Gå til innhold

Utredning av hjertesykdom hos hund

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaringer med det og hvor dyrt det er? (ikke at sistnevnte har så stor betydning, men greit å være forberedt). 

Sist gang jeg var hos veterinæren med han så kunne veterinæren høre bilyden godt, og hun gjettet at det ligger undt 2-3 på skalaen. Hun sa ikke så mye mer enn det, annet enn å be meg være obs på symptomer som utmattelse, hosting og svimmelhet. Leser nå at dette er tegn på hjertesvikt og da har det vel gått alt for langt? Hunden er 15 år, så kan være at hun tenkte at siden han er så gammel så er han i siste fase uansett? 🤷‍♀️ Det er det som bekymrer meg mest, for med tanke på formen så er den helt tipp topp. Blodprøven viste at han hadde verdier som en 4 åring, han får raptuser, er først i båndet på tur, raser opp trapper, ikke stiv eller støl, og viser få tegn på at han er gammel (foruten av at han nesten er døv). Det første hun sa til meg var at det kan hende han ikke våkner opp igjen fra narkosen pga alderen, selv om han aldri har vist noe tegn på å få problemer under eller etter narkose tidligere. Vil jo helst at veterinæren skal ta slike ting på alvor selv om han er så gammel. Er det noen som kan anbefale en god veterinær i Vestfold som er flink på hjerteutredning? 

Anonymkode: 55ff0...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er grunnen til at du ikke avliver hunden? Den har det helt klart ikke greit. La den få en verdig avslutning på livet, i stedet for å trenere det uunngåelige. Det er dyrevelferdslig riktigst å gjøre.

Anonymkode: 7a900...a0e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er grunnen til at du ikke avliver hunden? Den har det helt klart ikke greit. La den få en verdig avslutning på livet, i stedet for å trenere det uunngåelige. Det er dyrevelferdslig riktigst å gjøre.

Anonymkode: 7a900...a0e

Avlive en helt frisk, smertefri og livsglad hund? Hvorfor? Bilyd på hjertet er ikke det samme som hjertesvikt eller smerter, og veldig veldig mange hunder i alle aldre lever helt fint med det uten noen symptomer eller problemer. Men om hjertemedisin kan sørge for at hjertet pumper som normalt i lang tid fremover så er det et ganske enkelt valg. 

Hunden min skal få slippe når den tid kommer, uten smerter så det skal du ikke bekymre deg for. Men jeg kjenner hunden min godt, og vet at tiden på langt nær ikke er inne ennå. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden virker frisk og rask for alderen ser jeg ingen grunn til at du skal starte noen utredning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund trengte ikke narkose for å sjekke hjertet, det ble gjort med ultralyd. I tillegg satte de på noe slags elektroder, mener jeg å huske. Min hund har levd med bilyd de siste fem årene, og har stått på blodtrykksdempende og vanndrivende like lenge. For et halvt år siden begynte han å hoste litt, og ble derfor satt på en type medisin til som går mer direkte på selve hjertet, ettersom jeg forsto. Veterinæren er helt tydelig på at han har god livskvalitet og råder på ingen måte til avlivning. Utredningen kostet rundt 3 500,- mener jeg. 

Anonymkode: 9fc6b...5fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Linazer said:

Hvis hunden virker frisk og rask for alderen ser jeg ingen grunn til at du skal starte noen utredning. 

Er bare redd for at når/om symptomene (sliten, vegrer seg for å gå tur, hoste) først begynner å komme så er det for sent å gjøre noe? 

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Min hund trengte ikke narkose for å sjekke hjertet, det ble gjort med ultralyd. I tillegg satte de på noe slags elektroder, mener jeg å huske. Min hund har levd med bilyd de siste fem årene, og har stått på blodtrykksdempende og vanndrivende like lenge. For et halvt år siden begynte han å hoste litt, og ble derfor satt på en type medisin til som går mer direkte på selve hjertet, ettersom jeg forsto. Veterinæren er helt tydelig på at han har god livskvalitet og råder på ingen måte til avlivning. Utredningen kostet rundt 3 500,- mener jeg. 

Anonymkode: 9fc6b...5fd

Tusen takk for utfyllende informasjon! Veldig godt å høre at det ikke trengs narkose, for han har allerede vært i narkose 3 ganger i år pga en brukket ulveklo, infeksjon i den noen uker senere, og så tannrens/tanntrekk. Så føler det er greit for i år 😅 Godt å høre at hunden din har det bra og har god livskvalitet ❤️

Dette oppsummerer han ganske greit så lenge det ikke regner, så formen er tipp topp til å være 15 år 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min ble utredet for hjertet for et år siden. Det var bare røntgen. Tok ti minutter og var overraskende billig. Han er 14 nå. 

Anonymkode: dafe8...65d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger bare bedøvelse. Regner med at hunden bør bli satt på hjertemedisiner, det funker godt. Min hund fikk mange gode år på hjertemedisin:)

Anonymkode: bb6cc...e65

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...