Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min er ikke noe flink på å si positive ting om meg. Jeg gjør det med ham ja, før noen spør, jeg gir komplimenter og roser ham for ting han gjør eller utseende hans. Jeg får veldig lite sånt igjen, det er i såfall svar som "deg/du og". På en annen side er han kjapt ute med å si fra om det er noe negativt, også når han har misforstått. I stede for å snakke med meg så antar han noe og beskylder meg eller påstår at sånn er det. Sist gang det skjedde ble jeg skikkelig lei meg selv om det var en filleting. Det er summmen av alt, det ER mer feil ved meg enn bra, i allefall om jeg ska gå utfra hva han sier. Han kommenterer alltid om det er noe feil. Feks jeg bidro med å flytte og vaske når han flyttet, det tok hele dagen og når vi var ferdig så sier han "du glemte det hjørnet der, skittent!". At jeg hadde stått på hele dagen var ikke nøye. 

Kanskje det er bare tull, men jeg begynner å bli litt lei meg over det. Når alt er bra så sier han ingenting, men med en gang det er noe han misliker så får jeg høre det, ikke som et problem vi må løse, men en Du er slik og Du gjør det. 

Noen som har råd til hvordan jeg kan ta det opp og snakke med ham?

Anonymkode: 91a5c...ca3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke gå i fella hvor du sier "du sier/gjør ditt og datt" men heller bruk "når du sier/gjør slik og sånn så føler jeg at" for da har du ikke den anklagende greia. 

Snakk med han og si at det hadde vært hyggelig om han kunne fortelle de hyggelige tingene også i stede for å bare nevne det negative for det gjør at dere som par kommer inn i en ond sirkel hvor du ikke føler deg god nok/bra nok/ pen nok etc. Han må endre fokus fra å fokusere på det som er bra fremfor det som er dårlig. 

Anonymkode: 52d37...339

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjæresten min er ikke noe flink på å si positive ting om meg. Jeg gjør det med ham ja, før noen spør, jeg gir komplimenter og roser ham for ting han gjør eller utseende hans. Jeg får veldig lite sånt igjen, det er i såfall svar som "deg/du og". På en annen side er han kjapt ute med å si fra om det er noe negativt, også når han har misforstått. I stede for å snakke med meg så antar han noe og beskylder meg eller påstår at sånn er det. Sist gang det skjedde ble jeg skikkelig lei meg selv om det var en filleting. Det er summmen av alt, det ER mer feil ved meg enn bra, i allefall om jeg ska gå utfra hva han sier. Han kommenterer alltid om det er noe feil. Feks jeg bidro med å flytte og vaske når han flyttet, det tok hele dagen og når vi var ferdig så sier han "du glemte det hjørnet der, skittent!". At jeg hadde stått på hele dagen var ikke nøye. 

Kanskje det er bare tull, men jeg begynner å bli litt lei meg over det. Når alt er bra så sier han ingenting, men med en gang det er noe han misliker så får jeg høre det, ikke som et problem vi må løse, men en Du er slik og Du gjør det. 

Noen som har råd til hvordan jeg kan ta det opp og snakke med ham?

Eksen var på samme måte - uansett hva jeg gjorde, så fokuserte han på det han mente jeg IKKE hadde gjort. Neste gang dette skjer, så sier du ganske enkelt: "Du, nå har jeg gjort det og det (for deg/for å hjelpe deg), men det eneste du fokuserer på er x. Det er ikke første gang det skjer, og jeg blir faktisk lei meg når du ikke ser hva jeg har gjort og bare kritiserer den ene lille tingen som jeg kanskje har glemt. Hvorfor gjør du det?". Hvis han prøver å feie det bort med at du overdriver, så sier du bare at uansett om han synes du overdriver, så forventer du likevel at han respekterer følelsene dine og hører på hva du har å si.

Om ikke dette hjelper, kan du jo la være å si noe positivt tilbake og la være å hjelpe ham med ting en stund. Enkelte mennesker må rett og slett få erfare på kroppen hvordan atferden deres påvirker andre. 

• Liker 2
Skrevet

Råd:

1. Les om de ulike kjærlighetsspråkene. Snakk med kjæresten din om dette.

2. For hver negative kommentar man får trengs det fem positive kommentarer for å veie opp. Avtalt med kjæresten din at dere i fellesskap jobber med dette. Hver gang en av dere sier noe negativt, må dere gi den andre fem komplimenter.

3. Avtal med kjæresten din at dere (han) tenker dere om to ganger før dere sier noe negativt. Tenk etter hvorvidt det virkelig er nødvendig å informere den andre om at hun glemte å vaske et hjørne, eller om det beste er å bare vase det hjørnet selv. 

Anonymkode: f470d...174

• Liker 2
Skrevet

Takk for råd,jeg kjenner jeg blir lei meg av dette, å ikke få noe positiv respons når jeg viser omtanke og støtte, hjelp og bidrar, ikke at jeg forventer at verden står på hodet og takker og bukker, men bare en anerkjennelse som takk eller at han ser hjelpen og støtten min.. i stede er det mer motstand egentlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...