Dixie Skrevet 8. august 2005 #1 Skrevet 8. august 2005 Hei. Overtok en 2 1/2år gammel Jack Russel Terrier for noen mnd siden. Det går generelt veldig bra, han er "hverdagslydig" dvs. kommer når jeg roper, sitt, dekk, husren og kan fint være alene hjemme, ødelegger ingen ting og har slått seg godt tilro i sitt nye hjem. Det er dog ett problem, og som jeg må finne en løsning på. Han tåler ikke andre hunder, og havner derfor i slåsskamp... Nå har jeg han alltid i bånd og hver gang vi møter andre hunder passer jeg på å få oppmerksomheten hans, slik at han ikke skal reagere på hunden. Er blitt mye bedre på dette, når vi fikk han knurret, bjeffet han og viste tydelig ageressivitet mot alle hunder vi passerer, mens nå er det stort sett greit. Men rundt her er det endel hunder som ikke går i bånd.... Og de skal selfølgelig bort å hilse på, noe som resulterer i at han flyr rett på de, uten egentlig å hilse. Det spiller ingen rolle om det er hann eller tispe, gammel eller ung hund. Det virker som han går til angrep med en eneste gang, mens "normale" hunder pleier jo å snuse på hverandre først.... De hundene jeg har "tvunget" han til å bli kjent med, (hundene til veninnene av meg) går det greit med, men hver gang de møtes må han knurre, bjeffe og herje. Nå har alle veninnene mine store hunder (leonberger, Br. Sennen ol.) som ikke tar notis av han. Noen tips om hva jeg skal gjøre? Har vurdert å melde han på lydighetskurs, selv om han er lydig så lærer han seg forhåpentligvis å omgås andre hunder.. Noen tips på hudeskoler som er bra? Event andre ting? Vi bor i Oslo... P.S han er allerede kastrert.....
Bugsy Skrevet 8. august 2005 #2 Skrevet 8. august 2005 Jeg synes du burde kontakte noen som holder dressurkurs i nærområdet. Vet at det er mange som gir privat timer. Aner ikke hvordan de gjør det, men regner med at de kan hjelpe deg med å få en "hundesikker" hund (ta evnt kontakt med lokal hundeklubb). Jeg har en liten dp som jeg har overbeskyttet litt , så vi jobber hardt med sosialisering vi også.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2005 #3 Skrevet 9. august 2005 Det virker ikke som om hunden din er "hundeaggressiv", men heller redd andre hunder, og derfor vil jage dem bort med å virke kjempefarlig. Dressurkurs er kanskje ikke rette stedet for dere, da en like usikker hund kan få større "skader" ved at din hund skremmer vettet av den... Ta kontakt med en hundeskole der de gir individuelle timer, og forklar problemet ditt. Dersom du ser eieren til disse løse hundene du treffer på, så si at hunden din har fått lus, og at det er særdeles smittsomt. Hunden din bør ikke få så mange flere sånne opplevelser, for hver gang det skjer, bekrefter han for seg selv at andre hunder vil ham til livs. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå