AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #1 Skrevet 13. desember 2020 Har en 3 åring som ikke sovner før seint. de siste dagene har han ikke sovnet før 22-33. To dager sov han i bhg fra ca 13-13:30/45 ene dagen sov han ikke men sovnet 17:30, våknet 19:00, sovnet 23. ( i tillegg våknet midt på natten ) idag sovnet han i bilen i ca 15 min, rundt 14 tiden. Nå er kl 20, la han 19. enda ikke sovnet. jeg er så sliten nå at jeg vet ikke hva metode jeg kan bruke. Har prøvd og lagt sammen med han i sengen, sittet ved kanten, hatt han i vår seng. Har gått inn og lagt han ned hele tiden. Han sier også alltid: mamma klem. Gir han 100000 klemmer. 😅 før sov han alltid i egen seng og sovnet kjapt. flyttet for en mnd siden, og ny bhg. Har merket han trenger mer kos. Men hva kan jeg gjøre for at han skal føle seg trygg og sovne? MÅ jeg ligge inne med han i 3-4 timer før han sovner? Vil at han skal klare og sovne selv. Virker som han ikke skjønner noenting, og er blitt skikkelig vanskelig. 😅 Anonymkode: c7d47...9be
kaleidoskop Skrevet 13. desember 2020 #2 Skrevet 13. desember 2020 Vi er i samme problem med toåringen. Leser flere bøker og på nett. Det som høres ut som største problemet at han sovner på dagtid. Ingen power nap. Mulig du får en litt grinete unge på ettermiddagen, men det er det værdt for en rolig kveld tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #3 Skrevet 13. desember 2020 kaleidoskop skrev (1 minutt siden): Vi er i samme problem med toåringen. Leser flere bøker og på nett. Det som høres ut som største problemet at han sovner på dagtid. Ingen power nap. Mulig du får en litt grinete unge på ettermiddagen, men det er det værdt for en rolig kveld tenker jeg. Ja😄 men føler ofte han trenger en dupp, om så bare 10/15 min i bilen feks så hjelper det bedre på ettermiddagen. Vetikke hvordan han takler det i bhg og ikke ha en hvil der. Men det blir vel en vanesak om jeg kutter ut sovingen i bhg? Så får han heller sove litt vist de ser han absolutt trenger det 🙈 nå sovnet han her! Så glad for at han ikke holdt på like seint som de andre dagene 😅 Anonymkode: c7d47...9be
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #4 Skrevet 13. desember 2020 Vi gjorde om på leggetid i sommer, og funker mye bedre å legge da vi la litt senere. Minste på straks 2 år legges kanskje 18:15. Legger så 4.5 åringen 18:30, så har vi en halvtime der vi leser bok/hører på hørespill med eventyr, lar han få prate ut litt. 4.5 åringen trenger litt tid på å få ut noe han har på hjertet. Før vi endra leggetid tok det flere timer før de sovna. Så dere kan jo prøve 😊 Anonymkode: 167a6...223
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #5 Skrevet 13. desember 2020 Hvorfor ikke bare sove sammen.. Om du uansett må bruke tid på å gå inn og ut av rommet.. Mennesker er igrunn rare som forventer at våre små barn skal sove aleine.. Noe som strider helt imot våre instinkter. Er jo en grunn til at så mange foreldre klager på dette. Les litt om hjernens utvikling Anonymkode: c7127...075 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #6 Skrevet 13. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor ikke bare sove sammen.. Om du uansett må bruke tid på å gå inn og ut av rommet.. Mennesker er igrunn rare som forventer at våre små barn skal sove aleine.. Noe som strider helt imot våre instinkter. Er jo en grunn til at så mange foreldre klager på dette. Les litt om hjernens utvikling Anonymkode: c7127...075 4.5 åringen sover med oss, mens minste på snart 2 sover helt fint alene. 😊 Syntes det er koselig å sove med han. Ha den tiden ved sidenav meg, ligger i armkroken mens vi leser bøker. Jeg syntes også det er rart de som tenker at barn skal sovne med en gang 🙈 4.5 åringen sovner fortere om jeg legger enn mannen. Men jeg har mye mer tålmodighet og mer rolig 😅 Det er godt å kunne bidra til at barna får en rolig og trygg tid før dem sovner. De kan jo fort få mareritt og dårlig søvn om det blir mye urolighet og skriking en stund før de sovner 🙈 Anonymkode: 167a6...223
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #7 Skrevet 13. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vi gjorde om på leggetid i sommer, og funker mye bedre å legge da vi la litt senere. Minste på straks 2 år legges kanskje 18:15. Legger så 4.5 åringen 18:30, så har vi en halvtime der vi leser bok/hører på hørespill med eventyr, lar han få prate ut litt. 4.5 åringen trenger litt tid på å få ut noe han har på hjertet. Før vi endra leggetid tok det flere timer før de sovna. Så dere kan jo prøve 😊 Anonymkode: 167a6...223 Ja 😊 tenker du at jeg bør legge han tidligere da? Normalt sett har jeg alltid lagt han 19:00. Anonymkode: c7d47...9be
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #8 Skrevet 13. desember 2020 På tide å kutte dagsoving? Gi det et par uker, så ser du at det går seg til. Hvis du trenger at han sovner tidlig om kvelden. Hvis ikke er det jo bare å la han sove når han er trøtt. Anonymkode: 37dca...d10 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #9 Skrevet 13. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja 😊 tenker du at jeg bør legge han tidligere da? Normalt sett har jeg alltid lagt han 19:00. Anonymkode: c7d47...9be Du kan jo forsøke å legge 18:30? Bare bruke litt tid å lese med han/synge/fortelle eventyr? Det finnes hørespill på YouTube med både pannekake, 3 små griser, osv. Jeg har den på på mobilen, men legger den sånn at han ikke ser skjermen, kun hører på. 😊 Prøv å finn ut en måte som kan roe han ned når han er i senga. På den måten kan de få roen, bli mer sliten og sovne fortere 😊 Anonymkode: 167a6...223
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #10 Skrevet 13. desember 2020 Vår treåring måtte slutte med dagsoving når hun var ca 2,5 år. Da var det helt krise om hun sov på dagtid. Hun trenger bare rett og slett ikke mer søvn. Vi ser at en dupp på 10 minutter(selv tidlig på dagen), betyr to timer ekstra tid på legging. Nå sovner hun ca 19 og er blid og glad helt fram til leggetid.. Anonymkode: 0b45a...7bb 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #11 Skrevet 13. desember 2020 Kutt dagsovingen. Mulig dere da en periode må legge opp dagen uten bilkjøring etc slik at barnet ikke får de 10-15 min søvn på dagen. Så får det heller være kveld allerede kl seks. om barnet blir trøtt, enten det er på dagen eller ettermiddagen så kan dere kle på dere og gå ut. Frisk og kald luft gjør at man våkner😊 Og hold barnet i aktivitet😊 Anonymkode: 9fafd...980 1
Månestjerne Skrevet 13. desember 2020 #12 Skrevet 13. desember 2020 Dropp dagsovinga. Gi ham en hvil på andre måter hvis det er behov, f.eks ved å lese bøker med ham, høre lydbok, rolig aktivitet, se barne-tv. Prøv å holde ham våken i bilen ved å snakke sammen. Hvis han sovner må du vekke ham så snart dere er framme, og da er det lurt å gi et rolig alternativ. La ham sitte i fanget hvis han trenger det. Jeg måtte kutte dupp på ungen min rett etter fylte to år, ellers ble natta ekstremt kort. Det var litt hardt i starten og hun sovna som regel i bilen. Da måtte jeg vekke henne når vi kom fram og hun fikk se barne-tv mens jeg lagde middag. Så pleide vi å kose oss sammen etter middag. Hun elsker å bade, så det var fast aktivitet hvis ettermiddagen var drøy. Syng og dans sammen, gå ut og lek, hold dere i aktivitet. Hvis barnet har vært våken hele dagen, men er vant til dupp, kan det være nødvendig å legge seg tidligere en periode, f.eks 18.30. Men ellers ville jeg prøvd å legge ham litt senere. Hvis du vanligvis legger klokka 19 og ungen bruker to timer på å sovne, prøv å legge 19.30 eller 20 i stedet. Kanskje til og med 21 er periode for å gjøre legginga enklere og mer positiv for begge. Du må uansett være forberedt på at det blir noen uker med litt mer krevende kvelder når du endrer søvnrutinene. Ja, han kommer til å være grinete på ettermiddagen hvis han er vant til å sove i barnehagen og ikke får det, men det må du bare stå i den tida det tar å komme seg i nytt gjenge. Det skjer ikke over natta, gi det minst ei uke! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå