AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #1 Del Skrevet 14. desember 2020 Jeg har ikke spist kjøtt på omtrent 5 år (men har spist i varierende grad melkeprodukter, egg og i noen perioder fisk), men begynner nå å lure på om jeg skal legge fra meg prinsippet om null kjøtt. Grunnene til at jeg sluttet var vel egentlig en blanding av alle de vanlige grunnene: mijlø, dyrevelferd og til dels helse. Men det var også litt tilfeldig, noe jeg bare skulle teste, i en periode hvor jeg allerede drev med en del restriksjoner innen mat. Nå 5 år etter er det bare null kjøtt som fortsatt står igjen. Jeg har lyst til å prøve å spise kjøtt igjen av et par ulike grunner. For det første, at jeg har hatt lite energi og vært mildt til moderat deprimert det siste 1,5 årene. Kan hende det ikke har noe med diett å gjøre, men kan jo være? En annen grunn er at jeg har lyst til å ha en mer pragmatisk tilnærming. E.g. kunne spise kjøtt hvis andre serverer meg det, spise kortreist kjøttmat der det tilbys (som er bedre enn langreist veggis) osv. Også er jeg egentlig bare nysgjerrig og har lyst til å finne ut hva jeg har gått glipp av de siste årene, fordi jeg føler egentlig ikke at husker smaken helt, og vet ikke om jeg savner det eller ikke. Det jeg gruer meg mest til er om jeg skulle angre skikkelig og så føle at jeg har brutt med egne prinsipper. Og for å være ærlig gruer jeg meg også til å fortelle det til noen folk rundt meg. Nevner så og si aldri at jeg ikke spiser kjøtt, har virkelig aldri vært en "preachy" veggis på noen som helst slags måte, men mange rundt meg har vært det motsatte. Altså prøvd å få i diskusjon med meg eller tatt det opp hver eneste gang jeg spiser i deres nærvær. Noen som har noen lignende opplevelser og kan dele noen erfaringer? Eller har noen dritgode kjøttretter jeg burde smake på asap? Anonymkode: a745a...f19 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #2 Del Skrevet 14. desember 2020 Jeg har de siste to ukene ikke spist kjøtt (litt tilfeldig, ikke vegetarianer). I går åt jeg kjøtt igjen, og du så mye energi jeg fikk! Og det mettet på en annen måte enn det jeg har spist ellers. Skal nevnes at jeg ikke kan spise belgfrukter (inkl. produkter av soyabønner), og jeg tror jeg kan ha fått i meg litt lite proteiner. Jeg skulle ønske at jeg kunne spise mer vegetar, jeg da. Liker ikke at dyr avles opp og må reise langt før det dopes ned og avlives 😪 Selvskutt er vel bra, da. Anonymkode: 901b5...942 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #3 Del Skrevet 14. desember 2020 Ikke gjør det Anonymkode: 2cb14...12f 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #4 Del Skrevet 14. desember 2020 Må vel venne deg til det litt etter litt regner jeg med. Håper forressten du ikke bare skal spise kjøtt da, men også ha litt annet også:) Har forresten alltid ment at et variert kosthold er det beste!:) Anonymkode: f4e12...e59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #5 Del Skrevet 14. desember 2020 Om du angrer er det jo bare å begynne igjen. Kan bare dele erfaring med å være en av de rundt (søster gikk fra å være veggis til å spise det som blir servert/litt kjøtt innimellom), og eneste reaksjonen fra oss rundt (så vidt jeg vet) er at det var en lettelse. Anonymkode: 1ef8e...4a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #6 Del Skrevet 14. desember 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Ikke gjør det Anonymkode: 2cb14...12f Spiste 3 pizzabiter med noe kjøtt på i dag hos en venninne, og har hatt en ekkel følelse siden så lurer på om det faktisk blir det, ja! - TS Anonymkode: a745a...f19 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #7 Del Skrevet 14. desember 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Må vel venne deg til det litt etter litt regner jeg med. Håper forressten du ikke bare skal spise kjøtt da, men også ha litt annet også:) Har forresten alltid ment at et variert kosthold er det beste!:) Anonymkode: f4e12...e59 Har endt opp med å spise noe kjøtt i dag og jeg synes ikke det var spesielt stas og har følt meg litt uggen etterpå (kan også være at det var pizza og det ble litt mye med noen kjøttbiter med den fettete maten ellers også..) så nå vet jeg ikke helt om jeg vil åpne opp for noe kjøtt allikevel! Men, uansett hvordan det ender tror jeg nok at jeg kommer til å ha et vegetarisk kosthold 90% av tiden uansett, største forskjellen bare det at jeg ikke har en absolutt regel mot det og kan være mindre vanskelig når jeg skal besøke folk osv. Anonymkode: a745a...f19 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #8 Del Skrevet 14. desember 2020 Mener å ha hørt at man må begynne gradvis igjen? Og så trappe mer og mer opp. Så kanskje du ble dårlig fordi du spiste for mye? Når det er sagt, er det bra å spise kjøtt! Det er mye der man trenger. Jeg er også opptatt av dyrevelferd, derfor spiser jeg bare viltkjøtt - da vet jeg at dyret har hatt det bra når det levde. Anonymkode: f60e0...226 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #9 Del Skrevet 15. desember 2020 Dette var godt å høre! ♥ Meld deg inn i denne FB-gruppa, så får du god hjelp. Masse lykke til! Anonymkode: e5e7b...44f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #10 Del Skrevet 15. desember 2020 Det er nok lurt å begynne gradvis ja. Og mulig kylling vil være lettere å fordøye for deg enn rødt kjøtt. Men du kan jo prøve deg fra litt av hva som er lettest å fordøye, hvitt eller rødt kjøtt, kjøttdeig eller veldig mørt kjøtt 🤷♀️ har aldri vært veggis selv så vet ikke, men jeg har kutta ut andre matvarer (som karbohydrater) og da har det også vært vanskelig å starte opp igjen, så man må bare ta det gradvis, og ikke spise så mye av gangen. Anonymkode: 5f585...6db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #11 Del Skrevet 15. desember 2020 Og for godt kilder til etisk beitefôret kjøtt (som er bedre for miljøet, bærekraftig, binder mer karbon enn det slipper ut, bygger opp matjord, motvirker ørkenifisering, bidrar til økt biomangfold, bedre for dyrene, og du vil ha færre liv på samvittigheten enn ved å være veganer ), se tips her: Anonymkode: e5e7b...44f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #12 Del Skrevet 19. desember 2020 At du har lite energi kan være så mange grunner D vitamin og jern mangler de fleste og da særlig kvinner før eller senere uansett. Kanskje du må spise mer protein eller variert ? Det sosiale? Er jo veggis alternativer på alle resturanger jeg har vært på. Du vil vite hvordan det smaker fordi du har glemt det? Se dokumentarer om kjøttindustrien i norge, den er ikke så bra som vi nordmenn liker å tro. Samme om kua spiste gress eller silo da vel? Anonymkode: 4af45...008 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #13 Del Skrevet 20. desember 2020 Dersom du har delvis ombestemt deg, så vil jeg anbefale ta litt jod, D vitamin om vinteren og selvsagt b12. Så anbefaler jeg å spise grønne og røde linser ofte, disse er rike på næringsstoffer som kvinner trenger. Om du ikke spiser særlig frø, kjerner og nøtter ville jeg prøvd det også. Anonymkode: 3c769...c84 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #14 Del Skrevet 21. desember 2020 Tips: se settle intervjuet med ei dame som var vegetarianer/veganer i 20 år: https://www.sacredcow.info/lierre-keith?inf_contact_key=c9bd22835f3872f29b95cf0df5173efb4dfbc39d7283b2cb89d5189540b69330 Anonymkode: 0efaf...ede 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå