Gå til innhold

hva har jeg lov til?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Da jeg hadde sommerjobb i Hjemmesykepleien gikk jeg et medisinkurs, med underskrift fra bydelsoverlegen, som gav meg (som pleieassistent) tillatelse til å dele ut medisiner (fra en ferdig dosett) i nødvendige tilfeller. Og alle som har jobbet i Hjemmesykepleien vet at hver dag, med mangel på folk, er et nødvendig tilfelle. Og siden jeg var ufaglært kunne jeg ikke gjøre nevneverdig av sårstell og andre ting, så dagen min bestod stort sett bare i å gå rundt til folk og ta ut medisiner fra dosetter og gi dem det. Medisinkurset gjelder forøvrig bare i den bydelen du tok kurset i, men jeg har nå opplevd at dette ikke blir tatt så nøye. Som sagt, det er stor mangel på folk i Hjemmesykepleien, man tar det man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest KATTAstrofe
Da jeg hadde sommerjobb i Hjemmesykepleien gikk jeg et medisinkurs, med underskrift fra bydelsoverlegen, som gav meg (som pleieassistent) tillatelse til å dele ut medisiner (fra en ferdig dosett) i nødvendige tilfeller. Og alle som har jobbet i Hjemmesykepleien vet at hver dag, med mangel på folk, er et nødvendig tilfelle. Og siden jeg var ufaglært kunne jeg ikke gjøre nevneverdig av sårstell og andre ting, så dagen min bestod stort sett bare i å gå rundt til folk og ta ut medisiner fra dosetter og gi dem det. Medisinkurset gjelder forøvrig bare i den bydelen du tok kurset i, men jeg har nå opplevd at dette ikke blir tatt så nøye. Som sagt, det er stor mangel på folk i Hjemmesykepleien, man tar det man har.

Ja, det er tragisk, men det er jo lov å ta litt initiativ selv og sette seg inn i hva en har lov til og hva en ikke har lov til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg antar at når bydelsoverlegen sier det er greit, så er det greit.

Og forøvrig lurer jeg på hva du ville gjort, som teamleder og eneste sykepleier i Hjemmetjenesten (jeg har aldri opplevd at det har vært mer enn én på vakt om gangen i hvert team, ofte er det ikke det engang, kun hjelpepleiere og ufaglærte, mens en sykepleier fra et annet team må ta seg av det mest nødvendige fra alle team samtidig), når du vet at du og hjelpepleierne alene aldri i verden kan gjøre alle sårstell, kateteriseringer og annet som ufaglærte ikke har sjanse til å gjøre, i tillegg til å dele ut medisiner?

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Jeg har aldri vært i en sånn situasjon (har de delegeringer jeg trenger i jobben min), men jeg hadde ikke gjort noe jeg ikke hadde hatt lov til.

Det jeg mener er mest tragisk er at enkelte pleieassistenter ikke engang VET hva de har lov til og ikke lov til. Medisinering er En ting, det syndes i de fleste kommuner, men sårstell og kateterisering hadde jeg som ufaglært aldri påtatt meg å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*

takk for svar - det var vel omtrent som jeg trodde, og som jeg har fått tilbakemelding på fra venner som har eller er i helsefaglig utdanning. Selvsagt har man plikt til å finne ut av selv hva man har lov til, men som helt fersk innen feltet er det faktisk ikke bare bare å orientere seg, og jeg fikk egentlig overraskende lite info om regler - taushetsplikt feks..?(men da er det veldig greit å tenke som så at man ikke bør si ja til oppgaver som innebærer risiko for brukeren og som man har en følelse av at man ikke kjenner konsekvensene av).

På sykehjemmet jeg har jobbet ble nok ikke de alvorligste reglene brutt, så vidt jeg vet, som nevnt er det eneste ulovlige JEG har gjort å dele ut medisin fra dobbeltsjekket dosett - alvorlig nok i seg selv, for all del. Men jeg ble forespeilet opplæring i katetisering, og spurt om jeg kunne sette klyster, og jeg opplevde det flere ganger som ubehagelig å si at det var ulike opgaver jeg ikke kunne. Altså at det nærmest ble forventet at jeg skulle...

Forresten har jeg også gitt pasienter øyedråper (kunstig tårevæske), som jo også er et legemiddel. "farlig" er det kanskje ikke, men hva med da jeg tilfeldig oppdaget at øyedråpene hadde gått ut på dato? Enkelte legemidler kan forandre seg og bli direkte skadelige, jeg har ikke kompetanse til å vite hvilke.

Jeg synes ellers ikke det er noen krise om man gir ufaglærte medisinkurs - jeg har selv noe høyere utdanning i kjemi og hadde glatt kommet inn på medisinstudiet om det var det jeg ønsket, og hadde sikkert også klart å bestå et slikt kurs, men uten opplæring er det mange alvorlige problemstillinger jeg ikke er tilstrekkelig klar over; feks hvordan en pasient kan reagere på gitte medikamenter eller behandling, faresignaler man skal være på vakt for, samt hvordan takle pasienter som nekter å ta eller lurer unna medisin. For eksempel.

I enkelte situasjoner skylder man på mangel på folk, men systemet er jo lagt opp til at slike glipper kan skje til stadighet. På min første vakt (etter noen få opplæringsvakter) var jeg og en usikker førsteårsstudent aleine på en avdeling med tunge pleietrengende, mens fire erfarne pleiere var på den andre avdelingen. Litt omdelegering hadde løst en del problemer her.

På samme måte ville det hjulpet å legge til rette for bedre rutiner på medisinutdeling og hvilke oppgaver hvem skal gjøre som skal til for at ufaglærte slipper å bryte loven. (NOEN må jo gå med medisienene uansett, altså beslaglegges noens arbeidstid uansett...) Nå snakker jeg om sykehjem, da, og ut fra min egen lille erfaring - hjemmesykepleien osv har jeg ikke erfaring med. Selv om vi ikke alltid var nok folk på jobb var det jo i hvert fall alltid NOEN som hadde medisinkurs, og som skulle tatt på seg oppgaven å gå rundt med dosetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet i hjemmesykepleien fikk alle ufaglærte medisinkurs, alle hjemmehjelpene også nettopp fordi det er ikke folk nok. Det er helt trist og tragiskt hele bemanningsgreiene i helsevesenet, men det er en annen sak.

Alle fikk kurs og godkjenning av kommunelegen. Resultatet av det ble at det ble enda mer dosettlegging og mye inne på kontoret da innesykepleier måtte gjøre det fremfor andre ting da det ikke var nok sykepleiere ute.

Men det funket fint. På kurset fikk de også opplæring i enkelt sårstell og tok noe at de småsårene også. Det avlastet jo enormt :)

Dessuten gikk den ene kommunen jeg var i ut å dekte utdannelse til de som ville ta omsorgsarbeider på kveldstid med de voksenopplæringsreglene. Også positivt. Så på den tiden jeg var der fikk vi mange nye omsorgsarbeidere som trivdes bedre og bedre i jobben ettersom de fikk mer utfordringer enn bare å vaske leiligheter og smøre mat.

Det var en positiv ting syns jeg + at mange av de damene var husmødre som ikke hadde noen utdannelse fra før bare masse erfaring.

Jeg mener jo også at det bør være opp til avdelingsledere, ansvarlige sykepleiere å vite hva som er lov og ikke lov. Man skal også vite litt selv, men ofte kan man bli satt i litt pressede situasjoner av de som har ansvaret og man gjør mer enn man føler man har kompetanse på. Kjip situasjon for vikarer særlig som kanskje føler seg presset til å si ja for å få jobbe.

Flott at du tar tak i dette og finner ut hva du har lov til og ikke lov til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...