AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #1 Skrevet 14. desember 2020 Jeg har en del dårlige erfaringer i livet som gjør at forhold kan være vanskelig for meg, jeg vet ikke helt hva som er rett og galt, hvordan man skal være som kjæreste, hva man skal forvente osv. Hvordan man tar opp noe som sårer. Ting som normale mennesker vet. Jeg kan feks ringe min mann og spørre med en litt opprørt stemme: Hvorfor ringte du ikke opp igjen??!! Jeg ønsker da at han skal snakke rolig og fint til meg, roe meg ned. Men det får jeg ikke. Han blir kvass tilbake og forsvarer seg, og det blir dårlig stemning. Han føler seg angripet sikkert. Forståelig? Er det jeg som reagerer feil? Burde jeg ikke reagere med: Hvorfor ringte du ikke opp igjen??!!! Men hvordan skal jeg reagere da? Jeg reagerer slik jeg føler der og da, men det er vel feil? Er det normalt at han går i forsvar når jeg gjør sånn? Jeg får bare en sterk følelse at han ikke bryr seg, men den går fort bort hvis han får meg trygg igjen. Men han blir fornærmet alltid. Burde jeg si ifra på en annen måte? Anonymkode: d9c82...df6
Trolltunge Skrevet 14. desember 2020 #2 Skrevet 14. desember 2020 (endret) Ja det er normalt å bli amper når man føler seg angrepet, så ikke rart din mann reagerer når du går direkte til angrep. Snakk med partner slik du ville ha snakket til en kollega du har respekt for, og som du selv vil bli snakket til. Jeg regner med at du ønsker at folk tar det opp på ok måte selv om du har gjort noe feil. Det ønsker og trenger en partner at man selv gjør også. Endret 14. desember 2020 av Trolltunge 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #3 Skrevet 14. desember 2020 Jeg skjønner mannen din godt, jeg gjør akkurat det samme. Hvis mannen min sier noe til meg på en hissig måte, så blir jeg hissig tilbake. Jeg hater det, og han gjør det ofte. Det naturlige er jo at du bare spør, rolig, hvorfor han ikke har ringt opp igjen. Og ja, det kan av og til være feil å reagere med den følelsen du føler akkurat der og da. Hvis vi alle skulle reagert uten å regulere følelsene våre, hadde det vært en kaotisk verden. Vi voksne må faktisk regulere oss selv. Anonymkode: 42755...850 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #4 Skrevet 14. desember 2020 Du reagerer slik du føler der og da, og han gjør det samme. Ja, han føler seg angrepet, og ja, du angriper ham. "Hvorfor" er et angripende ord. I de fleste settinger bør en prøve å bruke "hvordan" i stedet, da dette oppleves mindre angripende. Du kan alltids prøve å forklare ham hvordan du ønsker han skal reagere. Men om han skal endre reaksjonsmønsteret, er det vel like naturlig at du gjør det. I utgangspunktet skjønner jeg ikke behovet for å "si ifra" i en setting hvor han ikke ringer opp igjen. Han var vel opptatt da. Du kan evt. sende ham en melding og be ham ringe deg. Hvis du har et stort behov for å si fra, kan du bruke deg selv i stedet. Si at "jeg blir lei meg, og føler at jeg ikke er viktig for deg når du ikke ringer opp igjen". Ved å forklare hvordan du opplever noe, kommer du som regel mye lenger enn ved å stille til veggs, sånn at den andre får et behov for å forsvare seg. Anonymkode: 697df...8c1 2
Magnifique Skrevet 14. desember 2020 #5 Skrevet 14. desember 2020 Jeg kan forstå at det kan skape usikkerhet når han ikke ringer deg tilbake, men samtidig: pust med magen! Det kan være så mange årsaker til at han ikke ringer deg opp igjen. Han er opptatt, han er i et møte, han er med en venn, han er på toalettet, osv. Jeg forstår at han blir irritert når du ringer med en anklagende tone - det er jo ikke alltid hans feil at han ikke får ringt deg tilbake! Prøv og lær deg og tenk to ganger før du handler. Du kan ikke noe for hva du føler, det er riktig. Men du kan noe for hvordan du håndterer disse følelsene. Istedet for å anklage han, hva med å vente litt til han ringer deg opp igjen. Og hvis det går veldig lang tid, send han en melding hvor det står: «Hei Vil gjerne snakke med deg. Forstår at du er opptatt akkurat nå, men hadde satt pris på dersom du hadde anledning til å ringe meg opp igjen når du er ledig. Klem» Mye mindre anklagende. 1
Rant Skrevet 14. desember 2020 #6 Skrevet 14. desember 2020 Du høres jo sint og anklagende ut med den tonen. Hvorfor må du i det hele tatt stille det spørsmålet? Bestemmer du over ham? Om han ikke svarer så er det vel en grunn for det. Synes du bør roe deg ned, og prøve å forstå at når man blir møtt med angrep så angriper man oftest tilbake. Du kunne heller ha sagt "Hei, jeg prøvde å ringe deg i sta" for så å vente på svar på hvorfor. 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #7 Skrevet 14. desember 2020 Det viktigste for en kvinne er å bli flink til å gjøre husarbeid og være klar til sex hver gang mannen har lyst til det. Anonymkode: d4fcf...a7c 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #8 Skrevet 14. desember 2020 Du som voksen er selv ansvarlig for å roe deg ned. Det er hverken din manns eller noen annens ansvar. Ditt følelsesliv er ditt eget ansvar. Om dine foreldre aldri lærte deg dette, og du heller ikke klarer å lære deg det på egenhånd, oppsøk psykolog så får du hjelp. Anonymkode: 02b8b...e0f 6
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #9 Skrevet 14. desember 2020 Ikke heng deg opp i og bli fornærmet for bagateller. Du kan spørre med helt rolig stemme, men ikke gjør et nummer ut av det. Vær mot kjæresten slik du vil at han skal være mot deg Anonymkode: a2ae9...fad 2
utakulanini Skrevet 14. desember 2020 #10 Skrevet 14. desember 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Du som voksen er selv ansvarlig for å roe deg ned. Det er hverken din manns eller noen annens ansvar. Ditt følelsesliv er ditt eget ansvar. Om dine foreldre aldri lærte deg dette, og du heller ikke klarer å lære deg det på egenhånd, oppsøk psykolog så får du hjelp. Anonymkode: 02b8b...e0f Dette. Veldig viktig poeng! Man kan absolutt ikke forvente, eller kreve, at ens partner har ansvar for å roe en ned, uavhengig av situasjonen. Det er vårt eget ansvar som voksne. Som andre påpeker, hvorfor føler du på et behov for å stille det spørsmålet som du bruker i eksempelet ditt? Hvis han hadde tid/lyst/mulighet til å ringe deg opp igjen, så hadde han gjort det. Ditt spørsmål viser til kontrollerende adferd ovenfor han i tillegg til at det er svært anklagende. Det er forståelig at han reagerer med forsvar. Har du forsøkt å skrive ned hver gang du føler deg utrygg eller lei deg? 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #11 Skrevet 14. desember 2020 Takk for mange gode råd her. Jeg brukte "Hvorfor ringte du ikke opp igjen??!" som ett eksempel. Det er ikke slik at jeg er masete og skal kreve at han ringer nå og da. Kontrollerende osv, nei slik er jeg absolutt ikke. Jeg vet at han er opptatt og det kan jeg også være. Forstår at det kan tolkes slik, at jeg ringer og krever og kontrollerer. Nei nei, hehe... Det er ikke sånn. Jeg er veldig snill og enkel dame egentlig. Poenget var min reaksjon som jeg kan få, å ikke alltid klare å regulere følelsene mine. Det kan være hva som helst, tilfeldig hva det er egentlig. Hvorfor?!! Mener du det??! Så da betyr ikke det noe for deg?? Åja! Kan du lese mine tanker?! Det kan skje, men ikke hele tiden da. Det er vondt når følelsen kommer. Blir verre når han angriper tilbake da. Han sliter også med å regulere seg, men det kan jo være min skyld, at han bare angriper tilbake. Og det sier jo dere her er normalt at han gjør. Jeg skal skjepe meg. Ts. Anonymkode: d9c82...df6
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #12 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): min reaksjon som jeg kan få, å ikke alltid klare å regulere følelsene mine Det er jo kjempeflott at du er klar over hva problemet ditt går ut på. Det er ofte det vanskeligste steget, å innse og akseptere at man selv har et problem og at man selv er årsaken til problemet. Vansker med å regulere følelser er nokså normalt, og psykologer er godt trent til å hjelpe med dette. Ringer du rundt og forhører deg med de ulike psykologene som finnes der du bor beskriver du enkelt at du har vansker med å regulere følelsene dine, så kan de raskt svare deg på om de har tid til å ta deg inn. Anonymkode: 02b8b...e0f 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #13 Skrevet 14. desember 2020 Voksne folk må regulere følelsene sine. Mange har problemer med det (f.eks de som har ADHD). De må likevel ta ansvar for å gjøre noe med det. Få hjelp. Henvender man seg til andre med en sint stemme, så er det stor sannsynlighet for at du får en sint stemme i retur. Prøv å roe deg ned før du ringer/snakker. Tell til 20. Pust. Hva grusomt har kjæresten din gjort for å fortjene kjeft? Blir han mindre grusom av å få kjeft? Hvorfor ringte han ikke tilbake? Var det for å plage deg? Ikke? Nei, så hvorfor kjefter du? Det er ikke hans feil at du ikke klarer å regulere følelsene dine. Anonymkode: 178b7...8d4 3
intexus40 Skrevet 14. desember 2020 #14 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har en del dårlige erfaringer i livet som gjør at forhold kan være vanskelig for meg, jeg vet ikke helt hva som er rett og galt, hvordan man skal være som kjæreste, hva man skal forvente osv. Hvordan man tar opp noe som sårer. Ting som normale mennesker vet. Jeg kan feks ringe min mann og spørre med en litt opprørt stemme: Hvorfor ringte du ikke opp igjen??!! Jeg ønsker da at han skal snakke rolig og fint til meg, roe meg ned. Men det får jeg ikke. Han blir kvass tilbake og forsvarer seg, og det blir dårlig stemning. Han føler seg angripet sikkert. Forståelig? Er det jeg som reagerer feil? Burde jeg ikke reagere med: Hvorfor ringte du ikke opp igjen??!!! Men hvordan skal jeg reagere da? Jeg reagerer slik jeg føler der og da, men det er vel feil? Er det normalt at han går i forsvar når jeg gjør sånn? Jeg får bare en sterk følelse at han ikke bryr seg, men den går fort bort hvis han får meg trygg igjen. Men han blir fornærmet alltid. Burde jeg si ifra på en annen måte? Anonymkode: d9c82...df6 Hvis hvem som helst ringer til meg og jeg ikke svarer, er det fordi jeg er opptatt. Da ringer jeg tilbake så fort jeg har anledning til det. Hvis du da hadde fortsatt å ringe, og jeg finner 3-4-7-10 tapte anrop, vil ikke jeg snakke til deg i en rolig tone, da ville jeg bedt det roe deg kraftig ned og ta en pinne. Er det viktig å sender du en sms, så får du et vennlig svar tilbake så fort jeg kan. Ut fra det du skriver, oppfatter jeg det som litt nevrotisk, usikker og umoden. Skal du få noen til å kommunisere med deg på en vennlig og ålreit måte, må du også re å opptre edruelig og balansert. Ikke la dårlige erfaringer ødelegge for deg, ikke tenk i verste mening. Skal du fungere i et forhold med noen må du jobbe med deg selv og blir tryggere på deg selv og ikke være forutinntatt og tro det verste i alle settinger
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #15 Skrevet 15. desember 2020 intexus40 skrev (7 timer siden): Hvis hvem som helst ringer til meg og jeg ikke svarer, er det fordi jeg er opptatt. Da ringer jeg tilbake så fort jeg har anledning til det. Hvis du da hadde fortsatt å ringe, og jeg finner 3-4-7-10 tapte anrop, vil ikke jeg snakke til deg i en rolig tone, da ville jeg bedt det roe deg kraftig ned og ta en pinne. Er det viktig å sender du en sms, så får du et vennlig svar tilbake så fort jeg kan. Ut fra det du skriver, oppfatter jeg det som litt nevrotisk, usikker og umoden. Skal du få noen til å kommunisere med deg på en vennlig og ålreit måte, må du også re å opptre edruelig og balansert. Ikke la dårlige erfaringer ødelegge for deg, ikke tenk i verste mening. Skal du fungere i et forhold med noen må du jobbe med deg selv og blir tryggere på deg selv og ikke være forutinntatt og tro det verste i alle settinger Du tolker meg helt feil. Men jeg har fått svar jeg trengte her, tråden er ferdig 🙂Jeg har ikke problemer med at folk ikke ringer opp igjen, jeg har bare lett for å reagere litt feil noen ganger når jeg stresser, og har lyst å trene på å "telle til 10" enn å reagere feil😊 Anbefaler deg å gi råd på en litt bedre måte til folk, slik som du gir råd her vil naturlig få folk til å gå i forsvar enn i lytte posisjon. Hvis det er slik du er i forhold, så burde kansje du også jobbe litt med hvordan du utaler deg. Fokuset ditt og din tolking er i stor grad negativ, og det er ikke bra. Jeg ville heller tenkt positivt om noen ønsker å bli en bedre kjæreste, det er nokk av tråder som handler om det motsatte "Mannen bryr seg ikke" tråder. Om flere kunne se på hva man selv kan gjøre, så tror jeg verden hadde vært lettere for alle. "Ønsker man endring, gjør endring" God jul alle sammen ❤ TS Anonymkode: d9c82...df6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå