AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #1 Skrevet 13. desember 2020 Hei, Vår datter er åtte måneder og har begynt å forstå konseptet "nei" og at det er visse ting hun ikke får gjøre. Når vi sier (vennlig og bestemt) "nei", og etter to-tre advarsler fysisk løfter henne eller hånden hennes bort fra det hun ikke skal leke med blir hun veldig sint/frustrert/lei seg. Vi har til nå løst det ved å være konsekvent, men gi henne trøst etterpå med stryk på ryggen etc til hun roer seg. Det går alltid fort over. Er dette riktig måte å gjøre det på? Er det noe jeg burde tenke på rundt dette for å bedre ivareta henne? Trodde egentlig ikke vi skulle begynne å diskutere med henne mens hun enda var så liten...😆 Anonymkode: 74d79...c18
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #2 Skrevet 13. desember 2020 Gi henne alternativer. Si at hun skal gå til ..... og leke med det. I den alderen kan det være vanskelig å vite hva som er alternativet. Fortell henne hva dere ønsker hun skal gjøre, da blir det lettere. Anonymkode: 1678a...d2c 5
solmåneogstjerner Skrevet 13. desember 2020 #3 Skrevet 13. desember 2020 Det er helt vanlig og det høres ut som du gjør ting riktig. Avledning kan også være nyttig. 'Nei, du kan ikke dra bladene av planten. Men kom å se på denne rare tingen...' 😉 6
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #4 Skrevet 14. desember 2020 Takk for svar! 😄 Anonymkode: 74d79...c18
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #5 Skrevet 14. desember 2020 Konsekvenstenkinga er vel ikke ferdig utviklet før i starten av 20årene, så du må gjerne være det, men ikke forvent at hun skal forstå. Som de andre sier her er nok avledning den beste metoden. Anonymkode: 4e7a7...670 4
Månestjerne Skrevet 14. desember 2020 #6 Skrevet 14. desember 2020 Høres helt greit ut, dette. Hun kommer ikke til å faktisk forstå det på lenge! Anbefaler å flytte unna pynteting og annet som er forbudt for å unngå at det blir veldig mye nei og frustrasjon. 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #7 Skrevet 14. desember 2020 Anbefaler å lese Elisabeth Gerhardsens bøker, hun forklarer på en innmari fin måte både oppdragelse og grensesetting av små barn. Når de er så små er de ikke utviklet nok til å huske at «nei, jeg får ikke ta på dvd-spilleren, for det har mamma sagt». De klarer ikke tenke steg for steg fremover, og har ikke konsekvenstenking. De er her og nå. Så med barn rundt ett år, er det enklest å bare rydde vekk og barnesikre, slik at man ikke behøver å si nei halve dagen - de lærer det ikke ordentlig enda uansett. Anonymkode: 642f8...e8d 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #8 Skrevet 14. desember 2020 Enklest å rydde unna og avlede, som de sier over. Det de lærer ellers er ikke "mamma vil ikke at jeg skal ta på dvd-spilleren", men "jeg får oppmerksomhet når jeg tar på dvd-spilleren. Lurer på om det skjer denne gangen også? Ja, gøy!". (Som er det som foregår i hodet til de fleste ettåringer som gliser mens de gjør ting de vet de ikke "får lov til".) Altså, jo mer oppmerksomhet du gir, jo mer spennende blir det, og hun er for liten til å skjønne noe av "grenser" og "konsekvenser". Så det beste dere kan gjøre er å barnesikre, fjerne fristelsene, og avlede (heller enn å si "nei") når situasjonen oppstår. Anonymkode: bf5cd...16c 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #9 Skrevet 14. desember 2020 Tenker avledning er bedre for en så liten baby. Gi henne heller noe annet hun kan få leke med. Anonymkode: 915c6...eaf 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #10 Skrevet 14. desember 2020 Det høres riktig ut sånn du gjør det 😊 avledning er jo noe du også kan prøve på. Mitt barn klasser på alt av speil for å irritere virker det som så har ikke gidder vaske speilene mer siden det uansett blir klass på med engang 😫 Anonymkode: ad869...096
Gjest Fnuggolina Skrevet 14. desember 2020 #11 Skrevet 14. desember 2020 Det er for tidlig, avledning er bedre. Du rydder bort ting som hun ikke kan kladde på, og forklarer at «au» med ting hun kan skade seg på. Jeg ryddet bare bort alt som ikke var greit å rote.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #12 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det høres riktig ut sånn du gjør det 😊 avledning er jo noe du også kan prøve på. Mitt barn klasser på alt av speil for å irritere virker det som så har ikke gidder vaske speilene mer siden det uansett blir klass på med engang 😫 Anonymkode: ad869...096 «For å irritere» 😂 Anonymkode: 03e5d...e33 4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #13 Skrevet 14. desember 2020 Månestjerne skrev (1 time siden): Høres helt greit ut, dette. Hun kommer ikke til å faktisk forstå det på lenge! Anbefaler å flytte unna pynteting og annet som er forbudt for å unngå at det blir veldig mye nei og frustrasjon. DETTE! ER så lei av å høre på foreldre som stadig bærer seg over hvor mye de må springe etter ungene som plukker på ALT! Flytt unna nipset, barnesikre huset! Små barn skjønner ikke at de ikke skal plukke på alt. Fjern det, de lærer tidsnok at de ikke skal leke med pynten når de faktisk er store nok til å FORSTÅ det! En 1-2-3-åring forstår ikke dette, og å konsekvent la pynten stå framme for «å lære ungen at hen ikke skal røre inventaret» fører som regel kun til tårer, sinne og frustrasjon hos både barn og voksne. På tide at «villa paprika»-foreldrene lærer seg dette. Mine barn fikk leke med den pynten som stod framme, for den var ikke farlig, og ikke var jeg redd for noe. Den pynten jeg ikke ville de skulle røre ble plassert utenfor deres rekkevidde. Lykkelige barn, lykkelige foreldre, lykkelig og harmonisk familie. Det enkle er ofte det beste. Anonymkode: c47ca...873 4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #14 Skrevet 14. desember 2020 Vi har en ting fremme baby ikke bør klå på, men som vi ikke får barnesikret. Har løftet han bort fra tingen konsekvent når han har vært på vei bort. Nå når han er 10 mnd så tror jeg han har gitt opp og gir ikke tingen noe oppmerksomhet lenger. Men det har jo tatt noen mnd da. Anonymkode: fcd43...739
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #15 Skrevet 14. desember 2020 Hos oss så begynte det å synke sakte men sikkert inn rundt 8-9 måneder. Ikke gå opp trappa alene og ikke trykk på ruteren. Men til gjengjeld var det de to eneste tingen jeg tror vi sa nei til. Så det var ikke så mye nei å forholde seg til. Var mer vennlig enn bestemt, og forklarte også hvorfor, så ikke bare nei. (Ikke at de skjønner hva du sier så tidlig, men det føltes liksom riktig å si "du kan ikke klatre opp trappa alene, mamma må være med og passe på så du ikke faller"). Uansett, nå er han 2 år og spør fortsatt før han går opp trappa, trykker ikke på ruteren men trykker på TV-boksen om han har fått beskjed om at vi skal se på barne-TV. Aldri ellers 🤷♀️ Mulig det bare er tilfeldig og vi har fått en tålmodig og lydig fyr levert. Hva vet jeg. Vi snakker uansett mye og forklarer. Leker vi med noe og han får raptus og begynner å kaste det rundt seg så sier vi bare "når du begynner å tulle sånn, så er vi ferdig med å leke med dette" og pakker det rolig ned. Da blir han som regel med og rydder, også er det greit 😅 Anonymkode: fdd62...6b0
Gjest Albbas Skrevet 14. desember 2020 #16 Skrevet 14. desember 2020 Hvis dere ofte sier nei er det ikke særlig hensiktsmessig. Barnet lærer at det kan fremskape en handling hos deg ved å gjenta det samme om og om igjen. Hver gang jeg river i duken sier mamma nei! Så kult! Funker det nå da? Enn nå da? Det er mye bedre å fortelle barnet hva det skal gjøre, enn hva det ikke skal. Ikke bruk opp nei. "Slipp duken" i stedetfor "ikke riv i duken". Avlede når mulig. Barnesikre når mulig. ... Og ikke forvent at de faktisk "hører etter" på leeeeenge...
Maleneaia Skrevet 14. desember 2020 #17 Skrevet 14. desember 2020 Jeg ville nok heller ryddet unna ja
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #19 Skrevet 14. desember 2020 Jeg vil anbefale å ikke bare "rydde unna". Rydde unna hjemme er jo lett, men om man er på besøk hos andre, er det greit at barnet faktisk har lært seg at man peller ikke på alt. Man kan ikke forvente at folk man skal på besøk til skal rydde vekk alt av ting. Ei heller rydder butikker og sånt unna fordi det kan komme småunger. Vi sier aldri bare "nei". Vi har også basert oss på å heller si hva som er lov, som i "hunden liker å bli strøket på hodet, han er ikke så glad i å bli dradd i ørene". Å si nei, og gi masse oppmerksomhet på det som ikke er lov, fører ofte til at de gjør det om og om igjen, for all reaksjon er artig... Så her har vi hatt fokus på å ikke gjøre ting "gøy", ikke kjefte eller lage masse oppstyr. Bare være helt rolig, ta tingen vekk, si hva som er lov heller enn å foskuere på hva som ikke er lov. Forøvrig hører unger i den alderen ofte ikke ordet "ikke". Om du sier "ikke klyp katten", skjønner de ikke annet av setningen enn "klyp katten". Ikke fordi de gjør seg vanskelige, men de er så små at de ikke helt skjønner hva "ikke" gjør i setningen. Anonymkode: cc303...010
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #20 Skrevet 14. desember 2020 Min gutt er like gammel, jeg bruker å si nei til han, tar han bort fra det han gjør også viser jeg han en leke eller noe han får lovt til å holde på med isteden ☺️ Da slutter han å gråte ganske fort når han får noe annet Anonymkode: fc403...4dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå