Gå til innhold

Pakkeåpning julaften med mange barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pakkeåpning julaften, hvordan gjør dere det? I år samles vi (ja vi følger retningslinjene) og er 6 barn. Det vil si, mange gaver! Har alltid hatt som tradisjon å lese opp en og en gave, og personen åpner mens alle ser på (spiser kaker og kaffe samtidig). Men jeg ser for meg fjellet med gaver, og det kommer til å ta en evighet. Husker for to år siden, så tenkte jeg aldri mer... ble aldri ferdig, og barna ble utålmodige da det ble mye venting i mange timer. Har dere tips til andre greie måter å gjøre det på? 

(Ønsker ikke diskusjon om antall gaver, forbruk, klima, corona restriksjoner med mer. Spørsmål på svaret er det jeg er ute etter.)

Anonymkode: 92f21...451

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta med gavene til og fra de som er tilstede, evt et par ekstra, og åpne resten når dere kommer hjem eller 1.juledag.

Anonymkode: e0248...c80

• Liker 39
Skrevet

Det vi har gjort i alle år når vi var 7 barn på julaften var å dele ut alle gavene først, for så å åpne for seg selv, og skriver liste på hva man får av hvem. Så kan man heller gå å se på gavene de andre får etterpå.

Anonymkode: 6ede5...1ca

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det vi har gjort i alle år når vi var 7 barn på julaften var å dele ut alle gavene først, for så å åpne for seg selv, og skriver liste på hva man får av hvem. Så kan man heller gå å se på gavene de andre får etterpå.

Anonymkode: 6ede5...1ca

Ja, sånn ca har vi alltid gjort det, minus det med lister. Alt deles ut fortløpende av enten nissen el en som har ansvaret- kan gjerne lese opp høyt, «her er en til Lise, fra mormor», men venter ikke på opp-pakking en og en. Seinere går man og ser på andres gaver, og takker osv. 

• Liker 4
Skrevet

Vi har alltid lest opp en og en gave 😊 det tar litt tid, men det er koseligst.

• Liker 31
Skrevet

Liker best at det åpnes en og en gave, men har og vært med på at alle får en gave hver som åpnes samtidig, så viser man hva man har fått før man tar en runde til. Synes dette funker litt dårlig med barn da man vil merke bedre om noen får flere enn andre..

Anonymkode: 4dccf...5da

• Liker 6
Skrevet

Vi har tre barn og en meget stor familie, så her tar det også en evighet. Vår familiene så stor at vi ikke kan samle alle på julaften, så vi inviterer alltid til julefeiring på lille julaften også. Da tar vi halvparten av pakkene da. Likevel blir det umulig å lese opp en og en pakke for disse dagene, så vi finner f.eks alle pakkene fra «tante x» og gir de til hvert av barna, så åpner de samtidig. Vi voksne skriver ned mens barna åpner.

vi foreldre åpner litt innimellom, det er ikke så mye til oss og Vivian helt fint åpne gaver fra tanter og onkler som ikke er der uten at alle trenger å se. De gavene som er gitt fra noen som er i selskapet får litt mer fokus.

og ja, våre barn er helt klart bortskjemte med så stor og giverglad familie. Det bør nevnes at vi har stort fokus på veldedig arbeid hele året og barna donerer og bruker tid på veldedig arbeid gjennom hele året, nettopp fordi de er privilegerte.

Anonymkode: a3588...b08

• Liker 1
Skrevet

Her opner barna gavene først, en og annen gave til voksne innimellom. Så opner vi voksne resten av våre etter barna er i seng. 
Vi starter med en og en gave, og så blir det etter hvert noen samtidig.

Anonymkode: a3104...c54

Skrevet
Rem skrev (25 minutter siden):

Samme her

Anonymkode: 6f388...8b0

• Liker 2
Skrevet

Vi åpner kun gavene som er til og fra dem i besøket. Resten tar man hjemme. 

Husker med gru på banrdomsjul, hvor en kusine måtte åpne hundre gaver med hårstrikk og viskelær fra venner og slekt, hvorpå hun brettet papiret etterpå for gjenbruk 🥵. Ikke minst måtte hun ringe og takke til gamle tanter, mens vi andre satt og ventet på tur. Ødela hele kvelden. 

Anonymkode: 6fb69...938

• Liker 10
Skrevet

Vi har laget ny tradisjon her. Åpner pakken på morgenen etter litt julefrokost. Så har de nye leker hele dagen å holde på med, imens lager vi voksne i stand til selskap og pynter bordet osv. 

• Liker 3
Skrevet

Vi åpner én og én pakke. Synes egentlig det er noe av poenget med gaver og selskap. Å måtte vente på tur, og å glede seg over det andre får. 
Men sånne venninne-gaver med to hårstrikker og en tyggispakke, åpnes 23., 25. eller 31. Avhengig av hvor mange selskaper vi er i, og når vi får tid til å åpne dem. Vi har høytidelig åpning av en og én av de gavene også, men da er det kun oss i kjernefamilien til stede, så alle tanter og besteforeldre slipper å halvsove i sofaen i timesvis.

Anonymkode: 58288...f43

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi åpner én og én pakke. Synes egentlig det er noe av poenget med gaver og selskap. Å måtte vente på tur, og å glede seg over det andre får. 
Men sånne venninne-gaver med to hårstrikker og en tyggispakke, åpnes 23., 25. eller 31. Avhengig av hvor mange selskaper vi er i, og når vi får tid til å åpne dem. Vi har høytidelig åpning av en og én av de gavene også, men da er det kun oss i kjernefamilien til stede, så alle tanter og besteforeldre slipper å halvsove i sofaen i timesvis.

Enig her! Jeg ville ikke droppet å åpne en og en pakke bare fordi det tar lenger tid. Det er noe av kosen synes jeg, det å se hva alle får og av hvem. 

Anonymkode: 7d821...a25

• Liker 4
Skrevet

Begynn tidligere. Ha litt gaveåpning på formiddagen og resten etter middag. Da har barna noe å leke med frem til middagen og foreldrene slipper maset.

• Liker 2
Skrevet

Enig med resten her. Synes det å åpne én og én gave gjør at man kan vise mer takknemlighet til hver og en. Når jeg har vært i selskaper der gavene flyr, papiret kastes i alle retninger og ingen får med seg noe som helst, blir jeg helt uvel inni meg. Forsøk på å takke blir besvart med «hæ? Hva fikk du nå? Var det fra oss?». 

Gavehysteriet og pengebruken er sjukt nok som det er, men når vi sitter der alle sammen og river opp gave etter gave som villdyr forsterkes den følelsen! 

Det var forresten et godt forslag å åpne pakker fra de som ikke er i juleselskapet tidlig på dagen, og heller vente med de fra gjestene som kommer!

Anonymkode: 67d3d...14e

• Liker 9
Skrevet
Rem skrev (2 timer siden):

Ja vi og, men med 4 barn i alderen 2-4 så blir det en ganske lang ventetid mellom pakkene samt det blir jo gjerne i tiden de begynner å bli trøtt etter dagen. Av erfaring så får de minste også flest gaver.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Pakkeåpning julaften, hvordan gjør dere det? I år samles vi (ja vi følger retningslinjene) og er 6 barn. Det vil si, mange gaver! Har alltid hatt som tradisjon å lese opp en og en gave, og personen åpner mens alle ser på (spiser kaker og kaffe samtidig). Men jeg ser for meg fjellet med gaver, og det kommer til å ta en evighet. Husker for to år siden, så tenkte jeg aldri mer... ble aldri ferdig, og barna ble utålmodige da det ble mye venting i mange timer. Har dere tips til andre greie måter å gjøre det på? 

(Ønsker ikke diskusjon om antall gaver, forbruk, klima, corona restriksjoner med mer. Spørsmål på svaret er det jeg er ute etter.)

Gi alle barna en gave hver, hver eneste gang. Gi fra besteforeldrene på ene siden likt, så andre siden likt, så fra dere foreldrene likt. Så kan du likevel gjøre det på den måten, men dere får unna 6 pakker av gangen og det er alltid fra samme personene. 

Med fosterbarn og biologiske barn var det en periode 8 barn til julaften hos oss. Da måtte vi gjøre det slik, det ble faktisk veldig ryddig. 

Anonymkode: 251a9...086

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig med resten her. Synes det å åpne én og én gave gjør at man kan vise mer takknemlighet til hver og en. Når jeg har vært i selskaper der gavene flyr, papiret kastes i alle retninger og ingen får med seg noe som helst, blir jeg helt uvel inni meg. Forsøk på å takke blir besvart med «hæ? Hva fikk du nå? Var det fra oss?». 

Gavehysteriet og pengebruken er sjukt nok som det er, men når vi sitter der alle sammen og river opp gave etter gave som villdyr forsterkes den følelsen! 

Det var forresten et godt forslag å åpne pakker fra de som ikke er i juleselskapet tidlig på dagen, og heller vente med de fra gjestene som kommer!

Anonymkode: 67d3d...14e

Ja det gjorde vi forrige gang, noen av oss. Ene broren min mente at alt sku åpnes på julaften til rett tid, så der ble det jo gaver fra slekta vår som var tilstede, slekta til svigerinna (tusen gaver føltes det ut som til hver og en av de tre barna deres) også får barna der gaver fra de nærmeste vennefamilien. Altså, et lass! Husker at gaven fra meg (fint Lanullva sett) ikke ble sett på en gang, bare kastet bak i en hau av andre oppskakende gaver. Jeg blir nesten kvalm....

• Liker 3
Skrevet

Hva med å kun åpne de gavene fra de som er i selskapet, samt de "store" gavene som virkelig er spennende (typ fra bestemor og bestefar). Så får de ørtogførti smågavene fra klassekamerater o.l vente til 1. juledag eller tilsvarende?

Husker med gru en jul hvor barna skulle åpne én og én gave hver med høytlesing og fremvisning av gave. Vi voksne satt i bortimot fire stive timer og så på åpning av alt fra legosett til hårstrikker til lekebiler fra 30-kronerskurven. Alt skulle gå på rundgang og beundres mens ungene ble blankere og blankere i blikket. Etter gave nr. 10 registrerte de ikke hva de hadde fått eller fra hvem, og det var som å se reven miste forstanden i hønsegården. Det ble etterhvert litt kvalmt å se på.

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt enig. :)  Det er jo julaften bare én gang i året, skjønner ikke hvorfor så mange vil ha gaveåpningen unna fortest mulig. Høres skikkelig ukoselig ut for meg. 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...