AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #1 Skrevet 14. desember 2020 17 mai, Julaften,Nyttårsaften, Annet... Skal man bestemme annenhver gang hvor vi skal være disse dagene? Hvordan gjør du det? Hvis man ønsker å gjøre noe annet, skal man måtte tvinge seg til å være en plass man ikke vil, feks på 17 mai? Vi har ikke barn, men hvordan bli enig på slike dager, både nå når vi ikke har barn og senere når vi har barn. Slike ting kan skape dårlig stemning, hvordan unngå dette? Anonymkode: e4aa9...1b9
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #2 Skrevet 14. desember 2020 Før vi fikk barn, feiret vi jul hver for oss. Ellers er det jo ganske vanlig å ta det annenhver jul/17mai, osv? Som i at annenhver jul feirer man hos min familie, annenhver feirer vi hos hans. Og samme med alle andre sånne dager. Har man barn, "må" man jo nesten bite ting i seg, ja, og feire et sted man ikke vil være. Og så bytter man på det. Det er langt enklere å ha en fast regel, enn å lage krangel hver eneste anledning. I år er vi hos mine, så er vi hos dine neste år, hos mine året etter, osv. Da har man én diskusjon, og så har man bestemt det for flere år frem i tid. Anonymkode: b9e06...878 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #3 Skrevet 14. desember 2020 Det er ingen fasitsvar på dette, det som passer for et par passer sikkert ikke for et annet par. Dere må gjøre det som passer best for dere. For å bli enige må dere snakke sammen som voksne uten å lage dårlig stemning. Anonymkode: ee88b...25d 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #4 Skrevet 14. desember 2020 Har dere et problem med dette nå? Vi liker å tilbringe tiden sammen vi. 17. mai feirer vi enten alene eller med hans familie som har mer tradisjon for det enn min. Nyttårsaften feirer vi oss to, og julen varierer litt. I fjor var vi litt sammen og litt delt, i år er vi sammen og skal i to små selskap. Jeg tenker at hvis vi får barn blir det naturlig å begynne å feire julaften hjemme hos oss, og heller invitere foreldre. De må få lov å la vær å lage julemiddag på et tidspunkt Å være med en annen person innebærer kompromisser. Om du hater svigers så vil jeg tro du likevel klarer en dag i året med dem? Man må gi og ta litt. Føles det urettferdig for deg får dere enten dele dere helt opp og kjøre hver deres greie, eller så får dere gjøre noe ett år og noe annet neste år. Som skilsmissebarn skjønner jeg ikke helt problemet, siden jeg alltid er vant med å fyke litt hit og dit i slike feiringer Men vet at mange har svært fastsatte tradisjoner. Anonymkode: e0972...5e7
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #5 Skrevet 14. desember 2020 Vi tar annenvær gang. Er ikke snakk om å like eller ikke. Man gjør det som er rettferdig og strekker seg like langt for sin partner øsnker og behov. Som kjærester gjorde vi ingenting sammen. Der prioriterte vi familiene våre. Som samboere blir det annen hver gang eller vi inviterer alle hjem til oss. Anonymkode: 3ee44...3dc 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #6 Skrevet 14. desember 2020 Vi feiret hver for oss i starten, så annenthvert år etter hvert, når det ble mer naturlig å være sammen. Etter noen år sammen så er det jo samboeren som blir den nærmeste familien, og den som det er viktigst å være sammen med. Og da deler man heller i forhold til annen familie/venner. Har aldri noen sinne vært noen kilde til uenighet. Hvis man ikke er villig til å gi og ta litt i en sånn setting så vil man jammen kunne slite etter hvert. Anonymkode: 99f1d...4a1 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #7 Skrevet 14. desember 2020 Julen feiret vi alltid hver for oss fram til vi fikk felles barn (selv etter 5-6 år som samboere hehe). Etter barn feirer vi annet hvert år hos oss og hos min søster. Dette passet oss da han har veldig liten familie (mor, far og tante) så de er også hos søsteren min annet hvert år. Vi er samme "gjengen" hvert år nå. Før vi fikk barn så feiret vi 17. mai med andre venner uten barn. Dette var litt forskjellig og kom litt ann på hvilke venner vi hadde uten barn som hadde planlagt noe, vi har også invitert til oss selv. Det samme gjelder nyttårsaften før vi fikk barn. Kanskje dere kan lage egne tradisjoner mht 17. mai og nyttårsaften? Anonymkode: 339c9...3c4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #8 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): 17 mai, Julaften,Nyttårsaften, Annet... Skal man bestemme annenhver gang hvor vi skal være disse dagene? Hvordan gjør du det? Hvis man ønsker å gjøre noe annet, skal man måtte tvinge seg til å være en plass man ikke vil, feks på 17 mai? Vi har ikke barn, men hvordan bli enig på slike dager, både nå når vi ikke har barn og senere når vi har barn. Slike ting kan skape dårlig stemning, hvordan unngå dette? Anonymkode: e4aa9...1b9 Jeg forstår ikke helt problemstillingen. 17. mai og nyttårsaften er jo "vennedager" om man ikke har barn. Om man har mange felles venner feirer man med de, om man ikke har det så kan man ta annenhver gang. Julaften feirer man enten hver for seg, eller annenhver gang. Så deler man opp 1. og 2. juledag, hos oss er 1. dag min familie og 2. dag konas. Kan ikke forstå hvordan slikt skal skape dårlige stemning. Kommuniserer dere ikke i forholdet deres? Anonymkode: 816a4...f1f 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #9 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg forstår ikke helt problemstillingen. 17. mai og nyttårsaften er jo "vennedager" om man ikke har barn. Om man har mange felles venner feirer man med de, om man ikke har det så kan man ta annenhver gang. Julaften feirer man enten hver for seg, eller annenhver gang. Så deler man opp 1. og 2. juledag, hos oss er 1. dag min familie og 2. dag konas. Kan ikke forstå hvordan slikt skal skape dårlige stemning. Kommuniserer dere ikke i forholdet deres? Anonymkode: 816a4...f1f Han har kun stor familie, ikke sine egne venner. Jeg har familie og venner. Jeg ønsker å feire nyttårsaften og 17 mai med venner, ikke familie. Julaften er annehver gang med familie. Nyttårsaften og 17 mai har vi vennetreff med par og jeg ser for meg at når venner og jeg får barn vil vi forsatt feire sammen med venner med barn. Det er en vennegjeng som han kan bli en del av og bli kjent med nye. Nyttårsaften har aldri vært familiedag for meg. Jeg vet ikke hva han tenker, han er på en måte enig og ønsker venner, men samtidig redd for at noe er urettferdig. At han MÅ ha kontroll på hva som er riktig. Ts Anonymkode: e4aa9...1b9
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #10 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet ikke hva han tenker Da må du snakke med ham. Det er din kjæreste... Anonymkode: 816a4...f1f
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #11 Skrevet 14. desember 2020 Finn først ut hva som er viktig for hvem, og deretter hvor viktig det er. Så diskuterer dere. Noen er opptatt av å ha julen mest mulig som da de var barn selv. Tanter og onkler, besteforeldre og alle søskenbarn. Noen er mest opptatt av å være sammen med partneren og litt likegyldig til hvor de er. Noen synes maten er viktigere enn hvor man er, og kan ikke leve uten ribbe. Noen vil lage og holde på tradisjoner. Andre vil tilpasse etterhvert og ikke låse for mye. Hvis det er veldig viktig for deg å være med dine foreldre på julaften, og han må ha ribbe, kan dere kanskje være hos dine men endre fra pinnekjøtt til ribbe? Eller kanskje han helst vil være hjemme når dere får barn? Eller om første juledag har stor betydning for dere? Noen familier feirer nyttår sammen, mens andre prioriterer venner. Dere må vite verdien på de ulike valgene før dere kan fordele og avgjøre. :) Anonymkode: 183e1...ed3 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #12 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg forstår ikke helt problemstillingen. 17. mai og nyttårsaften er jo "vennedager" om man ikke har barn. Om man har mange felles venner feirer man med de, om man ikke har det så kan man ta annenhver gang. Julaften feirer man enten hver for seg, eller annenhver gang. Så deler man opp 1. og 2. juledag, hos oss er 1. dag min familie og 2. dag konas. Kan ikke forstå hvordan slikt skal skape dårlige stemning. Kommuniserer dere ikke i forholdet deres? Anonymkode: 816a4...f1f Nei. Nyttårsaften og 17. mai er ikke universelle "vennedager". Det kan hende de er det for deg personlig, det betyr ikke at de er det for andre. Jeg har alltid feiret både 17. mai og nyttårsaften med familie, aldri med venner. Mannen er vant med å feire med venner på 17. mai, og med familie på nyttårsaften. Anonymkode: b9e06...878
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #13 Skrevet 14. desember 2020 Han har ingen venner? Sorry, men det er et veldig rødt flagg hos meg. Særlig om han ikke er intressert i å få seg venner gjennom mennene til dine venninder Anonymkode: 339c9...3c4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #14 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han har ingen venner? Sorry, men det er et veldig rødt flagg hos meg. Særlig om han ikke er intressert i å få seg venner gjennom mennene til dine venninder Anonymkode: 339c9...3c4 Han er misunnelig, han vil ha sine egne venner og føler noe der. Han har en venn som han treffer en sjeldent gang og er med på aktiviteter, men ikke noe fast. Den vennen har familie og er mye opptatt. Mine venner er i en vennegjeng som fast arrangerer treff og bursdagfeiring. Ofte bare oss henter, men noen ganger som par. Par er 17 mai og nyttårsaften. Jeg ønsker at han skal bli kjent med mennene. Men han blir litt misunnelig eller så mister han kontrollen på hvilken dager som er rettferdig, for nå er det ikke familien min, så da blir han usikker hva som er rettferdig når vi skal velge vennegjengen jeg hadde fra før mot hans familie. Jeg velger bort min familie også. Så da blir han usikker og ikke har kontroll. Det er vanskelig situasjon. Vil bare at han skal slappe av og ikke føle at ting skal være sånn og sånn. Han er veldig sta på slike ting. Jeg må få han til å slappe av og forstå at det er normalt at han velger vennegjengen. Når jeg velger bort familien min og hans familie, og velger venner. Hva er galt da liksom. Ts Anonymkode: e4aa9...1b9
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #15 Skrevet 14. desember 2020 19 minutter siden, AnonymBruker said: Han er misunnelig, han vil ha sine egne venner og føler noe der. Han har en venn som han treffer en sjeldent gang og er med på aktiviteter, men ikke noe fast. Den vennen har familie og er mye opptatt. Mine venner er i en vennegjeng som fast arrangerer treff og bursdagfeiring. Ofte bare oss henter, men noen ganger som par. Par er 17 mai og nyttårsaften. Jeg ønsker at han skal bli kjent med mennene. Men han blir litt misunnelig eller så mister han kontrollen på hvilken dager som er rettferdig, for nå er det ikke familien min, så da blir han usikker hva som er rettferdig når vi skal velge vennegjengen jeg hadde fra før mot hans familie. Jeg velger bort min familie også. Så da blir han usikker og ikke har kontroll. Det er vanskelig situasjon. Vil bare at han skal slappe av og ikke føle at ting skal være sånn og sånn. Han er veldig sta på slike ting. Jeg må få han til å slappe av og forstå at det er normalt at han velger vennegjengen. Når jeg velger bort familien min og hans familie, og velger venner. Hva er galt da liksom. Ts Anonymkode: e4aa9...1b9 Yikes. Misunner deg ikke din situasjon, ts. Hos oss så feiret vi jo alltid jul med hver vår familie fram til vi fikk barn. Så den er jo grei. Jeg har alltid feiret 17. mai og nyttår med venner (igjen, før barn, nå med andre barnefamilier på nyttårs og familiene på 17. mai), men han hadde også en vennegjeng så vi byttet litt på hvilken gjeng vi feiret med. Dersom jeg hadde vært i din situasjon så hadde jeg sagt at vi godt kunne veksle på mellom deres vennegjenger (ikke din feil at han ikke har noen venner enda), eller så får dere feire 17. mai og nyttårs hver for dere fram til dere får barn (evt til han får venner). Ikke søren om jeg hadde sittet og stura hos familien til min mann på 17. mai eller nyttårs, uansett hvor hyggelige de nå er. Nok av bursdager og familiemiddager ellers i året Anonymkode: 339c9...3c4 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #16 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Yikes. Misunner deg ikke din situasjon, ts. Hos oss så feiret vi jo alltid jul med hver vår familie fram til vi fikk barn. Så den er jo grei. Jeg har alltid feiret 17. mai og nyttår med venner (igjen, før barn, nå med andre barnefamilier på nyttårs og familiene på 17. mai), men han hadde også en vennegjeng så vi byttet litt på hvilken gjeng vi feiret med. Dersom jeg hadde vært i din situasjon så hadde jeg sagt at vi godt kunne veksle på mellom deres vennegjenger (ikke din feil at han ikke har noen venner enda), eller så får dere feire 17. mai og nyttårs hver for dere fram til dere får barn (evt til han får venner). Ikke søren om jeg hadde sittet og stura hos familien til min mann på 17. mai eller nyttårs, uansett hvor hyggelige de nå er. Nok av bursdager og familiemiddager ellers i året Anonymkode: 339c9...3c4 Takk for tips! Så dere feirer med venner kun på nyttårsaften? 17 mai har dere annenhver gang med familie(foreldre deres)? Anonymkode: e4aa9...1b9
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #17 Skrevet 14. desember 2020 Just now, AnonymBruker said: Takk for tips! Så dere feirer med venner kun på nyttårsaften? 17 mai har dere annenhver gang med familie(foreldre deres)? Anonymkode: e4aa9...1b9 Ja, men det er nå som vi har fått barn. Så nå feirer vi med 2 andre familier med barn rundt samme alder hver nyttårs. 17. mai nå feires som regel med begge familier på ettermiddagen/kvelden etter tog og leker, vi inviterer. Men før barn var det med vennegjenger på nyttårs og 17. mai, fortsatt flere i gjengen som ikke har barn og de feirer sammen fortsatt (noen single, noen med kjærester). Anonymkode: 339c9...3c4 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #18 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men før barn var det med vennegjenger på nyttårs og 17. mai, fortsatt flere i gjengen som ikke har barn og de feirer sammen fortsatt (noen single, noen med kjærester). Ja, det er jo det vanlige i Norge. Anonymkode: 816a4...f1f
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #19 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, men det er nå som vi har fått barn. Så nå feirer vi med 2 andre familier med barn rundt samme alder hver nyttårs. 17. mai nå feires som regel med begge familier på ettermiddagen/kvelden etter tog og leker, vi inviterer. Men før barn var det med vennegjenger på nyttårs og 17. mai, fortsatt flere i gjengen som ikke har barn og de feirer sammen fortsatt (noen single, noen med kjærester). Anonymkode: 339c9...3c4 Høres ut som en bra ordning dere har. Skal prøve å få til det samme. Nå uten barn og senere med barn. Hvordan er feriene deres da? Reiser dere på ferie med svigers feks? 😄 Anonymkode: e4aa9...1b9
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #20 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Høres ut som en bra ordning dere har. Skal prøve å få til det samme. Nå uten barn og senere med barn. Hvordan er feriene deres da? Reiser dere på ferie med svigers feks? 😄 Anonymkode: e4aa9...1b9 Ikke meg du spurte, men jeg har vært på ferie med svigers en gang, og aldri igjen så lenge hele stefamilien til kjæresten skal være med. Fem barn det hvor 3 av dem oppfører seg som totale psykopater på rundgang. Ikke vært noe problem i selskaper, men på en ukes ferie i samme hus ble det alt for mye. Så det er risikosport. Anonymkode: 816a4...f1f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå