Gå til innhold

Hva skjer hvis jeg blir forkjølet lille julaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i et hus sammen med min datter, min mann og min hund. Vi har invitert en gjest som kommer fra et område med lite smitte mens det i området vårt er mye smitte. Gjesten skal etter planen komme lille julaften og være hos oss til 2. januar.
Hvis noen blir smittet er det størst sjanse for at det blir meg som må kjøre rundt og handle inn ting til jul. Jeg er veldig redd for å bli syk og smitte noen. Jeg er også veldig opptatt av å følge smitterådene. Slik jeg forstår det så skal alle i huset i karantene hvis Corona er mistenkt og vi kan derfor ikke ha gjest på besøk.

Må vi da fortelle gjesten at han ikke kan komme?

Er det 10 dagers karantene ved mistanke eller må man ta testen før det gis karantene?

Jeg føler reglene forandrer seg så fort. Hva gjør man hvis man mistenker at man har Corona lille juleaften?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tenker du må kjappe deg med å kjøpe en ordentlig julegave til stesønnen din før du havner i karantene. 😂

Eller er det slik at du helst VIL ha karantene så du slipper at han plager deg i julen? God idé. 

Legger til denne for sikkerhets skyld :ironi:

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 8
Skrevet

Dersom du har symptomer på luftveissykdom skal du være i karantene til du er sympromfri. Du bør også teste. Dersom du tester negativt er karantenen over når du er symptomfri. Skulle du ha covid-19 må du forholde deg til andre regler. 

Når det gjelder jula er det sånn at dersom du blir forkjøla må du i karantene og gjesten kan ikke komme på besøk. Du skal prøve å holde avstand til de du bor med. 

• Liker 3
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (6 minutter siden):

Tenker du må kjappe deg med å kjøpe en ordentlig julegave til stesønnen din før du havner i karantene. 😂

Eller er det slik at du helst VIL ha karantene så du slipper at han plager deg i julen? God idé. 

Fysj, jeg håper ingen er så ekle at de «faker» noe for å slippe å være med stebarn. 
Nå skrev hun jo heller ingenting om stebarn i hovedinnlegget. 

Skrevet
Chroma skrev (2 minutter siden):

Fysj, jeg håper ingen er så ekle at de «faker» noe for å slippe å være med stebarn. 
Nå skrev hun jo heller ingenting om stebarn i hovedinnlegget. 

Det er fra en annen tråd. Hun liker ikke stesønnen og vil ha ham vekk for han er ikke en del av familien i følge henne. Hun vil heller ikke at han skal få julegave.

Det er selvsagt en røverhistorie, kun laget fordi vedkommende synes det er gøy å lage trolletråder. Spesielt om man kan gjøre narr av/sverte andre.

• Liker 6
Skrevet (endret)
solmåneogstjerner skrev (1 minutt siden):

Det er fra en annen tråd. Hun liker ikke stesønnen og vil ha ham vekk for han er ikke en del av familien i følge henne. Hun vil heller ikke at han skal få julegave.

Det er selvsagt en røverhistorie, kun laget fordi vedkommende synes det er gøy å lage trolletråder. Spesielt om man kan gjøre narr av/sverte andre.

Da forstår jeg svaret ditt. 

Endret av Chroma
Skrivefeil
Skrevet

Skulle du bli forkjølet så si ifra til den som skulle kommet på besøk. Ring så korona tlf, de vil sikkert ha deg inn til test. En skal holde seg hjemme når en er syk, karantene fra du bestiller test.

Jeg testet i går, fikk da beskjed om dette. 

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Da må du feire jul alene, kan jo ikke risikere å smitte noen.

Skrevet
Catalina Culès skrev (1 time siden):

Da må du feire jul alene, kan jo ikke risikere å smitte noen.

Jeg trodde det var sånn at hele hus standen fikk karantene samtidig?

Skrevet
Alissan skrev (10 timer siden):

Jeg bor i et hus sammen med min datter, min mann og min hund. Vi har invitert en gjest som kommer fra et område med lite smitte mens det i området vårt er mye smitte. Gjesten skal etter planen komme lille julaften og være hos oss til 2. januar.
Hvis noen blir smittet er det størst sjanse for at det blir meg som må kjøre rundt og handle inn ting til jul. Jeg er veldig redd for å bli syk og smitte noen. Jeg er også veldig opptatt av å følge smitterådene. Slik jeg forstår det så skal alle i huset i karantene hvis Corona er mistenkt og vi kan derfor ikke ha gjest på besøk.

Må vi da fortelle gjesten at han ikke kan komme?

Er det 10 dagers karantene ved mistanke eller må man ta testen før det gis karantene?

Jeg føler reglene forandrer seg så fort. Hva gjør man hvis man mistenker at man har Corona lille juleaften?

Det er bare hvis det er påvist smitte (at du har fått positiv test) at resten av husstanden er i karantene. Så hvis du er forkjølet, så holder du avstand (soverom, kjellerstue, noen venner/families leilighet hvis de er bortreist i julen) noen dager til du er bedre, og så feirer mann, datter og besøk (mannens sønn?) jul sammen disse dagene.

• Liker 1
Skrevet
Alissan skrev (59 minutter siden):

Nei. Her har min sønn vært i nærkontakt med en påvist smittet. Han har 10 dager karantene(uansett svar) pluss test. Jeg valgte å teste meg er da også i karantene frem til neg svar. De to andre er ikke i karantene.  Ingen med symptomer her.

Skrevet
Alissan skrev (9 timer siden):

Oi søren og. Der gikk planen din i vasken. Kjedelig hvis du ikke kan være intim med din kjære datter og mann. 

Andre muligheter:

1. Prøve å faktisk få corona, du, mannen din og datteren din. 

2. Lure stesønnen til en situasjon hvor han havner i karantene eller helst faktisk blir smittet. 

3. Flytte ut fra mannen.

4. Ta seg sammen og oppføre seg ordentlig mot stesønnen. 

Hvis ikke alt dette er bare tull da. (Som det er)

• Liker 1
  • Opprett ny...