Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Etter det jeg har lest meg til så kan man ikke bortskjemme en baby de første tre mnd, hva gjelder blant annet hjelp til å falle i søvn. Jeg har også lest at når baby blir 3-4 mnd er det lurt å sørge for gode vaner når det gjelder søvn, da det er vanskeligere å avvenne senere. Nå er det slik at jenta mi er blitt tre måneder, og hun har alltid hatt stort behov for hjelp til å falle i søvn, i tillegg til at hun som oftest har sovet oppå enten meg eller far. Nå kan hun sove alene, men da må hun bysses/vogna må rugges ei god stund, og hun sover bare 40 minutter. Jeg ønsker å lære henne å kunne sovne selv, da hun ikke får nok søvn slik det er nå. Hun kommer seg ikke forbi den første søvnsyklusen (selvom jeg står klar til å rugge vogna), og hun våkner 1-2 ganger i timen om natta for å bruke puppen som smokk. Det er ikke tvil om at hun er trøtt når hun våkner fra hvilene sine på dagtid, og hun får som regel totalt under 8-10 timer søvn i døgnet.

Noen forslag til hvordan jeg skal gå frem? Jeg tenkte f.eks. å rugge mindre og mindre og mindre på vogna for hver dag. Og når hun våkner rugger jeg mer iherdig, men trapper ned når hun roer seg, hun våkner og jeg rugger kraftigere, hun roer seg og sover forhåpentligvis til slutt med mindre rugging?

På natta er jeg spent på hvordan det blir om jeg skal ta brystet ut før hun er ordentlig sovnet, og er redd for at det kommer til å ende opp i overtrøtt baby om jeg gjør det mange nok ganger. Noen som har erfaring?

Anonymkode: 60736...d6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

3 mnd er altfor tidlig. Den lille må få den nærhet og trygghet den vil ha. Forskning viser de som blir etterlatt og må sove alene og kanskje skriker litt (spesielt disse forferdelige skrikekurene) utvikler angst og andre psykologiske problemer senere i livet. Vent til baby er hvertfall 6 mnd og se an litt. Kanskje din trenger enda lenger på å føle seg trygg

Anonymkode: 8b33a...435

• Liker 1
Skrevet

Enig i at 3 måneder er alt for tidlig. Men 8-10 timer søvn i døgnet er jo ALT for lite for en så liten baby. Er du sikker på baby får nok mat? Vi hadde trøblete soving her også, så jeg pumpet en halv flaske og ga «top up» etter ammingen for å være sikker på at han var mett, da sov han plutselig veldig mye bedre (dette provoserer sikkert ammemafiaen). 

Anonymkode: 8976a...a47

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

3 mnd er altfor tidlig. Den lille må få den nærhet og trygghet den vil ha. Forskning viser de som blir etterlatt og må sove alene og kanskje skriker litt (spesielt disse forferdelige skrikekurene) utvikler angst og andre psykologiske problemer senere i livet. Vent til baby er hvertfall 6 mnd og se an litt. Kanskje din trenger enda lenger på å føle seg trygg

Anonymkode: 8b33a...435

Har ikke nevnt noe om skrikekur? Det kunne aldri falt meg inn.  Jeg ønsker å innarbeide gode vaner

Skrevet

Jeg begynte med rutiner i 2 måneders alder. Og fra hun var 3 begynte det å fungere. Jeg bruker en app (Huckleberry) for å holde oversikten. Overhodet ingen skrivekurer og masse nærhet!

Anonymkode: 9c652...378

Skrevet

Begynte å følge Little Ones fra 4 måneder. Aldri hatt brukt for noe skrikekur, og etter en måned som mini veldig godt på dagtid. Barnet ditt sover jo nesten bare halvparten av det hun bør i døgnet, her må du først ta grep for å få henne ut av en overtrøtt syklus før du jobber med vaner...

Anonymkode: f65bd...a51

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg begynte med rutiner i 2 måneders alder. Og fra hun var 3 begynte det å fungere. Jeg bruker en app (Huckleberry) for å holde oversikten. Overhodet ingen skrivekurer og masse nærhet!

Takk😊 hvilke rutiner hadde du da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Begynte å følge Little Ones fra 4 måneder. Aldri hatt brukt for noe skrikekur, og etter en måned som mini veldig godt på dagtid. Barnet ditt sover jo nesten bare halvparten av det hun bør i døgnet, her må du først ta grep for å få henne ut av en overtrøtt syklus før du jobber med vaner...

Takk for svar! Måtte babyen din bysses e.l. før du startet på programmet?

Jeg tror hun er overtrøtt nettopp fordi hun må ha hjelp i søvn, noe som gjør at hun ikke kommer seg gjennom flere søvnsykluser på rad på egenhånd. Hun blir lagt med en gang hun viser trøtthetstegn, og aldri mer enn 1,5 time våkentid. Men hun våkner opp trøtt etter 40 min 😕

Tror ikke hun sliter med det å ligge på rygg, for det gjør hun helt fint i våken tilstand. Hun virker heller ikke plaget med noe for øvrig, bortsett fra en del luft i magen. Prøver å utelukke siv matvarer fra kosten for tiden 

Skrevet

Jeg har to barn som ikke sov mer enn 30/40 min frem til de var året ca. Noen er bare sånn 🤷🏻‍♀️ Eldste sov vel aldri mer enn 40 min etter at han fylte året heller, mens minste sov nærmere en time da. Før dette toppet hun storebroren sin med nøyaktig 30 min uansett 🙄 

Samsover du slik at hun bare kan ta puppen selv? Det har fungert hos oss i alle fall 😊

Anonymkode: eb55f...950

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har to barn som ikke sov mer enn 30/40 min frem til de var året ca. Noen er bare sånn 🤷🏻‍♀️ Eldste sov vel aldri mer enn 40 min etter at han fylte året heller, mens minste sov nærmere en time da. Før dette toppet hun storebroren sin med nøyaktig 30 min uansett 🙄 

Samsover du slik at hun bare kan ta puppen selv? Det har fungert hos oss i alle fall 😊

Anonymkode: eb55f...950

Men det kan jo ikke være bra for de babyene som åpenbart blir trøtte og grinete av det? Om baby hadde vært fornøyd hadde det ikke vært noe problem. Hvordan var dine?

Ja, vi samsover! Men jeg må uansett hjelpe henne, har for små pupper til at hun kan ta den selv. Men tusen takk for tips uansett :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Takk for svar! Måtte babyen din bysses e.l. før du startet på programmet?

Jeg tror hun er overtrøtt nettopp fordi hun må ha hjelp i søvn, noe som gjør at hun ikke kommer seg gjennom flere søvnsykluser på rad på egenhånd. Hun blir lagt med en gang hun viser trøtthetstegn, og aldri mer enn 1,5 time våkentid. Men hun våkner opp trøtt etter 40 min 😕

Tror ikke hun sliter med det å ligge på rygg, for det gjør hun helt fint i våken tilstand. Hun virker heller ikke plaget med noe for øvrig, bortsett fra en del luft i magen. Prøver å utelukke siv matvarer fra kosten for tiden 

Ja, sov til og med kun i bevegelse, våknet så fort vogna stoppet. Men om jeg var på tur så kunne vi få til lange lurer. Det endte ofte opp med at jeg gikk 2,5 timer to ganger pr dag og tok en lur stående vuggende med bæreselen på ettermiddagen. 

Little Ones anbefaler at man starter å øve inn ny soveteknikk på første lur på morgenen, da har de lettest for å finne søvnen. Og man tar det veldig gradvis. De har mange fine lydspor å spille av. Vi brukte hysje-lyd mye. De har også eget program for "Cat-nappers" og råd for å klare å forlenge søvnen. Da vår lærte seg å sovne uten bevegelse var vi også over på en periode med 30-40 minutters lurer. 

Det viktige og kanskje litt kjipe er at programmet baserer seg på at alle lurer tas i seng på soverom i bekmørke. Altså virkelig helt mørkt, du skal helst ikke se din egen hånd foran nesa. Så man blir litt låst i starten.

Når nye vaner er innarbeidet kan man unne seg litt mer fleksibilitet og ta lurer i vogna på tur.

Skrevet

Vi startet også med little ones programmet når hun var 3 mnd, vi gikk fra å kun sove i bæretøy oppå oss til å sove i egen seng i løpet av en uke, ventet noen uker før vi avvente byssing og det gikk på 1-2 uker. Men vi slet litt med å få til lange strekk en god stund etter det, og nattesøvnen ble ikke bedre før etter 6 mnd. Men det som er fint med programmet er at det er veldig håndfaste metoder du kan bruke, hva du evt gjør om mini ikke sover så lenge som hun burde osv. Det fungerer fortsatt veldig bra for oss. 

Anonymkode: a3c5b...342

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk😊 hvilke rutiner hadde du da?

Ikke noe avansert;) men har vært veldig mye hjemme de første månedene bare jeg og den lille. Så har virkelig «studert» henne og hennes rytme. Kombinert med app’en så begynte det å komme en struktur ifht når hun blir trøtt og hvordan hun gir beskjed. Klokken 18 er det pysj og stell, så rolig lek til hun blir trøtt, og det er Max 2 timer fra når hun sov sist. Så amming i sengen med dempet lys, tilby flaske (jeg har ikke nok melk), og så holder jeg rundt henne til hun sover. 

Den appen har hjulpet meg ihvertfall:)

Skrevet

Min baby er 4 måneder, og har hele tiden hatt behov for nærhet og å sove oppå/inntil oss og særlig meg. Fra han var 2,5 måned klarte vi imidlertid å venne han til å sove i senga på kvelden for seg selv, men på dagtid sover han fremdeles enten i vogna i bevegelse, i bæresjal eller i armene mine.

Jeg tror det med søvn og gode søvnvaner har mest med flaks og uflaks å gjøre når de er så små. Et barn på tre måneder som har behov for nærhet for å sovne er ikke nødvendigvis bare å lære å sovne for seg selv. Men man kan selvsagt forsøke i rolig tempo, uten skriking og at man godtar at man muligens må bysse litt til likevel.

Et viktig steg er jo rutiner og forutsigbarhet for de små. At de kan utvikle gode søvnassosiasjoner. Faste leggerutiner, en sang eller en koseklut for eksempel. Jeg vil også tenke bruk av smokk lønner seg, for hvis babyen da våkner litt så kan den sutte seg i søvn igjen.

Det vi gjorde når vi lærte han å sove for seg selv på kvelden var at vi «kopierte» situasjonen med når han pleide å sove inntil meg. Jeg sover med pysjamas, og han liker å dytte hodet inni pysjamasen min. Så jeg tok pysjamasen og la inntil hodet hans, slik at når han våknet litt så kunne han fortsatt kjenne pysjamasen inntil seg, og sovnet igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...