Gå til innhold

Synes det er vanskelig å finne julegave til de som tjener mye

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en søskenflokk på fire. Alle er passert 30, og etablert seg med partner og barn. 

Men jeg synes det er vanskeligere å gi en gave til de som tjener mye. Er ikke å komme fra at det føles letter å finne gave til noen som man vet trenger noe eller sier de ønsker seg noe og som tjener 1/3 av det de andre tjener.

De jeg skal gi gave til som jeg sliter med å vite hva jeg skal gi har en samlet inntekt på 2,5mill. Hus, hytte og det som er mangler ingenting. Vet de kjøper det de trenger og ønsker seg. 

Bare jeg som sliter med dette? Eller har dere gode forslag?

Anonymkode: 3c770...086

Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Bruksvarer, vin, olivenolje, spekepølse, kaffe, kremer, såper osv. Eller opplevelsesgave.

Skrevet

Normalt ville jeg anbefalt en opplevelsesgave framfor en "ting-gave". Nå er det litt begrenset med konserter og den slags på grunn av pandemien, men du kan jo sjekke ut hva som skjer der du bor.

Anonymkode: 16865...0d2

• Liker 1
Skrevet

Blomster?

Anonymkode: 02bc7...84c

Skrevet

Tja, det er ofte tanken som teller.

Gjelder å finne noe spesielt som betyr noe.

Det er alltid fint å få gaver en får bruk for..

Skrevet

Mine foreldre, søsken og kjæresten min har alle veldig god råd. Når jeg sier god råd mener jeg at de tjener over 1 mill i året. Selv jobber jeg i bv.tjenesten og har rundt 500 000, hehe. 
Men uansett, prøver å lese hva de er opptatt av og gir gaver ut i fra det. Kjæresten min har bygd fjellhytte og får fine ting til den, feks lammeskinn. 
Min bror en bok om slakting. Mine foreldre får gavekort på en fin middag/vinsmaking. 

Anonymkode: 7aeaf...f8c

• Liker 2
Skrevet

Gavekort på kino. Vin. Gavekort på restaurant. Spennende mat, godteri osv. Spill. Jeg elsker å få gaver jeg ikke hadde kommet på å kjøpe selv. 

Anonymkode: 2e5cc...ef5

Skrevet

Til min søster som tjener 14 mill i året (kontra jeg som tjener 430 000) pleier jeg å spørre hva hun ønsker seg. Hvis det ikke er noe på den lista jeg kan kjøpe, kjøper jeg en opplevelse. En konsert vi kan gå på sammen eller noe slikt. Det er klart det er vanskelig å kjøpe til henne, men egentlig verre å kjøpe til sønnen hennes. Han ønsker seg ting som er dyrere enn det mine tre barn får til sammen 🙈 

Anonymkode: 27a7e...4ae

• Liker 3
Skrevet

Gavekort på et spisested eller en butikk du vil unngå at går konk nå.

Anonymkode: 9876b...f63

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Til min søster som tjener 14 mill i året (kontra jeg som tjener 430 000) pleier jeg å spørre hva hun ønsker seg. Hvis det ikke er noe på den lista jeg kan kjøpe, kjøper jeg en opplevelse. En konsert vi kan gå på sammen eller noe slikt. Det er klart det er vanskelig å kjøpe til henne, men egentlig verre å kjøpe til sønnen hennes. Han ønsker seg ting som er dyrere enn det mine tre barn får til sammen 🙈 

Anonymkode: 27a7e...4ae

Er søstra di konsernsjef i DNB tilfeldigvis? 

Anonymkode: 6d49e...be2

• Liker 2
Skrevet

Jeg tjener veldig godt. 

Og må si at jeg heller vil ha en godt gjennomtenkt bok, noen varer fra bondens marked, eller en vin jeg liker godt sammen med et kort om at "denne må vi dele på nyåret", enn 10 000 rett inn på konto, gavekort, eller en dyr kjøkkenmaskin. Fordi de første eksemplene viser omtanke, mens de siste er ting som ikke har verdi for meg lenger da jeg har mer penger enn jeg klarer å bruke. 

Anonymkode: dd211...5ec

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er søstra di konsernsjef i DNB tilfeldigvis? 

Anonymkode: 6d49e...be2

For det tror du hun ville svart deg på? Hjelpes. 

Anonymkode: b6ffd...a00

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tjener veldig godt. 

Og må si at jeg heller vil ha en godt gjennomtenkt bok, noen varer fra bondens marked, eller en vin jeg liker godt sammen med et kort om at "denne må vi dele på nyåret", enn 10 000 rett inn på konto, gavekort, eller en dyr kjøkkenmaskin. Fordi de første eksemplene viser omtanke, mens de siste er ting som ikke har verdi for meg lenger da jeg har mer penger enn jeg klarer å bruke. 

Anonymkode: dd211...5ec

Gifte oss 😂??

Anonymkode: fc0e5...931

• Liker 1
Skrevet

Lokale produkt som honning, spekemat, ost ol. 

Heimelaga ting : strikkesokker/strømper, "selbuvotter"  o.l. 

Trenger ikkje koste allverdens, men gir ein følelse av at det er personlig og litt omtanke bak

• Liker 2
Skrevet

Hei, vi er også en liten familie på 3 med «flaut god råd». Jeg kjøper dyre gaver til hele familien fordi jeg synes det er gøy og vet de aldri ville unnet seg selv disse tingene. Men jeg forventer jo på ingen som helst måte at de kjøper samme type ting i retur, virkelig ikke. Det ville blitt veldig rart og ville gjort at jeg skammet meg over å ha pålagt dem det presset. Hvert år gir min bror meg en bok, han velger alltid en bok som han selv har lest og som har gjort inntrykk på ham, og den leser jeg alltid i romjulen. Det er den gaven jeg gleder meg mest til hvert eneste år. Fra nevøene mine får jeg ting fra barnehagen. Det er ingenting jeg tar bedre vare på en julekuler og lignende som kommer derfra som de har laget selv, de brukes hvert eneste år (og jeg blir teit fort rørt så jeg gråter alltid når jeg åpner gavene fra dem). Fra mamma og pappa får vi alltid noe hyggelig til hytten, pledd, sengetøy og lignende, og litt vin som mamma har greie på og liker å dele.  

Jeg snakker selvfølgelig på ingen måte på vegne av alle rike mennesker. Men for mange er julegaver en fin måte å få de tingene man ikke tar seg råd til i hverdagen (som en ny kjøkkenmaskin) men for andre (med mye penger) er det ikke dét man trenger i det hele tatt (kjøkkenmaskinen er kjøpt for lengst på impuls og hvis jeg ikke har kjøpt den er det fordi jeg ikke vil ha den). Så setter hundre ganger mer pris på «helt vanlige gaver» med god omtanke bak. Og tenker aldri på det som «mindreverdige gaver» på noe som helst måte.  Og det tror jeg ikke giverne gjør heller. 

Anonymkode: 2de40...0c5

• Liker 4
Skrevet

Vi har god råd, og kan i praksis kjøpe oss det vi vil. Det jeg blir veldig glad for er hjemmelagde gaver. Jeg har hverken tid eller evner til å lage sånt. Bestemor strikket grytekluter til meg i fjor, de ble jeg kjempeglad for. Og i år får jeg tøfler hun har laget selv:)

Anonymkode: 87d8d...db6

• Liker 1
Skrevet

Både jeg og kjæresten og våre familier har god råd. Til mine foreldre går det stort sett i forbruksvarer - de er såpass godt voksne nå at de ikke bare har det de trenger, men vanvittig mange bøker, bilder, vaser og ting som fyller huset. Da blir det gjerne en cognac eller brandy til far, og en god parfyme til mor. 

Kjøper jeg ting, er jeg ganske sikker på stilen. Jeg vet akkurat hvilke interiørbutikker søsteren min liker, så der er det ganske safe. Samme med kjæresten.

Ellers er ting du vet forbrukes alltid en god ting. Også gavekort på en middag ute, spesielt i disse tider.

Anonymkode: 72674...d48

• Liker 1
Skrevet

Vin, ost, spekemat, en god olivenolje osv. Altså forbruksvarer. Se litt an mottakeren (altså ikke kjøp ei flaske pinnevin til han som har en vinkjeller full av årgangsvin, eller en cognac til han som reiser mye og alltid plukker med seg ei flaske, slik at kjelleren er «full») 

I

Anonymkode: 69274...d03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...