AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #1 Del Skrevet 14. desember 2020 Har vært jeger og naturmann i 30 år. Har reist en del også og vært i naturen. I norge vet jeg bare om 1 med ikke vestlig bakrgrunn som går på jakt. Resten er norsk, svensk, engelsk etc. Hvorfor er det slik? Har ikke møtt en somalier langt inni villmarka liksom. Ja noen turgåere 10 min unna hovedvei har jeg møtt men ingen hardcore naturfolk. Anonymkode: 22c2d...0c5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #2 Del Skrevet 14. desember 2020 Jeg kjenner mange med minoritetsbakgrunn og mange er glad i naturen, men mange vet jo ikke helt hvor og hvordan... Anonymkode: 15a43...a58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tranedatter Skrevet 14. desember 2020 #3 Del Skrevet 14. desember 2020 Ikke kultur for det. Skal ikke lengere enn Danmark, England, Tyskland, hvor barna er inne om det regner eller er litt kaldere. I andre land er det med turgåing /hicking en hobby noe ett fåtal gjør, ikke en del av hverdagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #4 Del Skrevet 14. desember 2020 Det krever investering(utstyr) og kunnskap. Spesielt med jakt, med mindre du har vokst opp med det og har en kompis som er villig til å ta deg med, er jakt noe de færreste gidder å starte med. Det er flere med minoritetsbakgrunn her jeg bor som som fisker da. Det er også veldig skandinavisk å henge isolert i skauen for å finne seg selv. Anonymkode: 2f123...5c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 14. desember 2020 #5 Del Skrevet 14. desember 2020 Det at man på død og liv må ut er en stor del av norsk kultur, og står ikke like sterkt i mange andre kulturer. En del friluftsliv er også veldig ressurskrevende å drive med, som jakt. Det er jo en minoritet som jakter, uansett bakgrunn. Fiske i sjøen derimot er jo gratis, og krever bare en fiskestang. Det er det mange med utenlandsk (også ikke-vestlig) bakgrunn som driver med. Jeg tror at i mange kulturer så er det å gå ut noe man gjør for nyttens skyld (altså fiske, plukke bær), ikke for kosen. Når det er sagt er det veldig mange nordmenn som liker seg best inne også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #6 Del Skrevet 14. desember 2020 Anonymus Notarius skrev (4 minutter siden): Det at man på død og liv må ut er en stor del av norsk kultur, og står ikke like sterkt i mange andre kulturer. En del friluftsliv er også veldig ressurskrevende å drive med, som jakt. Det er jo en minoritet som jakter, uansett bakgrunn. Fiske i sjøen derimot er jo gratis, og krever bare en fiskestang. Det er det mange med utenlandsk (også ikke-vestlig) bakgrunn som driver med. Jeg tror at i mange kulturer så er det å gå ut noe man gjør for nyttens skyld (altså fiske, plukke bær), ikke for kosen. Når det er sagt er det veldig mange nordmenn som liker seg best inne også. Kanskje en liten avsporing, men det burde være mer åpenhet og aksept for at det er helt ok å være inne også. Kanskje en organisasjon med navnet "Vi med innekropp" Anonymkode: 15a43...a58 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #7 Del Skrevet 14. desember 2020 Anonymus Notarius skrev (7 minutter siden): Det at man på død og liv må ut er en stor del av norsk kultur, og står ikke like sterkt i mange andre kulturer. En del friluftsliv er også veldig ressurskrevende å drive med, som jakt. Det er jo en minoritet som jakter, uansett bakgrunn. Fiske i sjøen derimot er jo gratis, og krever bare en fiskestang. Det er det mange med utenlandsk (også ikke-vestlig) bakgrunn som driver med. Jeg tror at i mange kulturer så er det å gå ut noe man gjør for nyttens skyld (altså fiske, plukke bær), ikke for kosen. Når det er sagt er det veldig mange nordmenn som liker seg best inne også. Det er jo en sunn kultur, 0 tvil om det. Og viktig at vi har befolkning som liker seg i naturen for å faktisk bevare naturen. Ellers blir befolkningen nogså likegyldig ved om vi skal beholde natur eller ikke. Og i land som italia, skottland, usa og canada lever den ånden like godt som i norge. Minus dem som bor i byen da, selvfølgelig. Anonymkode: 22c2d...0c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 14. desember 2020 #8 Del Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje en liten avsporing, men det burde være mer åpenhet og aksept for at det er helt ok å være inne også. Kanskje en organisasjon med navnet "Vi med innekropp" Anonymkode: 15a43...a58 Jeg er med Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #9 Del Skrevet 14. desember 2020 Ikke uvanlig å se folk med minoritetsbakgrunn i marka i Trondheim. Har også deltatt i jaktlag med noen. Blir vel flere etterhvert. Anonymkode: b5deb...34d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #10 Del Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor er det slik? Har ikke møtt en somalier langt inni villmarka liksom. Ja noen turgåere 10 min unna hovedvei har jeg møtt men ingen hardcore naturfolk. Fordi naturfolk er så jævla sære. Helt ærlig. Skulle tro de hadde en hemmelig klubb eller noe. Hvis man ikke veit hva slags utstyr man trenger, hvordan lese kart, hvor man kan gå, hvordan man bæsjer i fred på en vidde på fjellet eller smører ski så er det faktisk litt vanskelig å lære seg det. Fordi «alle» voksne nordmenn liksom kan det. Men de kan ikke det. Ikke jeg heller. Og derfor går jeg ikke så mye på tur - og skjønner godt at det kan gjelde MANGE andre også, om de så er fra Somalia, Toten eller Tyskland. Anonymkode: 0604d...77d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #11 Del Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har vært jeger og naturmann i 30 år. Har reist en del også og vært i naturen. I norge vet jeg bare om 1 med ikke vestlig bakrgrunn som går på jakt. Resten er norsk, svensk, engelsk etc. Hvorfor er det slik? Har ikke møtt en somalier langt inni villmarka liksom. Ja noen turgåere 10 min unna hovedvei har jeg møtt men ingen hardcore naturfolk. Anonymkode: 22c2d...0c5 "Ønsker du ikke å være fred? Vi kan sikkert også ødelegge naturen for deg." - tenker sikkert noen. Anonymkode: a3a03...805 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #12 Del Skrevet 14. desember 2020 Du nevner jo selv to minoriteter du har sett i naturen. Svensker og engelskmenn. Dessuten er samene en minoritet og de er da så vidt jeg vet veldig glad i å være ute i naturen. Det du egentlig mener er vel. "Hvorfor er det ingen muslimer i naturen". Kan du ikke bare si det som det er i stedet for å gå rundt grøten? Anonymkode: fb64a...15a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #13 Del Skrevet 2. januar 2021 Tror ikke du kan se de, i skiklær? Har en pakistansk kompis, som vi kjører mye slalom/snowboard sammen med, men med klær og hjelm og skibriller, ingen kan jo se at han er litt mørkere enn andre. Anonymkode: e8ed9...5e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #14 Del Skrevet 10. januar 2021 Fordi de er opptatt med å være sosiale sammen med storfamilien, venner og menigheten. Det er bare nordmenn som gjemmer seg bort alene i skauen, resten av verden liker å henge sammen på fritiden. Anonymkode: a0396...10f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #15 Del Skrevet 10. januar 2021 Tenkt på det samme. Masse innvandrere i feks på Oslo City, fler enn hvite. En vinterdag i Marka, ser ikke snurten av dem. Anonymkode: f4154...7b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Saph Skrevet 10. januar 2021 #16 Del Skrevet 10. januar 2021 Jeg er med i en intergreringsgruppe her jeg bor, vi var på skitur med en ny gruppe flyktninger i fjor og en av mennene som var med sa at en av de store forskjellene mellom oss nordmenn og dem (han er fra Eritrea) er at de blir lært opp til å ikke gå ut i naturen, og å alltid være forsiktig i naturen, aldri gå alene ut i naturen, aldri gå ut i naturen når det er mørkt, fordi det er livsfarlig, mens her så skal alle ut i naturen, dag og natt, hele tiden, hele året, liten og stor. 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #17 Del Skrevet 10. januar 2021 Har også tenkt på dette. Jeg går myyye i fjellet, og har aldri møtt på en mørkhudet person. Har møtt på blant annet østeuropeere, nederlendere, sveitsere (heter det det?😅), tyskere, amerikanere, russere. Det er jo vanlig å hilse og småprate litt når det er langt mellom turgåere. Jeg tenker at i mange land er det utrygt å ferdes i naturen, og spesielt alene, og spesielt som kvinne. Så det er kanskje noe som ikke faller dem naturlig å gjøre. Anonymkode: b4848...f35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #18 Del Skrevet 10. januar 2021 Saph skrev (2 minutter siden): Jeg er med i en intergreringsgruppe her jeg bor, vi var på skitur med en ny gruppe flyktninger i fjor og en av mennene som var med sa at en av de store forskjellene mellom oss nordmenn og dem (han er fra Eritrea) er at de blir lært opp til å ikke gå ut i naturen, og å alltid være forsiktig i naturen, aldri gå alene ut i naturen, aldri gå ut i naturen når det er mørkt, fordi det er livsfarlig, mens her så skal alle ut i naturen, dag og natt, hele tiden, hele året, liten og stor. 😄 Det var det jeg tenkte kunne være grunnen til at mange ikke gjør det. Likte de å gå på ski forresten?😅 Anonymkode: b4848...f35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 10. januar 2021 #19 Del Skrevet 10. januar 2021 Jeg kjenner flere innvandrere som er glade i å gå i fjellet. Enig i at hvite nordmenn nok er overrepresentert, men det er ikke slik at ingen andre gjør det. Noen av de mest ihuga 2000-meterssamlerne jeg vet om ble ikke født i Norge 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Saph Skrevet 10. januar 2021 #20 Del Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det var det jeg tenkte kunne være grunnen til at mange ikke gjør det. Likte de å gå på ski forresten?😅 Anonymkode: b4848...f35 De voksne likte å sitte rundt bålet og drikke kaffe mere enn de likte å gå på ski (det gjør jeg og) 😄 Men alle barna som var med hadde det veldig gøy, så gi det noen år så skal du se det blir en stigning i Eritreiske langrennsløpere i Norge 😁 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå