Gå til innhold

Få orden hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt en vanskelig periode i det siste og bare latt ting flyte. Tatt noen skippertak når det har blitt helt for jævlig, tenkt at NÅ skal jeg holde det sånn, og så skjer det et eller annet og planen går rett i dass. Jeg vet at jeg må få orden her hjemme sånn at det er mulig å slappe av for å få det bedre, men har samtidig null motivasjon. Det føles uoverkommelig, og jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte.

Har dere noen tips til hvordan jeg kan få det ryddig og rent? Tenker først og fremst på hvordan jeg burde angripe kaoset.

Anonymkode: 730de...31e

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en skuff av gangen, rydd ut, kast unødvendig/utgått/ubrukte ting, behold og sorter resten. 

Og tegn ned leiligheten/lag en plan for hvor du skal ha alt. Tøyet skal dit, sengetøy dit, verktøy der, batterier der, sko der, tørrmat der, tepper der osv osv.. 

Anonymkode: 03cca...61a

• Liker 2
Skrevet

Noen sverger også til konmari metoden, den er kanskje litt overveldende å starte med, men den kan også gjøre en ekstrem nytte for seg. Du skal kjenne glede ved hver ting du beholder, sett bort fra alle nødvendighetene (vaskeutstyr, støvsuger osv) 

Skrevet

Hvis alt føles totalt uoverkommelig start med å rydde/kaste 12 ting i hvert eneste rom (selv i boden). Og så gjenta og gjenta. For da føler du at du får tatt noe. 

• Liker 3
Skrevet

Ooog noen har en "challenge" på å kaste 1 ting for dag 1, 2 for dag 2, 3 for dag 3.. Evt motsatt. Dag 1 kaster du 31 ting, så 39, så 29.. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ooog noen har en "challenge" på å kaste 1 ting for dag 1, 2 for dag 2, 3 for dag 3.. Evt motsatt. Dag 1 kaster du 31 ting, så 39, så 29.. 

31, 30 og 29 skulle det stå.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ta en skuff av gangen, rydd ut, kast unødvendig/utgått/ubrukte ting, behold og sorter resten. 

Og tegn ned leiligheten/lag en plan for hvor du skal ha alt. Tøyet skal dit, sengetøy dit, verktøy der, batterier der, sko der, tørrmat der, tepper der osv osv.. 

Takk, det høres lurt ut å ta en liten bit av gangen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.12.2020 den 21.24):

Har hatt en vanskelig periode i det siste og bare latt ting flyte. Tatt noen skippertak når det har blitt helt for jævlig, tenkt at NÅ skal jeg holde det sånn, og så skjer det et eller annet og planen går rett i dass. Jeg vet at jeg må få orden her hjemme sånn at det er mulig å slappe av for å få det bedre, men har samtidig null motivasjon. Det føles uoverkommelig, og jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte.

Har dere noen tips til hvordan jeg kan få det ryddig og rent? Tenker først og fremst på hvordan jeg burde angripe kaoset.

mener du hvordan du skal ta tak i det akkurat nå, for å få det levelig på kort sikt? eller mener du større grep, for å få det mer håndterlig over tid?

hvis det er det siste, finnes det masse forskjellige decluttering og konmari-tips, og du har fått mange allerede.

Hvis det er det første, å dra seg selv opp etter nakkehårene, så sverger jeg til to enkle ting som henger igjen fra den gangen jeg var hekta på flylady: Begynn med å skrubbe kjøkkenvasken. Ta en pause. Rydd i 15 minutter.

Jeg har gjort dette om til følgende vane når alt flyter: Jeg begynner i hjørnet ved siden av kjøkkenvasken og rydder i 10 minutter. Så tar jeg 10 minutters pause. Så rydder jeg 10 minutter til, med timer på. Så tar jeg 10 minutters pause. Når jeg har gjort det noen ganger, begynner det å se bedre ut og motivasjonen har bygge seg opp såpass at jeg kan gjøre meg helt ferdig samtidig som det føles lystbetont. Babysteps.

Anonymkode: d0319...536

• Liker 3
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.12.2020 den 21.24):

Jo  mindre ting du eier, jo mindre er det å rydde på, holde vedlike osv. Tenk minimalisme. Hadde det ikke vært deilig å bare ha de tingene du er glad i eller har bruk for? Det blir jo automatisk en deilig tilværelse.

Skrevet

Fjern alt av overflødig rot som står fremme.

ikke ha for mye dill dall. 
legg ting alltid  på plass etter bruk.

Ta oppvasken etter middag med en gang.

Brett klær, og legg på plass med en gang og.

Det er egentlig ganske lett.

Jeg har 3 barn, 2 hunder og 1 mann. Her er det alltid strøkent pga strenge rutiner av meg 😄

Anonymkode: 0da13...054

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.12.2020 den 21.28):

neinei, skuffer er ikke plassen å starte. du må starte med noe som viser igjen slik at motivasjonen ikke dør i kommoden. få klarert benkeplate og spisebord feks. 

Anonymkode: d25f2...a4e

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fjern alt av overflødig rot som står fremme.

ikke ha for mye dill dall. 
legg ting alltid  på plass etter bruk.

Ta oppvasken etter middag med en gang.

Brett klær, og legg på plass med en gang og.

Det er egentlig ganske lett.

Jeg har 3 barn, 2 hunder og 1 mann. Her er det alltid strøkent pga strenge rutiner av meg 😄

Anonymkode: 0da13...054

det hjelper nok ts å høre at det er ganske lett for deg.

Anonymkode: d25f2...a4e

• Liker 7
Skrevet

Jeg digger å bare bestille en container og kaste, kaste, kaste.

Det er mitt råd.

Anonymkode: b2936...82a

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det hjelper å få ryddet en flate. Ser noen over skriver at du skal begynne med kjøkkenvasken, det er et godt tips.

Min far er psykisk syk og hadde det helt "#¤&" hjemme en periode. Da jeg kom hjem til han under en av de periodene, begynte jeg med kjøkkenet. Dersom det er så ille hos deg (og ikke bare sånn littegranne rotete) så kan kanskje følgende plan være til hjelp:

1. rydde ut alle flasker og tomgods/tomme bokser

2. ta ut søpla

3.rydde av kjøkkenbenkene, en av gangen, vaske kaffetrakter og annet utstyr som står fremme. Vaske av kjøkkenbenkene.

4. ta en søppelsekk og kast ut alt av gamle papirer, gamle regninger, blader etc. som ligger og flyter på kjøkken og stue

5. vaske badet/badene

6. Skifte på sengene, rydde ut skittentøy som ligger fremme og bære til vask.

Det burde være en start.

Anonymkode: 95f66...510

• Liker 5
Skrevet

Begynn med ett område i ett rom, hvis klær flyter rundt for eksempel, så kan du begynne der. Og hvis du synes det er uutholdelig kjedelig og vanskelig å orke, så kan du jo dra med deg alle klær i skap og kommoder og alle klær som ligger rundt i leiligheten/huset ut i sofaen og holde på mens du har på tv. Sorter og kvitt deg med alt du ikke bruker, og vær streng! Problemet med rot og kaos er gjerne at man har for mye av alt. Brett i fine bunker og bær tilbake på plass. 
Deretter kan du ta neste område i samme rom, slik at du til slutt har renset opp i hele dette rommet og fått gitt alt en fast plass.

Anonymkode: 56575...40a

• Liker 1
Skrevet

Kast mest mulig, kjøp minst mulig, funket her. På lang sikt.

Selv prøver jeg ellers i hverdagen ta med meg noe når jeg går fra ett rom til ett annet. Noe som skal dit jeg skal eller den vei. er jeg ett sted kan jeg legge på plass noe som nå er i riktig rom men ikke på riktig sted. Litt og litt hele tiden. Funker bedre her enn skippertak. Men jeg har stor forståelse for at ting kan gli ut. Jeg har bodd i helt forferdelige leiligheter. Da burde jeg i grunn bedt om hjelp. Men orket ikke det heller he he. 

Gjør det samme med vasking jeg. Litt og litt. vasker aldri hele badet f.eks, men tar benken en gang , speilet en annen, gulvet torsdag, dassen plutselig en mandag. Rart mulig men syns det funker. Ta noen få minutter hver økt og skjer nå nærmest uten jeg legger merke til det.

Men det lysnet da jeg skjønte jeg måtte ha mindre ting og greier. Jeg har tatt det i runder over ett par år, hvor jeg har gått gjennom ting og skjært ned og skjært ned. Og nå syns jeg det er gøy. Gitt masse til loppemarked, sluttet å skaffe meg ting. 

Anonymkode: e940e...6d2

Skrevet

Podcast eller lydbok på øret, så er det å ta seg i ørene og sette igang. Finn noe som du liker å høre på, så «glemmer» du at husarbeid er kjedelig. 
Start med søppel og tomflasker, deretter skitne kopper, samle klær i skittentøyskurv, rydd ting på plass der de bør ligge osv. da blir fremdriften synlig ganske raskt og det motiverer. I tillegg anbefaler jeg som flere her, å ha færre ting. Tenk over om du trenger nips og pynt, de utslitte skoene etc. og kast det om du ikke trenger det. Gi helst brukbare ting til veldedighet eller selg på finn, men kast om du ikke får til å gjennomføre dette.

Skrevet

Nå ble jeg nesten bittelitt stolt. Skulle egentlig bare ta skittentøyet på soverommet, men endte opp med å ta resten av rommet (og nattbordskuffene!!) OG skifte på senga. Det var godt! 🙈 TS

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nå ble jeg nesten bittelitt stolt. Skulle egentlig bare ta skittentøyet på soverommet, men endte opp med å ta resten av rommet (og nattbordskuffene!!) OG skifte på senga. Det var godt! 🙈 TS

Så bra! Du bør være stolt nå og ikke bare bittelitt. :blomst:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...