olinelane Skrevet 13. desember 2020 #1 Skrevet 13. desember 2020 (endret) Hei! Jeg trenger råd, da jeg er bekymret for hva jeg kan/bør gjøre i denne situasjonen! Jeg reiser snart hjem til jul og skal bo til mine besteforeldre, altså jeg har ingen muligheter for å teste meg når jeg kommer hjem FØR jeg møter dem. De er de eneste jeg kan bo hos, så å vente på testresultat hos noen andre er ikke en mulighet... Jeg jobber på kjøpesenter i en by der smitten nå er stigende, og det har stått i avisen om at folk i karantene drar til kjøpesentre og smitter folk der. Jeg kan teste meg rett før jeg drar, men da har jeg likevel vært på jobb samme dag og kan ha blitt smittet da! Har akkurat vært hjemme og brukt egenmelding fordi samboer koronatestet seg, og kunne ikke dra på jobb før han hadde fått svar. Den var negativ altså. Hva bør jeg gjøre? Hjelp! Endret 13. desember 2020 av olinelane 1
Kitty20 Skrevet 13. desember 2020 #2 Skrevet 13. desember 2020 Fikk samboeren din positiv test? eller leste jeg feil.
olinelane Skrevet 13. desember 2020 Forfatter #3 Skrevet 13. desember 2020 Kitty20 skrev (Akkurat nå): Fikk samboeren din positiv test? eller leste jeg feil. Han fikk negativ
solmåneogstjerner Skrevet 13. desember 2020 #4 Skrevet 13. desember 2020 Kitty20 skrev (1 minutt siden): Fikk samboeren din positiv test? eller leste jeg feil. Du leste feil 😊
Kitty20 Skrevet 13. desember 2020 #5 Skrevet 13. desember 2020 solmåneogstjerner skrev (Akkurat nå): Du leste feil 😊 Hun rettet på det nå
solmåneogstjerner Skrevet 13. desember 2020 #6 Skrevet 13. desember 2020 Kitty20 skrev (Akkurat nå): Hun rettet på det nå Ah, ok 😊 Til ts: har du mulighet til å ta fri/ferie en uke før du drar? Blir jo feil å bruke sykemelding. Hvis ikke så tror jeg faktisk jeg hadde droppet turen. 2
olinelane Skrevet 13. desember 2020 Forfatter #7 Skrevet 13. desember 2020 solmåneogstjerner skrev (Akkurat nå): Ah, ok 😊 Til ts: har du mulighet til å ta fri/ferie en uke før du drar? Blir jo feil å bruke sykemelding. Hvis ikke så tror jeg faktisk jeg hadde droppet turen. Kan ikke ta ferie nei, og har en kontrakt som må følges om antall timer i mnd. Droppe turen, og sitte alene på julaften selv om man føler seg frisk? Hm.
solmåneogstjerner Skrevet 13. desember 2020 #8 Skrevet 13. desember 2020 olinelane skrev (1 minutt siden): Kan ikke ta ferie nei, og har en kontrakt som må følges om antall timer i mnd. Droppe turen, og sitte alene på julaften selv om man føler seg frisk? Hm. Det er jo opp til deg og besteforeldrene dine da. 2
Grønncaps Skrevet 13. desember 2020 #9 Skrevet 13. desember 2020 olinelane skrev (3 minutter siden): Kan ikke ta ferie nei, og har en kontrakt som må følges om antall timer i mnd. Droppe turen, og sitte alene på julaften selv om man føler seg frisk? Hm. Du har fortsatt rett til ferie. Hvis du ikke får ferie i løpet av året blir du lurt.
olinelane Skrevet 13. desember 2020 Forfatter #10 Skrevet 13. desember 2020 Grønncaps skrev (Akkurat nå): Du har fortsatt rett til ferie. Hvis du ikke får ferie i løpet av året blir du lurt. Har nok brukt opp ferien for i år 🙂 2
kvinneguide Skrevet 14. desember 2020 #11 Skrevet 14. desember 2020 Jeg ville vært forsiktig, holdt god avstand til besteforeldrene, vasket badet etter hvert besøk og generelt vært nøye med hygienen når du besøker dem, og holdt meg langt unna de gamle hvis jeg hadde noe som helst symptomer. Ellers så er det som du nevner ikke vits i å teste som en sikkerhet hvis man ikke har symptomer fordi du uansett kan komme til å bli smittet eller få utbruddet på et senere tidspunkt så det vil gi falsk trygghet. Jeg forstår ikke at du var i karantene fordi samboeren testet seg, var han ganske sikker på at det ville bli positivt svar da? Ellers så er det ikke vanlig prosedyre at husstanden må i karantene, kun den som tester skal i karantene i påvente av prøvesvar.
olinelane Skrevet 14. desember 2020 Forfatter #12 Skrevet 14. desember 2020 kvinneguide skrev (7 minutter siden): Jeg ville vært forsiktig, holdt god avstand til besteforeldrene, vasket badet etter hvert besøk og generelt vært nøye med hygienen når du besøker dem, og holdt meg langt unna de gamle hvis jeg hadde noe som helst symptomer. Ellers så er det som du nevner ikke vits i å teste som en sikkerhet hvis man ikke har symptomer fordi du uansett kan komme til å bli smittet eller få utbruddet på et senere tidspunkt så det vil gi falsk trygghet. Jeg forstår ikke at du var i karantene fordi samboeren testet seg, var han ganske sikker på at det ville bli positivt svar da? Ellers så er det ikke vanlig prosedyre at husstanden må i karantene, kun den som tester skal i karantene i påvente av prøvesvar. Jeg valgte å være borte fra jobb når samboer ventet på prøvesvar fordi det var en liten sjanse for at den kunne være positiv, og jeg ønsket selvsagt å være 100% sikker på at jeg ikke kom til å smitte andre kollegaer.
MissLucy Skrevet 15. desember 2020 #13 Skrevet 15. desember 2020 jeg tror du vet at svaret er at du ikke bør reise fra et sted med en del smitte, for å bo hos personer i risikogruppen, uten at du har holdt deg nokså isolert før du reiser. Hvis du ikke kan la være å jobbe, bør du kanskje la være å reise dette ene året. 1
Anbefalte innlegg