RunM Skrevet 14. desember 2020 #1 Skrevet 14. desember 2020 (endret) Ble oppringt av noen fra smittesporingen i dag. På lørdag hadde jeg vistnok vært i nærkontakt med en smittet, og jeg må gå 10 dager i karantene, påsto de. Når jeg spurte om hvem den smitta var, så kunne de ikke fortelle meg det, på grunn av personvern. Problemet er at jeg har vært alene på hytta på fjellet fra torsdag morgen til i gårkveld. Jeg har altså ikke vært i kontakt med noen siden onsdag ettermiddag. Jeg fortalte dette til smittesporingen, ble ikke trodd. Jeg sa at det var uaktuellt å gå i karantene uten grunn, og fikk til svar at jeg mest sansynlig kom til å bli anmeldt..... Er det mulig? Hvor er rettssikkerheten? Endret 14. desember 2020 av RunM 8
Capt. Obvious Skrevet 14. desember 2020 #2 Skrevet 14. desember 2020 Da får du bare be de anmelde, og så tar du kontakt med advokat. Det er da påtalemyndigheten som må bevise at du har vært i nærkontakt med den smittede, noe som er enkelt å tilbakevise hvis de f. eks. sjekker lokasjonen din på mobilmaster i tidsrommet. Be din advokat kreve lokasjonsdata, så tipper jeg påtalemyndigheten gir seg raskt når det ikke foreligger noe saksgrunnlag. 10
Ukjent. Skrevet 14. desember 2020 #3 Skrevet 14. desember 2020 Herregud, håper at dette er tull. Du skal selvsagt ikke i karantene når du har vært helt alene.. 8
Psilocybe Skrevet 14. desember 2020 #4 Skrevet 14. desember 2020 Du er pliktig til å adlyde. Ellers risikerer du bot og fengselsstraff.
kvinneguide Skrevet 14. desember 2020 #5 Skrevet 14. desember 2020 Høres ut som om en bekjent av deg har fått Covid-19 og har satt deg opp på lista på pur faen. Men hvem gjør noe sånt?! 1
T-Rex Skrevet 14. desember 2020 #6 Skrevet 14. desember 2020 1 hour ago, RunM said: Ble oppringt av noen fra smittesporingen i dag. På lørdag hadde jeg vistnok vært i nærkontakt med en smittet, og jeg må gå 10 dager i karantene, påsto de. Når jeg spurte om hvem den smitta var, så kunne de ikke fortelle meg det, på grunn av personvern. Problemet er at jeg har vært alene på hytta på fjellet fra torsdag morgen til i gårkveld. Jeg har altså ikke vært i kontakt med noen siden onsdag ettermiddag. Jeg fortalte dette til smittesporingen, ble ikke trodd. Jeg sa at det var uaktuellt å gå i karantene uten grunn, og fikk til svar at jeg mest sansynlig kom til å bli anmeldt..... Er det mulig? Hvor er rettssikkerheten? Tusenkronersspørsmålet: Hvorfor stilte du det spørsmålet om du var alene på det tidspunktet du skulle ha blitt smittet? 7
Tiuren Skrevet 14. desember 2020 #7 Skrevet 14. desember 2020 9 minutter siden, kvinneguide said: Høres ut som om en bekjent av deg har fått Covid-19 og har satt deg opp på lista på pur faen. Men hvem gjør noe sånt?! Eller noen som hadde deg som alibi mens vedkommende var på et liiiite sidesprang. Du får huske trikset, og oppgi Erna og Mikke Mus som nærkontakter dersom du skulle bli syk. 7
Gjest Gagaen Skrevet 14. desember 2020 #8 Skrevet 14. desember 2020 Capt. Obvious skrev (1 time siden): Da får du bare be de anmelde, og så tar du kontakt med advokat. Det er da påtalemyndigheten som må bevise at du har vært i nærkontakt med den smittede, noe som er enkelt å tilbakevise hvis de f. eks. sjekker lokasjonen din på mobilmaster i tidsrommet. Be din advokat kreve lokasjonsdata, så tipper jeg påtalemyndigheten gir seg raskt når det ikke foreligger noe saksgrunnlag. Tenker at det er rimeligere å ta den karantenen enn å sette en advokat på saken.
Gjest Tutte Skrevet 14. desember 2020 #9 Skrevet 14. desember 2020 (endret) RunM skrev (1 time siden): Ble oppringt av noen fra smittesporingen i dag. På lørdag hadde jeg vistnok vært i nærkontakt med en smittet, og jeg må gå 10 dager i karantene, påsto de. Når jeg spurte om hvem den smitta var, så kunne de ikke fortelle meg det, på grunn av personvern. Problemet er at jeg har vært alene på hytta på fjellet fra torsdag morgen til i gårkveld. Jeg har altså ikke vært i kontakt med noen siden onsdag ettermiddag. Jeg fortalte dette til smittesporingen, ble ikke trodd. Jeg sa at det var uaktuellt å gå i karantene uten grunn, og fikk til svar at jeg mest sansynlig kom til å bli anmeldt..... Er det mulig? Hvor er rettssikkerheten? Har du noe bevis for at du var på hytta den lørdagen da? Hvis du har det å legge fram, så bør det vel komme fram at personen ikke var på samme sted. Ingen skal måtte være i karantene uten grunn. Der får vel grensa gå. Endret 14. desember 2020 av Tutte
RunM Skrevet 14. desember 2020 Forfatter #10 Skrevet 14. desember 2020 Psilocybe skrev (2 timer siden): Du er pliktig til å adlyde. Ellers risikerer du bot og fengselsstraff. Ikke aktuellt med karantene på falskt grunnlag nei. T-Rex skrev (2 timer siden): Tusenkronersspørsmålet: Hvorfor stilte du det spørsmålet om du var alene på det tidspunktet du skulle ha blitt smittet? Fordi jeg var nysgjerrig på om jeg kjente vedkommende. kvinneguide skrev (2 timer siden): Høres ut som om en bekjent av deg har fått Covid-19 og har satt deg opp på lista på pur faen. Men hvem gjør noe sånt?! Ingen som jeg kjenner som har eller har hatt Covid-19. Gagaen skrev (2 timer siden): Tenker at det er rimeligere å ta den karantenen enn å sette en advokat på saken. Ingen av delene er aktuellt. Skal ikke ta karantene på falskt grunnlag. Da får de sikte meg først, og så grave fram ett bevis på at jeg har hatt nærkontakt med en smittet på lørdag. (jeg var på sesongens første skitur på hytta sammen med hundene, så ikke ei eneste sjel fra torsdag til søndag)... Det som er irriterende er hvor ufin og påståelig han fyren som ringte var. Han skulle rapportere det til kummunelegen, som heeelt sikkert kom til å politianmelde det. Så, - jeg gleder meg til politiet tar kontakt, slik at jeg får høre hvilke bevis de har. Hårreisende praksis. 9
Banænie Skrevet 14. desember 2020 #11 Skrevet 14. desember 2020 Kan de ha blandet navnet ditt med noen, eller nummeret? 2
13579 Skrevet 14. desember 2020 #12 Skrevet 14. desember 2020 RunM skrev (4 timer siden): Ble oppringt av noen fra smittesporingen i dag. På lørdag hadde jeg vistnok vært i nærkontakt med en smittet, og jeg må gå 10 dager i karantene, påsto de. Når jeg spurte om hvem den smitta var, så kunne de ikke fortelle meg det, på grunn av personvern. Problemet er at jeg har vært alene på hytta på fjellet fra torsdag morgen til i gårkveld. Jeg har altså ikke vært i kontakt med noen siden onsdag ettermiddag. Jeg fortalte dette til smittesporingen, ble ikke trodd. Jeg sa at det var uaktuellt å gå i karantene uten grunn, og fikk til svar at jeg mest sansynlig kom til å bli anmeldt..... Er det mulig? Hvor er rettssikkerheten? Hvis du befant deg inne i hytta og den smittede var umiddelbart utenfor, har dere vært såpass nær hverandre at du må i karantene. Mobilappen ser ikke vegger. Dersom du nekter karantene, vil du bli anmeldt og straffet, mest sannsynlig bare med en bot.. 1
RunM Skrevet 14. desember 2020 Forfatter #13 Skrevet 14. desember 2020 13579 skrev (13 minutter siden): Hvis du befant deg inne i hytta og den smittede var umiddelbart utenfor, har dere vært såpass nær hverandre at du må i karantene. Mobilappen ser ikke vegger. Dersom du nekter karantene, vil du bli anmeldt og straffet, mest sannsynlig bare med en bot.. Har ikke vært noen andre i kilometers omkrets av hytta. Så ingen spor i snøen, unntatt ett gammelt skuterspor. Mobilappen har jeg ikke. Uansett så kan vel ikke smitten krype igjennom en yttervegg..... Som sagt, på grunn av at jeg ikke har vært i nærheten av andre fra onsdag kveld til mandag morgen så nekter jeg å gå i karantene ja. Da får de prøve å komme med bevis, noe jeg er sikker på at de får problem med. 7
Ukjent. Skrevet 14. desember 2020 #14 Skrevet 14. desember 2020 Synes du bør gå til avisen med dette. Du er neppe den eneste som er satt i en slik situasjon. Det kan være så enkelt som at det er en på jobben din, og at vedkommende ikke var klar over at du hadde fri. 9
zemer Skrevet 14. desember 2020 #15 Skrevet 14. desember 2020 Sa de dagen? Til meg sa de ikke det, bare siste 10 dager. 2
RunM Skrevet 14. desember 2020 Forfatter #16 Skrevet 14. desember 2020 Ukjent. skrev (6 minutter siden): Det kan være så enkelt som at det er en på jobben din, og at vedkommende ikke var klar over at du hadde fri. Jeg er ufør, dvs. jeg jobber ikke, og bor alene. zemer skrev (2 minutter siden): Sa de dagen? Til meg sa de ikke det, bare siste 10 dager. Lørdag. Synes situsjonen er mildt sagt latterlig, og kommer til å gi f.... i karantene. Jeg vet at jeg ikke har vært i nærheten av noen på det tidspunktet de angav. Skremmende hvis dette har skjedd for andre, mon tro hvor hange som godtar karantene uten å sjekke opp... 5
Påkrevd Skrevet 14. desember 2020 #17 Skrevet 14. desember 2020 T-Rex skrev (4 timer siden): Tusenkronersspørsmålet: Hvorfor stilte du det spørsmålet om du var alene på det tidspunktet du skulle ha blitt smittet? Hvis du var mutters alene på en hytte en gitt dag, og senere ble ringt opp med krav om at du går i karantene i 10 dager pga kontakt med en smittet den aktuelle dagen, så hadde du bare glatt godtatt det og satt deg i sofaen? Eller hadde du kanskje lurt litt på hvem som hadde opplyst om nærkontakt med deg den dagen du var alene, vel vitende om konsekvensene det vil medføre for deg? 18
Mezzosoprena Skrevet 14. desember 2020 #18 Skrevet 14. desember 2020 HVIS dette er sant, er det jo merkelig - men en eller annen med smitte har oppgitt ditt navn som nærkontakt, kanskje er det en forveksling av person/telefonnummer.... Du sier du spurte om hvem - men hvorfor spurte du ikke om hvor? Og selv om jeg irriterer meg grønn over de som ikke overholder de rådene man får nå om dagen - HVIS det faktisk ER sant at du var mutters alene uten mennesker i mils omkrets og du er sikker på dagen - da hadde jeg blåst i karantenen gitt... 4
Luckiness Skrevet 14. desember 2020 #19 Skrevet 14. desember 2020 Men du kan ha vært i nærkontakt med en smittet før du dro på hytten. Den smittede kan feks ha fått symptomer torsdagen før din hyttetur, ikke tatt test før i helgen og nå fått påvist. Da går de tilbake 48t fra symptomstart med smittesporing. 3
Påkrevd Skrevet 15. desember 2020 #20 Skrevet 15. desember 2020 Luckiness skrev (5 timer siden): Men du kan ha vært i nærkontakt med en smittet før du dro på hytten. Den smittede kan feks ha fått symptomer torsdagen før din hyttetur, ikke tatt test før i helgen og nå fått påvist. Da går de tilbake 48t fra symptomstart med smittesporing. Det hadde vært forståelig, men det står jo at «på Lørdag hadde jeg visstnok hatt nærkontakt med en smittet». Ikke at det har vært nærkontakt i løpet av de siste dagene med en som testet positivt på Lørdag. Det kan ikke forstås på noen annen måte enn at kontakten skal ha skjedd mens TS mener å ha vært alene på hytta. 5
Anbefalte innlegg