Daraya Skrevet 14. desember 2020 #1 Skrevet 14. desember 2020 https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/gW3xgL/corona-vaksinen-rike-land-stoevsuger-markedet Jeg er litt delt her. Ja det ville vært rettferdig at alle mennesker kunne få vaksinen uavhengig av hvor de bor. Samtidig er det jo de rike land som utvikler og produserer den. Hvis jeg husker korrekt var det Tyskland/EU som betalte nesten 1 milliard til Biontech mens det fremdeles var i tidlig teststadium. Ergerlig nok at USA nå har godkjent og sikret seg mesteparten av produksjonen fra Pfizer, selv om de har omtrent monopol på det som Moderna kommer til å produsere. EU land var sent ute med å kjøpe ja men jeg tenker at det blir vanskelig å forklare folk at de stiller bak i køen når de har betalt for det med skattepengene sine. Og så har du lutfattige land, eller en hel kontinent, les afrika. Som har en meget ung befolkning, til dels under 20 år i gjennomsnitt. I europa er det rundt 40 år i gjennomsnitt og det er jo på det rene at eldre mennesker rammes mye hardere. Jeg ser derfor ikke noe galt at man vaksinerer de eldste først, det er jo planen her også. Ikke minst er det veldig menneskelig å fikse eget land før man hjelper andre. Tante Kari står meg nærmere enn en fremmed dame i Eritrea. I tillegg lurer jeg på om hvor mange land i afrika har nødvendig infrastruktur å vaksinere når stoffet må lagres ved -70 grad helt til vaksinen brukes. 2
GrønnNellik68 Skrevet 14. desember 2020 #2 Skrevet 14. desember 2020 Helt enig der... fattige folk er like mye verd som de fleste egoister i I land. Vi er da så flink å sende penger til dem så burde vi klare å hjelpe dem med vaksiner. Jeg gir bort min dose med glede😊. 2
Tiuren Skrevet 14. desember 2020 #3 Skrevet 14. desember 2020 Som det står lenger nede i artikkelen, dette handler i stor grad om at rike land har forhåndsbestilt vaksine for å garantere produsentene inntekt til å utvikle vaksinen. Det kan faktisk være en solidaritetshandling fra de rike landene som bestiller mye mer en de trenger, for så å gjøre disse dosene tilgjengelig for de fattige landene. 3
GrønnNellik68 Skrevet 14. desember 2020 #4 Skrevet 14. desember 2020 Tiuren skrev (5 timer siden): Som det står lenger nede i artikkelen, dette handler i stor grad om at rike land har forhåndsbestilt vaksine for å garantere produsentene inntekt til å utvikle vaksinen. Det kan faktisk være en solidaritetshandling fra de rike landene som bestiller mye mer en de trenger, for så å gjøre disse dosene tilgjengelig for de fattige landene. Og det tror du på? Dette er penger og business som alt annet. De fattige kommer bakerst i køa som vanlig 1
teknosilje Skrevet 14. desember 2020 #5 Skrevet 14. desember 2020 Herregud, nå må dere gi dere 😁 Rike land har bestilt opp masse av flere vaksiner for å sikre at det er penger nok til å utvikle og produsere, og selvfølgelig for å få vaksinen. Det blir masse vaksiner "til overs" som fattige land drar nytte av. Hadde ikke rike land bestilt så mye, hadde ikke fattige land fått. Sånn er verden og vi får ikke gjort noe med det. 1
Tiuren Skrevet 14. desember 2020 #6 Skrevet 14. desember 2020 9 minutter siden, Bente1234 said: Og det tror du på? Dette er penger og business som alt annet. De fattige kommer bakerst i køa som vanlig Selvfølgelig tror jeg ikke på det jeg skriver.... 1
Maleficenta Skrevet 14. desember 2020 #7 Skrevet 14. desember 2020 Daraya skrev (14 timer siden): https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/gW3xgL/corona-vaksinen-rike-land-stoevsuger-markedet Jeg er litt delt her. Ja det ville vært rettferdig at alle mennesker kunne få vaksinen uavhengig av hvor de bor. Samtidig er det jo de rike land som utvikler og produserer den. Hvis jeg husker korrekt var det Tyskland/EU som betalte nesten 1 milliard til Biontech mens det fremdeles var i tidlig teststadium. Ergerlig nok at USA nå har godkjent og sikret seg mesteparten av produksjonen fra Pfizer, selv om de har omtrent monopol på det som Moderna kommer til å produsere. EU land var sent ute med å kjøpe ja men jeg tenker at det blir vanskelig å forklare folk at de stiller bak i køen når de har betalt for det med skattepengene sine. Og så har du lutfattige land, eller en hel kontinent, les afrika. Som har en meget ung befolkning, til dels under 20 år i gjennomsnitt. I europa er det rundt 40 år i gjennomsnitt og det er jo på det rene at eldre mennesker rammes mye hardere. Jeg ser derfor ikke noe galt at man vaksinerer de eldste først, det er jo planen her også. Ikke minst er det veldig menneskelig å fikse eget land før man hjelper andre. Tante Kari står meg nærmere enn en fremmed dame i Eritrea. I tillegg lurer jeg på om hvor mange land i afrika har nødvendig infrastruktur å vaksinere når stoffet må lagres ved -70 grad helt til vaksinen brukes. Man må jo prioritere de rike landene først... Jeg mener det er jo de rike landene som skal tilbake å fungere igjen. Gir jo ingen mening å prioritere land som ikke fungerer først. Da går jo verdens økonomi nedenom og hjem 2
Maleficenta Skrevet 14. desember 2020 #8 Skrevet 14. desember 2020 Bente1234 skrev (9 timer siden): Helt enig der... fattige folk er like mye verd som de fleste egoister i I land. Vi er da så flink å sende penger til dem så burde vi klare å hjelpe dem med vaksiner. Jeg gir bort min dose med glede😊. Joda de er like mye verdt, men de rike landene må komme seg helt på beina først, deretter kan de hjelp u landene 3
Daraya Skrevet 16. desember 2020 Forfatter #9 Skrevet 16. desember 2020 Maleficenta skrev (På 14.12.2020 den 23.02): Man må jo prioritere de rike landene først... Jeg mener det er jo de rike landene som skal tilbake å fungere igjen. Gir jo ingen mening å prioritere land som ikke fungerer først. Da går jo verdens økonomi nedenom og hjem Ja det er litt slik jeg tenker. Som på fly, ta på din egen maske før du hjelper andre. Når du ikke fungerer klarer du ikke hjelpe og bistå de som er svakere og da taper alle. 1
Isambard Skrevet 16. desember 2020 #10 Skrevet 16. desember 2020 Det er Europa og USA som er hardest rammet av korona. Da er det rett og rimelig at vaksinene går dit. Det ville vært uetisk å sende vaksinene til for eksempel Afrika sånn som situasjonen er i dag. https://www.bbc.com/news/world-africa-54418613 2
Anbefalte innlegg