Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 🙂 

Jeg søker råd ang. et dilemma jeg nå står midt opp i. 

Jeg er utdannet prosessoperatør, tok  fagbrev etter endt læretid i bedrift nå i sommer. Jeg har egentlig hele tiden gjennom studiet og læretiden tenkt at dette ikke er et fag som interesserer meg nok og jeg kan heller ikke se for meg å jobbe som operatør resten av livet.. Men det er dette jeg har vanskelig for å si høyt da jeg føler alle rundt meg forventer så mye av meg.. Jeg har personlig forsonet meg med at jeg ikke er den samme personen jeg var da jeg begynte på videregående og skulle velge yrkesretning. Den gangen tok jeg også valget basert på hva mine søsken gjorde før meg samt at det hørtes veldig lokkene ut med en jobb i oljeindustrien med tanke på gode skiftordninger og lønn. 

Jeg har nå det siste halve året jobbet i min fars bedrift hvor jeg har vært kontormedarbeider i påvente av å skaffe meg annen jobb. Har søkt på utallige stillinger rettet til oljenæringen, men ikke fått napp. Dette har igjen gitt meg lang betenkningstid på om dette faktisk er noe for meg. Jeg blir jo ikke akkurat mindre umotivert for dette yrket når det er så vankelig å skaffe seg jobb for nyutdannede.. 

Så, for et par uker siden tenkte jeg "søren heller", jeg søker på noe helt annet. Både jeg og kjæresten min har fått jobbtilbud som salgsagenter basert i utlandet (norsk firma) og skrevet kontrakt (kjæresten min står i akkurat samme posisjon som meg). Denne har ikke virkning før på nyåret. MEN, selfølgelig skal jeg nå, etter et halvår uten å høre et kvekk få oppringning om et jobbtilbud offshore. Jeg ble selvfølgelig veldig glad samtidig som jeg sa jeg måtte ha litt betenkningtid. Jeg har jo egentlig tatt et valg om å flytte og prøve noe helt nytt, men samtidig så føler jeg meg så utakknemlig hvis jeg skal takke nei til tilbudet jeg nå har fått. HVA skal jeg gjøre? Jeg må legge til at jeg er 24 år, fortsatt bor hjemme på jenterommet hos mor og far da økonomien ikke tillater noe annet og at jeg føler på en sterk trang til å komme meg bort for en periode. Bor på en liten plass hvor "alle kjenner alle" og er redd jeg skal bli groende fast på dette stedet hvis det ikke skjer en forandring snart. 

Jeg beklager et rotete innlegg hvor jeg ser jeg bare fremstår som et surrehode som ikke vet hva hun vil. Men, jeg søker råd og kanskje aller mest bare noen utenforstående som kan fortelle meg at det er greit å ikke gjøre hva alle andre mener en skal gjøre?..

Hilsen en stresset sjel.

Anonymkode: 5e985...94d

Skrevet

Du må senke skuldrene dine.

Derfor bør du ikke satse på en karriere i arbeidslivet, det er bortkastet tid. Tenk på all tiden du forsømmer, den korte tiden du har fått udelt på jorden. Som du ikke vet når tar slutt, det kan skje når som helst.

Slutt å vær en slave av kapitalismen, få deg en deltidsjobb eller noe annet enkelt, Bare så du har penger til å overleve, så kan du heller dyrke deg selv. Det gjør man ikke via jobben, der er du en slave uansett hvordan du vrir på det.

Anonymkode: 2e327...ec7

• Liker 2
Skrevet

Om salgsjobben er noe du kan få senere også, så kan du ho prøve yrket du er utdannet til først? Ellers så hørtes det jo gøy ut å dra til utlandet og jobbe samtidig som kjæresten gjør det. 

Gjør det du har mest lyst til! Alt det andre ordner seg på sikt!

Anonymkode: 140bf...564

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Både jeg og kjæresten min har fått jobbtilbud som salgsagenter basert i utlandet (norsk firma) og skrevet kontrakt (kjæresten min står i akkurat samme posisjon som meg).

Hvor trygge er de jobbene / inntektene? Er det noe du synes er interessant og som du faktisk kan tjene noe på, eller er det i stor grad provisjonsbasert og mest for å komme bort?

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

HVA skal jeg gjøre?

Gi offshorejobben en sjanse og evt. si opp etter endt prøvetid? Hvis du aldri prøver en jobb innenfor faget ditt (og utdannelsen blir vel utdatert etter en stund?), kan det jo tenkes du vil gruble på hvordan det ville vært, senere.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke så lett å få jobb med kun fagbrev. Men hvis du har fått et tilbud offshore, så slå til! Da har du ihvertfall prøvd det før du bestemmer deg for hva du vil videre. 

Det er ikke sånn at man absolutt må brenne for jobben man gjør. Det er vel så viktig med god lønn og skiftordning sånn at man kan ha meningsfulle fritidsinteresser.  

Skrevet

Vei fordeler mot ulemper og se hvor du lander. Det du bør ha i bakhodet er at om du ikke kommer deg ut i jobb i det du er utdannet til, kan det være vanskelig å gå tilbake (få jobb) etter flere år, fordi du mangler erfaring. Det kommer alltid noen unge, sultne bak deg.

En annen ting er lønna. Hva tjener du i utlandet og hva tjener du i Norge? Ønsker du å spare til bolig etterhvert? Hva er mest fornuftig da? 

Hvor viktig er kjæresten, hvordan blir det med langdistanse, og er forholdet levedyktig som samboere? Kommer du til å komme i kontakt med andre, eller blir det du og kjæresten? Hvilke andre erfaringer kan du dra nytte av, som kan brukes i jobb i Norge senere? 

En fordel er at du er ung, uten barn og "kan gjøre som du vil". Etter min mening har alle godt av å komme seg bort fra hjemstedet iløpet av livet, for å se hva man har og hva man kan få. Kanskje er det noe helt annet enn det trygge hjemme som er riktig for deg. Eller kanskje det aller beste på jorda er tryggheten hjemme. 

Anonymkode: 3719f...a5c

Skrevet

Sånne salgsjobber i utlandet er lett å få siden de trenger nordmenn, så denne kan du nok også få senere. For å ha i bakhodet så begrenser også korona endel mobilitet i forhold til regler de har i utlandet. En offshore jobb er vanskelig å få, derfor kan det være bedre for deg å velge denne for å se hvordan yrket ditt er. 

Anonymkode: cd862...e28

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vei fordeler mot ulemper og se hvor du lander. Det du bør ha i bakhodet er at om du ikke kommer deg ut i jobb i det du er utdannet til, kan det være vanskelig å gå tilbake (få jobb) etter flere år, fordi du mangler erfaring. Det kommer alltid noen unge, sultne bak deg.

En annen ting er lønna. Hva tjener du i utlandet og hva tjener du i Norge? Ønsker du å spare til bolig etterhvert? Hva er mest fornuftig da? 

Hvor viktig er kjæresten, hvordan blir det med langdistanse, og er forholdet levedyktig som samboere? Kommer du til å komme i kontakt med andre, eller blir det du og kjæresten? Hvilke andre erfaringer kan du dra nytte av, som kan brukes i jobb i Norge senere? 

En fordel er at du er ung, uten barn og "kan gjøre som du vil". Etter min mening har alle godt av å komme seg bort fra hjemstedet iløpet av livet, for å se hva man har og hva man kan få. Kanskje er det noe helt annet enn det trygge hjemme som er riktig for deg. Eller kanskje det aller beste på jorda er tryggheten hjemme. 

Anonymkode: 3719f...a5c

Enig. Hva slags salgsjobb er det i utlandet? Er den relevant for utdanningen din - høres ikke sånn ut? Hvis det er en salgsjobb av typen som ansetter hvem som helst så lenge man snakker norsk og er villig til å tjene dårlig fordi man bor på et «eksotisk» sted, ville jeg definitivt tatt den relevante jobben. Det vil bli enda vanskeligere å få relevant jobb etter to år på callsenter i India eller Kypros på CVen. Pluss at covid er en viktig faktor for tiden. Du kan risikere å bli bortimot innesperret i leiligheten din på det «eksotiske stedet» som ellers kunne vært et artig sted å bo. Sjekk også mulighetene for helsehjelp (kvaliteten på denne). 

Anonymkode: 60c53...ef2

• Liker 1
Skrevet

uten at jeg kjenner alle detaljer tenker jeg offshore! det er ikke lett å få jobb, det er godt betalt, og virker tryggere ift situasjonen vi er i per i dag. jeg hadde aldri reist til utlandet i dag.

Anonymkode: 61e2f...8c0

Skrevet

Hei alle sammen og tusen takk for så mange gode råd og tilbakemeldinger! Dette setter jeg utrolig stor pris på!

Først må jeg bare presisere siden flere lurer på ang. salgsjobben at dette er en utrolig godt betalt jobb, hvor jeg har fastlønn i tillegg til god provisjonsordning og bonus. Jeg har gjort en del research om firmaet og er ikke bekymret for lønn. Samtidig er det snakk om å flytte til ett av nabolandene, så spesielt eksotisk blir det nok ikke, hehe 🙂

Jeg tror heller ikke jeg skal ha problemer med langdistanseforhold - igjen, her vet man ikke før en har prøvd. 

Med tanke på situasjonen vi nå står i med Covid har jeg selvfølgelig gjort meg opp en del formeninger. Det er ikke «innafor» å flytte utenlands, heller ikke noe jeg tar lett på, men vi har fått strenge restriksjoner å forholde oss til. Arbeidsgiver synes det er svært uheldig og føler et stort ansvar og har ordnet med egen skyss til og fra jobb, samtidig som vi har meldeplikt hvis vi skal oppholde oss utenfor hjemmet på fritiden. Innkjøp av mat vil foregå via bestilling og hjemlevering, så strengt tatt behøver vi ikke oppholde oss andre steder enn på jobb og i hjemmet.

Jeg ser også begrunnelsene for å velge offshore-jobben med tanke på å få erfaring innen faget, god lønn, mye fritid etc. Her også - jeg kan ikke gjøre opp noen formeninger før jeg har prøvd. Kanskje, etter flere år med usikkerhet, så skifter jeg mening og trives i jobben? Dette vet man ikke.. 

Jeg har fortsatt noe tid på meg til å ta det endelige valget. Jeg får gjøre som en sier over her: veie opp fordeler og ulemper og se hvor jeg havner hen. Det blir utrolig vanskelig, da salgsjobben kan gi meg god erfaring, både som selger, bo i utlandet og opparbeide nytt nettverk. Offshore-jobben sikrer meg lite jobb og mye fritid som igjen kan brukes til å jobbe med andre interesser uavhengig om det fører til en ny retning karrieremessig. 

Jeg er mest fristet til å velge salgsjobben da jeg undrer hvor det kan ta meg i fremtiden, samtidig som fornuften slår inn og holder en knapp på livet i nordsjøen. 

Jeg takker dere atter en gang for tilbakemeldingene! Kan gi en oppdatering på hva jeg bestemmer meg for hvis ønskelig! 

Anonymkode: 5e985...94d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...