AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #21 Skrevet 13. desember 2020 Bor du på rett sted i Oslo går vel bussen døgnet rundt. Her slutter den å gå rett etter midtnatt, og begynner igjen rundt seks om morgenen. Bra nok for meg. Går nattbuss når det ikke er pandemi også. Og velger du riktig selskap har du varene på døra etter noen få dager. Jeg bor i Trøndelag og velger jeg helthjem eller postnord har jeg det jeg har bestilt på døra eller butikken 200 meter unna i løpet av 2-3 dager. Tror du rett og slett bør flytte på deg. Anonymkode: 418b0...e47 3
Myrmica Skrevet 13. desember 2020 #22 Skrevet 13. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 timer siden): I New York trenger man ikke se på tidstabellene for å vite når man skal ta t-banen, for den går hele tiden. I Norge kommer bussen et par ganger i uka. Akkurat når er det ingen som vet. Man må bare stå på holdeplassen og kryssene fingrene. Er man virkelig heldig kan bussen komme allerede dagen etter. Iverste fall må man vente i et par uker. Anonymkode: 6503d...dd4 Ahahaha 😆. Du kan ikke sammenligne New York med en melkerute på Vestlandet da. Kollektivtrafikk i USA er virkelig ræva, mange steder. Det fungerer stort sett i de største byene. Da synes jeg tilbudet jevnt over er bedre her i Norge. Jeg har bodd i Nord-Dakota, DER kom bussen virkelig et par ganger i uka. Nå bor jeg i Oslo, her trenger jeg ikke å se på noen timetabell, bare rusler til trikk eller t-bane og den er der på 5 minutter. 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #23 Skrevet 13. desember 2020 Altså hmmm har du hørt at Amazon ansatte måtte bruke bleie på jobb for de fikk ikke muligheten til å gå på do hele dagen! Vet du da vil jeg heller vente på pakken min altså! Anonymkode: d237a...e98 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #24 Skrevet 13. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ja du kan godt si det du. Men her jeg bor fikk vi endelig tilbake buss i helgene etter 12-13 år uten. Faktisk hele 4 avganger på lørdag og 3 på søndag. Det finnes de i norge som bor kun 10 min med bil fra et stort sentrum som enda ikke har noe man kan kalle kollektivt. Denne 10 min turen med bil tar rundt 60 min med buss, for bussen som gikk direkte mot dette sentrum ikke har eksistert siden 90-tallet. Pakker som blir bestilt fra Amerika dukker opp på 2-3 dager, levert av DHL, mens pakker bestilt fra butikk 2-3 mil unna der man bor, tar 1-2 uker på å bli levert av posten 🤪 Vi har faktisk mange ting som kan bli bedre! Anonymkode: 0ff0a...eb8 Forøvrig helt enig med deg angående distrikts-Norge. Dette er noe å jobbe med, så alle burde stemme Senterpartiet, nytter ikke at politikerne står og klør seg i hode og lurer på hvorfor alle skal flytte inn til storbyene mens resten av Norge bare forfaller. Men dette er vel ett tema til en annen tråd Anonymkode: d237a...e98 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #25 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hvis lovene er for strenge til at bedrifter skal kunne drive så er det lovene det er noe i veien med. Amazon skaper tusenvis av arbeidsplasser, så det er både verdiskapende og en samfunnsnyttig bedrift. Anonymkode: 6a865...0d3 Slaveri er verdiskapende og samfunnsnyttig for slaveeieren. Mulig slavene har et annet synspunkt, men det er jo ikke så nøye. De er jo bare slaver, og skal produsere billige ting for deg. Anonymkode: c2a58...1c2 3
Knirke Skrevet 14. desember 2020 #27 Skrevet 14. desember 2020 18 hours ago, AnonymBruker said: Hehe med all respekt så kan man ikke sammenligne Oslo med NYC. En liten provinsby ytterst i Europa med en gigantisk verdensmetropol. Anonymkode: 39e78...936 Det var vel kollektivtilbudet personen du siterte ville få frem. At det faktisk går både buss og bane. Tror ikke det var meningen å sidestille de to byene på noen som helst måte. TS. Tror du USA er rikt? Da må du nok tro om igjen. USA har hatt sin storhetstid, absolutt, men den er forbi nå: https://www.nationen.no/motkultur/kommentar/trump-bonder-og-arbeidere/
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #28 Skrevet 14. desember 2020 Amazon har akkurat begynt å levere i Sverige så da kommer de snart til Norge. Minstelønnen ble økt for noen år tilbake til 15 dollar som ikke er værst i USA. Minstelønnen der er vel ca 7 dollar.. Anonymkode: 46ec6...09a
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #29 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Amazon har akkurat begynt å levere i Sverige så da kommer de snart til Norge. Minstelønnen ble økt for noen år tilbake til 15 dollar som ikke er værst i USA. Minstelønnen der er vel ca 7 dollar.. Anonymkode: 46ec6...09a Mente minstelønnen i Amazon er15 dolllar, minstelønnen til USA er ca. 7 dollar. Anonymkode: 46ec6...09a
Whistler Skrevet 14. desember 2020 #30 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (21 timer siden): ........... i stedet for å kjøpe det vi trenger lokalt eller i norske butikker. Vi trenger ingenting av det Amazon selger. Ingenting. Anonymkode: e98c7...b15 Amazon er også et logistikkledd for mange lokale butikker. Mye av det de selger trenger man faktisk. Det er vanlig konservativ venstrepolitikk å forby utvikling. Hvorfor kan ikke de lokale, norske butikkene konsentrere seg om å forbedre logitikkleddet sitt for distribusjon ut til kunder i stedet for å kjempe for nedleggelse av posten og forbud mot store aktører som har distribusjon som spesialfelt?
Druid Skrevet 14. desember 2020 #31 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Amerikanerne er heldige som lever et liv hvor leveringstid for ting bestilt på nett ikke er noen sak. Alt leveres dagen etter. Den oppvoksende generasjonen der kjenner ikke til annet. Her i Norge er derimot virkeligheten en annen. Er man heldig har man varene man bestilte i hendene etter 2 uker. Ellers er normalen "det kommer når det kommer". I New York trenger man ikke se på tidstabellene for å vite når man skal ta t-banen, for den går hele tiden. I Norge kommer bussen et par ganger i uka. Akkurat når er det ingen som vet. Man må bare stå på holdeplassen og kryssene fingrene. Er man virkelig heldig kan bussen komme allerede dagen etter. Iverste fall må man vente i et par uker. Er det rart amerika er så rikt. De er så sinnsykt mye mer effektive og innovative enn oss. Anonymkode: 6503d...dd4 Dette er ett forenklet syn basert på misforståelser. Det har ingenting med effektivitet eller innovasjon å gjøre (snarere tvert imot) , men populasjon og populasjonstetthet. 1. Amazon dekker ett market på 330 mill innbyggere, en slik butikk i Norge dekker 5,5. Din mulighet for spredning i vareutvalg, er 1 til 1 avhengig av hvor stort markedet er. Alternativet for land som Norge, er JIT handel; Man lister alt man KAN få tak i, og gjør ikke vareinnkjøpet før ordren har kommet. Her kommer reguleringer i Norsk varehandel inn: det blir en avveining om vi skal være i stand til å sette krev på funksjon og kvalitet på det du handler. 2. Logistikkmessig handler det om to ting : populasjons størrelse og befolkningstetthet; Hvor mange transport byrå er det marked til , og hvor lønnsomt er det å utvikle tjenestekvalitet. Vi har en befolkningstetthet i forhold til USA, som er mellom 1/2 og 1/3. Vi har allerede påpekt befolkningen. Det er en grunn til at vi tidligere hadde Posten som statstjeneste: der er ikke marked for kvalitetstjenester på logistikk. Javnt over i Norge var det stort sett mulig å få leveranser fra de store nettbutikkene på 2-3 dager. Etter at posten har vært igjennom en større grad av privatisering, har dette økt en del. Det er unntak tilstand om noe som er kjøpt i Norge for leveranse i Norge tar mer enn 4-5 dager, hvis det ikke er en JIT leveranse. 3. Samme gjelder med buss og kollektiv. Det bor 3 millioner flere personer innen New York enn i hele Norge , og befolkningstettheten er over 5 ganger så stor som i Oslo. I Norge er det faktisk ett ganske imponerende kollektivtilbud , tatt i betraktning hvor mange som bruker det. Jeg har fungerende daglig kollektivtilbud til samtlige hytter. 1
prt90 Skrevet 14. desember 2020 #32 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Amerikanerne er heldige som lever et liv hvor leveringstid for ting bestilt på nett ikke er noen sak. Alt leveres dagen etter. Den oppvoksende generasjonen der kjenner ikke til annet. Her i Norge er derimot virkeligheten en annen. Er man heldig har man varene man bestilte i hendene etter 2 uker. Ellers er normalen "det kommer når det kommer". I New York trenger man ikke se på tidstabellene for å vite når man skal ta t-banen, for den går hele tiden. I Norge kommer bussen et par ganger i uka. Akkurat når er det ingen som vet. Man må bare stå på holdeplassen og kryssene fingrene. Er man virkelig heldig kan bussen komme allerede dagen etter. Iverste fall må man vente i et par uker. Er det rart amerika er så rikt. De er så sinnsykt mye mer effektive og innovative enn oss. Anonymkode: 6503d...dd4 Du burde prøve Oslo :) Der har vi både T-bane og varelevering samme eller neste dag :)
SamusAran Skrevet 14. desember 2020 #33 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Amerikanerne er heldige som lever et liv hvor leveringstid for ting bestilt på nett ikke er noen sak. Alt leveres dagen etter. Den oppvoksende generasjonen der kjenner ikke til annet. Her i Norge er derimot virkeligheten en annen. Er man heldig har man varene man bestilte i hendene etter 2 uker. Ellers er normalen "det kommer når det kommer". Jeg får pakker et par dager etter jeg har bestilt varen. Bor i Norge. AnonymBruker skrev (22 timer siden): I New York trenger man ikke se på tidstabellene for å vite når man skal ta t-banen, for den går hele tiden. I Norge kommer bussen et par ganger i uka. Akkurat når er det ingen som vet. Man må bare stå på holdeplassen og kryssene fingrene. Er man virkelig heldig kan bussen komme allerede dagen etter. Iverste fall må man vente i et par uker. I Oslo trenger man heller ikke se på tidstabellen. Om du er i Monowi, Nebraska så må du nok sjekke tidstabellen. AnonymBruker skrev (22 timer siden): Er det rart amerika er så rikt. De er så sinnsykt mye mer effektive og innovative enn oss. Amerikanere flest er ikke rike. Slutt å tøyse nå @Karoline1907
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #34 Skrevet 14. desember 2020 Herregud, du kan ta ikke sammenligne storbyer i USA (eller hvor som helst) med bygda i Norge, på samme måte som du ikke kan sammenligne storbyer i Norge med bygda i USA. Du fremstår bare ekstremt unyansert. Hvor ofte tror du bussene går på bygda i USA da? Ikke noe t-bane der i hvert fall. Dersom du ønsker å ta t-banen uten å måtte tenke på rutetabellene foreslår jeg at du flytter til Oslo. Anonymkode: f59c7...407 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #35 Skrevet 14. desember 2020 Amerikanerne har tapt veldig mange arbeidsplasser ved at amazon klarer å konke ut andre med dirty business triks. Og det kommer an på hvor i amerika du bor. Det er det statlige UPS som frakter varene i amerika, selv for amazon. "Er det rart amerika er så rikt. De er så sinnsykt mye mer effektive og innovative enn oss." Vet du virkelig hva du prater om her? Vært å besøkt alle stedene i amerika? Anonymkode: cc7bb...640 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #36 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 13.12.2020 den 12.52): Amerikanerne er heldige som lever et liv hvor leveringstid for ting bestilt på nett ikke er noen sak. Alt leveres dagen etter. Den oppvoksende generasjonen der kjenner ikke til annet. Her i Norge er derimot virkeligheten en annen. Er man heldig har man varene man bestilte i hendene etter 2 uker. Ellers er normalen "det kommer når det kommer". I New York trenger man ikke se på tidstabellene for å vite når man skal ta t-banen, for den går hele tiden. I Norge kommer bussen et par ganger i uka. Akkurat når er det ingen som vet. Man må bare stå på holdeplassen og kryssene fingrene. Er man virkelig heldig kan bussen komme allerede dagen etter. Iverste fall må man vente i et par uker. Er det rart amerika er så rikt. De er så sinnsykt mye mer effektive og innovative enn oss. Anonymkode: 6503d...dd4 Amerika er en verdensdel, så hvorfor sammenligner du Norge med en verdensdel? Anonymkode: 4245d...b98 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #37 Skrevet 14. desember 2020 Jeff Bezos er en drittsekk. Derfor forsøker jeg å boikotte Amazon så godt jeg kan. Anonymkode: 85fa7...e23 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #38 Skrevet 14. desember 2020 Det må være noe som kan gjøres med logistikken i Norge. Jeg nekter å tro at det er umulig å forbedre radikalt. Bare fordi man vet hvorfor det ikke går raskere å sende ting rundt i Norge betyr ikke at man bare skal legge seg i fosterstilling og godta det for evig og alltid. En samlet hjernekraft på 5,5 millioner mennesker må da klare bedre. Jeg bor på det sentrale østlandet og bestilte en vare fra et av norges største elektronikkjeder. Først fikk jeg ordrebekreftelse. 7 dager senere fikk jeg en ny epost hvor de informerte om at varen snart ville bli sendt. Fem dager etter det fikk jeg en ny epost hvor de informerte om at varen var sendt. Tre dager etter det igjen får jeg en epost fra transportør om at varen var på vei. Ytterligere en dag etter det fikk jeg en sms fra butikken om at varen kunne hentes. Man skulle tro jeg hadde bestilt bygging og levering av et tankskip fra Korea. Men det var altså bare en liten duppeditt. I Usa får de duppeditter levert samme dag. Det tragiske er at næringslivet i Norge ikke ser hvor mye skade dette gjør på salget. Da er det lettere å bare klage på handelslekkasje og rop om nye tollmurer. Anonymkode: b6983...0cc
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2020 #39 Skrevet 14. desember 2020 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det må være noe som kan gjøres med logistikken i Norge. Jeg nekter å tro at det er umulig å forbedre radikalt. Bare fordi man vet hvorfor det ikke går raskere å sende ting rundt i Norge betyr ikke at man bare skal legge seg i fosterstilling og godta det for evig og alltid. En samlet hjernekraft på 5,5 millioner mennesker må da klare bedre. Jeg bor på det sentrale østlandet og bestilte en vare fra et av norges største elektronikkjeder. Først fikk jeg ordrebekreftelse. 7 dager senere fikk jeg en ny epost hvor de informerte om at varen snart ville bli sendt. Fem dager etter det fikk jeg en ny epost hvor de informerte om at varen var sendt. Tre dager etter det igjen får jeg en epost fra transportør om at varen var på vei. Ytterligere en dag etter det fikk jeg en sms fra butikken om at varen kunne hentes. Man skulle tro jeg hadde bestilt bygging og levering av et tankskip fra Korea. Men det var altså bare en liten duppeditt. I Usa får de duppeditter levert samme dag. Det tragiske er at næringslivet i Norge ikke ser hvor mye skade dette gjør på salget. Da er det lettere å bare klage på handelslekkasje og rop om nye tollmurer. Anonymkode: b6983...0cc Dakkars deg da som ikke fikk PS5 din raskere i julerushet. Anonymkode: 17ff1...f53
Myrmica Skrevet 15. desember 2020 #40 Skrevet 15. desember 2020 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg bor på det sentrale østlandet og bestilte en vare fra et av norges største elektronikkjeder [...] Anonymkode: b6983...0cc Det gjorde jeg også nylig, et headset. Gratis frakt, og levert etter tre dager. Syntes ikke det var verst i det hele tatt! Selvsagt har folk forskjellige opplevelser når det kommer til frakt, men min erfaring er at det stort sett går veldig greit. Men kanskje jeg bare er superheldig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå