AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #1 Skrevet 14. desember 2020 Min snart 3 år gamle datter elsker å bli lest for, og frem til for noen uker siden leste vi alltid godnatteventyr på sengekanten. Da sovnet hun ganske fort. Nå har dette endret seg. Hun er blitt veldig bestemt på hvilke bøker som skal leses (kan ta endel tid å finne «riktig» bok. Er gjerne «Ikke den» og «Ikke den» noen ganger først), og istedenfor å ligge rolig i sengen og lytte som før, vil hun nå sitte i sengen og selv peke og gjenfortelle og det er vanskelig å få henne til å ligge ned og finne roen. Det virker faktisk som om lesingen på sengekanten gjør henne mer oppglødd enn søvnig og det kan ta opptil 2 timer før hun sovner. Noen kvelder har vi derfor kuttet ut boklesingen helt. Da sovner hun som regel raskere. Noen som har erfart lignende, og hvordan løste dere dette? Jeg vil jo fortsatt lese for henne, men vurderer nå å heller lese bøker før sengetid. Anonymkode: 68f2c...9a3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #2 Skrevet 14. desember 2020 Vi leser bok i en gyngestol i stuen. Orker ikke bruke mange timer på rommet, så synes det er fint med en rask legging uten mye dall. Anonymkode: c2515...fc2 2
Månestjerne Skrevet 14. desember 2020 #3 Skrevet 14. desember 2020 Leser bøker i en godstol utenfor rommet, så er det klapp og kos og god natt inne på rommet. 1
atropos Skrevet 14. desember 2020 #4 Skrevet 14. desember 2020 (endret) Vi leser som en opptakt til tannpuss og kveldsstell. I sofaen nede. Og så får de kun godnattsang på senga. Endret 14. desember 2020 av atropos 1
Gjest Albbas Skrevet 14. desember 2020 #5 Skrevet 14. desember 2020 Ja, lesing har som regel aldri vært en rolig aktivitet for vår fireåring. Vi leser ofte på et annet rom (for eksempel i voksensenga, eller i sofaen), før barnet går i egen seng og lytter til lydbok. Jeg syns det er fint at barnet engasjerer seg ved lesing.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #6 Skrevet 14. desember 2020 Vi leser bok i sofakroken i stuen. Og ja, han skal peke og fortelle og spørre og snakke. Sengen er til soving hos oss. Både for voksne og barn. For at sengen skal assosieres kun med soving, gjør vi lesing og sånt på stuen. Anonymkode: d427b...2ca 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #7 Skrevet 14. desember 2020 Vi tek lesestunda i sofaen før legging. Les ikkje kvar kveld lenger, men tek det heller før på dagen. Fireåringen blir ikkje søvnig av å lese bok, og for oss har det i grunnen aldri fungert som nedroing før leggetid. Vi har hatt det som rutine likevel, fordi "alle" gjer det, men klarer visst ikkje å finne ei bok som er kjedelig nok som ho går med på å lese ☺️ Anonymkode: 7e604...6be
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #8 Skrevet 14. desember 2020 Kan jeg spørre hvilke eventyr dere leser til de små og når dere begynte å lese for dem? Ikke meningen å kuppe tråden♥️ jeg er bare nysgjerrig. Vårt barn på snart 2 år liker å se i bøker som har kapper og lyder. Han peker og prater og trykker flere ganger på samme knapp. Så skal han bla selv og blar frem og tilbake og snur boken opp ned.. Det blir et styr og jeg får aldri lest fra start til slutt. Det blir mer å fortelle selv fra sidene han tilfeldigvis blar opp. Jeg gleder meg sånn til jeg får lest en fortelling fra A til Å og at den skal være litt mer interessant enn " se der er det en gul and som svømmer i vannet"... Anonymkode: 06d0b...bfb
atropos Skrevet 14. desember 2020 #9 Skrevet 14. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Kan jeg spørre hvilke eventyr dere leser til de små og når dere begynte å lese for dem? Ikke meningen å kuppe tråden♥️ jeg er bare nysgjerrig. Vårt barn på snart 2 år liker å se i bøker som har kapper og lyder. Han peker og prater og trykker flere ganger på samme knapp. Så skal han bla selv og blar frem og tilbake og snur boken opp ned.. Det blir et styr og jeg får aldri lest fra start til slutt. Det blir mer å fortelle selv fra sidene han tilfeldigvis blar opp. Jeg gleder meg sånn til jeg får lest en fortelling fra A til Å og at den skal være litt mer interessant enn " se der er det en gul and som svømmer i vannet"... Anonymkode: 06d0b...bfb Til toåringen leser vi gruffalo, muldvarpen som ville vite hvem som bæsja på hodet dens, plass bakpå kosten, titter i forskjellige bøker med dyr/maskiner. Han har ikke sånn kjempelang konsentrasjon, men vi øver. Viljen til å lese bok er der da vi starta med å se i bøker/lese da de var rundt ett år. til fireåringen leser vi mye Karsten og Petra, frost, Elsa beskhow bøkene.... til sjuåringen leser vi detektivbyrå nr to, Harry Potter, narnia, gutta i trehuset... Endret 14. desember 2020 av atropos
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #10 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kan jeg spørre hvilke eventyr dere leser til de små og når dere begynte å lese for dem? Ikke meningen å kuppe tråden♥️ jeg er bare nysgjerrig. Vårt barn på snart 2 år liker å se i bøker som har kapper og lyder. Han peker og prater og trykker flere ganger på samme knapp. Så skal han bla selv og blar frem og tilbake og snur boken opp ned.. Det blir et styr og jeg får aldri lest fra start til slutt. Det blir mer å fortelle selv fra sidene han tilfeldigvis blar opp. Jeg gleder meg sånn til jeg får lest en fortelling fra A til Å og at den skal være litt mer interessant enn " se der er det en gul and som svømmer i vannet"... Anonymkode: 06d0b...bfb Små barn har ikke tålmodighet til lange eventyr. Det er helt normalt at de vil bla frem og tilbake, hoppe og avbryte og spørre og ikke orker å høre på en lineær fremstilling av fortellingen. Vi har lest fra ham fra han var nyfødt. Først pekebøker med peke på tegninger og si ordene, rim og regler, bøker med ting å ta på (tøybøker med knitring, bøker med figurer med ulike teksturer han kan ta på, osv), og etter hvert litt mer "handling". Han var vel godt over to år før han orket å høre på en kort gjenfortelling av snøhvit, askepott, o.l., men fremdeles avsporer han en del, og skal spørre og kommentere og fortelle, og noen ganger går han lei før vi er halvveis, eller vil bla frem og tilbake. Anonymkode: d427b...2ca
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #11 Skrevet 14. desember 2020 atropos skrev (11 minutter siden): Til toåringen leser vi gruffalo, muldvarpen som ville vite hvem som bæsja på hodet dens, plass bakpå kosten, titter i forskjellige bøker med dyr/maskiner. Han har ikke sånn kjempelang konsentrasjon, men vi øver. Viljen til å lese bok er der da vi starta med å se i bøker/lese da de var rundt ett år. til fireåringen leser vi mye Karsten og Petra, frost, Elsa beskhow bøkene.... til sjuåringen leser vi detektivbyrå nr to, Harry Potter, narnia, gutta i trehuset... Plass bakpå kosten, er det den med den snille heksa, katten, hunden, frosken og dei andre dyra? Såg denne på nrk super, og jenta mi har hatt mareritt om den raude dragen i lang tid etterpå! Det er den einaste gangen ho har fått mareritt av ting ho ser på tv. Dragen gjorde visst skikkelig inntrykk.😱 Anonymkode: 7e604...6be
atropos Skrevet 14. desember 2020 #12 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Plass bakpå kosten, er det den med den snille heksa, katten, hunden, frosken og dei andre dyra? Såg denne på nrk super, og jenta mi har hatt mareritt om den raude dragen i lang tid etterpå! Det er den einaste gangen ho har fått mareritt av ting ho ser på tv. Dragen gjorde visst skikkelig inntrykk.😱 Anonymkode: 7e604...6be Ja, det stemmer 😅 den er ikke så skummel i bokform 😉
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #13 Skrevet 14. desember 2020 Vi leser i senga. Men han må legge seg ned på puta og bli liggende før jeg leser mer. Om han er veldig trett så kan han peke og snakke i det ene øyeblikket og sove i det neste. Om det tar for lang tid så sier vi at nå er det siste bok og etterpå skal vi skru av lyset, og så synger vi litt i stedet. Anonymkode: c7332...4c7 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #14 Skrevet 14. desember 2020 Vi har hatt samme problem. Vil ikke si at det er løst, men det har hjulpet å finne bøker med mer tekst og færre bilder. Da blir det ikke så mye for barnet å henge seg opp i. (Bildebøker leser vi fortsatt, men da om dagen.) Anonymkode: 85b6b...8e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå