Gå til innhold

Usosialt med sjokoladepålegg i matboksen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min fireåring kom hjem her en dag forrige uke å spurte om ikke hun kunne få sjokoladepålegg på brødskiven. Jeg ble ganske overrasket over spørsmålet; ikke bare trodde jeg det ikke var lov i barnehagen - men at folk fortsatt smører matpakker med dette...

Og la meg si det sånn - jeg er ingen helsefrik - her skeies det ut med både godteri og frossenpizza. Og jeg skal heller ikke blande meg oppi hva dere andre gir barna sine av mat mtp næringsinnhold. Hva som er såkalt sunt og ikke. Kanskje fikk barnet laks til frokost, eller sjokoladepålegget er hjemmelaget uten sukker. Samme for meg. Men er det ikke utrolig usosialt å sende med i matpakke - spesielt i barnehagealder? 

Mange argumenter med at «vaflene er grove», muffinsene av stevia eller what not. Men akkurat det er jo ganske likegyldig iht hvordan det blir oppfattet av de andre barna og av personalet. Skjønner de ikke at det gjør at alle andre barna vil synes at sin matpakke er utrolig føll, og at det vil skape et visst press / sjalusi etc? Eller bare bryr de seg ikke om det? Man kan selvsagt argumentere med at slik vil det være uansett hva barna har med - men for min del så skille sjokoladepålegg, vafler, kake og andre slike «festmatvarer» seg grovt fra brunost, eplebiter og nøtter.. 

Jeg hadde vært flau. Så urolig asosial og lite gjennomtenkt. 

Anonymkode: 1e908...b68

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig det er eneste måten de får ungen til å spise på i barnehagen.

Tidene har forandret seg. Så mye styr om maten i barnehagen.

• Liker 19
Skrevet

Jeg blir flau over at det dømmes uten å vite noe om situasjonen. 

Hva om det er kun det de får barnet til å spise? Hva vet du om barnet eller familien? 

Anonymkode: 1e068...a72

• Liker 30
Skrevet

Just now, AnonymBruker said:

sosial betyr at en person er uten evne eller lyst til å innordne seg i et samfunn. Kriminelle kan ofte kalles asosiale.

Usosial er når en person er litt folkesky, uselskapelig og lite omgjengelig. Det er her mange bruker asosial.

Hvordan du klarer å dra sjokoladepålegg inn i dette forstår jeg ikke.

Anonymkode: 12c1e...a97

Det forsvant en A helt i starten av innlegget. 

• Liker 3
Skrevet

For meg er det viktigere AT han spiser, enn hva. Gir i samråd med lege både muffins og sjokoladepålegg i matboksen. (Han kan fint gå en hel dag uten å spise og ligger lavt på vekstkurven. Aldri hatt noe særlig interesse for mat). Fullt klar over at det er ikke er optimalt, er selv opptatt av kosthold og hadde store ambisjoner om hjemmelaget babymat, matmuffins osv (har lagd så utrolig mye mat som aldri har blitt spist), men synes at å kalle det asosialt er litt vel voldsomt. 

Anonymkode: dee90...ce8

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

sosial betyr at en person er uten evne eller lyst til å innordne seg i et samfunn. Kriminelle kan ofte kalles asosiale.

Usosial er når en person er litt folkesky, uselskapelig og lite omgjengelig. Det er her mange bruker asosial.

Hvordan du klarer å dra sjokoladepålegg inn i dette forstår jeg ikke.

Asosialt da... da skjønte du vel poenget med å dra inn sjokoladepålegget?

Det jeg på en måte lurer på er om disse foreldrene reflekterer over dette overhodet men bare velger å kjøre sitt eget egoløp, eller om de ikke tenker Iver det. 

Men jeg vet ikke; jeg er en som tenker på de andre barna i barnehagen eller i andre settinger og tar hensyn. Typ som tar med ekstra kostymehårbøyler på Halloween tilfelle noen barn har glemt eller liknende. Så kanskje bare jeg som er rar.

ts

• Liker 3
Skrevet

For meg er det viktigere AT han spiser, enn hva. Gir i samråd med lege både muffins og sjokoladepålegg i matboksen. (Han kan fint gå en hel dag uten å spise og ligger lavt på vekstkurven. Aldri hatt noe særlig interesse for mat). Fullt klar over at det er ikke er optimalt, er selv opptatt av kosthold og hadde store ambisjoner om hjemmelaget babymat, matmuffins osv (har lagd så utrolig mye mat som aldri har blitt spist), men synes at å kalle det asosialt er litt vel voldsomt. 

Hvorfor? 

Det er ikke noe næring kroppen har godt av i loff med Sjokade uansett, kan like så godt ikke spise noe da.

Og hvorfor har du lært barnet ditt slike uvaner?

Vet du ikke at overvektige barn også blir overvektige voksne med horrible matvaner?

Anonymkode: f79ed...1b8

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Asosialt da... da skjønte du vel poenget med å dra inn sjokoladepålegget?

Det jeg på en måte lurer på er om disse foreldrene reflekterer over dette overhodet men bare velger å kjøre sitt eget egoløp, eller om de ikke tenker Iver det. 

Men jeg vet ikke; jeg er en som tenker på de andre barna i barnehagen eller i andre settinger og tar hensyn. Typ som tar med ekstra kostymehårbøyler på Halloween tilfelle noen barn har glemt eller liknende. Så kanskje bare jeg som er rar.

ts

Ja, du er nok mye bedre enn alle andre som bare er asosiale kriminelle sjokoladepålegg-elskere.

• Liker 35
Skrevet

Du kan like det eller ikke like det. Men ingen kan vel bestemme hva andres barn skal ha i matpakka? 

• Liker 6
Skrevet

Vet du- min unge har cøliaki og ligger også lavt på vekstkurven. Han må tåle så uendelig mye av det å ikke kunne spise det samme som de andre. Han får en kjeks når de andre i barnehagen får kakemann, han får en muffins (jeg har bakt som barnehagen har liggende) når de andre får kake, han får fryst skive når de andre får ferske rundstykker. Likevel klager han aldri på det - han vet at han ikke kan spise det samme som de andre. Så når min veldig tynne gutt får grove vafler med seg i barnehagen så har jeg faktisk ikke dårlig samvittighet for det. Barn trenger også å tåle at det er ulikheter. Mine barn vet godt at de ikke får nugatti på skivene sine selv om andre barn får det i barnehagen. 

Anonymkode: 6bcaa...ee3

• Liker 37
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Jeg bryr meg katta om andre unger misunner mine unger maten deres. Nå Liker ikke mine nugatti, men skal ikke jeg sende med tomater fordi Mats to pulter unna ikke får? Måte På idioti.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvorfor? 

Det er ikke noe næring kroppen har godt av i loff med Sjokade uansett, kan like så godt ikke spise noe da.

Og hvorfor har du lært barnet ditt slike uvaner?

Vet du ikke at overvektige barn også blir overvektige voksne med horrible matvaner?

Anonymkode: f79ed...1b8

Er grovbrød med nugatti, så næring, men med sukker i tillegg. Som legen også sa, man må faktisk spise for å overleve/vokse/trives. 

Prøvde sunn mat leeenge, men fikk til slutt beskjed om at hva enn som måtte til for at han skulle få i seg næring var riktig. Har heldigvis klart å gjøre maten gradvis sunnere (men med litt set backs hver gang han er syk). 

• Liker 16
Skrevet

Det er klart; det er godt mulig det er noen tilfeller der det er absolutt helt nødvendig med sjokoladepålegg (😅) . Men la oss diskutere de andre da. Det blir litt off. 

Når det er sagt; betyr det at barnet ditt kun spiser sjokoladepålegg og muffins hele døgnet, eller kun i bhg?

• Liker 3
Skrevet

Nei, vet du hva. Alt man skal henge seg opp i. Livet er urettferdig, det kan fin læres først som sist. Noen grove vafler, og en skive med nugatti er OK! Hva vet du om andres livssituasjon, og hvem har gitt deg rett til å definere rett/galt?

Det er så slitsomt med mennesker som deg, ts. 

Anonymkode: 5c1f5...f1d

• Liker 21
Skrevet

Asosialt eller usosialt har jo ingenting med valg av pålegg å gjøre.

Ordet du mener er vel usunt? 

Anonymkode: d2efa...2ab

• Liker 13
Skrevet

Barn må nesten lære at ikke alle har det likt og får akkurat det samme. Det er jo sånn for oss voksne, så greit at man lærer det tidlig så man plutselig ikke får hakeslep en dag. Livet kan være litt urettferdig. Ulike mennesker har ulike liv; spiser forskjellig, har forskjellige hobbyer, tjener ulike summer med penger, oppnår forskjellige ting, noen blir syke og andre er heldig som bare kanskje får noen plager i løpet av livet, etc. Det er sånn med alt! 

At barnet mitt blir misunnelig på en som får noe annet i matboksen får så være. Det er en følelse de fleste må lære å kjenne av og til, og å håndtere. Eller at andre blir misunnelig på mitt barn, det får også være.

Enig i denne:

6 minutter siden, Lama_Drama said:

Jeg bryr meg katta om andre unger misunner mine unger maten deres. Nå Liker ikke mine nugatti, men skal ikke jeg sende med tomater fordi Mats to pulter unna ikke får? Måte På idioti.

Anonymkode: 882d5...388

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, du er nok mye bedre enn alle andre som bare er asosiale kriminelle sjokoladepålegg-elskere.

Kriminelle var det du som dro inn 😂 Og du; jeg elsker sjokoladepålegg!! Det er dødsdigg! Jeg hadde også kun villet spise det til lunsj! Men jeg hadde aldri sendt med barnet det i barnehagen. For min del sier det seg selv. Da måtte jeg sendt med til alle. Kan ikke sende med et sjokaladekakestykke liksom.... om jeg vil at mitt barn skal kose seg med sjokoladepålegg så kan hun gjøre det til et annet måltid.

Blir som å insistere på å spise smågodt og pizza når du henger med venninnen din som er på slankekur og sitter der med salaten liksom. Bare ganske døvt gjort. Da tar du den pizzaen litt senere spør du meg. Typ vanlig, sosiale tilpasninger og hensyn. 

Videre er det vel strengt talt «ulovlig» i de fleste barnehager; noe som dermed setter de andre foreldrene i en ekstra kronglete situasjon. 

• Liker 3
Skrevet

Så lenge ungene har med mat hjemmefra vil det være forskjeller og andres mat vil alltid være litt mer fristende, sånn er det bare (hvor mange voksne kan si at de aldri sender et misunnelig blikk på andres mat i lunsjpausen på jobben...?). Lise er misunnelig på Pers sjokoladepålegg, Per er misunnelig på Toms fiskekake, Tom  er misunnelig på Pias druer - det handler ikke bare om usunn mat, men om all mat. Det vil alltid være noen som har noe man selv har lyst på, å akseptere det er en av de mange tingene man må lære i livet og som ikke kan reguleres bort uansett hvor hard6t barnehagen måtte prøve.

• Liker 13
Skrevet

Forøvrig så vil det alltid være ulikheter. Vi har ulik kultur, økonomi, normer og regler, og dette påvirker bla. valg av mat. Eneste måten å eliminere dette på, er ved å innføre gratis måltider i bhg/skole. 

Anonymkode: 5c1f5...f1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...