AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #1 Skrevet 14. desember 2020 Hei😁 Dette er et spørsmål til folk med god økonomi og som er så heldige at de har stilt seg godt økonomisk slik at de har en romslig økonomi. Jeg og samboer har diskutert penger i det siste da vi ønsker å ha gode verdier rundt dette. Vi diskuterer hvor mye vi kan bruke i julegave til datteren vår på 1 år? Vi venter en sønn til våren, og vi ønsker ikke å skjemme barna våre helt bort men vi ønsker ikke å gi mindre bare fordi vi er redde for å gi heller. Vi har veldig god økonomi. Men vi blir ikke enige om «hvor mye, eller lite, og hva er «normalt» om man skal gi samtidig som det ikke bekker over og blir for mye. Selv fikk jeg julegaver til 500kr av mamma og pappa når jeg var liten, og noen ganger var jeg så heldig og fikk gaver til rundt 1000kr og da var jeg heldig om jeg fikk en mobil osv.. Hva er normen rundt dette, og hva er deres preferanser og hva er «normalt» i 2020.. Anonymkode: 9c68a...c3d
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #2 Skrevet 14. desember 2020 Prøver å holde oss til maks 2000kr per barn med mindre det er noe veldig spesielt de ønsker seg og trenger. Selvom vi har god økonomi trenger vi ikke kaste penger ut av vinduet tenker jeg Anonymkode: 59510...053 5
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #3 Skrevet 14. desember 2020 Bruker under 1000 kr på hvert barn, og vi har en samlet inntekt på nesten 2 mill. Nå er de ikke mer enn 5 og 7, så telwfon, nettvrett og slike kostbare ting får de uansett ikke enda, men kan vel fort hende prisen blir dyrere etterhvert som de blir gamlere. Til en ettåring ville jeg heller satt penger på konto, barnet vet ikke om det får en fysisk gave fra dere eller ikke likevel, og regner med det havner flere under treet fordi om deres ikke ligger der. Anonymkode: 44a23...094 7
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #4 Skrevet 14. desember 2020 "Hvor mye kroner". Norsk er en fin bil. Anonymkode: abab0...7ff 21
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #5 Skrevet 14. desember 2020 Vi bruker maks 1000 per barn, de er 5 og 8 år. Anonymkode: dad04...b70
Brunello Skrevet 14. desember 2020 #6 Skrevet 14. desember 2020 De fleste jeg kjenner kjøper gaver barna trenger. Dersom barnet trenger nye ski eller telefon, blir det følgelig dyr gave. Dyr gave til en ettåring er helt meningsløst. 23
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #7 Skrevet 14. desember 2020 I år brukte vi 1700, men det er ikke normalen. Vanligvis kjøper vi gave for 1000 eller mindre. Anonymkode: c8558...85a
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #8 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Prøver å holde oss til maks 2000kr per barn med mindre det er noe veldig spesielt de ønsker seg og trenger. Selvom vi har god økonomi trenger vi ikke kaste penger ut av vinduet tenker jeg Anonymkode: 59510...053 Hei og takk for svar. Det er så sant. Her ønsker vi gode tradisjoner og gode verdier, så 2000kr om de ikke ønsker seg noe spesielt og som de trenger er kanskje ikke så dumt. Ts Anonymkode: 9c68a...c3d 1
Alvario Skrevet 14. desember 2020 #9 Skrevet 14. desember 2020 Vi gir nok ganske mye i gaver til barna, men ofte er det fornuftige ting som vi ser andre gir barna fortløpende ellers. Derfor vil det fort fremstå som om vi gir dyre gaver alltid. I år får f.eks ene barnet sovepose og liggeunderlag. Vi er mye på tur i all slags vær og da kan hun ikke bruke de dårligste, og bare disse to kommer da på 2600,- Jeg hadde derimot ikke kjøpt lego til lillebroren for samme sum, så vi prøver å balansere det. En annen gang får han en dyrere «praktisk» gave. 6
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #10 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): "Hvor mye kroner". Norsk er en fin bil. Anonymkode: abab0...7ff Haha, jeg tenkte å gjør setningen minst mulig ved å bruke kr istedenfor penger da det ble litt for langt i overskriften😂 Ser nå at det skulle stått penger😁 Folk forstår uansett håper jeg selv om norsken ble litt rar🙈 Ts Anonymkode: 9c68a...c3d 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #11 Skrevet 14. desember 2020 12 år: twintip + årskort i slalåmbakken ca 5500 kr 2 år: Forkle og kjøkkenutstyr til lekekjøkkenet sitt, ca 300 kr 3 mnd: Rangle til ca 100 kr. Her får de det de trenger og ønsker seg, til en viss grense. 12 åringen har aldri fått så dyr gave, men det er jo litt sånn at jo eldre de blir, jo dyrere blir gavene. Når småttisene er ungdommer får de dyrere gaver også 🙂 Anonymkode: 078bd...908 8
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #12 Skrevet 14. desember 2020 Alvario skrev (2 minutter siden): Vi gir nok ganske mye i gaver til barna, men ofte er det fornuftige ting som vi ser andre gir barna fortløpende ellers. Derfor vil det fort fremstå som om vi gir dyre gaver alltid. I år får f.eks ene barnet sovepose og liggeunderlag. Vi er mye på tur i all slags vær og da kan hun ikke bruke de dårligste, og bare disse to kommer da på 2600,- Jeg hadde derimot ikke kjøpt lego til lillebroren for samme sum, så vi prøver å balansere det. En annen gang får han en dyrere «praktisk» gave. Det er smart👍 Anonymkode: 9c68a...c3d 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #13 Skrevet 14. desember 2020 En ettåring har ikke noe som helst større glede av en gave til 1000 kr som hun har av en gave til 150 kr... Vi har veldig god økonomi, og en gutt på 2,5. Han får gaver til rundt 500. Vi så hva han ønsket seg, og så kjøpte vi et par leker, og summen ble da tilfeldigvis rundt 500. Vi bestemte oss overhodet ikke for et beløp, og kjøpte så gaver etter det.. Han har siklet på en bil i lekebutikken, og hadde "behov" for mer plastilina (den gamle er hard og smuldrete), så da kjøpte vi bilen som han har så lyst på, og plastilina som han liker så godt å leke med. En smårolling har helt andre behov/forventninger enn en tenåring, så det blir rart å sammenligne disse. Anonymkode: 914f5...6a7 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #14 Skrevet 14. desember 2020 Vi har ikke en fast sum- er avhengig av hva de trenger. De eldste kan få en mobiltlf om de trenger det- men da får de ikke den nyeste iPhonen- i fjor fikk de iPhone 8. Ellers kan det være ski, en konkurransebadedrakt (de svømmer). I år får de for ca 1500 hver. Den yngste får mindre enn de to eldste- fordi den har mindre behov og får mer leker, mens de største får ting de trenger. Før skolealder fikk de for ca 800- 1000 kr. Vi har samlet inntekt på 2,5- 2,7. Anonymkode: 0f33f...a6c
Gray Skrevet 14. desember 2020 #15 Skrevet 14. desember 2020 Vi kjøper som oftest det barna trenger eller ønsker seg. I år blir julegavene ca 5000 kr pr barn fra oss foreldre. Vi har 3 barn. Men dette er ganske avhengig av hva som står på ønskelista. Vi hadde aldri i verden brukt disse summene på leker eller noe slik. Men i år blir det hhv telefon og iPad til de to eldste, og dette er noe de har ønsket seg lenge og vi ha nytte av lenge. Vi har også begge vokst opp med julegaver fra foreldre i denne prisklassen, så det er ikke noe rart med dette syntes jeg. Syntes det er mer rart når foreldre gir gaver i 500kr klassen. Men som sagt, alt avhenger av hva man er vant med. Og ja, både vi og foreldrene våre har god økonomi. 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #16 Skrevet 14. desember 2020 Vi kjøpte malesaker til 1,5-åringen i fjor, og til 2-årsdagen fikk hun en bamse til 150 kr. Til jul nå får hun slalåmski og sko, men hadde vi tenkt at hun skulle få, så da passet det å gi henne det til jul! Anonymkode: 81559...51a 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #17 Skrevet 14. desember 2020 Gray skrev (2 minutter siden): Vi kjøper som oftest det barna trenger eller ønsker seg. I år blir julegavene ca 5000 kr pr barn fra oss foreldre. Vi har 3 barn. Men dette er ganske avhengig av hva som står på ønskelista. Vi hadde aldri i verden brukt disse summene på leker eller noe slik. Men i år blir det hhv telefon og iPad til de to eldste, og dette er noe de har ønsket seg lenge og vi ha nytte av lenge. Vi har også begge vokst opp med julegaver fra foreldre i denne prisklassen, så det er ikke noe rart med dette syntes jeg. Syntes det er mer rart når foreldre gir gaver i 500kr klassen. Men som sagt, alt avhenger av hva man er vant med. Og ja, både vi og foreldrene våre har god økonomi. Jeg hadde foreldre med god økonomi da de tjente typ 150.000kr i mnd.. De er steinrike i dag, men var sykelig grådig! Men fikk billige gaver til ca 500kr. Mange reagerte på dette, men de brukte aldri penger på gaver og barna ble veldig misforstått fordi mange trodde barna fikk mye, men de fikk aldri noe de ønsket seg. Folk utenfra trodde vi fikk gaver til flere tusen vært år men det skjedde aldri selv om de er en av Trondheims rikeste.. Selv har jeg god økonomi og ønsker å dele med mine barn, da jeg ikke skal bli som min mor og far. Jeg er glad jeg kan gi mer til barna mine, samt bidra til at de får gode og fine gaver😊❤️ Ts Anonymkode: 9c68a...c3d 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #18 Skrevet 14. desember 2020 Vi er milevis unna økonomien som våre foreldre hadde da vi begge var barn. Synes derfor vi ikke kan sammenligne det overhodet. I tillegg til at man har vidt forskjellige jobber, noen jobber i det offentlige og andre i det private etc. Normalt sett har vi pleid å gi rundt tusenlappen. I år har vi opplevd en lønnsøkning på til sammen ca. 65K i året, og kommer derfor sannsynligvis til å bruke noe mer. Maks 2000 kr, tipper jeg. Anonymkode: b7ba8...5b9 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #19 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi kjøpte malesaker til 1,5-åringen i fjor, og til 2-årsdagen fikk hun en bamse til 150 kr. Til jul nå får hun slalåmski og sko, men hadde vi tenkt at hun skulle få, så da passet det å gi henne det til jul! Anonymkode: 81559...51a Hvor mye kostet slalåmskiene og skoene? Anonymkode: 9c68a...c3d
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #20 Skrevet 14. desember 2020 Barn på 1 og 2år, de får gaver til ca 500kr. Regner med de får dyrere gaver når de blir større, men for meg er det viktigste å lære dem økonomisk sans. Foreldrene mine fikk meg alltid til å spare til halve beløpet av det jeg ønsket meg, og så betalte de resten. Det samme gjorde de med bsu da jeg ble myndig. Viste seg så at de tok alle pengene jeg hadde spart og lagt dem i fond, så jeg hadde en solid sum til boligkjøp da den tid kom. Tenker å gjøre det samme for mine barn. Anonymkode: a1b54...61b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå