AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #1 Skrevet 13. desember 2020 Jeg er på 3 året i sykepleieutdanningen. Og av nysgjerrighet lurer jeg på om noen har opplevd å gjøre feil? Hva er din største bommert? nysgjerrig da en i studentsituasjon (og såklart som ferdigutdannet også) er så opptatt av å ikke gjøre feil, men man er er jo bare menneske. Anonymkode: 57410...ba3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #2 Skrevet 14. desember 2020 Som student glemte jeg å fylle i.v slangen med væske. Oppdaget det når det ikke ville dryppe. Som mangeårig sykepleier har jeg glemt å gi frokost en gang til en pasient som ikke kunne si ifra. Husket det ved lunsjtider. Anonymkode: 7b0c5...75f
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #3 Skrevet 14. desember 2020 Ja gjort noen småfeil. Heldigvis ingen store feil som jeg vet om ennå. Vi er bare mennesker. I begynnelsen som nyutdannet var jeg så redd for å gjøre feil at det stod i veien for læringen, prøvde å unngå utfordringer osv. Anonymkode: 3c049...eda 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #4 Skrevet 14. desember 2020 Er det lett å gjøre feil, eller er det rutiner for det som skal utføres, slik at feil unngås på denne måten? Anonymkode: eacdf...edb
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #5 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det lett å gjøre feil, eller er det rutiner for det som skal utføres, slik at feil unngås på denne måten? Anonymkode: eacdf...edb Det er rutiner, men av og til er ikke rutinene godt nok. Når en feil gjøres vurderer vi hvordan rutinen er og hvordan den evt kan endres for å unngå at samme feil gjøres igjen. Anonymkode: 3c049...eda
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #6 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er rutiner, men av og til er ikke rutinene godt nok. Når en feil gjøres vurderer vi hvordan rutinen er og hvordan den evt kan endres for å unngå at samme feil gjøres igjen. Anonymkode: 3c049...eda Takker for svar. Jeg har lyst å begynne neste høst. Det som holder tilbake er det store ansvaret en får for andre mennesker. Men jeg tenker at det er noe en blir trygg på i løpet av studiet og praksisen en har ute. Alle er jo ferske når en begynner. Anonymkode: eacdf...edb
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #7 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Som student glemte jeg å fylle i.v slangen med væske. Oppdaget det når det ikke ville dryppe. Som mangeårig sykepleier har jeg glemt å gi frokost en gang til en pasient som ikke kunne si ifra. Husket det ved lunsjtider. Anonymkode: 7b0c5...75f Oi, så grusomt det må ha vært for denpasiwnten. Ble det skrevet avvik og hva kom ut av avviket? Anonymkode: 74f8c...933 2
Wilma89 Skrevet 14. desember 2020 #8 Skrevet 14. desember 2020 Da jeg jobbet i hjemmesykepleien blandet jeg et ektepar sine multidoser. Ga derfor damen sine medisiner til mannen. Var heldigvis ikke noen farlig medisiner, men satte en real støkk i meg. Det kunne jo potensielt vært farlig. Skrev avvik og det ble en gjennomgang av prosedyre for utlevering av medisiner. 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #9 Skrevet 14. desember 2020 Ja, jeg har jobbet som sykepleier i mange år, og har gjort flere feil. En gang ga jeg dobbel dose av et medikament til en pasient. Dette var heldigvis ikke farlig, og jeg oppdaget det med en gang, informerte legen og pasienten, og skrev selvsagt avvik. Litt skeptisk til de sykepleierene som har jobbet i flere år og skryter av at de aldri har gjort en feil. Da tenker jeg at det har de sannsynligvis, men de har ikke oppdaget feilene sine. Og det er farligere. Derfor mener jeg vi bør ha en åpenhetskultur rundt feil. Anonymkode: 7293d...cd3 12
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #10 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Oi, så grusomt det må ha vært for denpasiwnten. Ble det skrevet avvik og hva kom ut av avviket? Anonymkode: 74f8c...93 Maskinen startet ikke å dryppe, dermed medførte det ingen belastning for pasienten annet enn at maskinen ikke startet på det tidspunkt som ble innstilt. Hilsen annen spl Anonymkode: 0ae49...5d1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #11 Skrevet 14. desember 2020 Ikke sykepleier men har gjort noen feil i forhold til sondeernæring. Jeg har glemt å fylle den lille slangen med vann et par ganger. Jeg har også nullstilt feil på maskinen. Oppdaget det da barnet hadde fått i seg nesten en hel pose mat i stedet for angitt mengde. Ikke farlig og barnet så ikke ut til å være plaget av det. Anonymkode: 08ddf...d1c
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #12 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja, jeg har jobbet som sykepleier i mange år, og har gjort flere feil. En gang ga jeg dobbel dose av et medikament til en pasient. Dette var heldigvis ikke farlig, og jeg oppdaget det med en gang, informerte legen og pasienten, og skrev selvsagt avvik. Litt skeptisk til de sykepleierene som har jobbet i flere år og skryter av at de aldri har gjort en feil. Da tenker jeg at det har de sannsynligvis, men de har ikke oppdaget feilene sine. Og det er farligere. Derfor mener jeg vi bør ha en åpenhetskultur rundt feil. Anonymkode: 7293d...cd3 Dette du skriver her er viktig, og er nok et problem/ukultur i mange yrker! Alternativt vet de at de har gjort feil, men vil ikke innrømme det/bevisst går inn for å fortrenge det. Resultatet er at andre ikke tør fortelle om feilene sine siden de føler deg dumme siden «ingen andre gjør jo feil», og da går man glipp av viktig læring i organisasjonen. Resultatet blir en fryktkultur og enda flere feil. Anonymkode: dbf88...648 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå