Gå til innhold

Råd til en fremtidig veganer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Notat: Jeg ønsker ikke kommentarer fra folk som er imot et vegansk kosthold. Hvis du har et problem, lag din egen tråd isteden for å spamme denne. :nei:

Hei. 😁  Jeg har et ønske om å bli veganer, men jeg føler at det trenger litt planlegging. Jeg tenkte kanskje jeg skulle prøve å jobbe mot et mål, slik at overgangen ikke blir for vanskelig. Er det noen råd du har til noen som skal legge om kostholdet sitt? Er det noen tips som kan hjelpe med overgangen?
Jeg har lest det som står på helsenorge.no om et plantebasert kosthold, og det hjalp meg litt, men det hjelper ikke så mye med å planlegge hverdagen. 

Ting som jeg lurer på:

- Bruker du kosttilskudd? Og drar du til legen for å sjekke verdiene dine oftere etter du ble veganer? 

- Hvilken vegansk melk bruker du? Jeg har begynt å prøve ulike typer vegansk melk. Både havre og mandelmelk fungerer til frokostblanding, men rismelk var litt for søtt syns jeg. Jeg har lest om melk som er laget av erter, men finnes det i Norge? Og hva smaker det? 

- Har du noen tips til bruk av tofu? Jeg prøvde meg på en oppskrift, men det feilet. Tofu er jo ganske dårlig i seg selv, men jeg har hørt at det kan være godt hvis man gjør det skikkelig. 

- Er det veldig dyrt å bli veganer? Hvor er det billigst å kjøpe ting som næringsgjær?

- Er det en nettside som har hjulpet deg mye? 

- Har du tips til vegansk godteri? :P Jeg er veldig glad i sjokolade og snacks. 😮 

Mine resurser så langt:
Jeg liker godt kanalen til Gaz Oakley på YouTube og jeg har tenkt å kjøpe boken hans med oppskrifter. Jeg liker også Nisha fra Rainbowplantlife. 😄

Anonymkode: fcb42...176

• Liker 4
Skrevet

Folk her hater veganere. Så lykke til med tråden!
Jeg er ikke helt veganer, så kan ikke svare på så mye, men av alle melkene liker jeg mandelmelk best :) 
Nå kan man få pasta og slikt med ekstra protein, så det er vel bare B12 du må passe på 
ekstra :) Bønner istedet for kjøtt funker i de meste retter, som f.eks taco om du liker det!

Anonymkode: 8826c...358

• Liker 7
Skrevet

En av de store fordelene er at vegansk mat har lang holdbarhet,  man bytter ut kjøtt og fisk og melkeprodukter med korn og belgfukter og nøtter og frø!

Anonymkode: 6258d...19a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Folk her hater veganere. Så lykke til med tråden!
Jeg er ikke helt veganer, så kan ikke svare på så mye, men av alle melkene liker jeg mandelmelk best :) 
Nå kan man få pasta og slikt med ekstra protein, så det er vel bare B12 du må passe på 
ekstra :) Bønner istedet for kjøtt funker i de meste retter, som f.eks taco om du liker det!

Taco med bønner er godt. Jeg har most kidneybønner og blandet det med løk, paprika og taco krydder. :) 

• Liker 4
Skrevet

Proteiner er ikke et problem å få nokk av. Ingen veganere er underernærte på det. Det er bare ei myte.  Spis en neve nøtter, hummus, eller bønner i middagen, voila du har fått nokk proteiner. Hadde protein virkelig vært et problem hadde jo planteetende dyr også lidd av mangler, ikke sant? :) 

Du velger rett tid å bli veganer på, det er MASSE alternative produkter på markedet nå. Tilogmed diverse pålegg ♥️ (Men mye smaker ræl..) 

Anbefaler deg å tenke på om du skal være nazi veganer eller litt mer chill mtp melke produkt. For det er melk/melkepulver i nesten ALT. Samt egg, i feks bakevarer. Veldig mye du ikke kan spise om du er nazi på melk og egg. 

Jeg rører ikke meieri produkter til vanlig, men er jeg på besøk hos noen og vedkommende har laget kake med melk og egg i, tar jeg meg er stykke. (Jada jada, veganer-politiet klikker nå) 

• Liker 7
Skrevet

Hvis du ønsker å bli veganer pga miljø eller dyrevelferd ville jeg begynt med å sette meg inn i problemstillingen, slik at du ikke ender opp med å bli en enda større del av problemet i vanvare.

Feks hvis miljøet er viktig bør du unngå avokado, og være obs på hvor mye ressurser som brukes både på å dyrke frem og å frakte varene hit til Norge. En del plantemelker er også problematiske miljømessig, og gjerne også ernæringsmessig med tilsatt sukker. Produksjonsmetoder er også viktig, som nevnt over. Flatehogst og dyrking av enkeltplanter i monokultur, hvor høsteprosessen dreper masse smågnagere, eller drenering av våtmarker er ikke bra for miljøet.

Hvis dyrevelferd er viktig må.man som nevnt ha innhøstingen in mente, samme med om oppdelingen og oppdelingen av land forstyrrer og ødelegger habitat. 

Det er ingen enkle løsninger, så les deg opp! 

Anonymkode: 44d35...e57

• Liker 4
Skrevet

Kan foresten anbefale "Unnatural Vegan" på youtube. Tar for seg visse " What i eat in a day" videoer fra andre veganere og forklarer hva de mangler og hva de kan spise for å fylle ut. Snakker også om ekstreme meninger på begge sider og basert i fakta :)  Mange tips både i matveien og hvordan forholde seg til å generelt være veganer :)  

• Liker 3
Skrevet

Hei TS! Er ikke veganer selv, men spiser mye plantebasert. Anbefaler veldig bloggen Green Bonanza for masse gode, plantebaserte oppskrifter, i tillegg til en del innlegg med nyttig informasjon. For eksempel: hele tre samleinnlegg om tofu (del 1, del 2, del 3), en post om ulike typer plantemelk, og et par samleinnlegg med tips til folk som vil prøve seg som veganere, samt favoritt begynner-oppskrifter fra lesere for å bli kjent med plantebasert mat.  Veganmisjonen er en annen god norsk nettside. 

Anonymkode: 4cabb...ca9

• Liker 5
Skrevet

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Notat: Jeg ønsker ikke kommentarer fra folk som er imot et vegansk kosthold. Hvis du har et problem, lag din egen tråd isteden for å spamme denne. :nei:

Hei. 😁  Jeg har et ønske om å bli veganer, men jeg føler at det trenger litt planlegging. Jeg tenkte kanskje jeg skulle prøve å jobbe mot et mål, slik at overgangen ikke blir for vanskelig. Er det noen råd du har til noen som skal legge om kostholdet sitt? Er det noen tips som kan hjelpe med overgangen?
Jeg har lest det som står på helsenorge.no om et plantebasert kosthold, og det hjalp meg litt, men det hjelper ikke så mye med å planlegge hverdagen. 

Ting som jeg lurer på:

- Bruker du kosttilskudd? Og drar du til legen for å sjekke verdiene dine oftere etter du ble veganer? 

- Hvilken vegansk melk bruker du? Jeg har begynt å prøve ulike typer vegansk melk. Både havre og mandelmelk fungerer til frokostblanding, men rismelk var litt for søtt syns jeg. Jeg har lest om melk som er laget av erter, men finnes det i Norge? Og hva smaker det? 

- Har du noen tips til bruk av tofu? Jeg prøvde meg på en oppskrift, men det feilet. Tofu er jo ganske dårlig i seg selv, men jeg har hørt at det kan være godt hvis man gjør det skikkelig. 

- Er det veldig dyrt å bli veganer? Hvor er det billigst å kjøpe ting som næringsgjær?

- Har du tips til vegansk godteri? :P Jeg er veldig glad i sjokolade og snacks. 😮 

Mine resurser så langt:
Jeg liker godt kanalen til Gaz Oakley på YouTube og jeg har tenkt å kjøpe boken hans med oppskrifter. Jeg liker også Nisha fra Rainbowplantlife. 😄

Gratulerer med valget om å bli veganer! Som veganer redder du ca.1 dyr daglig, bidrar i liten grad til klimaendringer og det er både sunt og bra for kroppen!

Jeg tar ikke kosttilskudd, men går til legen ca.1 gang årlig for å sjekke verdiene mine(og de er alltid perfekte, selv om halve kg mener at jeg er nærme døden). Men les deg opp på det et menneske trenger! Mange går på en smell der. 

Jeg bruker havremelk. Den bruker minst vann ved produksjon og gir minst klimaavtrykk. Dessuten er den god til alt! Men i f.eks kaffe liker jeg best kokosmelk.

Tofu: ha et kjøkkenhåndkle eller to rundt tofuen, og legg noe tungt på. Jeg tar en stekepanne eller stekebrett også noe oppå der igjen. Lar den ligge der et par timer, for så å bruke tofuen til det jeg vil. Det jeg pleier er å skjære tofu opp i biter(forsiktig, det faller fort fra hverandre), blande i maismel for så å steke de til de blir sprøe. Kaster gjerne litt sesamfrø oppi også. Etterpå blander jeg tofuen i en saus jeg velger selv. Blir kjempegodt! 

Spørs hva du kjøper. Vegankjøtt er dyrt f.eks. Men mye(belgfrukter, grønnsaker, frukt, ris, korn og nøtter) er ganske billig. 
Næringsgjær får man blant annet på helsekostbutikker.

Det finnes både vegansk iskrem, sjokolade, gummigodterier m.m. Dessuten er jo brus, chips, mye smågodt og andre godterier vegansk. Oreo er også vegansk, om du liker det. Ellers kan man lage hjemmelagde godterier😁

Jeg anbefaler å følge veganske kontoer på Instagram, der får du så mye inspirasjon til digg mat å lage! Jeg har lagt på meg etter å ha skifta til å bli veganer, bare fordi jeg nå lager så forbanna digg mat! Én annen ting jeg anbefaler er å følge sanctuaries! Det er mange forskjellige på Instagram. Det er gårder over hele verden som redder dyr fra slakt. Der får man innblikk i dyrene sine liv, deres enorme personligheter og man innser fort at kua på fatet ditt ikke er noe forskjellig fra hunden i sofaen din. Det de som gjør at jeg ALDRI går tilbake til livet jeg hadde før❤️

Anonymkode: 037fc...df8

• Liker 5
Skrevet

Hei TS! Veganer i snart 10 år her (og merkelig nok har jeg ikke dødd eller vært syk enda) :) Så flott at du vil gjøre en innsats for dyrene! Dessverre er det slik at du vil få mye pes, særlig her inne på KG men også irl. Jeg sier som regel at jeg ikke ønsker en diskusjon rundt det jeg spiser når folk begynner med hetsingen. Hust at de fleste gjør dette fordi de innerst inne vet at det er umoralsk å ta liv fordi det smaker godt når man kan få i seg næring på andre måter. Alltid ha dette i bakhodet.

Vedr. melk er jeg enig over her at havremelk er best for miljøet så jeg bruker mest av det og en del juice. Når det kommer til pris har jeg to tips til deg: 1) Innvandrerbutikker! Der er det mange varer som selges til en brøkdel av norske priser og ofte spennende grønnsaker også! 2) Coop Ekstra! I motsetning til mange butikker som fører merker som Oumph, Go'Vegan og Oatly (som er veldig gode, men veldig dyre) så fører Coop sitt eget vegetar-merke (hvorav ca. 50% er vegansk). Her finner du billig og god kokesjokolade, majones, ost og andre ting. 

Når det kommer til tofu så tror jeg både du og brukeren over må snakke om silken tofu eller andre typer. Pass på at du kjøper FIRM tofu! Igjen: kjøp i innvandrerbutikker så koster det ikke skjorta ;) Jeg har hvertfall aldri presset tofu i timesvis før jeg bruker den og syntes det er kjempegodt! Sjekk også seitan når du først er i en innvandrersjappe btw! 

Jeg spiser en kombo av belgfrukter, tofu/seitan og kjøtterstatninger (i den rekkefølgen mest-minst) selvfølgelig med en haug spennende og varierte grønnsaker som jeg aldri hadde hørt om før jeg ble veganer (som oka, krachai, pak choi, matbananer +++)  . Jeg tar blodprøve en gang i året og sjekker resultatene selv så har jeg full kontroll. Jeg tar B12 hele året og har plenty av det (mer enn før jeg ble veganer), tar D-vitamin om vinteren (akkurat som jeg gjorde før jeg ble veganer). Og så tar jeg en multivitamin (Gevita) om dagen for good measures hehe, men jeg er usikker på hvor mye den har å si så jeg skal droppe den nå fram mot min årlige blodprøve i april så får vi se 😛

Til slutt vil jeg også tipse om forskjellige facebook-sider, kanskje er det en egen side for veganere i din by? Der legges det ut tips når noe er på tilbud eller noen tar inn noe nytt. Veldig fin støtte i hverdagen og et sted man kan be om råd og tips. 

Lykke til og takk for at du tar valget! Det er ikke lett, men slik er det aldri for de som går først!💚💚💚

Anonymkode: 7ef6a...e4c

• Liker 2
Skrevet

Så gøy du vil prøve vegansk kosthold, TS. 

Veganlife.no har mye godteri og junk food. De har også soyafarse og soyabiffer til en ok pris. De har ofte tilbud så man kan være heldig og få seg noe godt til en lav pris. 

Jeg anbefaler å se på linser som du har pleid å se på fisk. Dess oftere du spiser det, dess sunnere er du. Iblant når du føler for å lære en ny oppskrift, lære gjerne en med røde linser, de er bra for folat og jern. 

Dersom du har en midtøsten butikk i nærheten kan du ofte finne store poser med linser og bønner til en ok pris. Kjøper du inn mesteparten av det der, så blir det ganske billig. Du kan også kjøpe inn mye frosne billige grønnsaker. Det trenger ikke være dyrt om du spiser mest "normal" mat og spiser mindre av junkfood som veganburgere osv. De er som regel overpriset og næringsfattige. Jeg spiser mye norske grønnsaker, linser og bønner. Det er relativt billig. Så spiser jeg ulike typer frø iblant, de er proteinrike og næringsrike. Diverse nøtter er bra. Brokkoli er en god og næringsrik grønnsak og du kan finne den billig i frysedisken. 

Når det gjelder plantemelk er ikke det noe jeg bruker regelmessig. Drikker som regel vann eller en liten kopp appelsinjuice til enkelte matretter for å øke jernopptak (c vit + jern). Så går det mye i kaffe og te (dersom du drikker kaffe så er det lurt å vente 1 time før og etter måltid da kaffe kan hindre jernopptak. Samme gjelder svart og grønn te). Oatly sin kaffe-havremelk er veldig god i kaffe, da. 

Tar D vitamin om vinteren, samt jod og b12. 

Du kan spise 1 paranøtt om dagen for selenium om du vil. Men ikke spis mer enn det, for da risikerer du overdose av selenium. Du kan også spise en neve valnøtter for omega 3 om dagen. 

Jeg bruker ikke ta blodprøver regelmessig og har aldri fått utslag på vitmainmangler de få gangene jeg har tatt blodprøve. (Veganer i ca 10 år). Du kan alltids ta en når du har vært veganer i 6 mnd og 12 mnd for å se om det går bra. Så på år 2. Om det ikke er noe feil, da, så vil jeg si du ikke trenger ta blodprøve hvert år. Min erfaring er at det er vanskeligere få vitaminmangler enn det man får inntrykk av via media og forum. Jeg tror det var vanligere før når man som veganer spiste bare "tilbehør" som potet og kålrot. Idag som linser og bønner er en del av det daglige inntaket av næring, så skal det mye til for å få mangler. Folk er mer opplyst og kan mer idag enn før. Man vet at man ikke kan spise bare salat og brokkoli. 

På youtube: avantgardevegan lager mye resturantkvalitet mat. Om du ønsker prøve avansert julemat ville jeg sjekket der. Yeung Man Cooking har en del veganske oppskrifter på asiatisk mat

Lykke til 🐄🐑🦘

Anonymkode: 7bf8b...0a9

• Liker 4
Skrevet

Tusen takk for hyggelige og hjelpsomme svar! :) Jeg visste ikke at valnøtter har Omega 3, men jeg har det hjemme. I dag kjøpte jeg også næringsgjær (med B12) og glutenmel på butikken så jeg kan utforske litt på kjøkkenet. Kan tenkte jeg skulle prøve å lage "chicken nuggets" med glutenmel. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for hyggelige og hjelpsomme svar! :) Jeg visste ikke at valnøtter har Omega 3, men jeg har det hjemme. I dag kjøpte jeg også næringsgjær (med B12) og glutenmel på butikken så jeg kan utforske litt på kjøkkenet. Kan tenkte jeg skulle prøve å lage "chicken nuggets" med glutenmel. 

Jeg glemte for øvrig en siste ting: Ikke vær for streng med deg selv! Det har blitt en ide om at veganer-nazien kommer og tar deg om du gjør noe feil (se tidligere innlegg i denne tråden bl.a.) men det er overhodet ikke det inntrykket jeg sitter igjen med etter 10 år i veganer-banden ;) Du kommer til å gjøre feil, plutselig var det egg i den eller melk i den andre. Sånn er det. Du er bare et menneske og ingen er perfekte. Mange finner glede i å påpeke at "men du har smarttelefon, hæ? Du kjører bil da! Hva med flyturen din til syden hvert år da?" osv.. det viktigste nå er at du uansett gjør ditt beste. Selv er jeg et menneske i utvikling og jobber stadig med meg selv, enten det er å minimere flyturer til en gang i året eller redusere bruken av plast og forbruket generelt. Og: trenger du medisiner selv om de har blitt testet på dyr en gang i fortiden, ja da trenger du de medisinene. Veganisme: en levemåte som søker å ekskludere, så langt som mulig og praktiserbart, alle former for utnyttelse av og grusomhet mot dyr for mat, klær eller andre formål.

Anonymkode: 7ef6a...e4c

• Liker 4
Skrevet

Hei! Så flott at du har lyst til å bli veganer, det synes jeg virkelig. En person kan ikke redde hele verden, men tenk hvis alle gjorde litt, hvor mye det hadde hjulpet. Ser at en del mener man kan slå seg til ro med regenerativ drift av fe, og ja det er  veldig mye bedre enn konvensjonelt jordbruk, men det løser fremdeles ikke arealproblemene kloden har. Å holde fe, uansett metode, krever enorme arealer, som ellers kunne ha vært brukt til å dyrke forskjellig plantebasert mat som mennesket kan spise direkte. For ikke å snakke om klimagassene fe står for. Derfor finnes det virkelig ingen grunn for å slakte interessen din for å bli veganer, du burde heller applauderes for fremgangsmåten med å forberede deg godt og sette deg inn i hva det innebærer. Jeg beklager på vegne av alle sure kommentarer du får her, det burde kunne vært unngått.

Uansett. Jeg ville begynt med å lese om hvilke næringsstoffer man trenger i hvilke doser, hvilke matvarer som kan gi deg disse, og også ta hensyn til hva slags mat du synes er godt og liker å spise. Hvis du ender opp med å ikke like maten du spiser som veganer, holder det neppe veldig lenge. Sikkert også lurt å ta dette litt gradvis, ikke nødvendigvis for å venne på kroppen (den tror jeg bare vil juble for mer plantebasert mat), men mest for å venne på hodet. Tenke annerledes ifht. hvilke matvarer du velger. Det finnes utrolig mange kokebøker, blogger og info på nett fra folk som kan dette her godt, og du kan heller ikke lære alt på en dag! Ta det litt pø om pø. En enkel måte å tenke på er f.eks. å undersøke hvilke vitale næringsstoffer du ved et kjøtt-basert kosthold får i deg via kjøttet/fisken og at du må erstatte disse i en eller annen form. Det er fullt mulig! Etter hvert vil du kanskje lage mandelmelk og havremelk og hummus og masse andre ting fra bunnen av hjemme, da har du også full kontroll på hva maten din inneholder.

Selv er jeg "bare" vegetarianer, og spiser ost og yoghurt og egg fordi jeg elsker det. Kunne klart meg uten, men jeg synes det er så godt at jeg velger å heller bidra ved å ikke spise kjøtt. Av klima- og dyrevelferdsgrunner. Jeg tar en lav-dose multivitaminblanding i tillegg, for å sikre riktige næringsstoffer. Uansett er det ikke sikkert det er helt nødvendig, da grønnsaker er proppfulle av vitaminer og mineraler! Jern og B12 bør du kanskje holde et lite øye med, men husk at det kan være skadelig å få i seg ekstra jerntilskudd dersom du ikke trenger det. Jeg mener personlig at om man kaller seg "veganer" eller "vegetarianer" eller hva det nå skulle være, burde man kunne spise mat som fraviker fra "dietten" sin en sjelden gang i året. Grunnen til at du vil være veganer er jo for å bidra til en sunnere deg og en sunnere klode, og om du spiser kjøtt for vitaminene sin skyld fire ganger i året er det uansett uendelig mye bedre enn å spise dette hver dag! Det er faktisk utrolig mange som spiser kjøtt hver eneste dag, tenk på forskjellen du kan utgjøre.

LYKKE TIL sier jeg, skulle ønske flere gjorde som deg 🌱

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som veganer må vi ta b12 i form av tilskudd. Du må spise enorme mengder næringsgjær for å oppnå anbefalt daglige mål. Dette med b12 er den absolutt første «regel»du må lære.B12 lagrene tappes over år og du kan ha fine blodprøver lenge før lagrene er tomme og det er ingen vits å utfordre skjebnen. B12 mangel er ingen ting å tulle med.

Anonymkode: f672c...54b

• Liker 2
Skrevet

Tar kun B12, har gjort dette siden jeg var liten. 

Det varierer hva slags melk jeg bruker utifra hva jeg trenger melken til, liker f.eks hassenøtt melk eller havremelk til kaffedrikker, bruker alpro coconut i frokostblanding, liker usøtet soya til matlagning osv. 

Tofu er KJEMPEGODT! Kuttet i biter i thaicurry, i en tofu "eggerøre" med løk og tomater, du kan skjære tofuen opp i små biter og marinere dem i røkt paprikapulver, liquid smoke og næringsgjær og bruke det som crispy bacon. Jeg bruker oftest tofu i veggerøre eller i wok. I wok pleier jeg å skjære dem i små biter, ha dem i en skål med soyasaus, sesamolje og litt sriracha, så dekker jeg dem med maizenna og steker dem i panne til de er crispy og gylne. Dette er også godt i buddha bowls osv. Du finner masse gode tofu oppskrifter på pinterest. 

Det er ikke dyrt. Noen matvarer vil selvfølgelig være dyre, men det som man spiser mest av er superbillig, pasta, ris, grønnsaker, kikerter, brødvarer osv. 

Pinterest, veganmisjonen, vegetarbloggen, minimalistbaker, lovingitvegan etc!

- Har du tips til vegansk godteri? :P Jeg er veldig glad i sjokolade og snacks.

Sørlandschips trippel løk, vanlig sørlandschips, de selger også ostepoplignende vegansk chips på helsekostbutikker. Husker ikke helt hva merket heter. Jeg bor i Storbritannia så er ikke helt dreven når det kommer til vegansk sjokolade i norge, men jeg vet at Minde har en mørk sjokolade pose med 3 forskjellige biter, og denne er helt vegansk. Berthas doble sjokoflarn var vegansk da jeg bodde i norge ihvertfall, det spiste jeg alltid når jeg hadde sjokoladesug. 

• Liker 2
Skrevet

Er ikke veganer selv, men gir likevel noen råd. 

Ville ikke sagt for bastant fra dag 1 at "nå er jeg veganer". Det kan jo hende du ombestemmer deg, at du heller vil være vegetarianer, eller at du tillater deg en sjelden gang å smake på f.eks. 

I begynnelsen kan du kutte ned på f.eks kjøtt og animalske produkter i stedet for at du skal fjerne alt med en gang. F.eks spise vegansk annenhver dag. 

Lær å lag noen gode veganske retter og finn ferdigprodukter som du liker. Det blir fort et ork hvis du skal lage alt fra bunnen hele tiden, men kanskje ikke orker. 

Anonymkode: 9b20f...545

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ting som jeg lurer på:

Mine resurser så langt:

Meld deg på veganerutfordringen.no

Og på Facebook:

Veganske produkter

Vegansk mat-spørsmål og svar

Hva slags veganermat lagde du i dag

Veganpreik

Veganere i Norge 

Anonymkode: f672c...54b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ting som jeg lurer på:

Vegansk melk lager du veldig enkelt selv, jeg er mest glad i mandelmelk og havremelk. Google det så finner du masse oppskrifter. Mye bedre og mye billigere enn å kjøpe.

Berit Nordstrand sin 80 % sjokolade er verdens beste, og er vegansk. Om du er mer glad i melkesjokolade har hun en med kokosmelk også.

Man kan lage masse god hjemmelaget is selv. Sjokolademousse av avokado er også kjempegodt.  

Tofu ville jeg unngått om jeg var deg, generelt bør man unngå erstatningprodukter og alle former for ferdigmat. Lag heller falafler etc selv av kikerter, nøttesteik, stek finhakket sopp med tacokrydder til tacoen, etc. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

En av de store fordelene er at vegansk mat har lang holdbarhet,  man bytter ut kjøtt og fisk og melkeprodukter med korn og belgfukter og nøtter og frø!

Anonymkode: 6258d...19a

Frøyamor skrev (8 timer siden):

Du velger rett tid å bli veganer på, det er MASSE alternative produkter på markedet nå. Tilogmed diverse pålegg ♥️ (Men mye smaker ræl..) 

Anbefaler deg å tenke på om du skal være nazi veganer eller litt mer chill mtp melke produkt. For det er melk/melkepulver i nesten ALT. Samt egg, i feks bakevarer. Veldig mye du ikke kan spise om du er nazi på melk og egg. 

Dette er kun et problem om du er av typen som kjøper ferdigmat, men jeg går jo ut i fra at enhver person  som bryr seg om helse og kosthold lager maten sin selv, av rene ingredienser. Enten man lager en kjøttburger eller en vegetarburger.

Anonymkode: 05a13...92c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...