Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hatt sommerjobb på sykehjem og trivdes greit der. Men jeg har ikke vært fullt ut klar over diverse lovgivning og slikt, og det virker som om det faste personalet heller ikke alltid er klar over det. For eksempel vet jeg at loven har blitt brutt/oversett når det gjelder å gi medisiner - altså ikke å måle opp og slikt, men jeg har som ufaglært faktisk ikke lov til å gå rundt og gi folk medisiner i dosett heller. Tror jeg. Dette er likevel blitt gjort. Andre ting jeg ikke VET om jeg har lov til er feks å sette klyster, eller mindre drastiske hjelpemidler som microlax? å gi øyedråper? Hvis noen "uformelt" lærer meg å sette kateter, har jeg lov til det?

Det skal sies at jeg ikke har utført noen av de sistnevnte handlingene, men man blir jo spurt om man kan. Og praksisen virker så forskjellig - enkelte pleiere blir overrasket/fornærmet fordi jeg IKKE kan/ikke har lært, mens andre er strenge på at man faktisk ikke skal gjøre ting man ikke har lov til.

Så da hadde det vært greit å VITE noe sikkert. Jeg har lett litt i lovverket, men har ikke greid å finne noe konkret, annet enn noe om forsvarlighet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm.. ikke bra.

Som ufaglært har du ikke lov til å gi medisisner i det hele tatt.

Ikke sårstell

Og ihvertfall ikke sette kateter. Det skal egentlig ikke jeg heller som er autorisert omsorgsarbeider.

Og dette er også ditt ansvar. DU skal si nei til dette for om det skjer noe og det blir gitt feil tabletter (det kan også være at dosetten er lagt feil) vil det gå tilbake på deg som gav pillene.

Øyedråper og klyster er jeg usikker på. Noe av øyedråpene er jo "bare" kunstig tårevæske og spiller liten rolle om man får litt ekstra drypp og sånn.

Men send en mail til www.fagforbundet.no og hør med de. De kan alle regler. Og reglene i seg selv er mye strengere enn hva blir praktisert rundt omkring.

Får du tilbud om et medisinkurs ogf så godkjenning av kommunelegen kan du dele ut medisiner selv om du ikke er faglært.

Skrevet

Som ufaglært har man ikke lov til å dele ut noen form for legemiddler. Det innebærer også øyedråper/klyster/stikkpiller (disse vil jo gi en virkning og mulig bivirkning som man skal kjenne til). Kateter må du som ufaglært ikke finne på å sette inn, for hvis det skal oppstå infeksjoner eller skader pga innsettingen, så er du ille ute. Les lov om helsepersonell.

Du kan som ufaglært dele ut medikamenter fra dosett så lenge du har vært på medisinkurs og blitt delegert myndighet fra ansvarlige lege.

Skrevet

Som ufaglært kan du gjøre det meste, så lenge du får opplæring, og den personen står da som ansvarlig. Men du kan IKKE dosere og legge opp medisiner, men gi de til pasientene går greit.

Du kan gjøre alt du ramset opp så lenge du har fått god nok opplæring. Helst skal de som lærte deg det fikse et eller annet skriftlig, men det er det sjelden de tenker på

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet
Som ufaglært kan du gjøre det meste, så lenge du får opplæring, og den personen står da som ansvarlig. Men du kan IKKE dosere og legge opp medisiner, men gi de til pasientene går greit.

Du kan gjøre alt du ramset opp så lenge du har fått god nok opplæring. Helst skal de som lærte deg det fikse et eller annet skriftlig, men det er det sjelden de tenker på

Ja, men hva er egentlig bra nok opplæring - etter min mening er det i disse tilfellene et bestått "kurs", altså opplæring og en evaluering med en annen person som sensor?

Jeg tror faktisk heller ikke jeg har lov til å gi pasienter medisin fra dosett - selv om dosene jo her er kontrollert to ganger før jeg kommer inn i bildet, og noen pasienter tar medisinen selv herfra, altså at de som klarer det tar medsinen fra bordet, mens noen må ha hjelp... Ikke for det, jeg er en relativt fornuftig person som både skjønner poenget med sterile prosedyrer og har oppdaget feil med dosetter, men det er noe lite trivelig med å gjøre ting som kan få alvorlige konsekvenser når man ikke har noen formell godkjennelse, for jeg regner med at et evt skyldspørsmål blir mye mer alvorlig og umulig å unnskylde OM noe skulle skje.

Stikkpiller i form av smertestillende har jeg heller ikke lov å gi, selv om jeg har blitt vist det? Eller? Jeg har ikke gjort det, altså, men det er nok tatt med i beregninga at jeg "bør" gjøre det.

Men takk for svar fra dere - jo mer jeg vet, jo mer kan jeg stå på krava eller be om konkret opplæring i.

Skrevet

Det er netopp det som er pointet. Du trenger ikke bestått kurs. Så lenge du har fått opplæring er det nok. Men da er det sånn at den som ga deg opplæring står ansvarlig. Hadde du et bestått kurs hadde det vært ditt ansvar...

Skrevet

Her fant jeg fra Trondheim kommunes regler. De har gjeldet i alle kommuner jeg har jobbet i også, men unntak av den 4 uker praksisperioden.

"4. RUTINEBESKRIVELSE

UTDELING AV LEGEMIDLER TIL PASIENT

Iflg. Forskriftene for legemiddelforsyningen i kommunehelsetjenesten er det sykepleiere og vernepleiere som skal dele ut legemidler. Unntaksvis kan andre få delegert myndighet til å gjøre det etter opplæring. Den som deler ut legemidler til pasient er å oppfatte som pasientens medhjelper.

I Trondheim kommune gjelder flg. kriterier hvis personale med helsefaglig utdannelse blir gitt denne oppgaven:

1. Arbeidstaker skal ha gjennomgått Legemiddelkomitéens teoretiske kurs (12 timer) om Forskriftene og generell legemiddellære eller annet tilsvarende kurs/undervisning.

2. Arbeidstaker skal i tillegg ha gjennomgått en praktisk undervisning i legemiddelhåndtering( varighet fire uker). Det foreligger en liste over obligatoriske arbeidsoppgaver som skal gjennomføres i praksisperioden. En

veileder(syke-/vernepleier) på tjenestestedet skal følge opp og godkjenne praksisperioden.

3. Etter hele kurset skal det gjennomføres en eksamen. Ansvarlig lege/tilsynslege skal være kjent med eksamensoppgavene og evt. vurdere besvarelsene.

4. Delegering av myndighet til å dele ut medikamenter fra dosett er avhengig av bestått eksamen. Delegering skal gis skriftlig av kommunelege eller tilsynslege.

5. Delegering av myndighet av annen medisinutdeling som f.eks. insulin eller akuttmedisinering skal skje skriftlig etter spesielt utarbeidete retningslinjer.

6. Delegering gjelder for tre år.

7. Resertifisering av myndighet til utdeling av medisiner fra dosett skjer hvert 3.år etter

."

www.trondheim.kommune.no/attachment.ap?id=3527

12 timers medisinkurset tror jeg har blitt obligatorisk og lovpålagt. Litt usikker.

Det beste å gjøre er å sende til de jeg skrev over. Det er fagforbundet og de svarer på alt slikt, de arrangerer også medisinkurs og hvet hva du kan gjøre og ikke gjøre.

Skrevet
Som ufaglært kan du gjøre det meste, så lenge du får opplæring, og den personen står da som ansvarlig.

Nei! Absolutt ikke!!!

Som ufaglært har du _ikke_ lov til å utføre prosedyrer, uansett hvor god opplæring du har fått eller hvem som står ansvarlig.

Du har ikke lov til å håndtere medikamenter (ikke engang utlevering fra allerede kontrollert dosett eller dosepak) med mindre du har gjennomgått medikamentkurs og fått skriftlig bemyndigelse fra tilsynslegen. Nei, ikke stikkpiller, øyedråper eller noe annet.

Som ufaglært har du kun lov til å utføre vanlig stell og pleie. Du er selv ansvarlig dersom noe skulle gå galt, så ikke la deg presse til å gjøre ting fordi det blir forventet og stedet du jobber på kanskje har et mer slapt forhold til lovverket.

Skrevet
Nei! Absolutt ikke!!!

Som ufaglært har du _ikke_ lov til å utføre prosedyrer, uansett hvor god opplæring du har fått eller hvem som står ansvarlig.

Du har ikke lov til å håndtere medikamenter (ikke engang utlevering fra allerede kontrollert dosett eller dosepak) med mindre du har gjennomgått medikamentkurs og fått skriftlig bemyndigelse fra tilsynslegen. Nei, ikke stikkpiller, øyedråper eller noe annet.

Som ufaglært har du kun lov til å utføre vanlig stell og pleie. Du er selv ansvarlig dersom noe skulle gå galt, så ikke la deg presse til å gjøre ting fordi det blir forventet og stedet du jobber på kanskje har et mer slapt forhold til lovverket.

Det er jo ikke riktig...

Skrevet

AUF, du tar grundig feil! Sjekk lovverket!

Det du snakker om at det er greit så lenge man har opplæring og vedkommende som står for dette er ansvarlig, gjelder kun hjelpepleierelever og sykepleierstudenter, og ikke ufaglærte assistenter!

Skrevet
AUF, du tar grundig feil! Sjekk lovverket!

Det du snakker om at det er greit så lenge man har opplæring og vedkommende som står for dette er ansvarlig, gjelder kun hjelpepleierelever og sykepleierstudenter, og ikke ufaglærte assistenter!

Hvor har du det fra da?? :roll:

Det var omtrent det første vi lærte om på skolen. (Helse og sosialfag) Viktig å huske sa de. Da kom jo selvfølgelig lovene fram! Jeg har ikke vært noen av delene, men har vært assistent, så jeg tok det nemlig opp med lærerne... For jeg også syntes det var litt rart.

Skrevet

Forskrift om legemiddelforsyningen mv. ved sykehus og andre helseinstitusjoner

§ 8 utdeling av legemidler til pasient.

1 ... Utdelingen skal foretas av de personer som har fått myndighet til det... Ved andre institusjoner (enn somatiske sykehus og psykiske akuttavdelinger) skal nevnte myndighet BARE unntaksvis gis til andre enn offentlig godkjente sykepleiere/vernepleiere.

Så ufaglært må ha medisinkurs med delegering av myndighet underskrevet av ansvarhavnde lege. Med mindre AUF har lest andre lover?

Skrevet

For hvis det som AUF skrev var riktig, så hadde vi jo ikke hatt noe behov for verken hjelpepleiere eller sykepleiere. Da vi begynte med medikamenthåndtrering på skolen (Sykepleien) var et viktigste vi måtte huske var §8 og at vi ikke hadde lov å dele ut noen form for medikamenter uten delegering fra legen om vi jobbet på fritiden.

Skrevet
For hvis det som AUF skrev var riktig, så hadde vi jo ikke hatt noe behov for verken hjelpepleiere eller sykepleiere. Da vi begynte med medikamenthåndtrering på skolen (Sykepleien) var et viktigste vi måtte huske var §8 og at vi ikke hadde lov å dele ut noen form for medikamenter uten delegering fra legen om vi jobbet på fritiden.

Gjelder dette om sykepleieren har delt ut medisinene på matbrett som assistenten fordeler?

Skrevet

Hvor jeg har det fra? Vel, jeg er sykepleier i kommunehelsetjenesten og har iløpet av tre år på høyskolen og 10 år i arbeidslivet plukket opp ett og annet ;)

Beklager å måtte si det, men du har misforstått noe helt grunnleggende AUF. Hvis alle kunne gjøre hva som helst hadde man ikke hatt bruk for faglærte da eller...?

Skrevet
Gjelder dette om sykepleieren har delt ut medisinene på matbrett som assistenten fordeler?

Ja, for et medikament er ikke gitt før det er tatt. Det vil si at en som har myndighet til å dele ut må følge medikamentet frem til pasienten har tatt (svelgt, fått dryppet, satt inn rektalt, injisert).

Og husk at der er den som har gitt som er ansvarlig om noe skjer, selv om pasienten tar det selv, så er det den personen som ga medikamentet som har ansvaret.

Skrevet

Jeg kan ha misforstått det lærerne sa, for vi hadde en diskusjon om akkurat det der. Derfor fant jeg meg i det i arbeidssituasjonen.

Men det er jo ikke snakk om å gjøre alt her da. Sykepleierne har ansvaret, de skal gjøre ting. skjønner? Har forklart meg helt feil her jeg... Får ikke fram det jeg mener.

I den jobben jeg har nå er det nok at en lege instruerer meg, og observerer meg, og sier at jeg kan gjøre akkurat den og den tingen.

Men det er fremdeles legens ansvar. Og det skjer jo sjelden. Det er jo ikke sånn at man tar helt over...

Forklarer meg helt elendig. Sorry folks ;)

Skrevet
Jeg kan ha misforstått det lærerne sa, for vi hadde en diskusjon om akkurat det der. Derfor fant jeg meg i det i arbeidssituasjonen.

Men det er jo ikke snakk om å gjøre alt her da. Sykepleierne har ansvaret, de skal gjøre ting. skjønner? Har forklart meg helt feil her jeg... Får ikke fram det jeg mener.

I den jobben jeg har nå er det nok at en lege instruerer meg, og observerer meg, og sier at jeg kan gjøre akkurat den og den tingen.

Men det er fremdeles legens ansvar. Og det skjer jo sjelden. Det er jo ikke sånn at man tar helt over...

Så lenge det er en lege som forteller deg hva du kan og ikke kan gjøre, så er det han som har hovedansvaret hvis du skulle være uheldig å gjøre noe feil (for han er den eneste som kan delegere oppgaver ned).

Det er ikke alltid enkelt å gjøre seg forstått når vi skriver. ;)

Gjest KATTAstrofe
Skrevet
Det er netopp det som er pointet. Du trenger ikke bestått kurs. Så lenge du har fått opplæring er det nok. Men da er det sånn at den som ga deg opplæring står ansvarlig. Hadde du et bestått kurs hadde det vært ditt ansvar...

Dette er helt feil. Skal du dele ut medisin SKAL du ha gjennomført kurs og i tillegg ha fått delegering fra ansvarlig lege! Kateterisering skal ufaglærte ikke engang tenke å prøve på!

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Du er rettslig ansvarlig for dine egne handlinger, både i forhold til prosedyrer og medisinering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...