AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #1 Skrevet 14. desember 2020 Hva er grunnen til at veiledere bytter jobb så ofte? Gjennom to år på AAP har jeg hatt fem ulike veiledere. Hvorfor er det slik gjennomtrekk? Anonymkode: 85265...9d4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #2 Skrevet 14. desember 2020 Interne omorganiseringer, økt arbeidsmengde og dermed mange nyansatte det siste året pga korona, pluss at mange NAV-kontorer åpenbart har som policy at de ansatte bør bytte brukere innimellom. Jeg var på AAP i nesten fire år, fra sommeren 2016 til våren 2020, og hadde fem veiledere i løpet av disse fire årene også. Jeg bor i en ganske stor kommune, så NAV-kontoret er også ganske stort. Som bruker synes jeg ikke noe særlig om alle byttene. Ingen av mine veiledere sluttet i NAV i dette tidsrommet, så det er ikke nødvendigvis stor gjennomtrekk av medarbeidere. Anonymkode: 1a156...272 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #3 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Interne omorganiseringer, økt arbeidsmengde og dermed mange nyansatte det siste året pga korona, pluss at mange NAV-kontorer åpenbart har som policy at de ansatte bør bytte brukere innimellom. Jeg var på AAP i nesten fire år, fra sommeren 2016 til våren 2020, og hadde fem veiledere i løpet av disse fire årene også. Jeg bor i en ganske stor kommune, så NAV-kontoret er også ganske stort. Som bruker synes jeg ikke noe særlig om alle byttene. Ingen av mine veiledere sluttet i NAV i dette tidsrommet, så det er ikke nødvendigvis stor gjennomtrekk av medarbeidere. Anonymkode: 1a156...272 Ok. Jeg syns heller ikke noe om å stadig få ny veileder. Den ene stoler ikke på hva den andre har gjort, noe som fører til lite stabilitet og stress for meg, som hele tiden må begrunne valg og avgjørelser som er gjort. Denne mistenksomhetene påvirker helsen min negativt, som igjen fører til at den positive utviklingen som har vært stopper opp, eller blir negativ. Som igjen fører til at ny veileder legger nye planer og ikke har tro på at jeg klarer å gjennomføre noe som helst. Nå vil hun uføretrygde meg. Jeg blir helt matt. Anonymkode: 85265...9d4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #4 Skrevet 14. desember 2020 Vel.. Fra min side er vi mange som bare blir ansatt i tidsbestemte perioder før vi må søke på ny på egen jobb. Som regel får vi den, men det er litt stressende og mange søker seg videre pga det. I tillegg er det mye omorganiseringer og vi sendes litt hit og dit ettersom hvor det er behov. Det er litt kjipt å ikke kunne følge de ulike ut løpet, men ikke så mye vi får gjort med det dessverre. Anonymkode: 1b122...0cb
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #5 Skrevet 14. desember 2020 Det er dessverre mye omorganisering ja. Man skal stadig finne nye og bedre måter å løse ting på og da endrer man ofte på oppgavefordelingene på kontoret. I tillegg så ønsker noen veiledere seg bort, da noen av områdene er tyngre å jobbe med enn andre. Men vi veiledere ønsker ikke å bytte portefølje om vi skal fortsette på samme område, for det er veldig mye å sette seg inn i på nye porteføljer. Og som AB over meg sier så har NAV veldig mange vikarer som da ikke alltid får videre jobb på det kontoret og må søke seg videre. Jeg synes det er veldig fint å ha en portefølje over tid. For man blir kjent med brukerne og alt går så mye lettere. Så stadig bytter er ikke vårt ønske heller. Anonymkode: 88307...b0e
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #6 Skrevet 14. desember 2020 Jeg går på dagpenger, og på et halvt år har jeg hatt tre veiledere. Hun første hadde jeg ikke særlig kontakt med, men hun andre åpnet jeg meg for ift psykisk helse og utfordringer med søke jobb. Hun var kjempegod! Plutselig en dag har jeg en ny veileder igjen, og da spurte jeg hvorfor det ble sånn. Jo, de omorganiserte. Greit nok. Men vanskelig for meg å forholde meg til NAV når jeg stadig fra ny veileder... Anonymkode: 6948c...85b
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #7 Skrevet 14. desember 2020 Jeg var på AAP i 5 år (pluss ett år sykmeldt). Hadde ny veileder HVER GANG!!! Hvordan er det egentlig mulig? 😅😅 Anonymkode: 4b3fc...4ea
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #8 Skrevet 14. desember 2020 Fordi veiledere kan ikke bestemme hvilken personer de skal ha i porteføljen sin. Og fordi mange av veilederne er på engasjement og vikariater. Så ustabil arbeidssituasjon gjør at mange søker seg videre. Anonymkode: bea08...023
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #9 Skrevet 15. desember 2020 Takk for svar. Hvordan er det med å ønske seg forrige veileder tilbake? Eller hun før der igjen. Iaf en som man følte seg trygg på? Om porteføljen, byttes om på? Kan man be om ny veileder i det hele tatt? Hun jeg har nå er "helt håpløs". Anonymkode: 85265...9d4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #10 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar. Hvordan er det med å ønske seg forrige veileder tilbake? Eller hun før der igjen. Iaf en som man følte seg trygg på? Om porteføljen, byttes om på? Kan man be om ny veileder i det hele tatt? Hun jeg har nå er "helt håpløs". Anonymkode: 85265...9d4 Kommer vel litt an på hvordan kontoret har delt brukere og veiledere. Hos oss går det på fødselsdato (som er vanlig i NAV) og ytelse. Men jeg vet at på noen kontorer så har en veileder flere ytelser. Men om din forrige veileder ikke lenger jobber med den ytelsen du har så går det ikke. Det går an å sende en serviceklage om du ikke får den hjelpen du har krav på. Anonymkode: 88307...b0e
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #11 Skrevet 15. desember 2020 Jeg ser jeg har vert veldig heldig gjennom mine 10 år i nav. Jeg hadde samme veileder hele tiden. Jeg fikk tlf fra henne en gang om det var greit med bytte fordi de skulle omrokkere, men jeg sa jeg ønsket å holde på henne om det var mulig og det fikk jeg. Det må være pyton å bytte slik i tide og utide. De skal jo sette seg inn i saken, men jeg ser for meg at det blir mye gjenntagelser og krøll for brukerne. Anonymkode: 1dab6...1cd
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #12 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kommer vel litt an på hvordan kontoret har delt brukere og veiledere. Hos oss går det på fødselsdato (som er vanlig i NAV) og ytelse. Men jeg vet at på noen kontorer så har en veileder flere ytelser. Men om din forrige veileder ikke lenger jobber med den ytelsen du har så går det ikke. Det går an å sende en serviceklage om du ikke får den hjelpen du har krav på. Anonymkode: 88307...b0e Hva om jeg får mer "hjelp" (som altså ikke er hjelp) enn jeg har krav på eller ønsker? Får veileder vite hva som blir klaget på, eller blir jeg bare flyttet? Jeg forstår hvis veileder skal få mulighet til å endre framferd, men jeg har altså snakket til henne direkte om hva jeg ønsker og ikke. Hun lytter ikke til dette. Blir jeg sett på som vanskelig om jeg klager, og hvilke følger vil det evt få? Alt har funger så fint frem til nå, så dette plager meg virkelig. Anonymkode: 85265...9d4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #13 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hva om jeg får mer "hjelp" (som altså ikke er hjelp) enn jeg har krav på eller ønsker? Får veileder vite hva som blir klaget på, eller blir jeg bare flyttet? Jeg forstår hvis veileder skal få mulighet til å endre framferd, men jeg har altså snakket til henne direkte om hva jeg ønsker og ikke. Hun lytter ikke til dette. Blir jeg sett på som vanskelig om jeg klager, og hvilke følger vil det evt få? Alt har funger så fint frem til nå, så dette plager meg virkelig. Anonymkode: 85265...9d4 Klagen går til veileders leder som vil kontakte deg. Men leder vil også høre veileders side av saken. Om du blir sett på som vanskelig kommer jo an på hva du klager på. Men ingen andre får vite hva du har klagd på, da slike samtalereferat er låst for andre enn ledere. Om du blir flyttet eller ikke kommer an på kapasiteten på kontoret. Anonymkode: 88307...b0e
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #14 Skrevet 16. desember 2020 Forstår ikke at dere knytter dere personlig til dem. Jeg går på dagpenger. Har snakket i telefon en gang med veileder, det var i starten av opplegget. Så har jeg hatt noe dialog med personen i dialogboksen der. Ser på ingen måte på personen som en «venn». Jobben er det en selv som må gjøre. En armlengdes avstand er bra. Det finnes noen få engler som jobber i NAV-systemet, der det merkes godt på dem at de er det, men det hører til unntakene. Anonymkode: 66706...7ee
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #15 Skrevet 16. desember 2020 Nav veiledere er jo først og fremst saksbehandlere, som bare har fått en stillingstittel som høres finere ut. De er ikke terapeuter, behandlere eller en venn. Nav-veiledere saksbehandler ut i fra gjeldende lovverk. Om saksbehandler ikke gjør jobben sin, kan du klage på vedkommende. Utskiftninger og omorganiseringer fører til bytte av saksbehandlere, og det er forståelig at det er tøft for mange. Og det er klart de skal lytte til deres historie, men det er veileders ansvar å lese seg opp i papirene deres når de tar over en sak. Så dere trenger ikke å gjenfortelle alt, for akkurat det må være ekstremt slitsomt. Fokuser heller på her og nå, og videre fremover. Hva skal til for å få deg ut i aktivitet (eller hjelpe deg på andre måter). Anonymkode: 065b1...039
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #16 Skrevet 16. desember 2020 NAV er helt håpløst å forholde seg til, jeg ga helt opp etter flere år på aap. Fikk meg heller en dom så jeg måtte sone 2år, der fikk jeg MYE bedre hjelp til å komme meg videre i livet. I stedet for å krangle med NAV alene. Anonymkode: d9819...b57
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #17 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nav veiledere er jo først og fremst saksbehandlere, som bare har fått en stillingstittel som høres finere ut. De er ikke terapeuter, behandlere eller en venn. Nav-veiledere saksbehandler ut i fra gjeldende lovverk. Om saksbehandler ikke gjør jobben sin, kan du klage på vedkommende. Utskiftninger og omorganiseringer fører til bytte av saksbehandlere, og det er forståelig at det er tøft for mange. Og det er klart de skal lytte til deres historie, men det er veileders ansvar å lese seg opp i papirene deres når de tar over en sak. Så dere trenger ikke å gjenfortelle alt, for akkurat det må være ekstremt slitsomt. Fokuser heller på her og nå, og videre fremover. Hva skal til for å få deg ut i aktivitet (eller hjelpe deg på andre måter). Anonymkode: 065b1...039 Bare en detalj. Vi veiledere på lokalkontorene er ikke saksbehandlere, vi er veiledere. De som jobber i NAV Arbeid og ytelser er saksbehandlere. Forskjellen er at vi veileder mye mer enn vi saksbehandler. Noen av veilederne på lokalkontorene saksbehandler ikke i det hele tatt, det kommer an på hvilken ytelse man jobber med. Men hjelp skal man selvfølgelig få og man skal absolutt kreve at veileder har satt seg inn i saken, så absolutt. Anonymkode: 88307...b0e
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #18 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Nav veiledere er jo først og fremst saksbehandlere, som bare har fått en stillingstittel som høres finere ut. De er ikke terapeuter, behandlere eller en venn. Nav-veiledere saksbehandler ut i fra gjeldende lovverk. Om saksbehandler ikke gjør jobben sin, kan du klage på vedkommende. Utskiftninger og omorganiseringer fører til bytte av saksbehandlere, og det er forståelig at det er tøft for mange. Og det er klart de skal lytte til deres historie, men det er veileders ansvar å lese seg opp i papirene deres når de tar over en sak. Så dere trenger ikke å gjenfortelle alt, for akkurat det må være ekstremt slitsomt. Fokuser heller på her og nå, og videre fremover. Hva skal til for å få deg ut i aktivitet (eller hjelpe deg på andre måter). Anonymkode: 065b1...039 Det er ikke snakk om å ha veileder som venn eller terapeut. Men man ønsker en veileder som hjelper deg frem i systemet, etter regelverket (som flere av dem ikke kan..,) og som etter å ha satt seg inn i saken din faktisk fører saken fremover. For hver ny saksbehandler jeg har hatt har jeg måttet gå gjennom saken på nytt, selv om alt står skrevet. Veileder har trippelsjekket alt tidligere veiledere har gjort (stoler ikke på at noen av kollegaene kan jobben sin) og skal sette igang tiltak som hverken gavner meg eller fører til progresjon på noen som helst måte. Det er lagt en plan for aktivitet, som er fulgt til punkt og prikke, med god progresjon. Så kommer ny veileder inn og spolerer alt. Det er det som er saken. Anonymkode: 85265...9d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå