AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #1 Skrevet 14. desember 2020 Det er mulig jeg overdriver m, men føler at vanlige enkle butikke tror folk flest har mer spennende vareutvalg i disse landene. Hva mener du? Anonymkode: bd097...be3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #2 Skrevet 14. desember 2020 Synes utvalget i norske kjedebutikker er fantastisk !!!! Anonymkode: b6a38...881
Jdz Skrevet 14. desember 2020 #3 Skrevet 14. desember 2020 Norske lavpriskjeder har et vanvittig kjedelig utvalg, men lavpriskjedene ellers i Europa er ikke stort bedre. Det som derimot er forskjellig er hvor dominerende lavprisbutikkene er. Det finnes knapt dagligvarebutikker med litt mer avansert utvalg, med unntak av Meny og kanskje Mega. Det har nok mye med norsk matkultur å gjøre. Det virker som det viktigste for folk flest er at maten skal være billigst mulig og helst lage seg selv. 11
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #4 Skrevet 14. desember 2020 Du skal bare til Sverige for å finne bedre utvalg. Mer økologisk, og ville blåbær fra Canada, som er en annen type enn de Europeiske f.ex. ALLE har disse blåbærene unntatt Norge. Anonymkode: 55c10...ff5 6
Påkrevd Skrevet 14. desember 2020 #5 Skrevet 14. desember 2020 Spørs litt hvilke butikker man sammenlikner. Coop i Norge og Coop i utlandet har vel omtrent likt utvalg, bortsett fra at produktmerkene er forskjellige. Men mange andre land har et veldig mye bredere utvalg av uavhengige butikker/spesialbutikker. Det finnes til en viss grad i de største norske byene, men det er noe jeg virkelig setter pris på lenger ned i Europa.
SamusAran Skrevet 14. desember 2020 #6 Skrevet 14. desember 2020 (endret) Forskjellen er etter min erfaring at i Norge så er vi opptatt av at butikken skal være særdeles nærme hjemmet vårt, og det skal være billig. Av naturlige årsaker vil det påvirke vareutvalget noe, selv om jeg synes de store Kiwi-, Rema 1000- og Coop Extra-butikkene har mer enn godt nok utvalg for hverdags. På kontinentet er det langt vanligere med få, gigantiske matbutikker, altså en Coop Obs på steroider. Carrefour, Auchan, Leclerc osv. Der kjører folk gjerne et stykke og handler MYE om gangen. Og så gå man gjerne på en lokal baker for å kjøpe brød utenom, og på lokale slaktere og osteforhandlere. Små nærbutikker på kontinentet har jo ikke noe bedre utvalg enn liknende butikker i Norge. Forskjellen er altså hva slags handlemønster vi nordmenn ønsker og har. Endret 14. desember 2020 av SamusAran 4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #7 Skrevet 14. desember 2020 Påkrevd skrev (8 minutter siden): Spørs litt hvilke butikker man sammenlikner. Coop i Norge og Coop i utlandet har vel omtrent likt utvalg, bortsett fra at produktmerkene er forskjellige. Men mange andre land har et veldig mye bredere utvalg av uavhengige butikker/spesialbutikker. Det finnes til en viss grad i de største norske byene, men det er noe jeg virkelig setter pris på lenger ned i Europa. Coop i Sverige har større utvalg. Anonymkode: 55c10...ff5
Påkrevd Skrevet 14. desember 2020 #8 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Coop i Sverige har større utvalg. Anonymkode: 55c10...ff5 Det er mulig de totalt sett har et noe større utvalg, men Coop er bare et eksempel. De varierer jo også stort her hjemme. Veldig forskjellig å gå på Coop Extra, Coop Mega og Coop Obs, for eksempel. Det generelle poenget er at en normal kjedebutikk sammenliknet med en kjedebutikk av omtrent samme størrelse ellers i Europa, ikke er så veldig forskjellige, men hvis vi ser på Europa og Norge på uavhengige dagligvarer/spesialforretninger er det noe helt annet. Jeg tør påstå at jeg totalt sett vil finne et betraktelig mindre utvalg i, la oss si, Drammen enn i en by av tilsvarende størrelse i Frankrike. 1
I Grosny Skrevet 14. desember 2020 #9 Skrevet 14. desember 2020 (endret) Den fullstendige dominansen fra store kjeder struper utvalget betraktelig. Små leverandører kommer ikke inn i butikkhyllene. Startideen til RIMI 800 og Rema 1000 var rett og slett begrensning av vareeutvalg. 800 betydde 800 forskjellige varer og 1000 betydde 1000 forskjellige. Endret 15. desember 2020 av I Grosny 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #10 Skrevet 14. desember 2020 Synes de har bedre utvalg i Frankrike og Spania. Men der drar man gjerne litt lenger, for og komme til en veldig stor butikk med godt utvalg. De lokale butikkene, har ikke så bra utvalg. Så har de jo markeder med masse lokale varer, baker, slakter. Det er lettere å få tak i mer spesialvarer. Husker etter en lengre ferie i Frankrike, hvor vi lagde mye mat selv, ble jo så bortskjemt med det gode utvalget, og masse frukt og grønnsaker fra lokale gårder på markedet. Kommer så tilbake til Norge og går på butikken, gikk da på meny, og utvalget var så kjedelig. Anonymkode: 5d533...fbe 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #11 Skrevet 14. desember 2020 Hadde Norge vært med i EU ville vi hatt mer utvalg og Anonymkode: f7dda...cb5 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #12 Skrevet 14. desember 2020 En ting er at det er villt ulikt utvalg i ulike norske butikker. Handler du på en liten bunnpris, har du et helt annet utvalg enn om du handler på en stor Meny. Vi har flere butikker i nærheten å velge mellom, og noen av dem har rævva utvalg, andre har kjempestort utvalg. En annen ting er at HVA de har utvalg av i ulike land varierer. I veldig mange land har de rævva utvalg i meieriprodukter i forhold til hva vi har her. De har gjerene godt osteutvalg, men når det kommer til ulike typer melk, yoghurt, kvarg, creme fraiche, rømme, osv, er det langt dårligere. I mange andre land kan man også kun velge mellom ulike typer fint brød, man sliter med å finne godt utvalg av grovbrød. Så både og, altså. Anonymkode: df64c...ad2 4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #13 Skrevet 14. desember 2020 Mye bedre utvalg både i Frankrike og Italia. Det neste Norge er best på, er det enorme utvalget av snacks, brus og godterier..... Har aldri sett noe lignende hverken i Italia eller Frankrike. Anonymkode: 00ccf...094 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #14 Skrevet 14. desember 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Du skal bare til Sverige for å finne bedre utvalg. Mer økologisk, og ville blåbær fra Canada, som er en annen type enn de Europeiske f.ex. ALLE har disse blåbærene unntatt Norge. Anonymkode: 55c10...ff5 Hvilke blåbær er europeiske da? De frosne? De jeg kjøper er fra Peru. Enig i at vi kunne hatt mer økologisk. Anonymkode: 35449...b9e
ItchyBitchySpider Skrevet 14. desember 2020 #16 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Coop i Sverige har større utvalg. Anonymkode: 55c10...ff5 Danmark også.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #17 Skrevet 14. desember 2020 Jeg slik som mange andre nordmenn, elsker norske matverer. jeg klarer ikke å handle pålegg eller lignende i utlandet. jeg skal ha det fra norske butikker og leverandører. Anonymkode: 89492...171
ItchyBitchySpider Skrevet 14. desember 2020 #18 Skrevet 14. desember 2020 Har inntrykk av at mange i Norge er opptatt av at mat skal koste minst mulig og være vomfyll. Selv om de fleste nordmenn har råd til å kjøpe kvalitetsmat. Det folk ikke skjønner er at "man blir hva man spiser" - altså, for å bygge sunn kropp trenger man gode byggevarer. 3
Gjest Villfisker Skrevet 14. desember 2020 #19 Skrevet 14. desember 2020 Absolutt. Både dyrere og dårligere. Bare grønnsaksavdelingene alene kan være like store, eller større enn det vi kaller butikker. Akkurat der misunner jeg dem. Større utvalg på det meste
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #20 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Synes de har bedre utvalg i Frankrike og Spania. Men der drar man gjerne litt lenger, for og komme til en veldig stor butikk med godt utvalg. De lokale butikkene, har ikke så bra utvalg. Så har de jo markeder med masse lokale varer, baker, slakter. Det er lettere å få tak i mer spesialvarer. Husker etter en lengre ferie i Frankrike, hvor vi lagde mye mat selv, ble jo så bortskjemt med det gode utvalget, og masse frukt og grønnsaker fra lokale gårder på markedet. Kommer så tilbake til Norge og går på butikken, gikk da på meny, og utvalget var så kjedelig. Anonymkode: 5d533...fbe Hvilke frukter og grønnsaker er det du savner på Meny? Anonymkode: b6a38...881 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå