AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #1 Del Skrevet 13. desember 2020 Blæh.. det nærmer seg jul og jeg gruer meg. Føler meg så feit og jævlig hver jul. Veier 104kg og er ganske lav, så vektreisen min blir lang og tung og jeg sliter med motivasjonen. Jeg blir bare lei meg av det hele og vet ikke hvordan jeg skal komme videre. Jeg har mann og et barn og er såklart glad i dem, men føler meg mye trist om dagen.. små kommentarer fra eks svigers som omkaller sin andre svigerdatter som «svært kraftig» gnager veldig siden jeg er mye større. Jeg blir så sint på meg selv. Vi har skjerpet inn en del på kostholdet nå, og unngått sjokolade i helgen. Drikker også mye mer vann og spiser mindre, men mer frukt og grønt. Har også kuttet brus, utenom 1 glass igår kveld. Kjenner jeg meg selv rett er jeg flink noen uker før det sklir ut igjen. Det går liksom ikke fort nok.. jeg går ikke ned nok til å la meg motivere av det. Hva gjør jeg feil? Føler dette ødelegger hele gleden over jul, og det går utover meg selv og familien min at jeg er så lei meg.. Anonymkode: 1a9a3...b29 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #2 Del Skrevet 13. desember 2020 Ok, først og fremst - du trenger ikke ha kontakt med ekssvigers, sier de dette direkte til deg, eller er det eksen som "hyggelig videreformidler"? Kjempebra det du har gjort i helga! Det er et bra første skritt Ikke kjenn deg selv rett, ikke la deg falle tilbake i gamle spor igjen. Og vet du, om du "kun klarer det i noen uker", vel, om noen uker er jula over, og du har holdt sunne og gode vaner gjennom hele greia Det eneste du gjør feil er å gi opp. Alle har slip-ups, men om du skulle spise litt godteri en onsdag må du se at det er ikke ødelagt diett, det var bare en dårlig dag. Mange har det som en dårlig unnskyldning at hvis ikke de spiser perfekt etter planen, da er alt ødelagt, og så går de tilbake til gamle mønstre og ødelegger for seg selv. I stedet kan du si ok, i dag var en dårlig dag, og dagen etter kan du spise bedre. Jeg har tro på at dette kan gå, du må bare ha noen klare retningslinjer for deg selv. Kun litt snop i helger (bestem på forhånd hva det er for deg, er det 100 gram sjokolade? En liten pose smågodt?), julaften kan du spise hva du vil som alle andre, men første juledag spiser du sunnere igjen. Nyttårsaften f.eks også hva du vil, så sunnere igjen. Du trenger ikke å vente med å spise sunnere til over nyttår, som jeg tror mange gjør nå. "Skal bare spise så mye jeg vil hele desember". Man spenner litt bein på seg selv. Jeg spiser en del mellom jul og nyttår selv, men jeg spiser generelt sunt og vet jeg stopper 1. nyttårsdag. Da er det greit. Det tar tid å gå ned i vekt, men om du klarer å holde deg unna godteri og brus i hverdagene, og spise litt mindre middagsporsjoner, så vil du se det på vekta. Anonymkode: e717d...114 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #3 Del Skrevet 13. desember 2020 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ok, først og fremst - du trenger ikke ha kontakt med ekssvigers, sier de dette direkte til deg, eller er det eksen som "hyggelig videreformidler"? Kjempebra det du har gjort i helga! Det er et bra første skritt Ikke kjenn deg selv rett, ikke la deg falle tilbake i gamle spor igjen. Og vet du, om du "kun klarer det i noen uker", vel, om noen uker er jula over, og du har holdt sunne og gode vaner gjennom hele greia Det eneste du gjør feil er å gi opp. Alle har slip-ups, men om du skulle spise litt godteri en onsdag må du se at det er ikke ødelagt diett, det var bare en dårlig dag. Mange har det som en dårlig unnskyldning at hvis ikke de spiser perfekt etter planen, da er alt ødelagt, og så går de tilbake til gamle mønstre og ødelegger for seg selv. I stedet kan du si ok, i dag var en dårlig dag, og dagen etter kan du spise bedre. Jeg har tro på at dette kan gå, du må bare ha noen klare retningslinjer for deg selv. Kun litt snop i helger (bestem på forhånd hva det er for deg, er det 100 gram sjokolade? En liten pose smågodt?), julaften kan du spise hva du vil som alle andre, men første juledag spiser du sunnere igjen. Nyttårsaften f.eks også hva du vil, så sunnere igjen. Du trenger ikke å vente med å spise sunnere til over nyttår, som jeg tror mange gjør nå. "Skal bare spise så mye jeg vil hele desember". Man spenner litt bein på seg selv. Jeg spiser en del mellom jul og nyttår selv, men jeg spiser generelt sunt og vet jeg stopper 1. nyttårsdag. Da er det greit. Det tar tid å gå ned i vekt, men om du klarer å holde deg unna godteri og brus i hverdagene, og spise litt mindre middagsporsjoner, så vil du se det på vekta. Anonymkode: e717d...114 Takk! Ser jeg skrev litt feil ang svigers. Det skulle stå f.eks. Altså, det er mine svigerforeldre og hun sa det da hun skrøt av hvor flink hennes andre svigerdatter var som hadde gått ned 15 kilo, for hun var ganske kraftig og trengte det. Jeg vet liksom ikke da hva jeg skal svare og blir sittende å tenke på det lenge etterpå. Takk for fine tips! Jeg har hatt et generelt dårlig kosthold hvor jeg har spist feil, for mye, drukket cola zero hver dag, spist usunt til middag og ikke drukket vann. Nå er brusen helt ute, utenom at jeg hadde kjøpt én flaske lett julebrus til helgen (som vi ikke drakk opp) og vi droppet sjokolade, da dette er noe jeg kan trykke inn store mengder av. Og jeg blir helt svimmel av å tenke på alle kaloriene. Jeg tenker såklart å kose meg i jula, men ikke i de mengdene jeg pleier. Håper jeg merker nedgang etterhvert.. Takk for at du tok deg tid😊 Anonymkode: 1a9a3...b29 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #4 Del Skrevet 13. desember 2020 Hei! Har selv gått ned ca. 10 kg det siste halvåret, er overvektig. Hatt ca. 25 kg for mye. Synes kommentaren over dekker mye av psykologien. Dette funket for meg: jevnlig tur (så lenge du kommer ut døren går du som regel lengre enn du egentlig kunne tenkt deg) Lifesum/myfitnesspal. Legg inn de dagene du er motivert og spiser greit, se hva du får i deg. Unn deg noe godt innimellom! Innom det den andre kommentaren her, men har du mensen, er i bursdag, jul.. spis med god samvittighet! Etter hvert som kostholdet ditt endrer seg kommer du til å spise mindre søtt.. det gjorde hvertfall jeg, fordi jeg ble til slutt avvendt søtsmaken. Har du en hobby? Eller noe du liker å gjøre når du er alene? Jeg personlig ler meg ihjel av Brad Mondo på youtube. Dumt😂 men en god latter gir mye tilbake. Ellers har jeg begynt å engasjere meg for interiøret hjemme, ommøblering. Endre litt på miljøet og stemningen hjemme og flytt fokuset bort fra mat! Hold deg opptatt og spis en yoghurt med gryn når du er sulten😊 Anonymkode: b62aa...f24 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #5 Del Skrevet 13. desember 2020 Jeg tror at det du gjør feil, er å la vektnedgangen være motivasjonen. Du kan ikke forvente noen nedgang av betydning med et opplegg du bare klarer å holde deg til noen uker. Selv om det slulle være snakk om å klare det noen måneder, er det akkurat like meningsløst, hvis det bare resulterer i ny vektoppgang, og ødeleggende for selvfølelsen, hvis det gjør at en føler at en har feilet. Det som ble den store endringen for meg, iallfall, var å la alle måltider være noe jeg ser frem til, og så forsyne meg med akkurat så mye som jeg trenger. Da er ikke vektnedgangen noe jeg ønsker å få "overstått", livet "etterpå" blir vanlig, og mat blir en glede. Siden jeg ikke har problemer med mat lenger, har jeg ikke problemer med vekt lenger, heller. Anonymkode: 0e2d0...708 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøyamor Skrevet 13. desember 2020 #6 Del Skrevet 13. desember 2020 Du må GRADVIS forandre livsstilen din. Både kost og trening. Når du forandrer spesielt mat vaner for kraftig vil du 100% falle tilbake i ditt gamle spise mønster. Begynn smått, som feks det med brusen, bra! Og det er ikke gjort over natta, det tar tid. Hilsen tidligere bløbbe, nå tynn og sunn. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #7 Del Skrevet 13. desember 2020 Slutt å spise så mye. Anonymkode: 590be...1ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #8 Del Skrevet 13. desember 2020 Du sier at du blir umotivert av at du ikke går ned fort nok. MÅ du absolutt veie deg selv hele tiden da? Ja det kommer sikkert til å ta tid, men det viktigste er at du legger om vanene dine, fordi det er ikke sånn at man bare unngår sjokolade en stund også går man tilbake til det gamle kostholdet når man plutselig er slank. Fokuser heller på å endre vanene dine, og begynn heller smått, å kutt ut noe som er usunt, f.eks sukkerholdig drikke, og når du føler du mestrer det så kutter du ut annet junkfood, sånn at det ikke blir for mye for deg på en gang, men du vender deg til ting. Det sies det tar 30 dager for å endre en vane. Jeg har vært på lavkarbo i mange år, og tro meg jeg savner ikke sukker eller karbohydrater og jeg trives i kostholdet mitt. Jeg craver kylling f.eks. og da spiser jeg det med god samvittighet, men det var vanskelig på begynnelsen. Så jeg vil bare si, bruk tid og drit litt i vekta men fokuser på kostholdet. Anonymkode: 213a7...c34 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #9 Del Skrevet 13. desember 2020 Frøyamor skrev (13 minutter siden): Du må GRADVIS forandre livsstilen din. Både kost og trening. Når du forandrer spesielt mat vaner for kraftig vil du 100% falle tilbake i ditt gamle spise mønster. Begynn smått, som feks det med brusen, bra! Og det er ikke gjort over natta, det tar tid. Hilsen tidligere bløbbe, nå tynn og sunn. oi, innser at jeg skreiv omtrent det samme som deg uten at jeg hadde lest de andre svara! 😅 Anonymkode: 213a7...c34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 13. desember 2020 #10 Del Skrevet 13. desember 2020 Har du problem med spisemønsteret ditt? Det å spise til faste tidspunkt hver dag, eller ikke overspise på typisk kvelden? Kanskje du kunne hatt nytte av å lese en bok som tar fatt med hvordan man kan få bukt med overspisingslidelse? Tror den kan være nyttig selv om man ikke har diagnosen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pæretre Skrevet 13. desember 2020 #11 Del Skrevet 13. desember 2020 Frøyamor skrev (18 minutter siden): Du må GRADVIS forandre livsstilen din. Både kost og trening. Når du forandrer spesielt mat vaner for kraftig vil du 100% falle tilbake i ditt gamle spise mønster. Begynn smått, som feks det med brusen, bra! Og det er ikke gjort over natta, det tar tid. Hilsen tidligere bløbbe, nå tynn og sunn. Ja, sikkert et godt råd for mange det. Men for meg fungerte det best med brå overgang - så ble jeg fort ferdig med det jeg trengte å endre på. Orket ikke dra det ut i tid med gradvise endringer. Etter hvert ble jeg vant til å spise slik, og nå et halvt år etter kan jeg ikke tenke meg noe annet. Så større endringer over natta kan også fungere, eller mer gradvis, det der er nok individuelt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #12 Del Skrevet 13. desember 2020 Se deg litt rundt innpå denne siden Ts - det finnes anonyme heiagjenger og konstruktive livstils-endrings-grupper både her inne og på fb. Du er ikke alene skjønner du. Vi er mange som er/har vært der du er, men ingen av oss kan gjøre det for deg. Det kan kun du selv og du må selv også finne din vei. Men motivasjon, støtte og oppmuntring er å finne nærmere enn du tror Anonymkode: 828a2...8ee 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #13 Del Skrevet 13. desember 2020 Du må endre kostholdet ditt. Begynn med havregrøt til frokost og bare ett glass med kefir etter kl 20, ikke noe mer mat etter kl 20. Legg deg til å sove kl 22. Anonymkode: 2c512...ecc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yoshi1987 Skrevet 14. desember 2020 #14 Del Skrevet 14. desember 2020 Hei! Skjønner at du ikke har det så lett for tiden! Jeg begynte på 85 kilo, noe som er mye for min høyde. Jeg begynte rett og slett å telle kalorier og gå turer. Lastet ned Lifesum (gratisversjonen). Logget alt hva jeg spiste og drakk, og fikk meg noen skikkelige a ha-opplevelser i forhold til hva slags kalorier som er i den ulike maten. Mentaliteten min var at jeg ikke skulle ha ja og nei-mat! Og det tror jeg var redningen for meg. Jeg kunne ikke gå for alltid uten godteri feks. Så hvis jeg var helt sykt fysen på sjokolade, ja, da spiste jeg den, og logget den inn i kaloribudsjettet. For å vite hvor mye jeg forbrant hver dag, kjøpte jeg en Polar Ignite aktivitetsklokke. Jeg skrev opp alt jeg forbrant og alt jeg spiste og drakk i en liten bok, slik at jeg kunne ha oversikt. Målte også kroppen med målebånd og skrev ned målene ned i boka. Les gjerne dagboka mi "Reisen min ned i vekt- en personlig reise". Kanskje du kan få noen tips og triks der 🙂 Drit i hva folk sier om deg. Det er de som har problemer, ikke du! Du har i det minste tenkt å ta tak i dine personlige problemer - de vil fortsatt være duster som sier stygge ting om andre. Ikke la slike kommentarer være det som er motivasjonen din. Tenk så deilig til sommeren om du starter nå! Lettere i kroppen og lettere til sinns! Dette klarer du! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #15 Del Skrevet 14. desember 2020 Jeg har vært der selv. Feit og ulykkelig, 25 kilo overvektig. Jeg har slanket meg i alle år, uten varige resultat. Egentlig uten resultat i det hele tatt. Men en vår så klarte jeg faktisk å gå ned 6-7 kilo, og holdt te frem til høsten. 1. januar veide jeg nøyaktig det samme som 1. januar året før! Der og da bestemte jeg meg for å slutte og jage resultatet. Jeg skulle slanke meg langsiktig, og gjøre opp status pr 1. januar. For meg ble det mindre, men varige endringer. Jeg kuttet ingen store ting, bare kuttet ned på sukker og raske karbohydrater. Året etter hadde jeg gått ned 5 kilo. Ikke all verden, men det var fortsatt fem kilo mindre enn året før - og det var jevn nedgang, ingen jo-jo greie. Året etter gikk jeg vel ned 6-7 kilo. Og sånn har jeg gått ned hele overvekten min. For meg hjalp det å flytte fokus fra ukens vekt, til årets resultat. Når du skal ned så mange kilo, og vet at du ikke har en sykt sterk viljestyrke, så anbefaler jeg deg å ikke kutte alt du er glad i. For meg er det å drikke lettbrus helt avgjørende for å ikke spise alt for mye annet dritt. Jeg har hele tiden spist sjokolade, men ikke hele plata. Og så har jeg hatt godtestopp en måned her og en der - mest for å bevise for meg selv at jeg kan klare det. Finn det som gir deg mestringsfølelse, og unngå å nekte deg ting som bare gjør deg stresset. Anonymkode: ba65a...74f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #16 Del Skrevet 14. desember 2020 Jeg har også vært overvektig i en tid og ble veldig lei meg og hadde mye negative følelser for kroppen min. Så tok jeg grep og selv om jeg ikke er i mål så har jeg et helt annet forhold til kroppen min nå. Og det er fordi jeg har tatt kontroll over situasjonen. I stedet for å fraskrive meg ansvaret og sitte og deppe over hvor fæl jeg følte meg, så tok jeg ansvar for hva jeg putter i kroppen min. Nå har jeg en helt annen selvtillit og jeg er glad i kroppen min som den er, og gleder meg til det er enda litt mindre av den Anonymkode: 5efc6...9a1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #17 Del Skrevet 15. desember 2020 Jeg er feit og lykkelig. Det går fint an å bygge opp selvbildet ditt og selvtilliten selv om du er feit. Jeg elsker mat, jeg elsker kroppen min og det er faktisk mange menn som synes den er digg også. Man kan ikke kaste bort livet sitt med å være ulykkelig. Anonymkode: 1d8b4...709 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #18 Del Skrevet 16. desember 2020 Jeg var ulykkelig som lett overvektig. Trodde jeg ville bli lykkelig som slank. Nå er jeg slank, men ikke noe mer lykkelig 🤷♀️ Trives dog mer i min egen kropp, men er ikke noe mer glad.. Anonymkode: 16af9...2ea 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #19 Del Skrevet 16. desember 2020 Jeg har vært feit og ulykkelig i årevis. Nå er jeg normalvektig og fortsatt ulykkelig, men har det likevel bedre enn da jeg hadde fedme. Kroppen er lettere, jeg svetter mindre og går ikke rundt og skammer meg over kroppen min hele tiden. Andre mennesker behandler meg bedre (ja, man blir forskjellsbehandlet og får dømmende blikk av mange når man er godt opp på fedmeskalaen). Totalt sett har jeg det dermed bedre enn før. Jeg kopierer inn noe jeg skrev i en annen tråd om hvordan jeg har klart å endre livsstil og bli normalvektig. jeg har klart å endre tankesettet rundt mat. Jeg begynte å utforske hvordan slanke mennesker tenker, og jeg begynte å spise som om jeg var slank (og åt vanlig mat). Måtte også bli bevisst på egne spisemønstre (hva spiser jeg? Når? Hvorfor? I hvilke situasjoner?) Jeg la bort alt av dietter, strenge kalorimål, spise hver 3. time o.l. og jobbet å spise når jeg var sulten, og stoppe når jeg var passe mett. Måtte utforske det å være sulten, og har lært at det ikke er farlig å være litt sulten. Har to-tre hovedretningslinjer: - ikke spise etter middag (med mindre jeg er veldig sulten) - i praksis blir dette en slags periodisk faste light med ca 14 timer uten mat. 8:16 passer ikkr for meg. - ikke spise godteri, kjeks, kaker utenenom spesielle anledninger (f.eks. bursdager og selskap) - spise normal mat (ikke barer, spesiell mat o.l.) og ikke drikke kalorier (ikke jus o.l.) da dette gir mye energi, men metter dårlig. Jeg drikker mye, veldig mye, vann, spesielt dersom jeg får lyst på "noe" (om kvelden eller når det er kort tid siden jeg har spist). Koser meg også mye med kaffe og te (uten melk eller sukker) Jeg spiser ikke lørdagsgodt, og denne ordningen passer for meg. Har i årevis hatt et slags avhengighetsforhold til den typen "mat", og jeg kan rett og slett. Noe som er deilig er at jeg (utrolig nok) ikke lenger har lyst på dette lenger, og det koster meg ingenting å ikke spise godteri. De få gangene jeg har smakt på det, har det rett og slett ikke gitt meg så mye. Slik ønsker jeg å ha det videre. Jeg finteller ikke kalorier, men prøver å ha et bevisst forhold til hva som inneholder mye kalorier, og gjør omtrentlige overslag for å passe på at jeg holder meg innenfor det som passer for en person med min vekt og aktivitetsnivå. De gangene jeg spiser kake, storkoser jeg meg med det. Nyter hver bit, og jeg kan godt ta et (stort) stykke (eller flere) til dersom jeg ønsker det. Er bevisst på å spise litt mindre/hoppe over et måltid før/etterpå for å kompansere for økt energiinntak, men det gjør ingenting om det blir for mye kalorier en sjelden gang. Det som er viktig er at jeg ikke fortsetter å spise slikt dagen og dagene etterpå. Dette var svært krevende de første månedene, men går bedre nå. Der jeg er nå, føles det ganske lett. Litt trist å tenke på at jeg har levd hele livet som (svært) overvektig, men jeg må bare erkjenne at jeg ikke har vært klar før nå. Jeg må heller se framover og mot det jeg faktisk kan gjøre noe med. Håper du også kommer dit 😊 Anonymkode: 94805...336 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanakkas Skrevet 16. desember 2020 #20 Del Skrevet 16. desember 2020 Jeg var en del tyngre for mange år siden og var veldig glad i godteri. Så ble jeg veldig glad i å trene og kostholdsendring fulgte naturlig av dette. Etter som jeg ble eldre ble jeg også mer kresen og mista smaken på godteri og "drittmat". Jeg er fortsatt veldig glad i ordentlig mat og spiser en god del, men sunnere ting. Har ikke jobbet så mye for dette egentlig, det ble bare veldig gøy å bygge kropp. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå