Gå til innhold

Hvordan lære meg lønnsomme investeringer i fond/ aksjer? Noen som eller har peiling og vil dele råd og tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en del penger på sparekonto, og det er jo ikke akkurat lønnsomt. Har bortimot 1 million på kapitalkonto. Jeg ønsker å investere en del av pengene slik at jeg kommer til å tjene «mye» penger. Jeg er ikke villig til å ta veldig høy risiko og har har ikke behov for å bruke noe særlig penger med det første. Feks 500000kr kan jeg ha som et langtidsperspektiv..... Hvor bør jeg starte? Jeg har rett og slett ingen aning:( Håper noe her inne kan hjelpe:)?

Anonymkode: 87981...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordel pengene på flere fond. Da jeg valgte fond gikk jeg ut i fra morningstar rating. Valgte et par høyrisiko fond og et par lavrisiko. Valgte fond innen teknologi og telekom samt noen indeksfond, tenkte at det var passe trygt. Avkastningen stiger jevnt og trutt så jeg er fornøyd. Var en liten nedgang under korona krisen men ikke noe kritisk 😊 Men jeg er ingen ekspert og jeg har ikke de summene du har. Jeg setter ca 2000 i disse fondene hver måned, så jeg sparer gradvis. Men ville i alle fall fordelt pengene. Det går jo også an å bestille time hos en rådgiver. 

Anonymkode: 836db...7ec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte spareroboten til banken min (sbanken), og hørte på en podcast for å sjekke litt, leste litt på ulike sider, slik at jeg visste at fondene var anerkjente. Men gikk for ulike fonds innen sbanken. Men det var ikke slike summer som du vurderer å investere, "bare" 50 000.

Anonymkode: aa3dc...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at du også kan tape penger når du putter de i aksjer og fond?

Hadde jeg vært deg så ville jeg puttet pengene i indexfond. Eventuelt puttet dem i relativt trygge aksjer. For eksempel Sparebank1 Midt-Norge (ming) de betaler utbytte en gang i året. 

Anonymkode: d18a8...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er lite risikovillig bør du holde deg unna aksjer, men heller satse på fond. Velg flere ulike, gjerne indexfond, og spar litt og litt. Setter du inn hele summen i en smell risikerer du å kjøpe på topp. Fondssparing er langtidssparing, så pengene bør helst stå ca 5-10 år. 

Anonymkode: 8e056...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Setter du inn hele summen i en smell risikerer du å kjøpe på topp

Historisk sett har det alltid lønt seg å kjøpe for så stort beløp som mulig med en gang i steden for å spre det utover en periode. 

Anonymkode: 16e0a...b38

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Historisk sett har det alltid lønt seg å kjøpe for så stort beløp som mulig med en gang i steden for å spre det utover en periode. 

Anonymkode: 16e0a...b3

Det er vel heller omvendt, da det viser seg vanskelig å time markedet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bombesikkert stalltips om du vil tjene gode penger på en aksje. Magnora (ticker:MGN). Ligger for tiden på 26-27 kr. Men skal garantert opp til 50 i løpet av neste år. I beste fall opp mot 70. Et par hundretusen har du råd til å gå inn med. For sikkerhetsskyld selger du unna når den har nådd 50 kr. 

Anonymkode: abcac...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Et bombesikkert stalltips om du vil tjene gode penger på en aksje. Magnora (ticker:MGN). Ligger for tiden på 26-27 kr. Men skal garantert opp til 50 i løpet av neste år. I beste fall opp mot 70. Et par hundretusen har du råd til å gå inn med. For sikkerhetsskyld selger du unna når den har nådd 50 kr. 

Hvis dette er "bombesikkert" dvs opp 100 % i løpet av 1 år ville nok kursen vært høyere pr i dag.

Anonymkode: 63f3e...99c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sebra skrev (37 minutter siden):

Og da er man jo like usikker som «nybegynner». Ingen er egentlig enige om hva som er best og hvor man bør begynne 🤔🤔 derfor syns ivertfall jeg det er så fryktelig vanskelig. En kommer med råd som en annen forkaster. 

Anonymkode: 68db9...ff3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du vet at du også kan tape penger når du putter de i aksjer og fond?

Hadde jeg vært deg så ville jeg puttet pengene i indexfond. Eventuelt puttet dem i relativt trygge aksjer. For eksempel Sparebank1 Midt-Norge (ming) de betaler utbytte en gang i året. 

Anonymkode: d18a8...82a

Fond koster penger og i mange tilfeller stikker fondsforvalterne av med såpasss mye av gevinsten at det blir lite igjen. Indexfond er billigere for de er som regel kjørt av roboter. Derfor blir det også mer igjen til deg. Ergo har jeg også mest tro på indexfond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sebra skrev (43 minutter siden):

Jeg tror det kan være god timing akkurat nå fordi det har begynt å komme coronavaksiner som kan dra med seg en optimisme og en opptur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og da er man jo like usikker som «nybegynner». Ingen er egentlig enige om hva som er best og hvor man bør begynne 🤔🤔 derfor syns ivertfall jeg det er så fryktelig vanskelig. En kommer med råd som en annen forkaster. 

Anonymkode: 68db9...ff3

Ta en titt her 😊

https://www.skagenfondene.no/tema/spare-i-fond/time-in-the-market/

Jeg anbefaler deg også å lage en ask konto hos Nordea da de har billigste kurtasje. I begynnelsen så handler man kanskje en del mer og selger oftere og da er det kjedelig hvis kurtasjen skal spise opp eventuell gevinst. 

Jeg personlig har 2 favoritt aksjer og det er Polight og Asetek, Asetek vokser sakte men sikkert, mens Polight har enormt potensiale 😊 ellers så har jeg noen aksjer div banker, da de som regel er trygge og betaler ut utbytte.

Du kan finne mye bra innspill og tanker rundt om på forskjellige aksjeforumer, det er sikkert ikke lov å reklamere for andre sider her, men google så finner du det sikkert 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Grosny skrev (5 minutter siden):

Jeg tror det kan være god timing akkurat nå fordi det har begynt å komme coronavaksiner som kan dra med seg en optimisme og en opptur.

Ja jeg tror og håper det samme 😊 men man må fortsatt se på de individuelle aksjene, hvis en aksje har steget unormalt høyt den siste måneden uten kursdrivende nyheter så kan det være den snur. Jeg anbefaler uansett å ikke gå all inn, men heller spre risiko litt på forskjellige aksjer. 

Dette er bare mine personlige anbefalinger da, jeg har ikke vært alt for lenge i aksjemarkedet og opererer ikke med store penger, men jeg synes det er gøy 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
11 hours ago, AnonymBruker said:

https://e24.no/boers-og-finans/i/KyL26E/arvinger-selger-seg-ut-av-groenn-rakett-etter-byks-paa-300-prosent

TS: Aldri ta imot tips om "bombesikre" aksjer, spesielt fra folk du ikke kjenner. Ingen aksjer er bombesikre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (46 minutter siden):

https://e24.no/boers-og-finans/i/KyL26E/arvinger-selger-seg-ut-av-groenn-rakett-etter-byks-paa-300-prosent

TS: Aldri ta imot tips om "bombesikre" aksjer, spesielt fra folk du ikke kjenner. Ingen aksjer er bombesikre. 

Siden de selger, så kan en anta at det går nedover.

Anonymkode: 30717...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (På 14.12.2020 den 21.20):

Fond koster penger og i mange tilfeller stikker fondsforvalterne av med såpasss mye av gevinsten at det blir lite igjen. Indexfond er billigere for de er som regel kjørt av roboter. Derfor blir det også mer igjen til deg. Ergo har jeg også mest tro på indexfond.

Tja. Jeg puttet 625k i to forskjellige forvaltede fond for 5 uker siden, verdien har allerede økt til over 742k. Nesten 19% avkastning på 5 uker altså, skulle likt å sett det indeksfondet som kommer i nærheten av det. Forvaltningsgebyret er bare ca. 1,5% per år. 

Jeg puttet også 193k i to andre fond tilbake i juni, disse er nå verdt 236k. Ikke like bra avkastning, men fortsatt over 22% på et halvt år. 

Fordelen med forvaltede fond er at man kan investere i spesifikke sektorer. Jeg investerer kun i fond som driver i sektorer jeg har tro på fremover, som f.eks ny teknologi og grønn energi. Holder meg langt unna alt som investerer i f.eks kull/olje/gass. Indeksfond gir ikke de samme mulighetene for rettede investeringer. 

Jeg la 325k i litt mer bitcoin også for 5 uker siden, det har gitt den beste avkastningen med nesten 25%. Totalt over 21% avkastning på de 950k jeg investerte for 5 uker siden. Det var for øvrig lånte penger, til en rente på 1,39% med sikkerhet i eiendom. Så man trenger ikke å ha kapital for å investere, men man må klare å betjene den økte lånekostnaden om det går dårlig selvfølgelig. 

Anonymkode: 048e4...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...