Gjest Gjest Skrevet 8. august 2005 #1 Skrevet 8. august 2005 Jeg bor på hybel, og for en tid tilbake snakket jeg med hybelvertene om mulighetene til å få bredbånd på hybelen. Siden de allereden har installert bredbånd (trådsløst nettverk) foreslo jeg at de kunne oppgradere sin linje, og vi kunne dele samme linje- slike ordninger er jo vanlige. De sa at de trodde det ville bli mye styr om vi skulle dele linje, og sa at jeg, hvis jeg skulle ha internett, måtte få installert en egen linje. Så, for 3 uker siden, bestilte jeg egen internettlinje (blir levert om et par uker). Nå kommer plutselig hybelvertene og sier at de har funnet ut at det ville bli enkelest om vi delte samme linje, og at jeg bare kan avbestille linjen jeg har bestilt. Problemet er at firmaet jeg har bestilt internett fra forlanger 700 kr for å avbestille, siden det har gått flere uker siden jeg bestilte. Det vil bli billigere på sikt å dele linje med dem, men jeg vil få en raskere linje om jeg har eget abbonement, siden husvertene og to hybler skal dele på linjen de foreslår. Og jeg er ærlig talt litt forbannet for at de kommer nå, flere uker etterpå, og plutselig har ombestemt seg, særlig siden jeg i første omgang forsøkte å forklare dem at det ville bli enklest å dele linje. Jeg har gitt dem beskjed om prisen for å avbestille linjen, men fikk ikke noe særlig respons. Bør de betale for avbestillingen? Eller er det sånt jeg bare må regne med? Eller skal jeg evnt.beholde den linjen jeg har bestilt?
kula Skrevet 8. august 2005 #2 Skrevet 8. august 2005 Kanskje det er en mulighet for at du og den andre hybelen kan dele den linja du har bestilt? så får du kjappere linje og delt utgift samtidig?
Gjest huseier Skrevet 8. august 2005 #3 Skrevet 8. august 2005 han har ombestemt seg, men du kan ikke kreve de kr av han. eg har villet fortsette med det abnm. du har bestilt.
Gjest Madeline Skrevet 8. august 2005 #4 Skrevet 8. august 2005 Jeg tror jeg ville beholdt det abonnementet du har bestilt.
Arkana Skrevet 8. august 2005 #5 Skrevet 8. august 2005 Mye styr? Hvis de har trådløst nettverk så trenger du kun et nettverkskort, så er alt klart. Jeg vet ikke hva jeg ville gjort om jeg var deg. Jeg ville nok valgt billigste løsning, dvs å dele linje med dem, men det er litt avhengig av hvor mye dårligere den hastigheten blir i forhold til en egen.
Gjest Barnslig Skrevet 8. august 2005 #6 Skrevet 8. august 2005 Jeg hadde nok blitt barnslig sur, fått installert egen linje og så rykket vekk ledningene igjen når jeg flyttet.
Nala Skrevet 8. august 2005 #7 Skrevet 8. august 2005 Fader altså, jeg hadde blitt kjempesur hadde det vært meg. Går jo ikke an å vingle sånn Men hva jeg hadde gjort? Jeg vet ikke. Kanskje tatt en prat med husverten om eventuelt å dele utgiftene for å avbestille? Hvis de nekter å ta det selv. Er tross alt de som har fått deg opp i dette.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2005 #8 Skrevet 8. august 2005 Ingenting å ta sånn på vei for, vel? Det som er en grei løsning, er vel om du får lov til å bruke deres nettverk, mot en beskjeden betaling, med fratrekk for dine syv hundre kroner - f.eks slik at du slipper å betale for bredbåndet de første tre månedene... Det ¨må da være en løsning dere alle tjener på?
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2005 #9 Skrevet 8. august 2005 Etter å ha snakket med dem en gang til nå anser jeg det som ytterst tvilsomt at de kommer til å hjelpe til med å betale avbestilling, eller gi meg litt fradrag i månedsprisen for å bruke deres linje. Tingen er at det kanskje ville gå enklere og raskere å få tilgang på deres linje, siden min ikke blir installert før om noen uker, men det er ikke sikkert- disse folkene er ganske treige med å få ting gjort. Noen som vet hvor lang tid det tar å oppgradere en sånn linje? Er det noe selskapet bare kan gjøre bare man tar en tlf? På den andre siden: Å dele med dem, samt hybel nr 2, der det skal flytte inn en fyr som iflg.huseierne er en selverklært "datanerd" er vel litt risikabelt? Sjansen for han skal ta opp hele linja med spill over nettet/nedlasting er vel lovlig stor. Den linja jeg har bestilt vil bli dobbelt så dyr som å dele med dem, men sannsynligvis en del raskere. Aner ikke hva jeg skal gjøre.
Hannemor Skrevet 8. august 2005 #10 Skrevet 8. august 2005 Gjelder ikke angrefristloven også her? Det ville jeg sjekket...
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2005 #11 Skrevet 8. august 2005 En av grunnene til at forbrukerrådet ikke har så mye hjelp å komme med her, er nok at levering av internettjenester ikke er lovregulert. Dermed må de fleste spørsmålene løses etter ulovfestede kontraktsrettslige prinsipper - noe juristene i forbrukerrådet antagelig ikke har spesielt god kontroll på.
Gjest Varg-Menja Skrevet 8. august 2005 #12 Skrevet 8. august 2005 Internettlevering er da lovregulert? Iallfall gjelder 14-dagers angrefrist her også. Har du gått mye over dette vil de nok kreve at du betaler. Når det gjelder bredbåndet synes jeg utleierne dine høres såpass vinglete ut at det neppe kan være noe særlig å dele bredbånd med dem. Derfor ville jeg beholdt linja, dersom jeg var deg.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2005 #13 Skrevet 8. august 2005 Det har gått 3 uker siden jeg bestilte, så angrefristen har gått ut..
Gjest Embla s Skrevet 8. august 2005 #14 Skrevet 8. august 2005 Husverten gir deg jo bare et tilbud han først avslo? De har vel tenkt litt og funnet ut at det ikke var så dumt allikevel. At du i mellomtiden har bestilt din egen linje er vel ikke noe han skal lastes for? Det er jo bare et tilbud til deg (om å dele linje med ham).
LilleBille Skrevet 8. august 2005 #15 Skrevet 8. august 2005 Jeg skjønner heller ikke hvorfor huseier skal "klandres". De hadde først ikke tenkt å inkludere deg i sitt bredbånd - men etter en stund - etter at de sannsyneligvis har funnet ut hvordan ting fungerer - og at det er greit å koble på en bruker til - gir de deg et tilbud - som det jo er fritt for deg om du vil benytte deg av. At du har bestilt bredbånd selv i mellomtiden er da vel bare ditt problem. At du i det hele tatt venter at huseier skal dekke noe synes jeg er utrolig.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2005 #16 Skrevet 8. august 2005 Det er ikke bare et tilbud. Nå sier han at han vil at alle skal ha samme linje (for nå har han funnet ut at det bare blir rot hvis jeg skal ha egen), og han forventer åpenbart at jeg avbestiller. Jeg vet ikke om han vil godta at jeg beholder min linje engang.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2005 #17 Skrevet 8. august 2005 Nei, nei, han kan i alle fall ikke kreve at du benytter deg av hans tilbud, og han kan ikke kreve at du avbestiller en lovlig vare som du har bestillt. Det er ikke snakk om en plast-elefant plassert i hagen hans, heller. Nei, jeg foreslår at du venter på den linjen du har bestillt, og når den nye datanerden kommer, kan du spør ham om ikke han vil dele med deg (han vet sikkert hvordan slikt ordnes) Huseier står selvsagt fritt til å dele sin linje med deg, men kan ikke kreve at du bruker den. Usj, er noe kluss å krangle med huseier!
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2005 #18 Skrevet 9. august 2005 Det er ikke bare et tilbud. Nå sier han at han vil at alle skal ha samme linje (for nå har han funnet ut at det bare blir rot hvis jeg skal ha egen), og han forventer åpenbart at jeg avbestiller. Jeg vet ikke om han vil godta at jeg beholder min linje engang. ← For en vinglete fyr Guri, så irritert jeg hadde blitt over at han ikke kunne gi klare beskjeder fra begynnelsen av...
Superlammet Skrevet 9. august 2005 #19 Skrevet 9. august 2005 Du kan si det som så til han at dersom han betaler avbestillingsgebyret så deler du linje. Dersom han ikke gjør det skaffer du din egen i henhold til muntlig avtale dere hadde i begynnelsen.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2005 #20 Skrevet 9. august 2005 Dersom du deler linje med husverten din, står han ansvarlig for linjen, og har en del rettigheter som du ikke har. Han kan f.eks. sperre enkelte sider, han kan sperre for enkelte tjenester. Han kan også sette prioritet til sitt utstyr slik at du får dårligere kvalitet på linjen enn han. Utstyret vil sannsynligvis stå i hans leilighet. Dersom han er bortreist og utstyret trenger en restart (det skjer alltid når noen er borte...), får du ikke tilgang til det slik at du kan gjøre det. Slik kan du risikre å være uten internett en stund. En del ønsker jo også å trekke ut kontakten på slikt utstyr når de er bortreist... Jeg ville beholdt min egen linje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå