AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #1 Skrevet 14. desember 2020 Min mann og jeg har over flere år (siden barna var 2 år) blitt gradvis mer involverte i livet til en venn av datteren vår. Denne vennen vokser opp med alenemor med veldig vanskelig bagasje fra flyktningsituasjon (menneskesmuglere, seksuelle overgrep, over Middelhavet i liten båt osv). Mor gjør 150% så godt hun kan men det er vanskelig å bedrive det nivået av tilknytningsomsorg som vi anser som ønskelig i Norge når man har 2 skiftjobber, tar norskopplæring og vgs OG en alvorlig fysisk sykdom i tillegg. Dette barnet er mye alene, og har vært «satt bort» mye til tilfeldige barnevakter som bare parkerer det foran en skjerm osv. Vi ble tidlig kjent med denne familien, og har hverandre til gjensidig hygge og nytte; vi her hos oss bidrar i ferier og helger osv når turnusen ikke går opp, og det er bare koselig. Så vi gjør ikke dette kun for å være «nabokjerring», selv om det faktisk også er slik at barnehagen har sagt at var det ikke for oss så ville de sendt bekymringsmelding for lengst. Dette barnet er blitt som et deltids-fosterbarn, og er helt integrert i vår familie. Det får til og med julegaver av besteforeldrene her. Mitt barns venn har derfor blitt svært knyttet til oss, og vi er selvfølgelig også genuint glad i barnet. Når barnet overnatter hos oss sovner det fortsatt ofte med armene rundt halsen på en av oss, sitter på fanget og i armkroken like naturlig som vårt eget barn, og både kjærlighetserklæringene og sinneutbrudd osv er av den typen som man normalt bare ser mellom foreldre og barn. Dette bemerket også barnehagen før skolestart; pedagogene der så også at dette barnet har plassert veldig mye av sin trygghet og tilknytning på oss. Nå i høst og før jul har vi ikke kunnet treffe denne familien noe særlig på fritiden pga ulike smittevernhensyn; mor der jobber på institusjoner som har (hatt) langvarige utbrudd osv, og vi har slekt med høy risiko som vi må beskytte. Og barna er i helt ulike kohorter nå, så det er jo det å tenke på også. Og jeg kjenner at hjertet blør for dette barnet, som savner oss så intenst. Vi savner det også; det er som om den ene veggen i hjemmet vårt er borte når vi baker julekaker, lager julepynt, leser julehistorier osv, og dette barnet ikke er med på noe av det. Nå ser det jo ikke ut til at restriksjonene vil forsvinne med det første, så jeg lurer på: Hva ville dere gjort? Tatt en sjanse etter jul og åpnet opp som vanlig for dette barnet selv om det mer enn fordobler størrelsen på «smitteboblen»? Vi føler at ungene snart forgår; de savner hverandre sånn, og for dette barnets del er det jo i tillegg som om «hele slekten» er forsvunnet... Anonymkode: e3c71...ca9 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 14. desember 2020 Jeg ville helt klart ikke holdt avstand til barnet av smittehensyn 😱 Det er jo kjempeskadelig for barnet nå som dere tross alt har tatt på dere denne rollen. Hvorfor i all verden skal dere vente til etter jul? Helt utrolig merkelig av barnehagen å sette barna i forskjellig kohorter når de var klar over situasjonen og selv har sagt at de ville meldt til barnevernet om det ikke var for dere. Dette ville jeg helt klart tatt opp med dem, og bedt om (krevd) at barna umiddelbart settes i samme kohort av hensyn til det utsatte barnet. Anonymkode: c40b5...000 67
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #3 Skrevet 14. desember 2020 Ser ikke at det er noe problem med smittevern. Utfør smittevern som vanlig. Man kan ha besøk osv som smittevernsreglene tilsier. Tror heller at problemet er at du bekymrer deg. Kan du forteller nøyaktig hva som er problemet med å følge smittevernreglene? Anonymkode: ccd0b...13a 14
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #4 Skrevet 14. desember 2020 Bufdir anbefaler at både samvær og besøkshjem/avlastning går som normalt. Det kan dere følge. Jeg jobber i bv.tjenesten og alle våre besøkshjem har gått som normalt hele året. Anonymkode: ce46e...210 46
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #5 Skrevet 14. desember 2020 Ville spurt skolen hva de tenker på mtp å sette barna i ulike kohorter. Få de sammen der så er mye gjort. Jeg skjønner det er vanskelig når moren jobber i utsatte områder og dere har familie å beskytte. Anonymkode: dd340...222 7
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #6 Skrevet 14. desember 2020 Dersom barnehagen har uttalt dette så gjør de ikke jobben sin. Det foreligger meldeplikt. Man kan ikke undra seg meldeplikten fordi en annen familie hjelper til. Anonymkode: ccd0b...13a 20
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #7 Skrevet 14. desember 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ser ikke at det er noe problem med smittevern. Utfør smittevern som vanlig. Man kan ha besøk osv som smittevernsreglene tilsier. Tror heller at problemet er at du bekymrer deg. Kan du forteller nøyaktig hva som er problemet med å følge smittevernreglene? Anonymkode: ccd0b...13a Problemet er at barna har begynt på ulik skole, og begge skolene har opplegg med relativt mye bli-kjent-aktiviteter osv. Så vårt barn har med seg mange andre barn hjem, og dette andre barnet har samme opplegg med sin kohort. I tillegg har vi besteforeldre med alvorlig risiko for alvorlige forløp og komplikasjoner ved corona, samtidig som moren til dette andre barnet jobber på institusjoner som har pågående corona-utbrudd. Så det er helt reelt at utstrakt kontakt med denne lille familien får konsekvenser for vår kontakt med andre i nettverket vårt. Anonymkode: e3c71...ca9
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #8 Skrevet 14. desember 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Dersom barnehagen har uttalt dette så gjør de ikke jobben sin. Det foreligger meldeplikt. Man kan ikke undra seg meldeplikten fordi en annen familie hjelper til. Anonymkode: ccd0b...13a De har ikke meldt fordi VI gjør at barnets hverdag fungerer. I stedet for utrygge, tilfeldige barnevakter har de oss. I stedet for «ferier» gjemt under bordet på pauserommet på morens jobb har de oss. Barnet drar på tur med oss i stedet; vi gjør den jobben en avlastningsfamilie ville ha gjort dersom barnehagen hadde meldt bekymring og de hadde fått tiltak. Med den forskjellen at vi gjør det gjennom en naturlig tilknytning til familien. Anonymkode: e3c71...ca9 4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #9 Skrevet 14. desember 2020 Her vil jeg si at du lager et problem. La nå denne gutten få være hos dere! Blir da ikke noe annerledes for oss som er skilt; ungene er hos moren sin ,som jobber på sykehus, annenhver uke. Ungene går i forskjellige klasser. Skulle vi nekte barna å komme hit da? Anonymkode: 4326a...f7d 7
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #10 Skrevet 14. desember 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Bufdir anbefaler at både samvær og besøkshjem/avlastning går som normalt. Det kan dere følge. Jeg jobber i bv.tjenesten og alle våre besøkshjem har gått som normalt hele året. Anonymkode: ce46e...210 Takk for denne informasjonen! ❤️ Det gjør det lettere for oss å følge hjertet i dette her nå. Da tenker jeg at vi setter opp faste besøk igjen fra slutten av romjulen. Anonymkode: e3c71...ca9 7
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #11 Skrevet 14. desember 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Her vil jeg si at du lager et problem. La nå denne gutten få være hos dere! Blir da ikke noe annerledes for oss som er skilt; ungene er hos moren sin ,som jobber på sykehus, annenhver uke. Ungene går i forskjellige klasser. Skulle vi nekte barna å komme hit da? Anonymkode: 4326a...f7d Det er litt annerledes, vil jeg si. Anonymkode: e3c71...ca9 2
Hactar Skrevet 14. desember 2020 #12 Skrevet 14. desember 2020 Jeg ser bekymringen din med tanke på besteforeldre i risikogruppe, men samtidig har dere selv en stor kontaktflate med mange barn på besøk fra skolen. Allerede der må dere vurdere hva slags risiko dere vil ta med tanke på mulig smitte til besteforeldre. Er det egentlig så mye høyere risiko ved at dette andre barnet også kommer? Alle de andre barna som har vært på besøk, har jo også sine kontaktflater utenfor kohorten, og der kan også være foreldre som jobber i helsevesenet. Kan det eventuelt være en mulighet at barnet er hos dere i perioder da mors jobb har koronautbrudd? 5
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #13 Skrevet 14. desember 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Bufdir anbefaler at både samvær og besøkshjem/avlastning går som normalt. Det kan dere følge. Jeg jobber i bv.tjenesten og alle våre besøkshjem har gått som normalt hele året. Anonymkode: ce46e...210 I utgsangspunktet enig i dette. Når det gjelder regler og anbefalinger så gjør dere ikke noe galt om dere treffer dette barnet. Vi er besøkshjem for et barn som bor i fosterhjem og går på en annen skole enn våre, og i tillegg har samvær med både mor og far som har hver sin omgangskrets. Dette fortsetter som normalt, de sårbare barna skal skjermes. Men dette gjør det litt mer komplisert: 5 minutter siden, AnonymBruker said: Problemet er at barna har begynt på ulik skole, og begge skolene har opplegg med relativt mye bli-kjent-aktiviteter osv. Så vårt barn har med seg mange andre barn hjem, og dette andre barnet har samme opplegg med sin kohort. I tillegg har vi besteforeldre med alvorlig risiko for alvorlige forløp og komplikasjoner ved corona, samtidig som moren til dette andre barnet jobber på institusjoner som har pågående corona-utbrudd. Så det er helt reelt at utstrakt kontakt med denne lille familien får konsekvenser for vår kontakt med andre i nettverket vårt. Anonymkode: e3c71...ca9 Jeg ville nok i alle fall ventet til utbruddene der moren jobber var over. Anonymkode: a4ff2...3e2 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #14 Skrevet 14. desember 2020 Er det skolegrensene som har gjort at barna går på ulike skoler? Dere får gjøre det beste ut av det. Ring, videosamtaler osv. Bekreft for barnet at dere savner det, er veldig glad i det, og gleder dere enormt til denne dumme koronaen forsvinner. Alternativt så får barnet flytte til dere en periode, om mor synes det er greit? Ta koronatest før flytting. Anonymkode: f6975...178 4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #15 Skrevet 14. desember 2020 3 minutter siden, Hactar said: Jeg ser bekymringen din med tanke på besteforeldre i risikogruppe, men samtidig har dere selv en stor kontaktflate med mange barn på besøk fra skolen. Allerede der må dere vurdere hva slags risiko dere vil ta med tanke på mulig smitte til besteforeldre. Er det egentlig så mye høyere risiko ved at dette andre barnet også kommer? Alle de andre barna som har vært på besøk, har jo også sine kontaktflater utenfor kohorten, og der kan også være foreldre som jobber i helsevesenet. Kan det eventuelt være en mulighet at barnet er hos dere i perioder da mors jobb har koronautbrudd? Vi har hatt lav terskel for «bli-kjent-besøk» fra skolen fordi dette er førsteklassinger og det er veldig viktig at klassemiljøet prioriteres så mye som mulig, alt etter forholdene så klart. Så allerede der har vi egentlig gått utenfor komfortsonen, rett og slett som en investering i fremtiden. Den andre familien har gjort det samme, og der har det vært enda viktigere grunnet få bekjentskaper fra før. Så vi og moren er helt enige om at dette måtte til, nå i høst. Spesielt fordi dette barnet nå har måttet etablere en ny vennekrets på nærskolen, uten drahjelp fra vårt barn eller andre det kjente fra barnehagen. Vi har knapt sett besteforeldrene siden smittetrykket gikk opp igjen i høst, og denne julen er praktisk talt det de lever for nå om dagen 🙈 Anonymkode: e3c71...ca9 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #16 Skrevet 14. desember 2020 Dere har satt dere i en situasjon der dere ikke kan svikte mor og barn. Å etablere seg som ekstrafamilie er jo kjempefint men påfører samtidig barnet en ekstra sårbarhet, dersom feks «smittevernhensyn» gjør at dere kutter ut for en lengre periode.. Da er det faktisk lurere å involvere barneverntjenesten og få dette inn i «ordnede former», slik at dere også kan få råd og veiledning.. Jeg ser at du skriver at det er dere som gjør at dette fungerer nå, betyr det at det kun er dere som har vurdert om barnet faktisk får tilstrekkelig omsorg? Det ansvaret hadde ikke jeg villet stå med alene. Hva med førjulstiden? Hvordan har den vært for dette barnet når dere har «forsvunnet»? Får litt vondt i magen av historien. Anonymkode: 94074...54b 13
Gjest Albbas Skrevet 14. desember 2020 #17 Skrevet 14. desember 2020 Hadde aldri stengt dette barnet ute i utgangspunktet. Har det vært slik i 9 måneder?? 😮 Hvordan går det med barnet nå da, er BV involvert nå, og hvis ikke, burde de det?
Huset Skrevet 14. desember 2020 #18 Skrevet 14. desember 2020 Jeg skjønner dilemmaet. Men realiteten med covid er som den er, så dere må bestemme dere nå: Om dere selv vurderer at det er deres innsats som har gjort at tjenester fra barnevernet ikke har vært nødvendige, må dere ta initiativ til å skaffe barnet annen hjelp i tiden dere ikke selv er i stand til å stille opp. Enten må dere sende en bekymringsmelding, eller be barnemor be om hjelp. Ikke sitt på gjerdet lenger, om dere mener de trenger hjelp. Alternativet er at dere fortsetter innsatsen deres, og holder løpende kontakt med barnet som før. Vurder evt hva som er viktigst nå i julen, dette barnet eller deres egen familie. 2
Kaneel Skrevet 14. desember 2020 #19 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dersom barnehagen har uttalt dette så gjør de ikke jobben sin. Det foreligger meldeplikt. Man kan ikke undra seg meldeplikten fordi en annen familie hjelper til. Anonymkode: ccd0b...13a Ikke kun det, det foreligger også taushetsbelagte opplysninger på avveie, hvis det virkelig er tilfelle at Bhg har utalt dette(noe jeg egentlig tviler på..) er det svært alvorlig etisk brudd fra Bhg side 9
Hactar Skrevet 14. desember 2020 #20 Skrevet 14. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har knapt sett besteforeldrene siden smittetrykket gikk opp igjen i høst, og denne julen er praktisk talt det de lever for nå om dagen Jeg synes dere har en god plan, med å minke risikoen så mye som mulig nå frem mot jul, og så ta opp igjen kontakten med barnet i romjulen når dere har hatt feiring med besteforeldre. Tenker det er et godt kompromiss som gjør det beste ut av situasjonen. Har dere noe kontakt med familien? Vet dere hvordan mor har organisert barnepass i denne tiden, og hvordan det fungerer for barnet? Endret 14. desember 2020 av Hactar 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå