AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #1 Skrevet 14. desember 2020 Dere som har barn som fikk autismediagnose senere enn de burde; var det det at dere følte at de var for «normale» til å få diagnose som gjorde at utredningen ble utsatt? Anonymkode: 36b0e...c97
Gjest Kirsebæra Skrevet 14. desember 2020 #2 Skrevet 14. desember 2020 Nei, her var det en serie av uheldige avgjørelser fra bar ehage, PPT, skole og spesialisthelsetjenesten som gjorde at utredningen ble forsinket. De fokuserte for mye på hans utpregede og ganske alvorlige adhd-diagnose. Som de nå skjønner ofte blir forsterket av en utviklingsforstyrrelse som autisme. Jeg sa allerede fra 6 mnds alder St jeg trodde han var autistisk, og gjentok det gjennom alle år, selv etter adhd-diagnosen (den er ikke feil altså, men jeg var helt sikker på at det var noe mer). Han ble 12 før han ble utredet og fikk diagnosen barneautisme.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #3 Skrevet 14. desember 2020 Det er ikke alltid lett å skille diagnoser på barn. Noen diagnoser kommer gjerne som følge av en annen, blant annet har gutter med asperger ganske ofte også ADHD. Og da er adhd'en lettere å konkludere med, og autismen blir gjerne ikke oppdaget. Det var sånn med nevøen min, der kom asperger-diagnosen tre år etter adhd-diagnosen. Først når adhd'en var kommet litt mer under kontroll med medisiner som virket, ble autisme-trekkene synlige. Anonymkode: 54079...2d1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #4 Skrevet 14. desember 2020 19 år var min søster fikk diagnosen. Da hadde barnehage, skoler og ppt tjenesten jobbet mot moren min i alle år. Selv bup ga henne opp og mente at hun bare var lat, feit og gjorde seg vanskelig (det står faktisk i papirene hennes). Når hun fikk hjelp av en annen psykolog som mamma brukte et år på å få plass hos fikk hun diagnosen på 1 måned. Han så det mer en gang. Nå har min søster prøvd å ta selvmord flere ganger, har flere angst diagnoser. Hun har angst for mennesker og går aldri ut døren. Så var det runden med nav i 10 år før hun ble ufør. Advokat og rettssak. Nav mente hun måtte bevise at hun hadde alle diagnosene og de trudde heller ikke på henne. Hun vant til slutt, men jeg lurer på hva hun egentlig vant. Livet hennes er jo ødelagt. Syk å se hvordan et system kan ødelegge et menneske. Anonymkode: bccc0...78f 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #5 Skrevet 14. desember 2020 Jeg har alltid visst at det var noe med meg og har alltid følt at det var noe som ikke stemte. Jeg ble naturlig nok veldig hardt rammet av mobbing både psykisk og fysisk fordi jeg var sjenert og annerledes. Etter å ha brukt all slags forsvarsmekanismer og fortregning i mange år, kollapset jeg tilslutt på trappen på videregående. Det tok en halvtime før jeg klarte å reise meg. Da bestemte jeg meg for å kontakte psykolog. Jeg husker at jeg sa til psykologen at jeg trodde jeg er bipolar. Jeg klarer ikke å komme ut av tankespinn , folk rundt meg synes jeg er rar og tolker det jeg sier annerledes enn det jeg mener. Psykologen sa at han ikke tror jeg er bipolar, men er på autismedpektret. Slik fikk jeg diagnosen Asperger da jeg var 18 år Anonymkode: c02b8...92a 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #6 Skrevet 14. desember 2020 Broren min ble diagnosert med Asbergers som tenåring. Da hadde han slitt på skolen og sosialt i mange år, men vi har foreldre som var "lavere klasse" (de har selv blant annet dysleksi og ingen utdannelse) så han ble i stedenfor diagnose bare stemplet som "barn med sosiale problemer hjemme". Mora mi kjempet i årevis for å få BUP involvert. I ettertid sier hun at tegnene var der fra han var 4-5 år gammel, hun visste bare ikke hva de betydde. Anonymkode: cdcd7...f9d
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #7 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som har barn som fikk autismediagnose senere enn de burde; var det det at dere følte at de var for «normale» til å få diagnose som gjorde at utredningen ble utsatt? Anonymkode: 36b0e...c97 For min brors barm handlet det om dårlig oppfølging. Jenta er nå 27 og kan ikke jobbe/bo selvstendig. Hvordan det hadde gått med oppfølging vet en jo ikke, men tidlig innsats er viktig for prognosen. Anonymkode: 3d6db...597
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå