Gå til innhold

Hvorfor legger homofile oftere dialekten sin om til østlandsk??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som kevin vågenes, eller morten hegseth + flere tilfeller

Hva gjør at dem legger om dialekt til østlending

Anonymkode: cb02d...069

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner faktisk flere trønderske homofile som har gjort det samme.

Jeg vet at han ene «bestemte seg» i ung alder for at han skulle bli TV-kjendis, og da gikk det ikke an å ha annen dialekt enn østlandsk (må vite), og i hvert fall ikke trøndersk (den dialekten var reservert for comic relief og «teite» karakterer som østlenningene skulle le av).

De andre aner jeg ikke årsaken til, men det har skjedd etter at de flyttet til Oslo for å studere.

Har også lagt merke til at politikere som Børge Brende og noen kjente jurister mer eller mindre har lagt fra seg trønderdialekten, så kanskje dette ikke bare gjelder homofile...

Er det slik at trønderdialekt er så belastende at man må bytte dialekt for å komme seg noe sted i Norge anno 2020? Jeg begynner i hvert fall å lure.

Anonymkode: b0ab8...3c0

• Liker 1
Skrevet

Kjemperart å bytte dialekt i voksen alder.

• Liker 1
Gjest Villfisker
Skrevet

Det har jeg aldri lagt merke til. Men nå henger ikke jeg meg så veldig opp i dialekt heller.

Skrevet
SamusAran skrev (11 minutter siden):

Kjemperart å bytte dialekt i voksen alder.

Ikke hvis man flytter til et sted med en annen dialekt, vel? 

Anonymkode: ad1db...c08

• Liker 1
Skrevet

De fleste homofile jeg kjenner har flyttet til østlandet så da er det vel en naturlig konsekvens at de tar etter dialekten. Men etter et par dager hjemme så går det raskt tilbake til vanlig med innslag av østlandsk 😄 Gjelder forsåvidt ikke bare mine homofile venner, er det samme med de hetero som har flyttet.

Skrevet

Er ikke det nokså normalt for de fleste? Uavhengig av kjønn og legning? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke hvis man flytter til et sted med en annen dialekt, vel? 

Det er da på ingen måte vanlig å bytte dialekt i voksen alder?! Jeg er fra Oslo og har bodd nordpå en periode, finnes jo ikke naturlig på noen som helst måte å legge om til nordlending. Forventer ikke at en nordlending legger om til østlandsdialekt om hen flytter nedover heller.

Dette er jo slik man holdt på for 60-70 år siden, fordi man ikke fikk jobb i Oslo med dialekt nord for Gardermoen.

• Liker 1
Skrevet
SamusAran skrev (7 minutter siden):

Det er da på ingen måte vanlig å bytte dialekt i voksen alder?! Jeg er fra Oslo og har bodd nordpå en periode, finnes jo ikke naturlig på noen som helst måte å legge om til nordlending. Forventer ikke at en nordlending legger om til østlandsdialekt om hen flytter nedover heller.

Dette er jo slik man holdt på for 60-70 år siden, fordi man ikke fikk jobb i Oslo med dialekt nord for Gardermoen.

Vel, deg om det. Jeg bytter dialekt helt automatisk. Jeg gidder ikke anstrenge meg for å holde fast i noen gammel dialekt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vel, deg om det. Jeg bytter dialekt helt automatisk. Jeg gidder ikke anstrenge meg for å holde fast i noen gammel dialekt. 

Det er da mer anstrengende å bytte dialekt enn å bare snakke den man har snakket i minst 18 år. Forstår om du har flyttet fra en landsdel til en annen som barn, men som voksen fremstår det veldig rart for min del.

Skrevet
SamusAran skrev (2 minutter siden):

Det er da mer anstrengende å bytte dialekt enn å bare snakke den man har snakket i minst 18 år. Forstår om du har flyttet fra en landsdel til en annen som barn, men som voksen fremstår det veldig rart for min del.

Det tror jeg er personavhengig. Jeg tar dialekter og språk veldig lett og tilpasser meg uten å anstrenge meg. 

Det er jo noen som holder på sine gamle dialekter, men de mangler kanskje språkøre? 

• Liker 1
Skrevet

Det er jo noen som holder på sine gamle dialekter, men de mangler kanskje språkøre? 

Det er ikke naturlig å vingle dialekt etter hvem du snakker med altså.

Og jeg har et godt språkøre, så det er ikke problemet. Jeg forstår enkle ting på spansk og italiensk på bakgrunn av at jeg kan endel fransk. Dialekt har ikke noe med språkøre å gjøre.

• Liker 1
Skrevet

Lisa Tønne har også byttet dialekt. 

Anonymkode: d7ee2...ab4

• Liker 1
Skrevet
SamusAran skrev (2 minutter siden):

Det er ikke naturlig å vingle dialekt etter hvem du snakker med altså.

Og jeg har et godt språkøre, så det er ikke problemet. Jeg forstår enkle ting på spansk og italiensk på bakgrunn av at jeg kan endel fransk. Dialekt har ikke noe med språkøre å gjøre.

Haha, det er ikke slik at jeg legger om til trøndersk når jeg prater med trøndere eller til nordnorsk når jeg prater med nordlendinger. 

Jeg mener når jeg bosetter meg på et nytt sted, at det ikke går lenge før jeg prater dialekten som prates der.

Når jeg drar hjem og prater med barndomsvenner, prater jeg min gamle dialekt. Alt dette går helt automatisk. 

Skrevet

Haha, det er ikke slik at jeg legger om til trøndersk når jeg prater med trøndere eller til nordnorsk når jeg prater med nordlendinger. 

Jeg mener når jeg bosetter meg på et nytt sted, at det ikke går lenge før jeg prater dialekten som prates der.

Når jeg drar hjem og prater med barndomsvenner, prater jeg min gamle dialekt. Alt dette går helt automatisk. 

Har du flyttet mye mellom landsdeler da du var barn?

Kunne ikke falt meg inn å bytte dialekt.

Skrevet
SamusAran skrev (16 minutter siden):

Har du flyttet mye mellom landsdeler da du var barn?

Kunne ikke falt meg inn å bytte dialekt.

Nei, jeg har ikke flyttet mellom landsdeler som barn. 

Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare dette, men det faller seg altså helt naturlig for meg. Jeg kan sikkert anstrenge meg for å holde på min gamle dialekt, men det gidder jeg ikke :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg har ikke flyttet mellom landsdeler som barn. 

Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare dette, men det faller seg altså helt naturlig for meg. Jeg kan sikkert anstrenge meg for å holde på min gamle dialekt, men det gidder jeg ikke :)

Kan ikke si annet enn fascinerende. Jeg kan snakke mange dialekter, men da er det påtatt. 

Skrevet

Jeg er fra Østlandet, har bodd i Stavanger i noen år, og har lagt til meg en del av den dialekta. Ikke fordi jeg har valgt det bevisst, men fordi jeg blir påvirket av dem rundt meg. Men hvis jeg snakker med andre østlendinger, går det rett tilbake.

Liker ikke at jeg har lagt om dialekta, men det skjer av seg selv.

Anonymkode: 7a77b...a53

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er fra Østlandet, har bodd i Stavanger i noen år, og har lagt til meg en del av den dialekta. Ikke fordi jeg har valgt det bevisst, men fordi jeg blir påvirket av dem rundt meg. Men hvis jeg snakker med andre østlendinger, går det rett tilbake.

Liker ikke at jeg har lagt om dialekta, men det skjer av seg selv.

Veldig fascinerende. Jeg har ikke fått noe ord, uttrykk eller tonefall endret av å bo nordpå.

Skrevet
SamusAran skrev (4 minutter siden):

Veldig fascinerende. Jeg har ikke fått noe ord, uttrykk eller tonefall endret av å bo nordpå.

Det er vel forskjell fra person til person, hvor lett påvirkelig man er. Jeg har alltid vært sånn, også da jeg fremdeles bodde hjemme på Østlandet, at hvis jeg snakket med en med annen dialekt over lengre tid, da fikk jeg liksom lyst til å "herme" etter noen av ordene. Men jeg gjorde det ikke, var redd de skulle tro at jeg mobbet måten de snakket på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...