Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest i.i. Olga
Skrevet

Jeg er det man kaller drittlei av å bo i Norge, og siden jeg kjenner noen mennesker i Russland, tenker jeg tanken å flytte dit (den tanken har jeg tenkt mange ganger, ergo er det ikke et påfunn av i dag...)

Jeg vet man kan gifte seg, og at saken da er det noen vil velge å kalle enkel.

Jeg har så jeg klarer meg, så jeg har frihet til å flytte - og vil kan hende ikke måtte lete lenge etter en ekteskapskandidat, til og med en som er en del år yngre enn meg, og som heldigvis har barn fra tidligere ekteskap så jeg slipper den biten.

Men jeg vil ikke gifte meg. Selv om hans famlilie vil få bedret sine levekår - og jeg i samme slengen...

Saken er at jeg er livredd for å binde meg. Ekteskap - også det man kaller proforma, kan utvikle seg i retning av romanse eller lign. og det er ikke noe poeng i det for min del.

Dessverre kjenner jeg ingen homser i Russland, da ville jeg kanskje turt å inngå ekteskap...

Kan jeg få visum og oppholdstillatelse på grunnlag av at jeg jobber selvstendig og greier meg selv - uten ekteskap med en russer?

Og hva med partnerskap - med en kvinne - vil russiske myndigheter godta det? (Det virker enklere og tryggere, siden jeg ikke er lesbisk så vidt jeg selv vet...)

Mine russiske bekjentskaper vet mest om hvordan det er når man flytter motsatt vei - og ikke som meg - som gjerne vil bo fast i nabolandet... (straks jeg har tilegnet meg litt mer språkkunnskaper selvsagt...)

Noen som vet???

(og - hvordan er russiske menn... er bare litt nysgjerrig nå... jeg mener ikke som mennesker, men som evt. ektemenn...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Russland er nok ikke det enkleste landet å få arbeid i. Det anbefales å ta kontakt med den russiske ambassaden eller konsulatet i Oslo for å spørre om videre fremgangsmåte.

Se her for link til ambassaden:

http://www.norway.mid.ru/

Her er en WEB site med noe nyttig informasjon om arbeid i Russland:

http://www.labourmobility.com/guides/Russia.pdf

Her er en WEB site med mange linker om Russland:

http://www.russia.no/

Her er en WEB site på russisk med info om jobber i Russland:

http://www.job.ru/

Er du klar over hva som venter deg i Russland om du flytter dit? Regn med en levestandard vesentlig lavere enn her og lønninger som bare er en brøkdel av hva du er vant til fra Norge.

For å arbeide i Russland (såfremt man ikke har spesialkompetanse og kan få en kremjobb hvor for eksempel engelsk er arbeidsspråket) MÅ man kunne russisk språk. Det er ikke bare bare å lære seg russisk. Jeg vet det fordi jeg lærer russisk språk nå. Det tar LANG tid før man kan regne med å lese, skrive, snakke og forstå russisk godt nok til å kunne arbeide med russere.

Du spør om du kan få oppholdstillatelse i Russland på bakgrunn av at du klarer deg selv. Men sannheten er vel at du kan ikke klare deg selv i Russland FØR du har fått et jobbtilbud fra en russisk bedrift. Så du må først ha et jobbtilbud før du kan tenke på oppholdstillatelse. Men den russiske ambassaden vil vite hvordan du søker om oppholdstillatelse og hva som er vilkårene for å få det. De kjenner nok også til mulige kanaler for å søke på ledige jobber.

Det beste er nok å ha bekjentskaper i Russland som kan ordne med jobb. Har du venner i Russland kan nok de hjelpe deg med råd.

Du spør også hvordan russiske menn er. Man kan ikke skjære alle over en kam, men holdningen til kvinner er nok veldig forskjellig i Russland enn i Norge. Husk at det er MANGE flere kvinner enn menn i Russland og kvinnene kjemper hardt for å få en mann slik at de har bedre sjanse til å overleve. Mennene kan velge og vrake i kvinner og oppfører seg deretter.

Kvinnene er oppdratt til å alltid ta seg best ut for mennene sine og ta hånd om hus og barn. Allikevel er det mange menn som er utro og altfor glad i øl og vodka. Arbeidsledigheten er stor og folk sliter hardt. Likestillingen har ikke kommet like langt i Russland som i Norge.

Jeg har selv en russisk dame og hun sier hun ikke vil ta i russiske menn mer med ildtang. Mange andre russiske kvinner har gitt opp å finne en trofast og snill russisk mann og søker heller i utlandet. De gir det beste av seg selv, men ofte blir det ikke verdsatt av mennene. Damen min sier at mange russiske menn er som store unger og venter å bli vartet opp. Det er damene som er ryggraden i familien og ofte alene må ta hånd om problemene. Mennene har dessverre en tendens til å drukne sine problemer i vodka.

Selvsagt er ikke alle russiske menn slik. Mange er nok skikkelige også så man kan være heldig. Jeg har imidlertid vært i Russland flere ganger og sett forskjellene. De er ikke bare tatt ut av luften.

Har du gode venner i Russland som kan hjelpe deg så er det nok mulig å arbeide i Russland og ha en greit liv. Men om du søker lykken og vil reise alene dit uten noen kontakter så vil jeg påstå at du tar veldig store sjanser. Det er ikke uten grunn at så mange russere ønsker å forlate Russland. Det er stort sett bare i Moskva og St. Petersburg hvor velstanden øker normalt som i vesten. Russere sier at disse to byene er veldig forskjellige fra resten av Russland. Her er livet langt mer likt det vi er vant til i vesten.

Jeg vil ikke med dette ta fra deg motet med å finne en fremtid i Russland, men det hadde nok vært smart å reise til på ferie noen ganger for å sjekke forholdene. Etabler kontakter og lær deg språket. Da kan du ETTERHVERT se om det er muligheter for å få jobb der. Jobb er en ting, men du trenger jo bolig også. Det går nok an å leie, men forvent ikke en standard som i Norge.

Jeg synes selv Russland er et veldig spennende land og jeg liker maten, kulturen og folk veldig godt. Men jeg må innrømme at jeg er glad de gangene jeg kommer tilbake til Norge igjen. Damen min var VELDIG klar da jeg nevnte en gang at vi kunne bo i byen hennes istedet for i Norge. Hun mente det var en svært dårlig ide og fortalte meg hvor vanskelig det ville bli for meg å finne en godt betalt og meningsfylt jobb for meg. Men lang utdannelse etc. så ønsker man jo ikke å lage hamburgere eller å feie gatene. Dessuten har man jo studielån og annen gjeld i Norge som må betjenes. Hvordan skal man klare det når lønnen i Russland er mindre enn 5% av hva den er i Norge for akademikere? Prisene er riktignok lavere i Russland, men vi ville nok gått konkurs rimelig raskt om vi skulle livnre oss på russisk lønn med gjeld å betjene fra Norge.

Er du gjeldfri og ikke stiller noen særlige krav til jobb og levestandard så er det selvsagt mulig å leve og jobbe i Russland. Men en enslig forsørger i Russland må nok regne med et ganske hardt liv. Jeg kunne fortalt deg om hvordan damen min og alle hennes venner og kjente har slitt hele livet, men jeg tror du skjønner tegningen allerede. For eksempel må du regne med å arbeide for kanskje 500-1000 kroner pr. måned. Da er det ikke mye man har råd tid. Så frukt, kjøtt og ost er for eksempel en luksusvare man bare har råd til en gang i måneden etc. Disse produktene har nesten vestlige priser. De er veldig dyre i Russland.

Skulle du få en ekspertjobb i Moskva eller St. Petersburg kan du tjene gode penger, men det er jo MANGE andre som er ute etter disse jobbene også. Og uten å kunne russisk språk veldig godt kommer man langt bak i køen. Såfremt man ikke har bekjentskaper. :)

Uansett ønsker jeg det lykke til med å dra til et veldig spennende, men også veldig krevende land.

Gjest gjest1
Skrevet

Har selv bodd i russland. Ville IKKE satset på en russisk mann. Som personen over her skriver, så er det stor alkoholisme blant menn, noe som også gjør at kvinner søker vestover når de vil gifte seg.

Det finnes mange bra russiske menn, men du må lete litt og kjenne dem godt før du gifter deg med dem.

Jeg er litt "romantisk" av meg når det gjelder Russland, og valgte ikke Moskva / St.Petersburg da jeg bodde der. Den ekte russiske sjela (som jeg lette etter) finner du lettere i småbyene langt unna, der ikke ALT dreier seg om pengejag og det å bli vestlig i et alt for raskt tempo.

Jeg vet av flere fra vesten som bodde der uten å måtte gifte seg først. mange av dem jobbet i vestlige selskaper, eller som vestlig kontakt i russiske selskaper. F.eks. mobiltelefoni, som begynte å bli utbredt der på den tiden. Men nå får tiden er det flere reiseselskaper etc som sikkert trenger folk. Vet ikke hva slags bakgrunn du har da... Tror det kanskje er bedre å finne en jobb først, enn å finne en ektefelle..?

Skrevet

Takk for svar.

Har ikke tid til å gå gjennom alle linkene nå, men skal ta vare på dem.

Jeg har tenkt å dra til Russland på flere ferier, og også få inn språket med "teskje"... Altså ikke noen panikkhandling fra min side.

Ang russiske menn, så vet jeg ikke - ekteskap frister ikke uansett hvilken bakgrunn en mann måtte ha. Og jeg har ikke tenkt å få en jobb der jeg kun har tusen kroner måneden... det er for lite, men som sagt, så klarer jeg meg, i Norge, så jeg vil klare meg i russland uten problemer, som freelancer.

Vet at det russiske språket er vanskelig, men skal klare det, med tida til hjelp.

Vet ikke ennå om jeg virkelig tar skrittet, det vil i såfall ikke skje i dag men litt lengre fram i tid. Men jeg liker spenning, og dras mot landet, og synes jeg har sett nok av Norge nå... for en stund...

Skrevet

Hva i all verden er det som gjør at du vil dra fra Norge tilRussland??

Hvor er du fra?

Skrevet

Jeg har bodd i Russland i en periode, og da jeg bodde der hadde de fleste utlendinger jeg kom i kontakt med multivisum som innebærer at en kan reise ut og inn av landet flere ganger i løpet av et visst tidsrom (vanligvis 1 år) uten å søke på nytt hver gang. Oppholdstillatelse i vanlig forstand er derfor ikke nødvendig, men for å få visum må du ha en invitasjon fra en russisk organisasjon, så uansett er du avhengig av å ha gode kontakter. Det finst også firma som spesialiserer seg på invitasjoner og visumstøtte, men du må regne med å betale en god del for et multivisum.

Jeg tror som de andre her at det er en forutsetning å kunne språket godt for å kunne leve godt i Russland, av praktiske årsaker og for å komme i kontakt med folk. En annen viktig praktisk ting som er nødvendig å ha i orden før du flytter til Russland er helseforsikring, noe som du nok vil få hvis du jobber i et vestlig firma, men som du må ordne selv dersom du jobber som freelancer. De fleste norske reiseforsikringer er knyttet opp mot medlemskap i Folketrygden, som faller bort hvis du melder flytting til Russland, med mindre du jobber for et norsk firma og betaler skatt til Norge. Alternativt må du ut på det private markedet, noe som er svært kostbart.

Som du ser er det en rekke praktiske konsekvenser ved å flytte til Russland, som innebærer at økonomien må være i orden på en helt annen måte enn hvis en flytter til f.eks. et EU-land, men du trenger altså ikke gifte deg for å flytte til Russland, og det er vel også et dårlig utgangspunkt, eller? Homofilt partnerskap er ikke gyldig i Russland.

Når det gjelder russiske menn, så er de like forskjellige som menn ellers i verden, tror jeg. Jeg har vert sammen med min russiske mann i 11 år og gift i 8, uten at han har verken vært alkoholiker, voldelig, eller lat, og han er neppe så unik, selv om han selvfølgelig er unik for meg.

Skrevet
Hva i all verden er det som gjør at du vil dra fra Norge tilRussland??

Hvor er du fra?

He he. Hvor jeg er fra er likegyldig, men ja, er vokst opp med mange kulturer og språk, språk jeg ikke kan prate - men likevel er "fortrolig med" - dvs. jeg har ikke behov for å prate hele tida...

Takk til siste gjest - det var en god ide å få en russisk originisasjon eller - jobb i et firma - men det blir kun proforma - jeg har (kanskje ikke - sannsynligvis) ikke tenkt å bli i Russland hele mitt liv - det kommer jo an på hvor lenge jeg lever, og hvilke videre planer jeg har.

Men landet fasinerer meg, musikken, språket og menneskene. (og historien...)

Jeg har også vanskelig for å se at norske menn er så mye bedre enn ryss.

Det er jo alt mulig på to manneben i dette landet også. Uten at jeg skal gå i detalj.

Noen av mine bekjente fra Russland, vil gjerne at jeg skal gifte meg med en av gutta som jeg aldri har truffet, han er 6t år yngre enn meg, - men jeg er ikke klar. (de har ikke sagt det, men det ligger i kortene - stakkars mann - han får noe å slite med - en norsk kvinne som har forkastet alle norske menn hun har truffet hittil...)

Det kan sikkert virke veldig spennende, men jeg må kunne språket; en proformaektemann vil muligens forvente seg barn osv. og det er langt fra mine planer. Jeg vil kun bidra med det jeg kan, og dra ut det beste jeg kan oppnå selv... (er han enig i det, så er saken grei... - men jeg er en notorisk romantiker, så jeg er livredd for å bli en av de - som faktisk er gift i Norge også - som er underkastet andre...)

Derfor må jeg kunne språket - ellers kan jeg ikke forklare mine skjulte og egoistiske - til tider - hensikter.

Jeg kommer - er planen - til å bidra med penger til ungdoms- barnearbeid - dvs. direkte og ikke gjennom norske kanaler.

Ett av problemene - er at jeg er klar over at minibanker ikke korresponderer med norske - men nettbank er vel almenngyldig i Russland også.

Til gjest som lurer på hvor jeg kommer fra - det er underordnet saken.

Om jeg drar - er en annen sak.

Om jeg gifter meg - er også åpent - men da vil jeg at evt ekteskapskandidat skal forstå mine motiv - så han ikke blir sinna fordi jeg vil bo der og ikke her... (f.eks...)

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg har bodd i Russland i en periode, og da jeg bodde der hadde de fleste utlendinger jeg kom i kontakt med multivisum

:) Ahhh multivisum :hjerte: .... Skulle gitt mye for å hatt livsvarig multivisum til Russland. Da jeg bodde der var det umulig å ordne slikt uten de rette kontaktene, dvs at jeg måtte gjennom en gigantisk papirmølle hver gang jeg ville bevege meg litt...

når det gjelder minibanker, trådstarter, så har jeg aldri opplevd problemer med dette. Selv i relativt små byer har de gjerne et hotell hvor du kan gå og ta ut penger.

Skrevet

Takk for svar Soilar Moir.

Det var en lettelse... jeg er faktisk overbevist om at jeg kommer til å dra til rysk om jeg kan velge selv...

Jeg ser på det som en måte å dra til amerika på - og jeg er ikke den förste... men i min situasjon passer det utmerket.

Men hvor lenge jeg blir der, er usikkert - gifter jeg meg - vil jeg at mannen skal ha fått botillatelse i Norge, så urimelig er jeg ikke. (selv om jeg vil bo i rysk, men det er pga at jeg får så mye mer ut av kronene der - og jeg er ingen shoppedame - klarer meg med et minimum...)

Og hva angår de rysk menn som drikker vodka, det kan de jmfr meg få lov til - så lenge jeg kan få lov til å drikke vin... men alt med en måte -

Det jeg har fått advarsler mot - iflg norske media, ikke vel; er at det er mafia i russland - men jeg har bodd såpass lenge i Norge og jeg unngår ikke å bli en avstandsbekjent av mafiosamiljöer her heller... (uten at jeg blander meg inn, kvinner flest gjör jo ikke det heller.. eller om man ikke liker bråk...men det er umulig å ikke vite hvem "han er" dem er" osv... for at man skal holde seg langt unna...)

Leste i en tidning. Om svenske menn... Skriver om det under et annet flagg... (er hos min mangeårige ex, heldigvis er vi venner.)

Skrevet

Ingen svarte på hvordan rysk myndigheter vil forholde seg til et gyldig lesbisk ekteskap - partnerskap - ???

Det ville värt enklere enn en mann...'

Skrevet

Jeg tror ikke du skal være bekymret for den russiske mafiaen. Den eksisterer selvsagt, men er veldig usynlig for vanlige folk. Problemene var nok større for noen år siden.

Det er fullt mulig å få business multivisa til Russland for 1 år av gangen. Jeg kjenner et firma i Moskva som kan hjelpe deg med invitasjon om du trenger det. Det koster imidlertid rundt 1500 kroner, men det er jo ikke all verden.

Problemet er ikke å få business visum, men å få registrert visumet sitt hver gang man er i Russland. Om du er i Moskva kan firmaet som inviterte deg registrere visumet for deg. Men eller må registreringen skje hos et hotell du tar inn på.

Om du får en russisk privatperson til å invitere deg kan du få visumet registrert hos det lokale OVIR.

Et businessvisum er gyldig i opptil 1 år, men man må reise ut av Russland minst 1 dag hver 3 måned. I tillegg til vanlig visumsøknad med invitasjon fra firma trenger man en negativ HIV test som maks er 3 måneder gammel.

Visum basert på privat invitasjon er gyldig i opptil 3 måneder. Turistvisum er gyldig i maks 29 dager.

Men skal du bo og arbeide i Russland antar jeg at måten å få visum på er at firmaet som ansetter deg ordner med en invitasjon slik at du får visum. Det er ikke vanskelig å få visum til Russland nå såfremt man ikke har et yrke i politiet, militæret eller som journalist. Da er det noe strengere, men slett ikke umulig. Men det russiske konsulatet er VELDIG firkantet angående utfylling av visumsøknad og de papirer du bringer med deg. Mangler noe så blir den avvist. De har til og med sluttet å ta imot visumsøknader hvor passbildet IKKE er limt på visumsøknaden. De limer den ikke for deg lenger så du må ha gjort det på forhånd før du ankommer konsulatet. Men hvis du allerede har vært i Russland så vet du vel allerede om det.

Jeg vet ikke hvordan russere forholder seg til lesbisk partnerskap. Kanskje det er best å ringe konsulatet for å spørre? Men nå er jo Russland et ortodokst land så jeg tror ikke at de har kommet like langt som oss i Vesten angående rettigheter for homofile og lesbiske. Jeg ville bli overrasket om de godtar et lesbisk partnerskap på lik linje med vanlig ekteskap når det gjelder mulighet for arbeid og oppholdstillatelse. Men som sagt så vet jeg ikke.

PS: Det er ikke så veldig vanskelig å gjette seg til hvor Olga kommer fra. De siste meldingene hennes gir en tydelig indikasjon på at hun har bodd lenge i Sverige og kanskje til og med er svensk. :) Rysk istedet for russer, ä og ö istedet for æ og ø, tidning istedet for avis etc. Men kanskje dette bare er lagt ut som blindspor. Da gikk jeg ihvertfall 5 på. :ler:

Skrevet

PPS: Prisen på rundt 1500 for businessvisa invitasjon for 1 år er det firmaet i Russland som tar. Det dekker kostnader hos OVIR, forsendelse ut av Russland etc. Jeg så at måten jeg formulerte meg på var som om jeg skulle ha noe for å komme med hjelp. Selvsagt ikke. Jeg tenkte bare på muligheten for å gi email adressen til firmaet via en PM dersom det var aktuelt. Det koster jo ingenting. ;)

Beklager hvis jeg uttrykte meg klønete.

Skrevet

Mine erfaringer med minibanker i Russland er gode. VISA og MasterCard kan benyttes i de fleste minibanker for å ta ut rubler. American Express og Diners Club er nesten umulig å benytte. Enkelte restauranter, butikker og hoteller tar også VISA og MasterCard. Men de aller fleste ønsker kontanter. Så det er lurt å ta ut rubler i en minibank før man besøker en butikk eller restaurant. I Moskva og St. Petersburg er graden av butikker og restauranter som tar kort større.

Jeg anbefaler IKKE å gå til en bank for å ta ut penger fordi de er dyrere enn minibank og mye mer omstendelig. Regn med å stå i kø og for å fylle ut skjemaer. Du må også vise passet ditt. Bankene er stengt midt på dagen (обед) og enkelte banker er stengt 15 minutter hver time. Så det tar lengre tid enn man setter pris på.

Det kryr også av små vekslesjapper (обмен) hvor man kan veksle Euro og Dollar til rubler eller vice versa. De har ofte en bedre kurs enn banker og spesielt hoteller.

Jeg har brukt kort mye i Russland og ALDRI blitt svindlet. Men jeg har prioritert å bruke rubler i små restauranter etc. og primært ta ut rubler via minibanker. De er rimelig sikre mot svindel.

Skrevet

Ha ha.

Ja TENK om Olga er svensk!!

Det er jo billigt röyk her og neston gratis brennovin...

Hvor sjukt, men kanskje sverige er billigare enn norja, aha - derför skal jeg inte tenka alls på min egen framtid, som eventursjuk, eller som norsk operapapagöya eler som en ren irrasjonell romantiker som kun har klädor som passer jättefint med å la seg inflatera in det rysk samhellat...

Javel?

Skrevet

Psst... takk til dere som svarte fornuftigt...

(har kun et problem, det er å vri og vrenge på ting... og så glemmer jeg de snille og kloke...I)

Skrevet

Litt gøy at du, trådstarter, er opptatt av russiske menn (eller kvinner?) som livsledsager. Selv hadde jeg også den ideen at jeg skulle finne meg en staut Stanislav eller Vladimir fra Russland, en stor og bred kraftkar fra bondeslekt med bølgete hår som blafret i vinden, som sang flotte russiske folkesanger med sin dype bass-stemme mens vi satt og drakk vodka med de flotte kameratene hans om kvelden, mens de spenstige hestene vrinsket i stallen, og de gylne og rike kornåkrene strakte seg langt i alle retninger.

Noe av dette fant jeg der borte, fester hvor det ble sunget og deklamert dikt, vodkaen, men ingen Vladimir eller Stanislav, og i området jeg bodde kunne man ikke spise mye kornprodukter, pga tsjernobyl.

Det var en jeg møtte som lignet litt på Stalin i utseendet, med snille øyne og flott stemme, men han var visst opptatt... :sur:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...