AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #21 Skrevet 15. desember 2020 Å kjøpe ting på avbetaling, som det å ta forbrukslån er, kan forsvares i noen tilfeller. Men ikke gjør det for luksusartikler, som klær, reiser og fest. Det er å trave inn på hovedveien til luksusfellen. Anonymkode: 0ac83...e9b 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #22 Skrevet 15. desember 2020 Kan de ikke se dem selv i dette gjeldsregisteret, eller når gjelden ligger hos dem? Som andre sier så tror jeg ikke det vi ha noe å si når gjelden er relativt liten, det er mulig de frykter du har stor gjeld som du har holdt skjult og at de da vil være redd for om du klarer å betjene gjelden du har hos dem. Henger meg litt på hylekoret her, jeg begynte litt som deg og endte som gjeldsslave, måtte nå bunnen litt før jeg kom meg opp. Det som er en viktig lærdom for meg er å alltid spare, og at når man er blakk så er man blakk! Det er så lett å se på forbrukslån eller kredittkort som en slags buffer eller at det er akkurat som sparing omtrent, man får bare beløpet først og sparer etterpå - men det er jo ikke det. Med denne type mentalitet kan det fort bli sånn at du ligger i minus på kredittsiden resten av livet, og beløpene vil bare bli større og større til du har store problemer. Du har allerede to lån liksom, dette er jo ikke et engangstilfelle. Du har brukt 25 000 mer enn du tjente i år. Neste år må du bruke 25 000 mindre enn du tjener for og få betalt ned dette - klarer du det? Du gjør jo ikke det når du kan ta opp 10 000 imens du fremdeles ikke har betalt ned forrige.. Jeg ville iallfall tatt meg i nakken nå, lov deg selv at du ikke tar opp en eneste krone i lån før disse er betalt ned. Anonymkode: 76347...c2d 3
Gjest Blondie65 Skrevet 15. desember 2020 #23 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er så lett å se på forbrukslån eller kredittkort som en slags buffer eller at det er akkurat som sparing omtrent, man får bare beløpet først og sparer etterpå - men det er jo ikke det. Anonymkode: 76347...c2d Gid det var så vel. Tenk om en kunne fått 20 % rente når en sparte? I stedet kommer det 20 % (eller kanskje det bare er 16 % ...?) på toppen av det man kjøper jakken for. Er den virkelig verdt det?
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #24 Skrevet 15. desember 2020 Du har ikke tenkt å kjøpe bolig på noe tidspunkt, TS? Anonymkode: c7617...68e 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #25 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 14.12.2020 den 16.44): Det har seg sånn at jeg har kjøpt meg en litt for dyr jakke og var nødt til å ta opp et forbrukslån på 10 000 for å få betalt i tide. Anonymkode: 9a529...5c8 Den jakken som tydeligvis kostet 10 000 vil koste deg veldig mye mer når du legger på rentene. For regner ikke med du greier betale ned 10 000 i en smekk? Forstår ikke hvordan folk tenker jeg.. Anonymkode: c0f7d...422
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #26 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 15.12.2020 den 7.53): Neste år må du bruke 25 000 mindre enn du tjener for og få betalt ned dette - klarer du det? Du gjør jo ikke det når du kan ta opp 10 000 imens du fremdeles ikke har betalt ned forrige.. Anonymkode: 76347...c2d Om ikke ts skjerper seg ser det ut som om det blir gjeldsslavetendenser om ti års tid. Ts har ikke betalt ned forrige lån så at dette er et engangstilfelle er bare ts sin måte å bagatellisere det på. Det er ikke 25 000 kr det dreier seg om heller, det kommer masse renter oppå de to beløpene ts har lånt hittil. Det er ikke verdt å jobbe seg ihjel for en jakke som tilslutt koster 20 000 kr.. Anonymkode: c0f7d...422
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #27 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 14.12.2020 den 16.44): Det har seg sånn at jeg har kjøpt meg en litt for dyr jakke og var nødt til å ta opp et forbrukslån på 10 000 for å få betalt i tide. Det går helt fint å betale ned, problemet er at jeg oppga at jeg hadde 0 i gjeld når jeg egentlig har et lån fra før hos dem på ca 15 000. I dag var det et brev i postkassen med «****** har bedt om gjeldsopplysninger fra deg.» Hva gjør de når de ser at jeg har typ 15 000 i gjeld og jeg oppga at jeg har 0? Jeg betaler alltid i tide og har stor respekt for lån, er bare bekymret for om det kan få konsekvenser at jeg har opplyst feil 👸🏼🔫 Anonymkode: 9a529...5c8 Når du låner penger for å kjøpe ei jakke til 10 k,da bør du kanskje vurdere hvor stor respekt du har for penger. For min del ,høres det totalt idiotisk ut. Vet du da hvor mye penger jakka har kosta deg etter du har betalt lånet? Jakke til 10 k er galskap,og når folk skal ha så dyre klær,og må låne pengene,så bør det være skamfullt å gå med den? Anonymkode: a2deb...4b6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå