AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #1 Skrevet 13. desember 2020 Når bør man, evt. ville du sluttet på hormonell prevensjon med tanke på prøving? Bør man vente til man faktisk skal starte, eller er det lurt å slutte noen måneder før for at kroppen skal komme i gang, også evt. bruke annen prevensjon i mellomtiden. Jeg spør fordi jeg har forstått det slik at det er veldig individuelt hvor fort eggløsning kommer tilbake igjen når man slutter med prevensjon, og når jeg først skal begynne å prøve så vil jeg gjerne at forholdene skal være optimale med engang. Samtidig har vi planer i månedene før denne "datoen" som gjør at det ikke passer seg å bli gravid før dette. Anonymkode: 902b4...287
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #2 Skrevet 13. desember 2020 Dette lurer jeg også på! Vi skal begynne å prøve nå, fordi det passer bra for oss:) Men ser for meg at det kanskje tar litt tid med tanke på at jeg har gått mange år på P-piller. Anonymkode: 675d4...dc2
Amatariel Skrevet 13. desember 2020 #3 Skrevet 13. desember 2020 Lurt å kutte prevensjonen så tidlig som man tror man klarer hvis man vet at man vil ha barn innen nærmeste fremtid. Veldig mange bruker opp mot 1 år før syklusen er i rute etter hormonprevensjon. Joda, noen går i syklus rett etterpå, men da bruker man jo bare kondom i mellomtiden og er sjeleglad for at man er en av de heldige. For i verste fall bruker man mange måneder/1 år+ og hvis ikke har kuttet ut prevensjonen litt før så vil man angre. Tror meg - den dagen man offisielt anser seg som prøvere så kan ikke den positive g-testen komme raskt nok og man vil gjøre alt man kan for å klare det. Anbefaler i høyeste grad å tenke litt forut deres tid... 5
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #4 Skrevet 14. desember 2020 Jeg sluttet på prevensjon og planen var å ha sex når vi følte for det til syklusen virket mer stabil, hadde ikke eggløsning første måneden fordi syklusen var i skikkelig ubalanse, fikk eggløsning (visste ikke det) og ble gravid i løpet av neste måneden, vi mistet dessverre og så prøvde vi ordentlig og jeg ble gravid måneden etter. Vi var jo superheldige som ble gravide så kjapt, men ikke alle blir det. Ville kanskje sluttet med hormonprevensjon ca 3 måneder eller mer før dere ønsker å starte, så syklusen rekker å komme noen lunde tilbake. Hos noen tar det mye lenger tid, så jeg ville ikke satt for høye forventinger og heller bli positivt overrasket. Anonymkode: be601...6fa
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #5 Skrevet 14. desember 2020 Ok, takk for tilbakemeldinger. Dere bekrefter egentlig det jeg har tenkt selv. Ser for meg å slutte 2-3 måneder før vi faktisk skal prøve. Er allerede i den situasjonen at jeg gjerne skulle blitt gravid i går, men pga. diverse andre ting så passer det seg ikke og prøvingen er derfor utsatt til sommer/høst 2021. Derfor er det ekstra viktig for meg å tenke gjennom disse tingene på forhånd Anonymkode: 902b4...287
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #6 Skrevet 14. desember 2020 Angrer bittert på at jeg ikke slutta før. Slutta på p-piller og begynte å prøve, men veien er laaaang. Kanskje den ikke hadde vært like lang om jeg slutta før. Anonymkode: 092a9...3e4 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #7 Skrevet 14. desember 2020 Jeg ble gravid ila to uker etter jeg slutta. Det kan ta lang tid, eller det kan gå fort. Anonymkode: 5b8c1...bfb
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #8 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ble gravid ila to uker etter jeg slutta. Det kan ta lang tid, eller det kan gå fort. Anonymkode: 5b8c1...bfb Selvfølgelig. Og det er kjempe fint for deg at du ble gravid med engang, men om man faktisk viser seg å bli gravid med engang er jo litt irrelevant i forhold til det spørsmålet jeg har stilt Hele poenget her er jo at man ikke vet. Så i lys av at man aldri kan vite hvor lang tid det tar å få eggløsning igjen, bør man slutte tidligere for å øke sannsynligheten for at ting er igang igjen når prøvingen starter? Ut i fra de svarene jeg har fått så virker det som at folk generelt mener det er en god ide om man har muligheten. Anonymkode: 902b4...287
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #9 Skrevet 14. desember 2020 Jeg slutta ca seks måneder før vi begynte å prøve (resepten min på p-piller gikk tilfeldigvis ut da, og gadd ikke fornye den). Selv om jeg gikk mer eller mindre rett tilbake i syklus, så var det veldig nyttig for å faktisk bli kjent med syklusen min også. Var blant annet mye kortere enn før jeg begynte på p-piller ti år tidligere. Anbefaler en app for å logge ulike symptomer, jeg liker Clue. Ble raskt gravid når vi først droppa kondomene og begynte å prøve aktivt. Anonymkode: 79cc5...958
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #10 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 14.12.2020 den 21.24): Jeg slutta ca seks måneder før vi begynte å prøve (resepten min på p-piller gikk tilfeldigvis ut da, og gadd ikke fornye den). Selv om jeg gikk mer eller mindre rett tilbake i syklus, så var det veldig nyttig for å faktisk bli kjent med syklusen min også. Var blant annet mye kortere enn før jeg begynte på p-piller ti år tidligere. Anbefaler en app for å logge ulike symptomer, jeg liker Clue. Ble raskt gravid når vi først droppa kondomene og begynte å prøve aktivt. Anonymkode: 79cc5...958 Takk for tipset. Har forstått at det er flere slike apper på markedet, er disse gratis eller ting man abonnerer på? Vi hadde forsåvidt en samtale i dag hvor vi ble enige om når i løpet av neste år jeg slutter på prevensjon, og når vi offisielt starter prøvingen. Så nå gleder meg meg enda litt mer, så som det plutselig ble litt mer konkret ikke bare "i løpet av neste år" 😄 Anonymkode: 902b4...287
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå