Gå til innhold

Orker ikke ribbemiddag flere dager i julen,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.12.2020 den 21.33):

I familien min er det vanlig å servere ribbemiddag flere ganger i løpet av juletida og jeg blir lei allerede julaften..

Jeg skal feire jul med kjæresten min og hans far i år og der får vi ribbe. Så er vi bedt til både moren og faren min i romjula som ikke bor sammen og begge serverer ribbe... Jeg orker ikke! Det burde vært en uskreven regel at julemiddag KUN er på julaften, de andre dagene finner man på noe annet, f eks pinnekjøtt om man har ribbe julaften. Enig??

Anonymkode: edf45...efe

Jeg liker verken svineribbe, pinnekjøtt, eller medsisterkaker. Ikke er jeg særlig glad i lutefisk heller.  Så jeg forståd godt at du ikke er begeistert for slik julemat heller. Men jeg synes du virker bortskjemt og umoden. Andre innviterer og spanderer mat på dere i julen. De kjøper inn mat, tar seg bryet og tiden med å lage mat, og i år hvor man kan ha inntil ti gjester to ganger, så har de valgt akkurat dere til å være blandt de som de ønsker å bruke tiden i julen med.

Man må ikke spise ribbe selv om det blir servert, men man må heller ikkke klage. Det går fint an å forsyne seg litt av tilbehøret, feks poteter, grønnskaker og saus. Det er ofte dessert, kaker, eller julegodterier, så det blir alltid nok kallorier, og man går sjeldent hjem sulten fra et julebesøk. Dersom dere ønsker å spise noe annet i julen så innviter heller gjestene til dere, eventuelt tilby at dere skal stå for maten og ta med mat. Jeg hadde blitt kjempeglad for å bli servert taco, torsk, en digg salat, pizza eller noe annet,  kanskje gjelder det de som har innvitert dere også. Eventuelt si nei takk til innvitasjonen, så kanskje de innviterer noen som setter pris på det. Det er ekstra mange som faller utenfor i denne julen, fordi det er så strenge regler for sosial kontakt.  Jeg kjenner jeg blir kvalm over en som sutrer over å få servert ribbe.

Anonymkode: 90680...7a0

• Liker 4
Skrevet

Så akkurat på TV en familie i Afrika uten foreldre som måtte jobbe hele dagen for å få råd til litt mat. Da ble denne tråden veldig kvalm.

Anonymkode: ea8f5...094

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så akkurat på TV en familie i Afrika uten foreldre som måtte jobbe hele dagen for å få råd til litt mat. Da ble denne tråden veldig kvalm.

Å herregud. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.12.2020 den 21.38):

Jeg har faktisk ikke hjerte til det.. Vet også at det allerede er handlet inn. Mamma ødelegger dessuten ribben ved å steke den på forhånd og kun varme den opp når den skal spises, så svoren er som gummi. 🙄

Da er den gummi før hun varmer Den på nytt. Å få sprø svor på forhåndstekt ribbe er ikke noe problem. Ta heller med deg kjøtt eller fisk du ønsker. Si at ribbe får du vondt i magen av eller noe annet.  Det er familie. Kan du ikke si noe sånt så er det noe feil med kommunikasjonen.

Anonymkode: b3eb7...907

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Alltid noen sånne kommentarer 🙄 skal neimen ikke klage i detta landet, for da kommer folk med pekefingeren og ber deg tenke på de fattige barna i afrika! 

Anonymkode: 4456d...d21

• Liker 3
Skrevet

Luksusproblem!

Jeg spiser gjerne ribbe hele året. Synes det er ekstremt synd at det bare er OK å severe i julen. De 3-5 gangen jeg spiser det i Desember er alt for lite!

Anonymkode: 88956...3c9

• Liker 1
Skrevet

Men - samsnakkes dere ikke i det hele tatt...? Er hva jeg synes er rart her.

I vår slekt er det helt vanlig at vi sjekker litt hva hva gjester har spist/er invitert på ellers, og prøver å planlegge litt så en unngår å få det samme to dager på rad.

Vi serverer gjerne kveite første juledag, da de fleste har spist en tyngre julemiddag dagen før f.eks.

Anonymkode: e6327...c9b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Alltid noen sånne kommentarer 🙄 skal neimen ikke klage i detta landet, for da kommer folk med pekefingeren og ber deg tenke på de fattige barna i afrika! 

Du klage til det tytter ut av ørene på deg. Men det er uansett kvalmt å klage på at man blir servert det samme flere dager når det er folk både i dette landet og andre land som ikke har råd til mat. 

På tide på få litt perspektiv på ting.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du klage til det tytter ut av ørene på deg. Men det er uansett kvalmt å klage på at man blir servert det samme flere dager når det er folk både i dette landet og andre land som ikke har råd til mat. 

Jeg har ikke klaget et øyeblikk. Å vi har et annet liv enn de i Afrika, sånn er det. Tipper du gjør mange ting som kunne gitt deg dårlig samvittighet også siden barna i Afrika ikke får det samme. Du må lære å skille mellom hvordan vi lever, og hvordan andre land lever.  

• Liker 1
Skrevet

Ribbe kan være godt med mye tilbehør. feks lefse og sennepssaus mm.. Jeg spiste julebrunch en gang på restaurant, og jeg som ikke liker ribbe var helt slått i gulvet av hvor godt det var med tilbehøret som vi fikk. Selve ribben er jo nesten smakløs til sammenligning. Jeg har knapt spist ribbe før jeg møtte min eks, og herregud hvor jeg savnet pinnekjøttet,,,

Kansje du TS kan tilby deg å lage noe godt tilbehør til ribben? Det kan være virkelig smakfult.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det endrer ikke at vi har små problemer her i landet som folk ønsker å ta stilling til. Skal du dra dit og hjelpe dem? Jeg har et barn /en familie jeg støtter økonomisk i India. Selv om jeg ikke har råd, men hadde en økonomi som ikke gikk rundt når jeg begynte å støtte dem. At den ikke gikk rundt uten at jeg ofte måtte låne penger av venner (små summer som alltid ble betalt tilbake) skyldtes et forbrukslån som en betalte ut, men da fikk jeg harde innbetalinger hver måned i 1,5 år før jeg var ferdig. Heldigvis uten renter. Snilt gjort av vennen min. Han kunne jeg selvsagt ikke låne mer av. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vokste opp med det, spis maten din, tenk på barna i Afrika. Hva det førte til? En del spiseforstyrrelser som heldigvis er et tilbakelagt stadie. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det går an å variere, eller tilby seg å ta med f.eks. pinnekjøtt med kålrotstappe. Men man kommer ikke bort fra at man blir lei av ribbe fire dager på rad. Derfor ville jeg spurt om det er ok at jeg tar med noe. 

Skrevet

Vi spiser ikke ribbe på julaften heldigvis, men skal ha ribbe på lillejulaften. Jeg synes det holder å ha det en dag. 

Jeg er ikke særlig glad i den tradisjonelle julematen og ha det flere dager på kort tid er utrolig kjipt. Det er mye fett i det og fett er vanskelig å fordøye så ikke så rart at man blir lei. 

Det er andre ting man heller kan lage. Kun kreativiteten som setter grenser der, for det er mye godt man kan lage som er ting man ikke spiser hver dag og som er bedre enn julemat. Uansett, så forstår jeg at du blir lei. Det hadde jeg også blitt. 

Anonymkode: c2340...399

• Liker 1
Skrevet
On 12/13/2020 at 10:25 PM, AnonymBruker said:

Ikke alle rundt omkring forbinder lefse med potetlefse, for mange er lefse noe ala vestlandslefse altså med smør og sukker.

Jeg tenkte på potetlefse, vil ikke ha ribbe i det. Pinnekjøtt derimot 

Anonymkode: feaa2...ced

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har ikke klaget et øyeblikk. Å vi har et annet liv enn de i Afrika, sånn er det. Tipper du gjør mange ting som kunne gitt deg dårlig samvittighet også siden barna i Afrika ikke får det samme. Du må lære å skille mellom hvordan vi lever, og hvordan andre land lever.  

Men jeg har ikke opprettet en tråd på KG der jeg klager over luksusproblem.

• Liker 2
Skrevet

Vi spiser ikke ribbe på julaften heldigvis, men skal ha ribbe på lillejulaften. Jeg synes det holder å ha det en dag. 

Jeg er ikke særlig glad i den tradisjonelle julematen og ha det flere dager på kort tid er utrolig kjipt. Det er mye fett i det og fett er vanskelig å fordøye så ikke så rart at man blir lei. 

Det er andre ting man heller kan lage. Kun kreativiteten som setter grenser der, for det er mye godt man kan lage som er ting man ikke spiser hver dag og som er bedre enn julemat. Uansett, så forstår jeg at du blir lei. Det hadde jeg også blitt. 

Anonymkode: c2340...399

Ts er gjest, noen blir invitert på rekke og rad. Det er vanlig. Man kan ikke bestemme meny hos andre men man kan spørre om man kan ta med noe og varme opp. 

Men jeg har ikke opprettet en tråd på KG der jeg klager over luksusproblem.

Nettopp. Ta med mat, si at du har noe til overs, en hvit løgn, 

Skrevet

Hvorfor ikke ta ansvar og stå for alle invitasjoner og julemiddager selv? Da har du stålkontroll på hvilke middager du er nødt til å spise gjennom jula. 

Anonymkode: 239bf...2cc

• Liker 2
Skrevet

Ta med medisterkaker, julepølse, pinnekjøtt eller et stykke kjøtt/fisk og bruk samme tilbehør til.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.12.2020 den 21.55):

Jeg føler med deg. Ribbe flere ganger i løpet av en uke hadde tatt knekken på magen min. Er jo så himla mye fett og salt.

Jeg skal ha folk på besøk i romjulen og tenker å servere bakt ørret med godt tilbehør. Synes flere verter burde bli mer kreative, det sier seg selv at gjestene er mettet på ribbe og gjerne også pinnekjøtt etter julaften. Spar alt styret med svoren og lag heller noe god fisk. 

Anonymkode: 71a07...d25

Er ikke alle som er som deg :)  Jeg vil ha minst en restemiddag av ribbe etter juleaften. 

Anonymkode: 1dbc6...31e

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke ta ansvar og stå for alle invitasjoner og julemiddager selv? Da har du stålkontroll på hvilke middager du er nødt til å spise gjennom jula. 

Anonymkode: 239bf...2cc

God ide, iallfall delvis! Inviter på middag selv en av dagene og server noe helt annet enn ribbe! 👍🏻 

Anonymkode: 50ac1...a6f

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Veldig godt sagt! 

Anonymkode: 18cc1...759

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...