AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #1 Skrevet 13. desember 2020 Jeg er interessert i å ta en master i økonomi, og den jeg er interessert i, er litt langt unna, men det som plager meg mest er at alle emner har 4 innleveringer ? Er dette vanlig? Jeg ser at andre tar master ved siden av jobben, men jeg tenker at dette er altfor mye arbeid. 4 ganger 4 blir det 16 innleveringer per semester. Jeg studerer nå ved siden av jobben, men har 2 innleveringer per emne, og jeg synes det er krevende. Vurderer å ikke ta den masteren i den retningen jeg liker bare fordi jeg synes det vil være altfor mye arbeid og jeg vil ikke klare det. .. hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 8a220...df2
solmåneogstjerner Skrevet 13. desember 2020 #2 Skrevet 13. desember 2020 (endret) Kommer vel litt an på hvordan innleveringene er. Tidkrevende? Vil tiden du bruker på dem spare deg for lesing/arbeid med pensum ellers? (Det er ikke alltid tilfelle). Jeg har master i økonomi, vi hadde 1-2 innleveringer per emne, noen få av dem var presentasjoner. Noen store og arbeidskrevende, andre ikke. Noen eksamensrelevante, andre ikke. Kjenner du noen som har studert det samme på samme sted så du kan spørre dem? Å ta en slik master sammen med full jobb er nok krevende for de fleste. Jeg jobbet fullt det siste året, og det gikk jo greit, men det var ikke akkurat noen walk in the park. Jeg hadde da en jobb med full fleksitid, hadde slitt mer hvis ikke. Det har selvsagt noe å si hva slags forpliktelser du har ellers (barn f eks), hvor god du er til å motivere deg selv, og hvor lett du tar tingene (har mye med interesse å gjøre) Kan du evt ta delvis permisjon? Endret 13. desember 2020 av solmåneogstjerner 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #3 Skrevet 13. desember 2020 Hei! Tusen takk ! Masteren er på Høyskolen Innlandet. Så hvis noen som har vært der og vil kommentere hvorfor er det så mange innleveringer sammenlignet med andre skoler? Ja, jeg har en del fleksibilitet og kan redusere stillingen ned til 80%. Jeg er vant til å studere alene/nettstudier og tar en bachelor med 100% belastning ved siden av 100% jobb og skal bli ferdig til sømmeren. Anonymkode: 8a220...df2
solmåneogstjerner Skrevet 13. desember 2020 #4 Skrevet 13. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei! Tusen takk ! Masteren er på Høyskolen Innlandet. Så hvis noen som har vært der og vil kommentere hvorfor er det så mange innleveringer sammenlignet med andre skoler? Ja, jeg har en del fleksibilitet og kan redusere stillingen ned til 80%. Jeg er vant til å studere alene/nettstudier og tar en bachelor med 100% belastning ved siden av 100% jobb og skal bli ferdig til sømmeren. Anonymkode: 8a220...df2 Har ingen kjennskap til den skolen. Men det er det sikkert andre som har 😊 Med tanke på det du skriver på slutten her så tror jeg du får dette til! Lykke til! 😊 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #5 Skrevet 13. desember 2020 41 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er interessert i å ta en master i økonomi, og den jeg er interessert i, er litt langt unna, men det som plager meg mest er at alle emner har 4 innleveringer ? Er dette vanlig? Jeg ser at andre tar master ved siden av jobben, men jeg tenker at dette er altfor mye arbeid. 4 ganger 4 blir det 16 innleveringer per semester. Jeg studerer nå ved siden av jobben, men har 2 innleveringer per emne, og jeg synes det er krevende. Vurderer å ikke ta den masteren i den retningen jeg liker bare fordi jeg synes det vil være altfor mye arbeid og jeg vil ikke klare det. .. hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 8a220...df2 Såpass mange innleveringer er jo veldig bra. Tenkt så mye tid som investeres av foreleserne i å rette disse innleveringene! Veldig bra med hele fire muligheter per fag til å teste hva man lærer. Det gir også god arbeidsflyt å ha disse jevne deadlinene, noe jeg tror positivt påvirker muligheten for å få ståkarakter og ikke minst, lære masse! Anonymkode: 5b4e2...7a6 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #6 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hei! Tusen takk ! Masteren er på Høyskolen Innlandet. Så hvis noen som har vært der og vil kommentere hvorfor er det så mange innleveringer sammenlignet med andre skoler? Ja, jeg har en del fleksibilitet og kan redusere stillingen ned til 80%. Jeg er vant til å studere alene/nettstudier og tar en bachelor med 100% belastning ved siden av 100% jobb og skal bli ferdig til sømmeren. Anonymkode: 8a220...df2 Jeg har tenkt litt på å gjøre det samme som deg, men vurderer å ta den deltid over 4 år. Synes også det er mange innleveringer tatt i betraktning at det er bare 7,5 studiepoeng per emne. Anonymkode: 00741...7a6 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #7 Skrevet 14. desember 2020 Må legge til at for ett år siden hadde jeg 10 innleveringer ved siden av fulltidsjobb og føler at jeg så vidt fikk tid til å lese til selve eksamen... Anonymkode: 00741...7a6
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #8 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg har tenkt litt på å gjøre det samme som deg, men vurderer å ta den deltid over 4 år. Synes også det er mange innleveringer tatt i betraktning at det er bare 7,5 studiepoeng per emne. Anonymkode: 00741...7a6 Ja, men hvis jeg velger deltid i 4 år er jeg redd at jeg mister motivasjonen etter 2 år eller sånn... Anonymkode: 8a220...df2
amz Skrevet 14. desember 2020 #9 Skrevet 14. desember 2020 Master tar tid, og innleveringene tar tid. Jeg vet ikke om du har møteplikt der? Du kan klare det så klart, men det gjelder å være strukturert, og kanskje finne en du kan samarbeide med som er i lignende situasjon som deg. Alt går 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #10 Skrevet 14. desember 2020 Jeg tok master i økonomi på høyskolen i innlandet. Vi hadde 4 innleveringer i hvert emne. Jeg tok masteren på deltid, så hadde bare to emner pr semester. Det kan variere litt hvor omfattende innleveringsoppgavene er, noen er individuelle mens andre er i gruppe. Det er en fin måte å bli kjent med pensum på, man blir på en måte tvunget til å jobbe med det gjennom oppgavene så man lærer mye på den måten. Om du tenker å studere på normert tid og jobbe fullt ved siden av så er det en stor arbeidsmengde, men å ta det på deltid syns jeg gikk ok. Anonymkode: 2cd58...7f4 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #11 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg tok master i økonomi på høyskolen i innlandet. Vi hadde 4 innleveringer i hvert emne. Jeg tok masteren på deltid, så hadde bare to emner pr semester. Det kan variere litt hvor omfattende innleveringsoppgavene er, noen er individuelle mens andre er i gruppe. Det er en fin måte å bli kjent med pensum på, man blir på en måte tvunget til å jobbe med det gjennom oppgavene så man lærer mye på den måten. Om du tenker å studere på normert tid og jobbe fullt ved siden av så er det en stor arbeidsmengde, men å ta det på deltid syns jeg gikk ok. Anonymkode: 2cd58...7f4 Ts her . Takk ! Det var greit å høre fra noen som studerte der. Så du anbefaler ikke å ta masteren på full tid ved siden av 80% jobb? Anonymkode: 8a220...df2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #12 Skrevet 14. desember 2020 amz skrev (3 timer siden): Master tar tid, og innleveringene tar tid. Jeg vet ikke om du har møteplikt der? Du kan klare det så klart, men det gjelder å være strukturert, og kanskje finne en du kan samarbeide med som er i lignende situasjon som deg. Alt går Masteren er samlingsbasert med ca. 21 dager undervisning per semester, med 50% møteplikt. Anonymkode: 8a220...df2
amz Skrevet 14. desember 2020 #13 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Masteren er samlingsbasert med ca. 21 dager undervisning per semester, med 50% møteplikt. Anonymkode: 8a220...df2 Kanskje du kan ta det deltid, det som er utfordrene er denne møteplikten... Men hvis du har flexitid på jobben å kan avtale med sjefen..
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #14 Skrevet 14. desember 2020 amz skrev (17 minutter siden): Kanskje du kan ta det deltid, det som er utfordrene er denne møteplikten... Men hvis du har flexitid på jobben å kan avtale med sjefen.. Nei men jeg kan møte alle de 21 dager hvis jeg jobber ca. 80% . Og jeg kan lese etter jobben slik som jeg gjør nå. Jeg bare vet ikke hvilken arbeidsmengde kan jeg forvente på en slik master, med 4 innleveringer per fag. Anonymkode: 8a220...df2
amz Skrevet 14. desember 2020 #15 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei men jeg kan møte alle de 21 dager hvis jeg jobber ca. 80% . Og jeg kan lese etter jobben slik som jeg gjør nå. Jeg bare vet ikke hvilken arbeidsmengde kan jeg forvente på en slik master, med 4 innleveringer per fag. Anonymkode: 8a220...df2 Skjønner, det er nok en del arbeidsmengde, men ikke sånn umulig. Min erfaring er at folk som har jobb ved siden er mer strukturerte enn vanlige studenter. Ikke alltid men skjer ofte. Fulltidsstudenter har for mye fritid. Jeg tok min master og hadde jobb ved siden av. Det gikk greit, men jeg jobbet sammen med en. Det hjelper hvis man er to om det. Det var dog vanskelig å få han til å møte og jobbe. Han gamet hele kvelden, og hadde typisk studentdøgnrytme. Men han jobba på kveldene da jeg sov osv. Uansett finn deg noen å jobbe sammen med så går det fint. Helst noen som ikke er late eller slappe... 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #16 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ts her . Takk ! Det var greit å høre fra noen som studerte der. Så du anbefaler ikke å ta masteren på full tid ved siden av 80% jobb? Anonymkode: 8a220...df2 Tja, jeg personlig syns det var nok å ta den på deltid og full jobb ved siden. Men jeg er ikke særlig skoleflink, så måtte bruke endel tid på studiene. En del pensum er på engelsk, noe som var litt utfordrende for meg. Har også barn, som gjør at man ikke er like fleksibel med når man kan studere. Så tenker det kommer ann på familiesituasjonen din og motivasjonen for å studere. Jeg innrømmer at 4 år var lenge, så det var til tider litt vanskelig å holde motivasjonen oppe. Jeg vet at flere av de som studerte full tid når jeg gikk der jobbet rundt 50%, kan godt hende noen jobbet mer enn det også. Det er forresten slik at i de fleste emner så er det bare krav om 3 av 4 innleveringer godkjent, det var iallefall det når jeg gikk der. I noen emner er det også semesteroppgave som er en del av eksamensvurdering, de oppgavene tar også mye tid. Noen bygde litt på tidligere innleveringer, slik at man hadde litt gratis derfra. Ikke at man kunne plagiere sitt eget, men man hadde vært gjennom stoffet. Anonymkode: 2cd58...7f4
Gjest TheCatLady Skrevet 14. desember 2020 #17 Skrevet 14. desember 2020 Jeg tar ikke master innen samme felt som deg, men jeg har jobbet 60% og studert 100%. Vi har hatt 3 innleveringer og det høres kanskje ikke så mye ut, men de oppgavene var mye mer tidkrevende enn på bachelor. Det var mye mer individuelt arbeid og jeg bruker mye mer tid når jeg må finne egne temaer og problemstillinger. På bachelor fikk vi mye mer oppfølging og mer opp i hendene. Det er sikkert ulikheter mellom feltene, men jeg synes at det var nok. Ser også for meg at jeg ikke skal jobbe noe særlig når jeg skal skrive master. Vet at jeg må ha ro til å konsentrere meg og at jeg bruker tid på ting. Så om det går kommer nok an på hvor godt du jobber. Jeg ville i hvert fall ikke ha jobbet 80% ved siden av master, men kan hende at det går. Tror det blir ekstremt mye når man skal skrive oppgaven i hvert fall.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #18 Skrevet 15. desember 2020 TheCatLady skrev (15 timer siden): Jeg tar ikke master innen samme felt som deg, men jeg har jobbet 60% og studert 100%. Vi har hatt 3 innleveringer og det høres kanskje ikke så mye ut, men de oppgavene var mye mer tidkrevende enn på bachelor. Det var mye mer individuelt arbeid og jeg bruker mye mer tid når jeg må finne egne temaer og problemstillinger. På bachelor fikk vi mye mer oppfølging og mer opp i hendene. Det er sikkert ulikheter mellom feltene, men jeg synes at det var nok. Ser også for meg at jeg ikke skal jobbe noe særlig når jeg skal skrive master. Vet at jeg må ha ro til å konsentrere meg og at jeg bruker tid på ting. Så om det går kommer nok an på hvor godt du jobber. Jeg ville i hvert fall ikke ha jobbet 80% ved siden av master, men kan hende at det går. Tror det blir ekstremt mye når man skal skrive oppgaven i hvert fall. Takk for tilbakemelding. Anonymkode: 8a220...df2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå