Gå til innhold

Å gi hverandre veldedighetsgaver - kjærester

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er vanligvis helt for å støtte ideelle organisasjoner osv. i stedet for å gi hverandre gaver. Har selv foreslått denne løsningen til flere venner allerede, og som mange andre kan jeg bli litt småkvalm når jeg ser den store haugen under juletreet. Noen ganger må vi sågar fylle på i flere runder. Og jeg har alt jeg trenger, og råd til å kjøpe det jeg ønsker meg.  

Men så til spørsmålet: Jeg har i ganske høy alder endelig fått med kjæreste, og gleder meg veldig over alt det innebærer. Nå vil han støtte en organisasjon i stedet for at vi gir gave til hverandre, og jeg vet ikke helt hva jeg skal føle? Må innrømmet at jeg så frem til kjærestegave, bare for å se hva han kjøpte, og jeg hadde allerede sagt ja til ham. På en måte elsker jeg at han og jeg egentlig er på linje når det gjelder gaver og forbruk, men så kjenner jeg at jeg er litt skuffa. Lurer også på om det er håpløst uromantisk, spesielt så tidlig i forholdet? 

Anonymkode: dcf2f...d66

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gjør både og.

Vi gir hverandre gjennomtenkte gaver. Men er også opptatt av at mange ikke har det like godt som oss i jula, så velger alltid ut ulike formål å gi gaver til. Blant annet liker jeg innsamling av gaver til mindre heldige barn. Da føler jeg at det jeg gir går 100% videre. 

Anonymkode: c5967...b01

• Liker 2
Skrevet

Veldedige organisasjoner spiller på folks samvittighet og empati. Det er jammen ikke rart at folk får dårlige følelser av sine egne pakkehauger. Se på reklamene deres på TV som ruller døgnet rundt nå. Lite av det er fakta. Dem er ute etter dine penger. Her skal dem gi dårlige følelser til folket. Og klarer det. 

Men det dem ikke informerer noe om er hvor mye av det du donerer som blir spist opp av administrasjonsutgifter, sløseri for å tilfredsstille guttastemningen innad i organisasjoner, store private utskeielser, lønninger, bonuser, godtgjørelser og hva fanden annet dem bruker pengene dine på. Lederne i disse organisasjonene tjener gjerne det dobbelte av statsministeren. Hadde pengebruken vært brukt til det formålet dere gir, så hadde alt dette ikke vært en del av kulturen i slike organisasjoner, og alt med moderasjon. 

Jeg kjenner 2 stk som har jobbet i ulike organisasjoner. Begge to insisterer på at dem aldri skal donere penger dit hvor dem har jobbet. Dem snakker om ukulturer og sløseri. Feilprioriteringer i mange ledd. Til syvende og sist er det en eller flere rike menn som får pengene dine. En svært liten del av donasjonen din når fram til formålet. Ingen av disse to gir heller til andre formål, annet enn til biomedisinsk forskning (kreft, barnekreft, MS, ME osv). 

Jeg tenker at alle skal legge bort samvittigheten nå. Donere kan du gjøre ellers i året hvis du føler det, men la nå for all del samvittigheten være god i julen. Det handler om å verdsette dem man har rundt seg. Det er minst like viktig som å sende mye penger til rike menn slik at noen kroner faller på et par barn i Afrika. 

Anonymkode: 52dcd...77e

• Liker 2
Skrevet

Så ja. Dere bør prioritere hverandre. Ikke andre. Vis at dere setter pris på det dere har sammen. Gi hverandre julegaver! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldedige organisasjoner spiller på folks samvittighet og empati. Det er jammen ikke rart at folk får dårlige følelser av sine egne pakkehauger. Se på reklamene deres på TV som ruller døgnet rundt nå. Lite av det er fakta. Dem er ute etter dine penger. Her skal dem gi dårlige følelser til folket. Og klarer det. 

Men det dem ikke informerer noe om er hvor mye av det du donerer som blir spist opp av administrasjonsutgifter, sløseri for å tilfredsstille guttastemningen innad i organisasjoner, store private utskeielser, lønninger, bonuser, godtgjørelser og hva fanden annet dem bruker pengene dine på. Lederne i disse organisasjonene tjener gjerne det dobbelte av statsministeren. Hadde pengebruken vært brukt til det formålet dere gir, så hadde alt dette ikke vært en del av kulturen i slike organisasjoner, og alt med moderasjon. 

Jeg kjenner 2 stk som har jobbet i ulike organisasjoner. Begge to insisterer på at dem aldri skal donere penger dit hvor dem har jobbet. Dem snakker om ukulturer og sløseri. Feilprioriteringer i mange ledd. Til syvende og sist er det en eller flere rike menn som får pengene dine. En svært liten del av donasjonen din når fram til formålet. Ingen av disse to gir heller til andre formål, annet enn til biomedisinsk forskning (kreft, barnekreft, MS, ME osv). 

Jeg tenker at alle skal legge bort samvittigheten nå. Donere kan du gjøre ellers i året hvis du føler det, men la nå for all del samvittigheten være god i julen. Det handler om å verdsette dem man har rundt seg. Det er minst like viktig som å sende mye penger til rike menn slik at noen kroner faller på et par barn i Afrika. 

Jeg er enig i deg når det gjelder en del av de store organisasjonene.

Men veldedighet er så mye mer, som jeg skriver i mitt innlegg.

Jeg kjøper inn gaver, merker dem med kjønn og alder, og gir det til initiativ som gir dem direkte videre. Jeg sørger for at dyrene hos dyrebeskyttelsen og kattens vern får litt ekstra godteri. Andre igjen bidrar til underholdning og ulike initiativ på sykehjem, eller barneavdelingen på sykehus. Det finnes flere mindre initiativ inn mot Afrika der du vet pengene blir gitt nærmest 1-1. 

Så ikke sleng alle som sier de vil gjøre en forskjell under bussen. 

Anonymkode: c5967...b01

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar.

For min del handler det ikke om ikke å stole på organisasjonene, for jeg tror faktisk mange av dem gjør mye bra. 

Det jeg lurer er egentlig om det er rart at jeg føler det jeg gjør, eller om hva man "skal" føle i denne situasjonen, og om det - sett utenfra - er veldig rart at kjærester gir hverandre en slik gave det første året? 

TS

• Liker 1
Skrevet

Synes hele konseptet med veldedighetsgaver er helt feil, og hadde reagert negativ om kjæresten hadde forslått noe sånt. 

Helt greit å gi penger til veldedighet. Ikke noe galt med det. Men ikke bland det sammen med å gi gaver til noen du personlig bryr deg om.

Så enkelt er det faktisk:

1. Gi av dine egne penger til veldedighet. Til en organisasjon eller sak som du synes er viktig.

2. Gi gave eller ikke gi gave til noen du bryr deg om. 

3. Ikke bland sammen punkt 1 og 2. 

Anonymkode: a2a20...adf

Skrevet

Kona får 10 skrapelodd av meg hver jul. Da blir det både penger til god sak, og litt spenning 😉

Anonymkode: 7cef4...aaa

Skrevet

Nei, da vil jeg heller bare ha et kort. Hadde jeg fått en veldedighetsgave av mannen min hadde jeg blitt forbanna 😅

Anonymkode: dcd6f...8ca

Gjest supernova_87
Skrevet

Ånei, ikke bli skuffa! Eller, selvsagt, føl det du føler. Men si det du sier her TIL HAM! 

Dere høres ut som skikkelig flotte folk begge to, men det er helt lov å si at "Vet du, jeg har endelig fått meg kjæreste, DEG, og jeg har så lyst å gi og motta kjærestegaver". Spør ham hva han tenker om det. Dere er jo egentlig på samme linje, bare at for deg er det viktig med kjærestegaver, og det er jo helt innafor. Og det er helt innafor å ikke være så opptatt av det. Gi ham muligheten til å komme deg i møte! 

Og du, romantisk eller uromantisk ... hm, ja noen er bare ikke så romantiske! Det betyr ikke at det er håpløst. Vi har blitt matet en uoppnåelig standard fra film og TV og det at han ikke er sånn, og til og med helst vil gi veldedig gave, betyr ikke at du kan skape din egen type romantikk i forholdet! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Takk for svar.

For min del handler det ikke om ikke å stole på organisasjonene, for jeg tror faktisk mange av dem gjør mye bra. 

Det jeg lurer er egentlig om det er rart at jeg føler det jeg gjør, eller om hva man "skal" føle i denne situasjonen, og om det - sett utenfra - er veldig rart at kjærester gir hverandre en slik gave det første året? 

TS

Poenget mitt var uansett at gaver til veldedige organisasjoner på vegne av noen andre hører ikke julen til. Det hører ikke til julefeiringen, og har av tradisjon tro aldri gjort det. Men dem fokuserer så mye på folks samvittighet nettopp i juletiden, at folk er villig til å dempe sin egen samvittighet for enhver pris. 

Det er rart å gi til veldedige organisasjoner, og i alle fall på vegne av andre. Til meg, fra deg. Jeg ga nettopp 500 kr i ditt navn til Røde Kors. Fy fader så stusselig, spør du meg. Det er rart for alle, uansett om det er kjærester, foreldre, bekjente eller uansett. Veldedighet kan du gi til hele året, og tilhører ikke julen, selv om organisasjonene gjør alt for å få julen til å dreie seg om det. Og det ser jammen ut til at dem har lykkes! 

• Liker 2
Skrevet

Hvis dere har snakket om veldedighetsgaver som noe positivt, er det kanskje ikke så rart om han velger å kjøpe dette til jul? Han tror jo at du setter pris på det, og det er litt typisk mann å ikke umiddelbart skjønne at den første jula sammen er spesiell.

Hvis dere aldri har snakket om det, er det kanskje litt pussig. Personlig ville jeg satt pris på en sånn gave, men vet at det er mange som ville blitt skuffet. 

Anonymkode: d73cf...d87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...