AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #1 Skrevet 14. desember 2020 Pga korona-situasjonen vurderer jeg mer og mer hjemmefødsel. Har hatt ukomplisert fødsel før hvor jeg fødte uten smertestillende. Føler veldig behov for å ha mannen med både under og etter fødsel. Vil overhodet ikke at han skal måtte reise fra oss etter fødselen, så det er i hovedsak derfor vi vurderer å føde hjemme. Er det noen som har erfaring med hjemmefødsel de vil dele? Anonymkode: 2a080...cf4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #2 Skrevet 14. desember 2020 Du får ikke hjemmefødsel nå uansett. Anonymkode: 53f34...9cb
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #3 Skrevet 14. desember 2020 Har hatt en hjemmmefødsel, men det er noen år siden. Fantastisk opplevelse, gikk strålende. Hadde en dyktig jordmor. Anonymkode: 4acdb...c29 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #4 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du får ikke hjemmefødsel nå uansett. Anonymkode: 53f34...9cb Joda, snakket med jordmor om det seinest idag det var ikke noe problem sa hun. Ts Anonymkode: 2a080...cf4 6 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #5 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har hatt en hjemmmefødsel, men det er noen år siden. Fantastisk opplevelse, gikk strålende. Hadde en dyktig jordmor. Anonymkode: 4acdb...c29 Følte du hele veien at alt var trygt? Måtte dere til sykehuset for å ta diverse tester de neste dagene da? Ts Anonymkode: 2a080...cf4 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #6 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Følte du hele veien at alt var trygt? Måtte dere til sykehuset for å ta diverse tester de neste dagene da? Ts Anonymkode: 2a080...cf4 Husker faktisk ikke helt, men jeg tror kanskje det ja. Måtte jo registrere hjemmefødsel i allefall. Anonymkode: 4acdb...c29 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #7 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Følte du hele veien at alt var trygt? Måtte dere til sykehuset for å ta diverse tester de neste dagene da? Ts Anonymkode: 2a080...cf4 Og ja, jeg følte hele tiden at det var svært trygt. Jordmor var som sagt veldig kompetent. Den beste fødselen jeg har hatt (hatt tre). Satt i badekaret en god stund, og etterpå gikk det fort og greit. Anonymkode: 4acdb...c29 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #8 Skrevet 14. desember 2020 Har født alle barna hjemme, gikk kjempefint! Jormor tok blodprøve etter fødsel da hun var på hjemmebesøk. Hun tok også veiingen. Takket nei til sykehussjekk, hoftene og hørsel tok barnelegen på helsestasjonen seg av på et senere tidspunkt. Anbefaler det på det varmeste. ❤️ Anonymkode: b07ba...1ac 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #9 Skrevet 14. desember 2020 At nokon i det heile teke vurderar heimefødsel i dagens samfunn, er for meg uforståeleg. TOTALT uforståeleg. Sjølv om du har hatt komplikasjonsfrie fødslar fleire gongar, tek du ein enorm risiko på barnets vegner, og forsåvidt på eigne vegner. Det er å ta eit informert, men utruleg dårleg og risikofylt val. End of story. Anonymkode: b2d37...be3 13
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #10 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): At nokon i det heile teke vurderar heimefødsel i dagens samfunn, er for meg uforståeleg. TOTALT uforståeleg. Sjølv om du har hatt komplikasjonsfrie fødslar fleire gongar, tek du ein enorm risiko på barnets vegner, og forsåvidt på eigne vegner. Det er å ta eit informert, men utruleg dårleg og risikofylt val. End of story. Anonymkode: b2d37...be3 Signerer denne. Helt utrolig at man i det hele tatt vurderer det. Hva hvis baby sitter fast helt nede i en ellers normal fødsel (skjedde meg! Måtte ha tang og baby kom ut mørkeblå), eller du får akutt morkakeløsning?! Anonymkode: 3edb0...c82 5
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #11 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Signerer denne. Helt utrolig at man i det hele tatt vurderer det. Hva hvis baby sitter fast helt nede i en ellers normal fødsel (skjedde meg! Måtte ha tang og baby kom ut mørkeblå), eller du får akutt morkakeløsning?! Anonymkode: 3edb0...c82 Hva om man får hjerteinfarkt? Hjerneslag? Blodpropp i lungen? Nyresvikt, leversvikt, hjertesvikt, akutt leukemi? Man kan ikke ta høyde for alle sjeldne ''hva om'' her i livet, da må man bare flytte inn på et sykehus. Jeg skjønner bekymringen deres, men det er ingen forskning som kaller hjemmefødsel farlig i Norge, da kriteriene er så strenge. For å vri på det: stadig flere fødeavdelinger legges ned, og antall transportfødsler har eksplodert i distriktsnorge. Det er jo overhodet ikke tryggere å føde i en bil under enormt stress og med dårlig tid, enn å føde hjemme i rolige omgivelser. En fødsel er faktisk en naturlig greie, og om man sammenligner med før i tiden - så ja, døde flere, men for de aller, aller fleste gikk det helt fint også da. Anonymkode: 21f29...708 6
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #12 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva om man får hjerteinfarkt? Hjerneslag? Blodpropp i lungen? Nyresvikt, leversvikt, hjertesvikt, akutt leukemi? Man kan ikke ta høyde for alle sjeldne ''hva om'' her i livet, da må man bare flytte inn på et sykehus. Jeg skjønner bekymringen deres, men det er ingen forskning som kaller hjemmefødsel farlig i Norge, da kriteriene er så strenge. For å vri på det: stadig flere fødeavdelinger legges ned, og antall transportfødsler har eksplodert i distriktsnorge. Det er jo overhodet ikke tryggere å føde i en bil under enormt stress og med dårlig tid, enn å føde hjemme i rolige omgivelser. En fødsel er faktisk en naturlig greie, og om man sammenligner med før i tiden - så ja, døde flere, men for de aller, aller fleste gikk det helt fint også da. Anonymkode: 21f29...708 Jada, mye kan skje her i livet. Problemet med hjemmefødsel er at man ikke bare risikerer sitt eget liv, man har faktisk ansvaret for et barn også. Anonymkode: 0abc5...16f 8
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #13 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du får ikke hjemmefødsel nå uansett. Anonymkode: 53f34...9cb Dette er bare tull. Venninnen min fødte hjemme forrige måned. Anonymkode: 7b9a5...c72 4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #14 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): At nokon i det heile teke vurderar heimefødsel i dagens samfunn, er for meg uforståeleg. TOTALT uforståeleg. Sjølv om du har hatt komplikasjonsfrie fødslar fleire gongar, tek du ein enorm risiko på barnets vegner, og forsåvidt på eigne vegner. Det er å ta eit informert, men utruleg dårleg og risikofylt val. End of story. Anonymkode: b2d37...be3 Nei. https://sykepleien.no/2015/02/tryggest-fode-hjemme Anonymkode: 4acdb...c29 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #15 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva om man får hjerteinfarkt? Hjerneslag? Blodpropp i lungen? Nyresvikt, leversvikt, hjertesvikt, akutt leukemi? Man kan ikke ta høyde for alle sjeldne ''hva om'' her i livet, da må man bare flytte inn på et sykehus. Jeg skjønner bekymringen deres, men det er ingen forskning som kaller hjemmefødsel farlig i Norge, da kriteriene er så strenge. For å vri på det: stadig flere fødeavdelinger legges ned, og antall transportfødsler har eksplodert i distriktsnorge. Det er jo overhodet ikke tryggere å føde i en bil under enormt stress og med dårlig tid, enn å føde hjemme i rolige omgivelser. En fødsel er faktisk en naturlig greie, og om man sammenligner med før i tiden - så ja, døde flere, men for de aller, aller fleste gikk det helt fint også da. Anonymkode: 21f29...708 Forskjellen på fødsel og alle sykdommer du ramser opp er at fødsel at man vet sånn ca når babyen kommer. Alle de andre sykdommene kommer jo akutt og kan ikke planlegges. Så når man i tillegg kjenner at fødselen er i gang er det helt bak mål å ikke dra på sykehuset. Du ville levd med evig dårlig samvittighet hvis noe hadde skjedd med babyen. Anonymkode: be5ee...4d6 6
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #16 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Signerer denne. Helt utrolig at man i det hele tatt vurderer det. Hva hvis baby sitter fast helt nede i en ellers normal fødsel (skjedde meg! Måtte ha tang og baby kom ut mørkeblå), eller du får akutt morkakeløsning?! Anonymkode: 3edb0...c82 Og de tingene som listes opp her har aldri skjedd i en hjemmefødsel. Og det er en grunn til det. Man får feks ikke føde hjemme om man bor langt unna sykehus, om man har noen som helst komplikasjoner i svangerskapet osv. Ved første tegn på at noe går galt sendes man umiddelbart på sykehus. Jeg har aldri møtt helsepersonell eller jordmødre som mener det er uforsvarlig å føde hjemme mtp hvordan det gjøres. Regjeringen betaler deg faktisk om du velger å føde hjemme. I Danmark føder 3 ganger så mange hjemme, og Danmark har enda ikke dødsfall ol ift planlagt hjemmefødsel. Så statistisk sett er det mer komplikasjoner og dødsfall på sykehus. Nå forskes det også på om hjemmefødsler har mindre komplikasjoner og hurtigere fremdrift, nettopp pga man er hjemme, i trygge omgivelser osv. Hvorfor det forskes på? Jo fordi så få hjemnefødende har komplikasjoner og vanskelige fødsel ift på sykehus. Anonymkode: 7b9a5...c72 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #17 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva om man får hjerteinfarkt? Hjerneslag? Blodpropp i lungen? Nyresvikt, leversvikt, hjertesvikt, akutt leukemi? Man kan ikke ta høyde for alle sjeldne ''hva om'' her i livet, da må man bare flytte inn på et sykehus. Jeg skjønner bekymringen deres, men det er ingen forskning som kaller hjemmefødsel farlig i Norge, da kriteriene er så strenge. For å vri på det: stadig flere fødeavdelinger legges ned, og antall transportfødsler har eksplodert i distriktsnorge. Det er jo overhodet ikke tryggere å føde i en bil under enormt stress og med dårlig tid, enn å føde hjemme i rolige omgivelser. En fødsel er faktisk en naturlig greie, og om man sammenligner med før i tiden - så ja, døde flere, men for de aller, aller fleste gikk det helt fint også da. Anonymkode: 21f29...708 «Fødsel er en naturlig ting», ja. Jeg så akkurat en dokumentar hvor de nevnte at 20% av vordende mødre døde under fødsel på 16/1700-tallet. Hvor høy spedbarnsdødeligheten var nevnte de ikke, men regner med at den også var temmelig høy. Nå er selvsagt ting annerledes, også ved hjemmefødsel, men man kan ikke komme bort fra at ting kan skje akutt. Jeg kjenner selv ei som mistet babyen sin under fødsel selv om de var på sykehuset. Og jeg hadde nok mistet begge mine selv dersom jeg ikke hadde vært på sykehuset (og dødd selv under fødselen av første), så at uforutsette ting kan skje veldig akutt er ikke noe noen har funnet på. Alle de andre tilstandene du nevner er ting det umulig å ta høyde for. Anonymkode: 7ff1d...73b 6
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #18 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei. https://sykepleien.no/2015/02/tryggest-fode-hjemme Anonymkode: 4acdb...c29 Hvis alt går bra, er det tryggest å føde hjemme ja. Problemet er når det oppstår komplikasjoner. Og så må vi huske at det er en del kriterier som skal møtes for at hjemmefødsel anses som trygt. Anonymkode: 53f34...9cb 5
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #19 Skrevet 14. desember 2020 Jeg skjønner godt at folk velger det nå under Korona. Jeg fødte i mai og det var en begredelig opplevelse😭😭😭 Anonymkode: 9591a...098 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #20 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Pga korona-situasjonen vurderer jeg mer og mer hjemmefødsel. Har hatt ukomplisert fødsel før hvor jeg fødte uten smertestillende. Føler veldig behov for å ha mannen med både under og etter fødsel. Vil overhodet ikke at han skal måtte reise fra oss etter fødselen, så det er i hovedsak derfor vi vurderer å føde hjemme. Er det noen som har erfaring med hjemmefødsel de vil dele? Anonymkode: 2a080...cf4 Jeg vurderte det samme som deg men gjennomførte det heldigvis ikke. Hadde som deg, tidligere hatt (flere) ukompliserte fødsler uten smertestillende og hadde ett helt ukomplisert svangerskap i tillegg til ingen andre risikomomenter som overvekt, røyking osv. Fødselen gikk helt fint før morkaken kom og den ikke var intakt. Jeg styrblødde og selv om jeg var på sykehuset hadde jeg mistet 3 liter blod på den korte tiden det var fra morkaken kom ut til jeg lå inne til operasjon. Jeg hadde ikke overlevd om jeg ikke var på sykehuset. Ikke fød hjemme. Det går stort sett fint men man vet faktisk aldri om du eller barnet får behov for umiddelbar hjelp. Anonymkode: 65b14...ef5 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå