norge på hvor mange som tror på Gud og hvor mange som ber. Resultatet er annen hver nordmann tror på Gud/høyere spirituell kraft. Og at annenhver nordmann ber til Gud/en høyere spirituell kraft. Det er jo halve Norge det. Ganske mange. 

Anonymkode: fbb4d...19a

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spørreundersøkelser viser ca halve Norge tror på Gud/en høyere spirituell kraft 

Anonymkode: fbb4d...19a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det er ikke så vanlig at storfamilien samles ofte i Norge nei. Mange har jo og flyttet til en annen by enn foreldrene sine og treffer de kanskje noen ganger iløpet av året og slikt. For de som bor nær familie er det ikke duoervanlig at man har kjempemye kontakt med perifer familie. Jeg har søskenbarn f. Eks. som bor overalt i hele landet. Noen av de har jeg møtt typ en gang iløpet av hele livet mitt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det handler mer om at det er noe med stemningen. Det er noe koselig med når det pyntes med lys når det er så mørkt, nedtellingen til julaften, koselig julemusikk. Mat man gjerne spiser kun en gang i året fordi det er jul, kosen, barn som tror på julenissen, gaver, baking, julegodt og alle slike ting. Samt det å feire med familie da. 

• Liker 5
Skrevet

Jula har jo sin opprinnelse i at Sola snur, og vi går mot lysere tider. Derav navnet Jul som betyr feiring (av midtvintersdag). Dette har hatt stor betydning for befolkningen som bor såpass langt unna ekvator lenge før noen fant på at Kristendom var en lur ide. Tenker nok den opprinnelige betydningen har mer og si for nordmenn flest, og at kirka bare er en kulturgreie som har blitt knyttet til dette.

For min del er jeg såpass heldig at jeg er på 2 familie arrangement, resten av ferien er bare vanlige fridager.

Anonymkode: cf0e2...eda

• Liker 5
Skrevet

For meg som ikke er kristen ( etisk norsk) så feirer jeg yul. Jul på gamle måten bare litt modere. Jeg har ikkr stor familie  men  jeg stor koser meg med pynt  og  lys. For det er det  jeg feirer sola snur og det blir lyst igjen.   Elsker jula mi. 

Anonymkode: 7fe37...016

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For meg som ikke er kristen ( etisk norsk) så feirer jeg yul. Jul på gamle måten bare litt modere. Jeg har ikkr stor familie  men  jeg stor koser meg med pynt  og  lys. For det er det  jeg feirer sola snur og det blir lyst igjen.   Elsker jula mi. 

Anonymkode: 7fe37...016

hvordan feirer du?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jula har jo sin opprinnelse i at Sola snur, og vi går mot lysere tider. Derav navnet Jul som betyr feiring (av midtvintersdag). Dette har hatt stor betydning for befolkningen som bor såpass langt unna ekvator lenge før noen fant på at Kristendom var en lur ide. Tenker nok den opprinnelige betydningen har mer og si for nordmenn flest, og at kirka bare er en kulturgreie som har blitt knyttet til dette.

For min del er jeg såpass heldig at jeg er på 2 familie arrangement, resten av ferien er bare vanlige fridager.

Anonymkode: cf0e2...eda

Snakk for deg selv. At det er mange som holder seg til jol, betyr at like mange  forholder seg til jul. På tide at ikke-troende slutter med å forklare at det dere ikke tror på er viktigere enn det mange tror på. Ingen- INGEN vet.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror kanskje jula blir oppfattet som så magisk på grunn av at vi har vokst opp med en del tradisjoner som barn, som er koselig, og som gir en god følelse når jula kommer. Så tar man det med videre til man er voksen. 

Jeg er ikke vant med store familiefeiringer, det har bare vært foreldrene mine, søsknene mine og meg. Men det er jo noe ekstra kos med mye snop, julepynt, ferie, god mat og gaver. 

Anonymkode: 0cc98...7ba

• Liker 5
Skrevet

Har du noen høytider i din kultur som du/dere gleder dere til? Det kan vell sammenlignes. 

Jeg er ikke troende, så for min del er julen om god mat som vi spise kun i denne årstiden, være med familien, tradisjon og å gi og få gaver. Gleder meg ekstra mye til alle julene i årene som kommer nå som jeg har fått meg barn! Gleder meg veldig til å gi han mange fine minner og gaver ❤️ 

Som noen andre har påpekt så er jo det også årets mørkeste tid, så at det er noe så flott og koselig som julen i denne mørke tiden er også helt fantastisk.

Anonymkode: 2db85...dd5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...