AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #1 Skrevet 14. desember 2020 Fikk melding i dag fra nav om aktivitetsplikt da jeg snart har vært sykemeldt i 8 uker. Jeg er gravid i uke 31 og sliter med mye plager, verst med bekkenløsning og ryggvondt. Må jeg ut i jobb igjen nå for at nav skal se det ikke funker?? Anonymkode: d8db2...baf 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #2 Skrevet 14. desember 2020 Nei, det der pleier bare å være en formalitet. Hør med fastlegen din. Mulig han må sende en bekreftelse på at du for tiden er arbeidsufør. Anonymkode: 7fc63...fb8 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #3 Skrevet 14. desember 2020 Nei. Be legen skrive at gravidplager er årsaken i sykemelding. Var i samme situasjon i våres, og fikk da raskt nytt brev fra nav der de ikke anså aktivitetsplikt og dialogmøter som nødvendig da jeg uansett skulle ut i permisjon innen kort tid. Anonymkode: a8f80...3bd 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #4 Skrevet 14. desember 2020 Pass på at du får svangerskapspenger og ikke sykepenger! Anonymkode: bd1fb...641
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #5 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Pass på at du får svangerskapspenger og ikke sykepenger! Anonymkode: bd1fb...641 Svangerskapspenger får man bare om man ikke kan jobbe fordi jobben er farlig. Om ts har bekkenløsningsplager og det faktisk er pga egen helse, så er det sykemelding som er rett. Da skal hun ikke ha svangerskapspenger. Det er de veldig strenge på nå. Anonymkode: b0f0f...7e2 6
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #6 Skrevet 14. desember 2020 Jeg skal nok ikke ha svangerskapspenger når jeg ikke er på jobb pga plager/sykdom? Anonymkode: d8db2...baf
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #7 Skrevet 14. desember 2020 Det er en formalitet. Jeg er for syk til å være i aktivitet, og det har fastlegen min spesifisert i sykemeldingen min. Snakk med fastlegen. Jeg har klikket på at jeg er klar over aktivitetskravet, men det er fastlegen som hjelper å beskrive til NAV. Anonymkode: fee0a...9cb
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #8 Skrevet 14. desember 2020 Jeg var i samme situasjon i våres. Arbeidsgiver og jeg skrev til nav at dette var forbigående ettersom at plagen kom som følge av svangerskap. Det er bare en formalitet mtp alle andre som ikke er i svangerskap feks. Anonymkode: 4c290...e5c
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #9 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg skal nok ikke ha svangerskapspenger når jeg ikke er på jobb pga plager/sykdom? Anonymkode: d8db2...baf Nei, det er rett som du sier, du skal ha sykepenger, ikke svangerskapspenger. Hadde du ikke kunnet gå på jobb pga at det var farlig for deg som gravid, kunne du ha fått svangerskapspenger (f.eks. om jobben din innebar å håndtere kjemikalier som kunne vært skadelig for deg som gravid, o.l.). Anonymkode: b0f0f...7e2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #10 Skrevet 14. desember 2020 Fikk brev om aktivitetsplikt jeg også når jeg var gravid i uke 32. Har en meget fysisk krevende jobb, og skikkelig bekkenløsning. I aktivitetplanen så skrev jeg «svangerskapsrelaterte plager» og «det er ingen tiltak som vil gjøre det enklere for meg å jobbe frem til permisjon i desember» Det står oppgitt i min sykemelding at det er svangerskapsrelatert. Anonymkode: 1d1d5...764
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå