Gå til innhold

Morsomt å se hva folk forenter når man inviterer til middag.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt inspirert av tråden der kvinnen hadde invitert til en kombinert julemiddag og bursdag, som kanskje ble litt feil kommunisert.

Reflekterer litt rundt dette.

Jeg selv pleier å spise hos andre eller invitere selv 2-3 ganger pr mnd, vi tar aldri med noe. Med mindre det er avtalt på forhånd at man trenger noe til måltidet. Noen ganger så lager man en ting hver og tar med. Poenget er at vi sier i fra om det trengs noe.

Mange er veldig opphengt i vinflasken som skal tas med, den er jo veldig standard. Noen mener man ta med noe uansett, selv en dum ting man kjøper i farten på vei til besøket. 

Spørsmålet er jo også hvem man besøker, noen du aldri har møtt før? Er det noen som du pleier å møtes for måltider, dere har laget deres egen kutyme.

De fleste vil jo heller ikke spørre om det på forhånd; skal jeg ta med noe? Det er jo en grei måte å løse det på.

Mange svarer kanskje nei når man spør, men så starter de plutselig å overtenke og overanalysere etterpå. At du skulle jo hatt med noe!! Herregud!!

Morsomt som alt annet med mennesker, hva vi forventer. Det alle morsomste er de som skal ha lik "gave" kostnadsmessig når de inviterer til middag, alt måles i pengene. Uten at de sier i fra på forhånd.

I noen tilfeller kan det være like grei å takke nei til en invitasjon også :) 

Anonymkode: 9f070...d8c

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lavt synker du egentlig? 

Å lage en tråd av dette innlegget, temaet som en annen bruker her inne lagde? Fy fa.. Skjerp deg!  Det er helt innenfor å ha med en vertinnegave når en blir invitert på julemmiddag! Å si noe annet blir for dumt. Høflighet er det noe som heter :)

Anonymkode: d0aa8...282

• Liker 28
Skrevet

Har aldri hørt om den regelen så bra at det blir tatt opp! Skal man alltid ha med vertinnegave??

Anonymkode: 7da24...b73

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å lage en tråd av dette innlegget, temaet som en annen bruker her inne lagde? Fy fa.. Skjerp deg!  Det er helt innenfor å ha med en vertinnegave når en blir invitert på julemmiddag! Å si noe annet blir for dumt. Høflighet er det noe som heter :)

Jeg synker da ikke lavt ned.

Bare velger å reflektere rundt dette :) 

Man må ikke ha med en vertinnegave. Du er veldig rigid og bastant som person leser jeg, alt annet du vil er dumt.

• Liker 23
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har aldri hørt om den regelen så bra at det blir tatt opp! Skal man alltid ha med vertinnegave??

Anonymkode: 7da24...b73

Nei, er jo du som skal vurdere det da :) Om det ikke nevnes noe i invitasjonen må du ikke det.

• Liker 2
Skrevet

Wow! Har du en dårlig dag?

Jeg synes det er gode spørsmål TS spør om. Selv kommer det veldig an på om jeg tar med vertinnegave eller ikke. Har egentlig ikke noen fasit, gjør det når jeg føler for det.

Men er det hos folk jeg ikke kjenner så godt tar jeg oftere med meg en liten ting. 

Anonymkode: bc407...8fd

• Liker 28
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ble litt inspirert av tråden der kvinnen hadde invitert til en kombinert julemiddag og bursdag, som kanskje ble litt feil kommunisert.

Reflekterer litt rundt dette.

Jeg selv pleier å spise hos andre eller invitere selv 2-3 ganger pr mnd, vi tar aldri med noe. Med mindre det er avtalt på forhånd at man trenger noe til måltidet. Noen ganger så lager man en ting hver og tar med. Poenget er at vi sier i fra om det trengs noe.

Mange er veldig opphengt i vinflasken som skal tas med, den er jo veldig standard. Noen mener man ta med noe uansett, selv en dum ting man kjøper i farten på vei til besøket. 

Spørsmålet er jo også hvem man besøker, noen du aldri har møtt før? Er det noen som du pleier å møtes for måltider, dere har laget deres egen kutyme.

De fleste vil jo heller ikke spørre om det på forhånd; skal jeg ta med noe? Det er jo en grei måte å løse det på.

Mange svarer kanskje nei når man spør, men så starter de plutselig å overtenke og overanalysere etterpå. At du skulle jo hatt med noe!! Herregud!!

Morsomt som alt annet med mennesker, hva vi forventer. Det alle morsomste er de som skal ha lik "gave" kostnadsmessig når de inviterer til middag, alt måles i pengene. Uten at de sier i fra på forhånd.

I noen tilfeller kan det være like grei å takke nei til en invitasjon også :) 

Vedkommende var såret og lei seg og følte at det ikke ble satt pris på at hun hadde ordnet til fest og middag for jule- og fødselsdagsfeiring og lurte på om det var greit å føle det slik. Det var ingenting om at hun ønsket lik verdi i gave, hun bare fortale at hun hadde hatt ganske store utgifter og følte at det ikke ble satt pris på. Ingen forventer gaver fordi de inviterer et par kompiser over på pizza, det var en feiring.

Anonymkode: 4e557...389

• Liker 13
Skrevet

Jeg er overhodet ikke vant til at man tar med ting. 

Jeg spør gjerne om det er noe jeg skal ta med, om det er type uformell middag med venner, og det kanskje er spleising på gang. 

Ei heller har jeg noen gang opplevd at noen tar med noe til meg når jeg inviterer, og jeg hadde nok blitt brydd om folk gjorde det. Og lurt på hva jeg skulle med det. Når jeg inviterer, tar jeg det for gitt at jeg kjøper inn alt som trengs, så om noen tar med seg noe, blir jo det bare rart og til overs. 

Anonymkode: a7325...102

• Liker 10
Skrevet

Vedkommende var såret og lei seg og følte at det ikke ble satt pris på at hun hadde ordnet til fest og middag for jule- og fødselsdagsfeiring og lurte på om det var greit å føle det slik. Det var ingenting om at hun ønsket lik verdi i gave, hun bare fortale at hun hadde hatt ganske store utgifter og følte at det ikke ble satt pris på. Ingen forventer gaver fordi de inviterer et par kompiser over på pizza, det var en feiring.

Det må du ta i den andre tråden, jeg snakker ikke om henne her.

• Liker 9
Skrevet

Tja, det kommer helt an på. Når vi spiser sammen med venner er det oftest ganske uformelt, og gjerne i tonen "forresten, lyst å spise med oss i kveld/i morgen?". Da har vi ikke brukt å ta med noe, og det har ikke våre venner pleid å gjøre hos oss heller. 
Er det en mer formell invitasjon tar vi gjerne med en blomst eller en flaske vin. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er overhodet ikke vant til at man tar med ting. 

Jeg spør gjerne om det er noe jeg skal ta med, om det er type uformell middag med venner, og det kanskje er spleising på gang. 

Ei heller har jeg noen gang opplevd at noen tar med noe til meg når jeg inviterer, og jeg hadde nok blitt brydd om folk gjorde det. Og lurt på hva jeg skulle med det. Når jeg inviterer, tar jeg det for gitt at jeg kjøper inn alt som trengs, så om noen tar med seg noe, blir jo det bare rart og til overs. 

Den mest vanlige gaven er vin, blomster eller noe spisbart (feks konfekt) så det blir ikke "til overs". Videre så er dette for fest hvor vertskap har hatt mye arbeid/innsats og utgifter, ikke for et par venner over på pizza/hverdagsmiddag.

• Liker 8
Skrevet

Hva jeg forventer når jeg inviterer til middag eller hva jeg forventer som gjest? Skjønte ikke helt jeg. Er det et spørsmål? Ser ikke noen spørsmålstegn. Men det er kanskje bare en utblåsning? 

Jeg blir veldig glad for en flaske vin, og tar ofte med selv. Men det er ikke et krav, bare en hyggelig gest. :) 

• Liker 7
Skrevet

Er det med venner spør vi alltid skal jeg ta med/lage noe, er det feiring av noe slag tar vi alltid med enten bursdagsgave, en flaske vin, et eller annet. Tror aldri jeg har hatt med en vertinne gave kun som takk for en middag e.l. Dette er gjengs blant mine bekjente. Vi er i 40 årene. 

Anonymkode: 35861...1da

• Liker 2
Skrevet

Vi er en venninnegjeng som inviterer hverandre på middag/jentekveld, og da tar vi ikke med noe når det er vår tur til å være gjest. På den måten blir det likt for alle - alle blir invitert, alle lager mat, og ingen trenger å ta med noe - på rundgang. 

Inviteres jeg til noe utenom dette, spør jeg alltid om jeg skal ta med dessert, godis eller noe å drikke, men er det buradagsinvitasjon/bursdagsmiddag, tar jeg med gave.

Anonymkode: eb9e5...e7b

• Liker 3
Skrevet

Den mest vanlige gaven er vin, blomster eller noe spisbart (feks konfekt) så det blir ikke "til overs". Videre så er dette for fest hvor vertskap har hatt mye arbeid/innsats og utgifter, ikke for et par venner over på pizza/hverdagsmiddag.

Vi drikker ikke vin, og vi som verter ønsker å bestemme om det skal serveres alkohol eller ei. Så jo, den ville vært til overs.. 

Og vi har plenty av selskaper med høye utgifter og mye arbeid ;) Og nei, da ønsker jeg ikke at folk tar med noe, da har jeg selvsagt planlagt og kjøpt inn alt som trengs selv..

Blomster setter jeg heller ikke pris på, måtte styre med å finne vase, klippe til, gi vann, osv, midt oppi middagslagingen? 

Konfekt og godsaker har jeg selvsagt også kjøpt inn, om det er noe jeg ønsker å servere. 

• Liker 4
Skrevet

Det er normalt å ta med en liten gave når man blir invitert på middag, ja. En flaske vin, en blomst, litt konfekt, et duftlys eller noe annet i samme prisklasse. Unntaket er (ihvertfall for mitt vedkommende) når det er hos nær familie. Er det gode, nære venner og lite selskap kan det godt være jeg tilbyr meg enda mer - ta med all vin til hovedrett eller lage dessert,for da er det mer et felles prosjekt å lage en sammenkomst med en fast gjeng. 

Anonymkode: cc2fb...f05

• Liker 7
Skrevet

Det er normalt å ta med en liten gave når man blir invitert på middag, ja. En flaske vin, en blomst, litt konfekt, et duftlys eller noe annet i samme prisklasse.

Anonymkode: cc2fb...f05

Normal for deg betyr ikke at det er normalt for alle andre. Er jo det som er poenget.

Ikke alle drikker alkohol heller, duftlys?! Nå må du gi deg.

• Liker 8
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi drikker ikke vin, og vi som verter ønsker å bestemme om det skal serveres alkohol eller ei. Så jo, den ville vært til overs.. 

Og vi har plenty av selskaper med høye utgifter og mye arbeid ;) Og nei, da ønsker jeg ikke at folk tar med noe, da har jeg selvsagt planlagt og kjøpt inn alt som trengs selv..

Blomster setter jeg heller ikke pris på, måtte styre med å finne vase, klippe til, gi vann, osv, midt oppi middagslagingen? 

Konfekt og godsaker har jeg selvsagt også kjøpt inn, om det er noe jeg ønsker å servere. 

Wow, du hadde hatet å få meg på middagsbesøk :fnise:

Jeg evner ikke å komme tomhendt, med mindre det er en "last minute" greie. Er ikke så glad i snittblomster, så det ville nok blitt en liten potteplante, kanskje? Eventuelt noen fine stearinlys eller noe annet som har fått meg til å tenke på deg. Ikke bare noe tilfeldig ræl som jeg skramler med meg på veien.

Om man ikke drikker vin selv, så kan den alltids gis videre? At jeg tar med en presang til vertskapet betyr ikke at jeg forventer at den skal serveres der og da. Snarere tvert imot så ser jeg heller at vertskapet kan kose seg med konfektesken/vinflasken/flasken med alkoholfri cider/whatever ved en annen anledning der de tar seg et pust i bakken.

• Liker 11
Skrevet
Norja skrev (3 minutter siden):

Wow, du hadde hatet å få meg på middagsbesøk :fnise:

Jeg evner ikke å komme tomhendt, med mindre det er en "last minute" greie. Er ikke så glad i snittblomster, så det ville nok blitt en liten potteplante, kanskje? Eventuelt noen fine stearinlys eller noe annet som har fått meg til å tenke på deg. Ikke bare noe tilfeldig ræl som jeg skramler med meg på veien.

Om man ikke drikker vin selv, så kan den alltids gis videre? At jeg tar med en presang til vertskapet betyr ikke at jeg forventer at den skal serveres der og da. Snarere tvert imot så ser jeg heller at vertskapet kan kose seg med konfektesken/vinflasken/flasken med alkoholfri cider/whatever ved en annen anledning der de tar seg et pust i bakken.

Ræl, potteplante og sterinlys er jo ræl for mange.

Vinflasken, du skal gi en gave som skal gis videre? 

Ditt innlegg viser at du tar styringen, bestemmer at vertskapet må ta imot en ting. Hva er poenget med det?

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ræl, potteplante og sterinlys er jo ræl for mange.

Vinflasken, du skal gi en gave som skal gis videre? 

Ditt innlegg viser at du tar styringen, bestemmer at vertskapet må ta imot en ting. Hva er poenget med det?

Jeg tar da ikke styringen, jeg tar med en liten oppmerksomhet for å vise at jeg setter pris på å bli invitert. I min omgangskrets er dette HELT vanlig, og jeg tror faktisk de færreste ser på stearinlys i god kvalitet som ræl. Jeg ville aldri tatt med alkohol til noen jeg enten vet er avholds eller hvis forhold til alkohol er uavklart. Poenget mitt var at dersom noen bommer og gir deg en vinflaske selv om du ikke drikker alkohol, så kan den eventuelt gis videre.

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...