Gå til innhold

Hvor mye koster et enkelt kjøkken?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har et grusomt gammelt kjøkken som har så mange lag med maling at nå må det ut. 

Har en vegg på ca 4 m. Ønsker å ha alt av kjøkken på denne veggen. Integrerte hvitevarer, hele pakken. Kjøleskap, ovn, mikroovn, vask, oppvaskmaskin. 

Hvor mye burde jeg sette av til dette? Blir jo også rørlegger og elektriker...

Tenker gjøre dette så billig som mulig

Anonymkode: d6169...9c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

200.000,-

Anonymkode: 978b8...92f

What..... jeg tenkte kanskje sånn 20 000? 😱

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Utenom hvitevarer selvfølgelig.... med hvitevarer så kanskje 50 000? Altså billigste av billigste av billigste...

tviler på at de som pusser opp en hybel legger 200 000 kr i et kjøkken..? Har en ganske liten leilighet 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Utenom hvitevarer selvfølgelig.... med hvitevarer så kanskje 50 000? Altså billigste av billigste av billigste...

tviler på at de som pusser opp en hybel legger 200 000 kr i et kjøkken..? Har en ganske liten leilighet 

Ok. Ett minikjøkken med det billigste av det billigste viljeg tippe rundt i underkant av 100.000,- Da inkl. montering, hvitevarer, benkeplate, eletriker og rørlegger.

Anonymkode: 978b8...92f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke meg du siterte, men bare elektriker og rørlegger tror jeg du må sette av såpass til. Og da er det nok tilrettelagt, dvs du har kjøpt alt du trenger av elektronikk og utstyr.

Kjøkkenbenk og fronter koster. Hvitevarer koster, spesielt integrert. 

Tror du må regne minst 75.000, men 100.000 er nok mer realistisk med alt arbeid du MÅ ha gjort inkludert. Du kan gjøre det rimeligere med å ikke ha integrert, og med å f.eks ha plater i stedet for fliser. Men kvalitet koster.

Anonymkode: 01ce6...02d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe brukte hvitevarer på finn. Da sparer du penger. 

Anonymkode: 9806b...4b2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

20 000 er urealistisk lavt ja. Vil lagt med 100 000 med høgde for at du velgt rimelig og demontert den gamle selv. 

Anonymkode: 8b633...142

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikea har et supert tegneprogram for kjøkken. Da får du en minstepris på hva det vil koste. De har også fastpris på montering. Hvis du ikke flytter på rør eller gjør endringer på det elektriske blir det vel en 2-4 000 på rørlegger. Og tilsvarende på elektriker. 

Har kjøpt 2 kjøkken, 1 ikea og 1 epoq. Fornøyd med begge. 

Tips ved å velge store skap får du billigere kjøkken og montering siden fastpris montering er basert på hvor mange skap og ikke hvor stort kjøkkenet er. Så velg heller 1 80 bredt skap med 2 dører, enn 2 40 cm skap med 1 dør hver. 

Anonymkode: a186b...433

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis jeg beholder kjøkken skroget og bare bytter dører og benkeplate? Og da tenker jeg laminat benkeplate.... 

Og heller kjøpe for å bygge på kjøkkenet som allerede er her, slik at jeg får integrerte hvitevarer? Er såpass veldig at både ovn og kjøleskap står pr dags dato på hver sin side av kjøkkenet. Bytte ut vasken

Jeg slenger på et bilde jeg 😊 bordet og stolene er pr dags dato ikke der lenger

D0D6A238-1208-4361-BEC6-8CF92A686377.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. ca. 40 000 da kommer du langt. Det kan bli noen småkroner over, men godt hende du kommet ut med noen mindre også. Alt etter hvor du kjøper og ikke minst når du kjøper. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det  klarer du, kjøp på ikea.

Anonymkode: 0d682...537

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer an på hvor handy du er og i hvilken grad du kan bruke det som allerede er der av for eksempel elektrisitet. Du kan fint få selge kjøkkenet til under 20.000 på ikea. Du kan oppgradere med en fin benkeplate og eventuelt kjøpe fronter på noremax hvis du vil ha noe litt anderledes, men fint på ikea stammer. Hvitevarer finnes i alle prisklasser,og stekeovner et det gir eksempl lett å spare inn på mens en god oppvaskmaskin kanskje er verdt å bruke penger på. Har du oppvaskmaskin som fungerer Jan du jo også bruke den, men kjøpe en møbelfront fir senere integrert.

Anonymkode: d42f2...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har et grusomt gammelt kjøkken som har så mange lag med maling at nå må det ut. 

Har en vegg på ca 4 m. Ønsker å ha alt av kjøkken på denne veggen. Integrerte hvitevarer, hele pakken. Kjøleskap, ovn, mikroovn, vask, oppvaskmaskin. 

Hvor mye burde jeg sette av til dette? Blir jo også rørlegger og elektriker...

Tenker gjøre dette så billig som mulig

Det er noen muligheter du kan bruke, og der: Kjøpe et brukt kjøkken på finn. Du kan beholde vitevarer og det blir mye bedre enn det du har. Du kan kjøpe kun skrog og fronter på Ikea, og sette det opp med egne hvitevarer. Om kjøkkenet er lite, spiller det ikke noen stor rolle på sluttsummen. Det er om du må ha rørlegger/elektrikker som drar opp kostnaden. 
Fortsetter du med den gamle komfyren trenger du ikke mer strøm dit. Går du for koketopp og stekovn må det opp èn kurs til, for stekovnen. Når elektrikker først er der, anbefales det komfyrvakt. Da blir gamle kontakt byttet ut med ny som det er innebygd. Tipper sluttsummen fort ligger et sted mellom 50-80.000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange faktorer som drar opp prisen på et kjøkken. Hvis du har tenkt å supplere eksisterende kjøkken vil Ikea sine skrog etter all sannsynlighet ikke passe inn, da disse er høyere enn gamle skrog. De har lavere ben, så det er der du vil se forskjellen. Derfor vil heller ikke ikea sine fronter passe. Så du må finne en leverandør med samme mål på skrogene som du har. Da skal dørene passe mtp. hengsler og hull til disse. 

Bytter du til koketopp og ovn må du inn med ekstra kurs, og de fleste elektrikere vil insistere på komfyrvakt (det er påbudt). En rørlegger vil insistere på waterguard (usikker på om det er påbudt, men alle nye bygg har det).

Jeg prøvde selv å bytte deler av et gammelt kjøkken i 2012 (det var fra 2000), og ingen av de nye delene stemte. Endte opp med å bytte hele kjøkkenet.

Det jeg gjorde var å kjøpe en utstilling fra ikea. Slapp unna med 20 000 inkl. hvitevarer da jeg solgte halvparten videre på finn. Rørlegger og elektriker ble 20 000 i tillegg. Det var 8 år siden, prisene har steget. Du kan ringe nærmeste Ikea og høre hvilke muligheter de har. Men regn med 30 000 til rør og el. 

Anonymkode: 45b37...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er mange faktorer som drar opp prisen på et kjøkken. Hvis du har tenkt å supplere eksisterende kjøkken vil Ikea sine skrog etter all sannsynlighet ikke passe inn, da disse er høyere enn gamle skrog. De har lavere ben, så det er der du vil se forskjellen. Derfor vil heller ikke ikea sine fronter passe. Så du må finne en leverandør med samme mål på skrogene som du har. Da skal dørene passe mtp. hengsler og hull til disse. 

Bytter du til koketopp og ovn må du inn med ekstra kurs, og de fleste elektrikere vil insistere på komfyrvakt (det er påbudt). En rørlegger vil insistere på waterguard (usikker på om det er påbudt, men alle nye bygg har det).

Jeg prøvde selv å bytte deler av et gammelt kjøkken i 2012 (det var fra 2000), og ingen av de nye delene stemte. Endte opp med å bytte hele kjøkkenet.

Det jeg gjorde var å kjøpe en utstilling fra ikea. Slapp unna med 20 000 inkl. hvitevarer da jeg solgte halvparten videre på finn. Rørlegger og elektriker ble 20 000 i tillegg. Det var 8 år siden, prisene har steget. Du kan ringe nærmeste Ikea og høre hvilke muligheter de har. Men regn med 30 000 til rør og el. 

Anonymkode: 45b37...0cb

Det er påbudt med både waterguard og komfyrvakt når det gjøres endringer på kjøkken. Kan selvfølgelig hende man finner noen useriøse som er villig til å gjøre arbeid uten å montere dette. 

Anonymkode: 3f420...e7e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye frem og tilbake, tror jeg det ender med at jeg for denne gang bare maler det hvitt og beholder hvitevarene som de er.... bytter ut glasset.  Skal bygge på kjøkkenet i høyden, slik at det går helt opp til taket. Samt bygge rundt kjøleskapet, og sette opp en slags vegg ved siden av komfyren, slik at komfyren henger mer med resten av kjøkkenet. Skal investere i en fin ny benkplate, og ny hvit vask 🙈 og noen fine fliser på veggen bak! 

Men tar gjerne imot flere tips! 😊 

Lurer veldig på hva jeg skal gjøre med mikro 🙄 Ikke er skapene store nok til at jeg kan gjemme den der. Må vell kjøpe en hvit mikro da, sånn at den glir mest mulig inn 😅 Tar gjerne imot tips på hvordan skjule mikroen 🙄

Fikk et tips å sette den i et overbygget skap over kjøleskapet, men da rekker jeg rett og slett ikke opp! 😂 Kan jo ikke drive å balansere varme tallerkner ut fra mikroen mens jeg står på en stol 🙈

Fikk et annet tips å bare sette den vekk i et av under skapene... men fryktelig slitsomt å dra den inn og ut, bruker jo mikroen når jeg vil ha ting fort varmet 😅

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...