AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #61 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 14.12.2020 den 20.03): Artisjokk og stor Papaya, økologisk salat, grønnkål og spinat, blå økologiske poteter osv. Anonymkode: 55c10...ff5 Tror neppe du finner Blå Kongo (navnet på poteten) som økologisk i de fleste butikker i Europa. Slike eks blir bare sært. Anonymkode: b4cea...9cb 1
Gjest O.G. Skrevet 16. desember 2020 #62 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 14.12.2020 den 16.23): Som nordmann bosatt i utlandet, synes jeg faktisk ikke utvalget hjemme i Norge er så dårlig. Utvalget er litt annerledes enn her jeg bor, men dårlig er det ikke. Det er kanskje som en i min familie sa «det virker bare litt mer spennende i andre land» Og det kan nok være noe i det. Anonymkode: 8be4d...bde Dette.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #63 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Tror neppe du finner Blå Kongo (navnet på poteten) som økologisk i de fleste butikker i Europa. Slike eks blir bare sært. Anonymkode: b4cea...9cb Der illustrerte du nettopp poenget mitt. Det finnes flere typer blå poteter, men i Norge kjenner vi bare til blå Kongo. Anonymkode: 55c10...ff5
Tanuki Skrevet 16. desember 2020 #64 Skrevet 16. desember 2020 bor i Asia nå, og lager mest mat fra landet vi bor i. Bruker mye chili, lotusrot, taro, søtpotet, bokchoy, spinat, div sopper, div røtter, grønnsaker jeg ikke vet navnet på norsk. Jeg syntes IKKE at norske dagligvare butikker har dårlig utvalg, bare litt mer tilpasset våre matvaner. Her er det vanskelig å finne blomkål, men taro, og stoooort utvalg gresskar-typer er vanlig, og bedre utvalg av sjømat. Finner ikke mange ulike typer potet, men ris derimot..
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #65 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Der illustrerte du nettopp poenget mitt. Det finnes flere typer blå poteter, men i Norge kjenner vi bare til blå Kongo. Anonymkode: 55c10...ff5 Og vi nevner i fleng flere typer du finner i ordinære supermarkeder i resten av Europa? Anonymkode: b4cea...9cb
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #66 Skrevet 16. desember 2020 Jeg er ikke helt enig i at utvalget i Norge speiler det folk vil ha. Jeg tror det går like mye andre veien. De store matvarekjedene er totalt enerådende på å bestemme hva vi skal spise her i Norge. Slik har det vært gjennom lang tid, og det nærmeste eksploderte rundt 1980. I tillegg er det sterke bånd til de nesten like store produsentene, som f.eks. Gilde, Tine, Prior. Sistnenvte representerer det norske landbruket, som har bred støtte blant politikere - og media. Samtidig som de store kjedene og produsentene har tatt over mer og mer av markedet, har de i tillegg jobbet med media. Slik at fokuset de ca. siste 40 årene går på pris, pris og atter pris. 2 generasjoner er oppdradd til å tenke "den billigste handlevognen" og "priskrig" Det er spesielt at man i norske supermarkeder finner 30 forskjellige typer grill- og wienerpølser, mens det er omtrent umulig å fremskaffe fersk fisk. De 30 (minst) typene wiener og grill representerer etter min mening ikke "stort utvalg". Det gjør heller ikke de 50 forskjellige typene med potetgull. Det er ikke bare folkets skyld at vi kan fråtse i så enormt mange typer farseprodukter og potetgull, begge forøvrig kategorisert som usunt og ikke i tråd med kostholdsrådene. Anonymkode: 00ccf...094
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå