AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #1 Skrevet 13. desember 2020 Jeg og svigermor har ikke vært bestevenner, men vi har lagt mye bak oss. I fjor hadde vi en isfront i mellom oss grunnet en konflikt, og hun dro på ferie framfor å være med oss. Dette hadde vi forståelse for da hun sliter veldig med å legge ting bak seg, samt er veldig dårlig på konflikthåntering da hennes måte og fikse ting på er å stikke av. Hun feiret ikke jul med sitt fødte barnebarn i fjor, og i år er hun invitert igjen fordi vi ønsker å samle vår lille familie. Hun jobber til daglig på NAV, og har fri hver helg. I julen har hun tatt på seg ekstrajobb på et sykehjem, ikke fordi hun må men fordi hun vil. Jeg og samboer har sagt at hun er velkommen hjemme til oss, og at det hadde vært hyggelig om hun hadde ønsket å feire jul med oss da hun gikk glipp av den i fjor. Hun har enda ikke klart å gi oss et svar, og vi begynner å bli litt stresset. Vi ønsker å vite hvem som kommer, og dessuten synes jeg det er litt spesielt og heller ønske å være borte fra barnebarn og familie og heller sitte på en jobb man frivillig har ønsket seg til selv. Min mor er syk, og vår familie er liten men vi holder sammen. Vi tenker å holde sammen og ta vare på oss som er igjen og ikke minst gjøre det beste ut av det. Jeg tenker at hun var i utgangspunktet redd for å bli sittende alene, og derfor booket hun seg inn på julaften på sykehjemmet fordi hun ville ikke trenge seg på. Hun ble oppriktig glad når vi spurte henne, men rart hun enda ikke kan gi noe svar. Hun får passe sønnen får ofte, og sønnen vår har fått et godt forhold til henne. Bare synd hun ikke klarer å forstå at jeg og hennes sønn er en familie nå, og det blir ikke som hun ønsker lengre. Hun vil helst at sønnen skal feire jul hos og med hennes familie som er far, søsken og andre, så kan vi ha hver vår jul.. Ja, hun har ikke klippet navlestrengen til sønnen enda, og jeg synes litt synd på henne da vi venter enda ei jente til våren og vi blir stadig vekk en større familie. Hun bor alene og har problemer med å knytte seg til folk, og hun har aldri hatt et seriøs forhold til noen. I hennes familie er det høy konfliktnivå dessverre. I tillegg til å være litt vanskelig føler jeg at hun prøver å ordne sine egne feiringer med vårt barn der hun inviterer sin familie, slik at familien blir enda mer splittet. Poenget er at hennes familie har ikke lagt en konflikt bak seg som var for over 3 år siden som de ikke en gang har noe med å gjøre, og siden samboer har valgt å være i familien med meg har de prøvd å splitte oss uten noen sukse. Hvordan hadde dere forholdt dere til dette? Anonymkode: 07e70...674
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #2 Skrevet 13. desember 2020 Hva handlet konflikten om? Anonymkode: 2160d...904 5
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #3 Skrevet 13. desember 2020 Hun spurte idag om å passe sønnen vår lillejulaften til julaften fordi da skal hun sikkert invitere sin familie eller noe.. Jeg synes dette begynner å bli litt merkelig, og jeg har mest lyst til å si at det ikke passer å passe på sønnen vår da fordi jeg ønsker å være med han selv i julen. Og har hun lyst å tilbringe tid med han så får hun komme hit og oppføre seg som en normal svigermor. Sønnen var er nettopp 1 år, og hun tar det som en selvfølge at hun skal ha han på overnatting i hytt og pine og ofte avtaler hun med samboer bak min rygg i god tid slik at jeg ikke kan si nei. Ikke misforstå meg, da jeg er veldig glad for at hun er en ressurs for mitt barn, men hun kan ikke bare komme her å ta han i fra oss og ordne sine egne tradisjoner med vårt barn. Vi er en familie og en familie holder sammen. Jeg synes det blir litt feil å begynne å dele oss opp slik og rett og slett bidra til mer splittelse og strid enn hva det er. Jeg har snakket med samboer om dette, men han mener svigermor må få lov til å passe sønnen vår og gjøre som hun nærmest vil.. Er jeg urimelig og vanskelig, og misforstår jeg noe her eller? Anonymkode: 07e70...674 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #4 Skrevet 13. desember 2020 Jeg hadde droppet å tenke så mye på dette og heller latt svigermor være svigermor. Hun får ta egne valg, enten det er sånn eller sånn, og dere setter deres grenser i hverdagen. Så får det heller være en bonus når ting klaffer, humøret er bra og man kan dele en hyggelig stund. Anonymkode: 7969a...da6 44
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #5 Skrevet 13. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva handlet konflikten om? Anonymkode: 2160d...904 Det ønsker jeg ikke å detaljere, men det handlet om en bagatell som var veldig enkelt å ordne opp i. De som reagerte brukte denne bagatellen og "misforståelsen" til å endelig tøye stikken slik at de kunne blåse ut en konflikt som de lenge hadde håper på å skape. Denne familien er kjent for å splitte/herske og har drevet på slikt i mange mange år mot sine foreldre, søsken, venner og flere. Denne gangen var det vår tur, og familien sier de har holdt på slik siden tidenes morgen. Det som var merkelig, var at konflikten overhode ikke handlet om de som reagerte da de ikke engang var nevnt. Jeg og svigermor har lagt dette bak oss for lenge siden, men hennes familie ønsker fortsatt ingen kontakt og de synes jeg og samboer skal gå ifra hverandre, og om ikke skal samboer komme på besøk til de og feire bursdager og høytider uten at jeg er med.... Anonymkode: 07e70...674
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #6 Skrevet 13. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg hadde droppet å tenke så mye på dette og heller latt svigermor være svigermor. Hun får ta egne valg, enten det er sånn eller sånn, og dere setter deres grenser i hverdagen. Så får det heller være en bonus når ting klaffer, humøret er bra og man kan dele en hyggelig stund. Anonymkode: 7969a...da6 Ja, kanskje det. Jeg skal uansett ikke konfrontere eller lage noe ut av dette, men jeg ønsker å høre andres syn på saken og meninger. Jeg tror også at svigermor innerst inne vil være med oss, men hun er litt treg og synes det er litt vanskelig. Jeg vet ikke.. Men synes det er litt merkelig å heller vil dra på jobb enn å feire jul med sitt barnebarn. Anonymkode: 07e70...674
SnartMammaLykke Skrevet 13. desember 2020 #7 Skrevet 13. desember 2020 Å låne barnebarnet for å begynne å lage middager og sammenkomster blir for meg litt feil når noen ikke er invitert.Her er vi familie, og vi må være voksne nok. Dette blir oppskriften på splittelse. 14
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #8 Skrevet 13. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg hadde droppet å tenke så mye på dette og heller latt svigermor være svigermor. Hun får ta egne valg, enten det er sånn eller sånn, og dere setter deres grenser i hverdagen. Så får det heller være en bonus når ting klaffer, humøret er bra og man kan dele en hyggelig stund. Anonymkode: 7969a...da6 Men å sette grenser i hverdagen blir vel strengt tatt å ikke la henne passe sønnen min i julen, fordi jeg ønsker å være med han selv da. Hun kan få komme hit å møte han, men jeg har ikke behov for at han overnatter til henne da. Anonymkode: 07e70...674 10
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #9 Skrevet 13. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hun spurte idag om å passe sønnen vår lillejulaften til julaften fordi da skal hun sikkert invitere sin familie eller noe.. Jeg synes dette begynner å bli litt merkelig, og jeg har mest lyst til å si at det ikke passer å passe på sønnen vår da fordi jeg ønsker å være med han selv i julen. Og har hun lyst å tilbringe tid med han så får hun komme hit og oppføre seg som en normal svigermor. Sønnen var er nettopp 1 år, og hun tar det som en selvfølge at hun skal ha han på overnatting i hytt og pine og ofte avtaler hun med samboer bak min rygg i god tid slik at jeg ikke kan si nei. Ikke misforstå meg, da jeg er veldig glad for at hun er en ressurs for mitt barn, men hun kan ikke bare komme her å ta han i fra oss og ordne sine egne tradisjoner med vårt barn. Vi er en familie og en familie holder sammen. Jeg synes det blir litt feil å begynne å dele oss opp slik og rett og slett bidra til mer splittelse og strid enn hva det er. Jeg har snakket med samboer om dette, men han mener svigermor må få lov til å passe sønnen vår og gjøre som hun nærmest vil.. Er jeg urimelig og vanskelig, og misforstår jeg noe her eller? Anonymkode: 07e70...674 Selvfølgelig skal barnet ditt på 1 år ikke være uten foreldrene sine på lillejulaften og morgenen julaften. Det som er urimelig og merkelig er å forvente at barnebarnet på 1 år skal være med svigermors familie uten foreldrene sine. Anonymkode: 2160d...904 43
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #10 Skrevet 13. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig skal barnet ditt på 1 år ikke være uten foreldrene sine på lillejulaften og morgenen julaften. Det som er urimelig og merkelig er å forvente at barnebarnet på 1 år skal være med svigermors familie uten foreldrene sine. Anonymkode: 2160d...904 Ja, jeg har sagt i fra til samboer om dette men da spurte hun om å få passe han 22 desember isteden til 23. Hvorfor i all verden har hun så stor interesse for å ha barnet vårt på overnatting hele tiden.. Jeg forstår at hun liker sønnen vår, men jeg har da lyst å tilbringe tid med han alene også og ikke hele tiden gi henne sønnen vår fordi det er hennes behov. Hun kan heller få låne hunden vår om det er ønskelig. Anonymkode: 07e70...674 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #11 Skrevet 13. desember 2020 Ja, jeg vet ikke. Jeg tror hun ubevisst prøver å skape seg sin "familie" med vår sønn uten å måtte inkludere oss så mye, og jeg synes det blir feil. Jeg er heller ikke så glad i å la henne styre showet fordi jeg er jo tross alt moren hans, og jeg er jo ikke trygg på å la han sove over hele tiden borte heller. Jeg føler at samboer må komme ut på banen og si litt ifra nå, fordi nå må grensen settes en plass. Jeg føler at svigermor er en ressurs og hun er flink. Men jeg føler hun kan komme å besøke barnet vårt mer framfor å henne så mye på overnatting fordi jeg som mor har behov for å henne hjemme om natten da hun bare er 1 år.. Dette tror jeg ikke svigermor helt forstår.. Jeg har sagt til samboer at han må spørre moren sin på en fin måte om hun ønsker å komme til oss på julaften eller ikke, og at vi ønsker et svar ganske snart da vi ønsker å planlegge osv. Om hun enda ikke kan gi oss et svar, orker ikke jeg heller å gi henne et svar på om hun kan passe på sønnen vår fordi jeg mener man skal gi og ta i en relasjon og her må hun faktisk gi til oss også. Anonymkode: 07e70...674 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #12 Skrevet 13. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, jeg har sagt i fra til samboer om dette men da spurte hun om å få passe han 22 desember isteden til 23. Hvorfor i all verden har hun så stor interesse for å ha barnet vårt på overnatting hele tiden.. Jeg forstår at hun liker sønnen vår, men jeg har da lyst å tilbringe tid med han alene også og ikke hele tiden gi henne sønnen vår fordi det er hennes behov. Hun kan heller få låne hunden vår om det er ønskelig. Anonymkode: 07e70...674 Vær litt raus Anonymkode: 579f8...42e 10
Gjest theTitanic Skrevet 13. desember 2020 #13 Skrevet 13. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, jeg har sagt i fra til samboer om dette men da spurte hun om å få passe han 22 desember isteden til 23. Hvorfor i all verden har hun så stor interesse for å ha barnet vårt på overnatting hele tiden.. Jeg forstår at hun liker sønnen vår, men jeg har da lyst å tilbringe tid med han alene også og ikke hele tiden gi henne sønnen vår fordi det er hennes behov. Hun kan heller få låne hunden vår om det er ønskelig. Anonymkode: 07e70...674 Å låne hunden blir ikke det samme. Jeg har en følelse av at du kan bli litt usaklig. Hvorfor kan hun ikke låne sønnen den 22? Det er 14 dager juleferie. Og kan hun ikke gjøre ting litt på sin måte når hun passer han? Det er en ressurs med besteforeldre. Gjør hun noe galt med ham? Eller er du redd hun skal "stjele han?"
Apis Skrevet 13. desember 2020 #14 Skrevet 13. desember 2020 Umiddelbart tenker jeg på å utrykket " det må være to for å danse tango" 24
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #15 Skrevet 13. desember 2020 Uten å vite hva konflikten var eller hvordan forholdet deres er, så tror jeg ikke det er en enkel oppgave å være farmor. Spesielt ikke om ikke sønnen kommuniserer begge veier om hvordan ting skal/kan være. Kan det være at hun føler seg utenfor og derfor finner på ting for å slippe å være sammen med dere på julaften? Hvor inkluderende er du som svigerdatter i forhold til hvordan du er med din egen mor? Jeg tror du må være litt raus her, sier ikke at du skal godta alt, men kommunisere og samhandle som en familie, så ingen bare danser etter den enes pipe, enten ene eller andre veien. Anonymkode: cf3bf...8c4 10
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #16 Skrevet 13. desember 2020 Jeg tror du skal legge fra deg hva du syns, og heller la svigermor få gjøre som hun vil, og respektere henne for det. Ikke alle syns jula er hellig familietid. Hva hun prioriterer er hennes valg. Om du ønsker henne på besøk inviterer du selvsagt, og ber om at hun sier ifra innen (dato) slik at dere får handlet inn. Når det gjelder overnatting av barnet sier du at hun er for liten til å sove borte. Sett klare grenser. Og få samboeren din med. Det er viktig at dere har samme svar til svigermor. Når det gjelder samboers familie tenker jeg det et fornuftig at samboer selv tar ansvar for dem. Du kan invitere, være hyggelig, men ikke forvente. Du ser jo selv hvilken familie du har rotet deg inn i. Personlig hadde jeg vært glad for all avstand fra drama og konflikt. For all del ikke bli en del av konflikten ved å blande inn hva du "syns". Anonymkode: 0c672...254 8
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #17 Skrevet 13. desember 2020 Hun har forpliktet seg til å jobbe, og om hun trekker seg nå får kollegene problemer. Julekabalen er vanskelig. Hun synes kanskje det er greit med noen ekstra kroner inn på konto. Dette syns ikke jeg det er noen vits å tenke videre på. Anonymkode: b93ec...84e 14
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #18 Skrevet 13. desember 2020 Neimen ikke lett å være besteforeldre. Vil de ha barnebarna hos seg er det galt, vil de ikke ha barnebarna hos seg er det galt. Ønsker de å få et godt forhold til barnebarna prøver de å "lage sin egen familie" med barnebarnet, har de ikke et godt forhold til barnebarna er det galt og de er egoistiske. Anonymkode: 4cb84...c6e 23
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #19 Skrevet 13. desember 2020 Hadde sagt nei til lille julaften. I såfall måtte jeg være med. Vedr.vakene hennes på sykehjem - så er det helt greit, hun får gjøre som hun vil. Men vær høflig og inviter henne på besøk i romjulen. Anonymkode: d5b22...b6e 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #20 Skrevet 13. desember 2020 Jeg hadde ikke latt verken farmor eller mormor få ha barnebarna på overnatting 23-24 da vi har egne tradisjoner som jeg vil føre videre til mine barn. Kan du ikke foreslå at hun låner barnebarnet noen timer den 22? Uten overnatting om dere ikke ønsker det. Ellers bør du ikke bry deg om hva svigermor velger å gjøre i julen. Dere har invitert henne og velger hun å jobbe i stedet så ja vel. Men dere kan si at dere trenger et svar på om hun kommer eller ei, slik at dere får kjøpt inn rikitig mengde mat. Anonymkode: 7125e...148 5
Anbefalte innlegg